Täys koneremontti 300D(video lisätty)
Tänään tuli 10000km täyteen uudella koneella.Kilometrit on menny muuten ongelmitta mutta Teboil diamond diesel öljyä käytettäessä öljyä menee noin 1litra 1000km:llä.Täytyy kokeilla jotain muuta öljyä ja ajella menemään toisaalta jos kulutus ei vähene täytyy kone avata uudelleen ja selvittää kulutuksen syy.Pieni mahdollisuus on olemassa että öljy kulkeutuu siirtopumpun kautta polttoaineen sekaan ja sitäkautta moottoriin.Saa nyt nähä onko sitä tullu "ryssittyä" öljyrengas poikki asennuksessa vai miks öljyä menee.Täytyy ajaa nyt ainakin toinen 10000km lisää ja katsoa miten kulutus muuttuu.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
..
Aja vielä kolmas 10000km, jos ei öljyn kulutus vähene sitten, niin täytyy ihmetellä lisää OM60X:ssä on ollut tuommoista "vikaa", että koneremontin jälkeen maistuu öljy n.30000km, sitten vähenee kulutus..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Mulla on semmonen w123 huolto opas jossa sanotaan että täyen kone remontin jäläkeen saattaa tosiaan mennä pari öljynvaihto väliä että kuluttaa n. 1litra/1000km.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Kokeilisin vaihtaa öljymerkkiä. Tiedän parikin tapausta, joissa omistaja ei ole ollut lainkaan tyytyväinen teboilin tuotteisiin ja joissa öljymerkin vaihto on auttanut. Omalle kohdalle ei ongelmia ole sattunut, joten en sen enempää asiaa hehkuta. Teboilin tuotteita kuitenkin vähän vierastan.
Oman 603 ensiöljyksi pistin normaalia neste dieseliä, eikä sitä tarvinnut edes ensimmäisellä vaihtovälilä lisätä. Nykysin ei haittavaa liikettä mittatikussa kymppitonnin välillä näy, vaikken konetta remontissa porauttanutkaan.
Oman 603 ensiöljyksi pistin normaalia neste dieseliä, eikä sitä tarvinnut edes ensimmäisellä vaihtovälilä lisätä. Nykysin ei haittavaa liikettä mittatikussa kymppitonnin välillä näy, vaikken konetta remontissa porauttanutkaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Jos kaikki menee putkeen se syö sellasen ~20tkm asti öljyä vaihtelevalla menestyksellä, diamond dieseliä menee enemmän kun esim. shellin rimulaa. Omalla 617:lla ajettu nyt 26000km koneen aukaisun ja kunnostuksen ja uusien osien laittamisen jälkeen, huohottaahan tuo vielä kun huohotinletkun tempasee irti ja sieltä katsoo mutta korkin kautta ei tule höyryä kun leijailemalla.
Öljyä ei ole nyt ~5tkm matkalla tarvinnut kyllä enää lisäillä.
Kai sie oot käskeny sitä konetta aina välillä ettei pääse tukkiutumaan?
Öljyä ei ole nyt ~5tkm matkalla tarvinnut kyllä enää lisäillä.
Kai sie oot käskeny sitä konetta aina välillä ettei pääse tukkiutumaan?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Tänään tuli vaihettua öljyt ja öljyiksi tuli mobil 1 rf 5w50 öljyt saa nähä muuttuuko öljyn kulutus.Maanantaina on aika paikalliseen dieselhuoltoon jossa tarkastetaan pumpun ajoitus kaariputkella ja samalla katotaan toimiiko suuttimet oikein niiden ollessa kannessa paikoillaan.Tämä kaikki tehään niin sanotusti varmuuden vuoksi kun osat on hiotuneet kohilleen mm.jakopää johon tuli uusi ketju ja pyörät.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
viisaammalta taholta olen kuullut että jos koneeseen on mineraaliöljyt suunniteltu, niin niillä kannattaa myös ajella. ja mineraalit tuskin tulee niin helposti putkesta savuna pihalle..
mutta mites se meni, jos vaihtoi mineraalista suoraan synteettiselle, voi pahimmassa tapauksessa mennä öljykanavia tukkoon? syytä en enää muista.
mutta mites se meni, jos vaihtoi mineraalista suoraan synteettiselle, voi pahimmassa tapauksessa mennä öljykanavia tukkoon? syytä en enää muista.
Tähdellisen parantola
Ovilla ei ole kiirettä.Tapio89 on oikeassa siinä asiassa että synteettisiä ei kannata vanhaan moottoriin suinpäin laittaa, voi öljykanavat tukkeentua.Tässä tapauksessa ei tukkeutumista tarvi pelätä koska kanavat ovat ehdottoman puhtaita ja niin ne pysyy jatkossakin koska käytän synteettisiä öljyjä.Tässä moottorissa on todella pienet männänvälykset ja männänrenkaat ovat aivan nykyaikaiset joten siitä ei pitäisi öljynkulutusta aiheutua tai, ehkä sittenkin niistä männänrenkaista koska nykyään uudet autot kuluttavat reilusti öljyä sisäänajon aikana.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Itseasiassa, jos on käytetty halpoja mineraaliöljyjä pitkillä vaihtoväleillä, on moottoriin päässyt kertymään suuri määrä likaa ja nokea. Kun öljytyyppi vaihdetaan pesevämpään, lähtee kaikki törky liikkeelle ja se voi jopa tukkia öljykanavia. Tätä en ole kyllä kuullut tapahtuvan, kuin Amerikasta tuoduissa käytetyissä autoissa. Amerikan malliin kun moottoriin ei tarvitse vaihtaa öljyjä kuin korjauksien yhteydessä.
Raskaankaluston (mineraali)öljyillä ja muutenkin dieselmoottoriöljyillä ajaessa ei tuota riskiä pitäisi olla, koska ne ovat voimakkaasti peseviä, vaikka ovatkin mineraalipohjaisia. Niistä voi siis mielettäni siirtyä huoletta synteettisiin. Esimerkiksi 40 vuotta vanhassa Valmetin moottorissa ei löytynyt juuri minkaanlaisia kerrostumia, mitä nyt öljypohjassa oli hieman lajittunutta sakkaa. Kaikki muut osat olivat täysin puhtaat. Se on sentään kokenut 60-luvun öljyt, eikä ole ikinä nähnytkään synteettisiä öljyjä. Jos siis on käytetty oikeita öljyjä oikeilla vaihtoväleillä, ei riskiä synteettisiin siirtymisestä pitäisi olla. Toisaalta mitään erityistä hyötyä synteettisistä tuskin on. Vanha moottori toimii ja kestää kunnossa ollessa ihan yhtä hyvin kumpaisillakin. Tärkeämpää on minusta käyttää laatuluokituksiltaan hyviä ja sopivia öljyjä.
Raskaankaluston (mineraali)öljyillä ja muutenkin dieselmoottoriöljyillä ajaessa ei tuota riskiä pitäisi olla, koska ne ovat voimakkaasti peseviä, vaikka ovatkin mineraalipohjaisia. Niistä voi siis mielettäni siirtyä huoletta synteettisiin. Esimerkiksi 40 vuotta vanhassa Valmetin moottorissa ei löytynyt juuri minkaanlaisia kerrostumia, mitä nyt öljypohjassa oli hieman lajittunutta sakkaa. Kaikki muut osat olivat täysin puhtaat. Se on sentään kokenut 60-luvun öljyt, eikä ole ikinä nähnytkään synteettisiä öljyjä. Jos siis on käytetty oikeita öljyjä oikeilla vaihtoväleillä, ei riskiä synteettisiin siirtymisestä pitäisi olla. Toisaalta mitään erityistä hyötyä synteettisistä tuskin on. Vanha moottori toimii ja kestää kunnossa ollessa ihan yhtä hyvin kumpaisillakin. Tärkeämpää on minusta käyttää laatuluokituksiltaan hyviä ja sopivia öljyjä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Töissä olen korjannut asiakkaan amerikantuonti saabin konetta ja voin sanoa etten kyllä monesti ole yhtä pikeentynyttä auton moottoria nähnyt.Autolla oli ajettu muistaakseni 80000 mailia ja jakopää oli rattaineen ja ketjuineen aivan totaalisen lopussa kun suomi autoissa se on yleensä kunnossa vielä 400tkm:n jälkeen.Riski synteettiseen öljyyn siirryttäessä liittyy siihen tukkeutumiseen juuri niinkuin Perttu sanoi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Sain ajan dieselhuoltoon vasta tällä päivälle.Nyt siellä on kuitenkin käyty ja käynti ei ollut hukkareissu koska ennakko oli 22 astetta vaikka ihan varmasti laitoin ennakoksi 25 astetta.Suuttimista ei toiminut kunnolla kuin yksi viidestä kun ne oli kannessa paikoillaan.Käsipumpulla ja pikku vasaralla asentaja kohdisti suuttimien neulat ja silloin suuttimet alkoivat toimimaan niinkuin pitääkin.Kyllähän suuttimet toimii jotenkuten vaikka ne ruuvataan vaan paikoilleen kuten minä tein mutta lopullinen hienosäätö pitäisi tehdä suuttimet kannessa paikoillaan niinkuin nyt tehtiin.Suunnitelmissa oli teettää tuo em.toimenpide jo kesällä heti remontin jälkeen mutta se vaan unohtui kun kone kävi muuten hyvin.Vaihdoin eilen uuden termostaatin oikeen veholta hain alkuperäisen 80 asteisen.Voin suositella kaikille alkuperäistä termostaattia koska lämpeneminen on nyt nopeaa ja lämmöt pysyy yli 80 asteen vaikka ulkona oli tänään aamulla 30 astetta pakkasta.Tarvike termostaatilla lämmöt eivät nousseet kevyessä ajossa lähellekkään 80 astetta vaikka jäähdyttimen edusta oli tukittu kokonaan pahvilla.Nyt voi ajaa ilman pahveja ja silti lämmöt nousee nopeasti ja riittävän ylös.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Nyt nasahti tämä topikki suosikkeihin, sen verran hyödyllistä asiaa jos joskus vielä ite lähtee remppaamaan... Hieno juttu että saatiin käsityönä säätöihin.
Ite oon harmitellut tuota kun ei kabinettiin puhalla kunnolla lämmintä. Eilen vaihdoin syylärinesteet ja Berun termostaatin, koneen lämmöt nousivat huomattavasti mutta sisälle ei edelleenkään tule kuin lehmän haalea henkäys. Lämppärinkennoko lie limoittunut, auttaiskohan siihen fortepesu? Vesi kyllä tuntuu kiertävän.
Ite oon harmitellut tuota kun ei kabinettiin puhalla kunnolla lämmintä. Eilen vaihdoin syylärinesteet ja Berun termostaatin, koneen lämmöt nousivat huomattavasti mutta sisälle ei edelleenkään tule kuin lehmän haalea henkäys. Lämppärinkennoko lie limoittunut, auttaiskohan siihen fortepesu? Vesi kyllä tuntuu kiertävän.
Tää on ihan kohta valmis.
Onko jarin öljyn syönti asettunu vieläkään? Tai siis jarin auton..
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Ei oo vielä asettunu.Nyt on kokeiltavana Delvac mx 15w40 öljyä.Ajellaan nyt menemään ja katotaan mitä tapahtuu .Jos kulutus ei ala asettumaan 15tkm:n päästä ostan jonku toisen käyttökinnerin ja pistän moottorin osiks.Sieltäpä se syy sitten selviää miks öljyä kuluu niin reilusti.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
Huohottaako se?
Voisko se olla mahollista että yhestä pytystä ois menny se ns. "raape rengas" poikki tai murtunu, ja se päästäs öljyä vaan männän päälle palamaan?
Voisko se olla mahollista että yhestä pytystä ois menny se ns. "raape rengas" poikki tai murtunu, ja se päästäs öljyä vaan männän päälle palamaan?
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Öljyä menee se litra tonnilla.Kone ei huohota ollenkaan jos öljykorkin avaa ja kokeilee.Olen sen verran koittanut haastatella vanhempia asentajia ja ne kaikki olivat sitä mieltä että jos asennuksessa saa öljyrenkaan tai muita renkaita hajalle täytyy se tahallaan särkeä ja isolla vasaralla lyödä että rikki menee.Tiedä sitten mitä on sattunut vai onko sattunut mitään ,aika näyttää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Elä elä vielä toivoas menetä. Kyllä se siitä asettuu kun korkista lisäät öljyä välillä ja sitkeästi annat vaan palaa, happea pitää muistaa antaa ettei nokeennu tukkoon ja pikeenny renkaat kiinni... Nuo delvac, rimula yms on ihan käypäsiä öljyjä tuohon koneeseen...jari_w123 kirjoitti:Ei oo vielä asettunu.Nyt on kokeiltavana Delvac mx 15w40 öljyä.Ajellaan nyt menemään ja katotaan mitä tapahtuu .Jos kulutus ei ala asettumaan 15tkm:n päästä ostan jonku toisen käyttökinnerin ja pistän moottorin osiks.Sieltäpä se syy sitten selviää miks öljyä kuluu niin reilusti.
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Muistuipa mieleen erä juttu sisäänajosta. Kymmenisen vuotta sitten sukutilalle hankittiin uusi valmetti ja pääsin sitten tehtaalle vierailulle. Siellä ohjeistettiin mm. sisäänajosta. "Lohko hioutuu ensimmäisen 500h aikana. Silloin ei saa käyttää valmistajan laatuvaatimukset ylittävää öljyä." Valmetin kohdalla laatuluokka oli CD. Jos korkeamman luokan öljyä käytetään, lohko ei ilmeisesti hioudu niin kuin valmistaja on sen tarkoittanut. Käsittääkseni liian liukas öljy estää moottorin osien hioutumisen toisiinsa sopiviksi. Tuo 500h vastaa autokäytössä sellaista 15-20tkm.
Jospa tässä tapauksessa on käynyt juuri näin. Männänrenkaat eivät pääse asettumaan sylinteriin, koska öljy estää toivotun kulumisen. Itse olen tehnyt sisäänajot juuri alimman luokan öljyllä, jota valmistaja suosittaa. Öljynkulutus on vähenytynyt olemattomiin 5-7tkm ajolla. Sen jälkeen ei ole pinta tikussa havaittavasti muuttunut.
Jospa tässä tapauksessa on käynyt juuri näin. Männänrenkaat eivät pääse asettumaan sylinteriin, koska öljy estää toivotun kulumisen. Itse olen tehnyt sisäänajot juuri alimman luokan öljyllä, jota valmistaja suosittaa. Öljynkulutus on vähenytynyt olemattomiin 5-7tkm ajolla. Sen jälkeen ei ole pinta tikussa havaittavasti muuttunut.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Tuota samaa olen itsekkin ajatellut ja onhan se täysin mahdollista etä näin juuri on käynyt.Huomasin muuten että delvacia käytettäessä pakoputkesta tupsahtaa sininen öljysavupilvi kun kone on lämmin ja tyhjäkäynniltä polkaisee reilummin kaasua.Kun uudestaan kokeilee heti perään ei savua enään tule.Ilmeisesti synteettiset öljyt ei savua samalla tavalla kuin mineraali delvacci.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Itellä jäi aikaan sisäänajo vähän toissijaiseks kun kone oli nipussa niin pitihän sitä koittaa miten se kulkee kun kaikki pytyt oli pelikunnossa, delvacit koneessa lasketeltiin appivanhempien luota jonkun turbosaappaan perässä sen mitä vehkeet kulki... En tiiä pilaantuko mylly tuossa vai ei mutta hyvin se ainakin on tähän asti soinut.
Sisäänajostakin on kahta koulukuntaa, niitä jotka sanoo ettei uutta konetta sais pyörittää ja antaa leipää ja sitten on myös niitä joihin itse kuulun että kone ajetaan lämpimäks ja vaihtelevilla kierroksilla myös täyttä tehoa vaatien ajetaan sisään...
Tuossa linkki vielä perään jonka ohjeilla olen kaikki uudet ja uudelleen kasatut koneet ajanut sisään. Ohje
Sisäänajostakin on kahta koulukuntaa, niitä jotka sanoo ettei uutta konetta sais pyörittää ja antaa leipää ja sitten on myös niitä joihin itse kuulun että kone ajetaan lämpimäks ja vaihtelevilla kierroksilla myös täyttä tehoa vaatien ajetaan sisään...
Tuossa linkki vielä perään jonka ohjeilla olen kaikki uudet ja uudelleen kasatut koneet ajanut sisään. Ohje
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Öljyä meni alkuun 1-1,5l/1000km, mutta kulutus pieneni ensimmäisen 5tkm aikana siedettävään lukemaan 0,7-1l/1500km. 20tkm kohdalla öljyn syönti alkoi olla muisto vain.
Nyt reilut 30tkm ajetulla koneella ei tarvitsisi varmaan tikkuun koskea vaihtovälillä mutta vanhasta muistista tulee tikkua kuitenkin ronklattua. Öljyä en ole viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen enää joutunut kertaakaa lisäämään, pinta on vajunut tikussa ehkä sen 3-4mm ja matkaa on taittunut lähes 7000km.
Tuollaisen öljyn syönnin sulatan kun koneessa on 5W-30 Kendallit ja autotraileri+auto yhdistelmän vetämistäkin tuohon matkaan sisältyy jolloin öljy ja moottori oli hyvin tiukoilla. Lisäaineista ei tässä yhteydessä ehkä saisi puhua mutta sanon nyt kuitenkin, myllyssä on öljyn seassa X1-R:ää suosituksen mukainen 3% viimeisimmästä öljynvaihdosta lähtien.
Koneen tehnyt paikallinen mersuvelho ajatti koneella ensimmäiset 3000km erillaisella ennakolla kun vakio 24 astetta. Ennakkoa ei tarkemmin kertonut, sanoi vaan että "anna mennä vaan sen mitä tuolla ennakolla kulkee" ja minähän tein työtä käskettyä
Nyt reilut 30tkm ajetulla koneella ei tarvitsisi varmaan tikkuun koskea vaihtovälillä mutta vanhasta muistista tulee tikkua kuitenkin ronklattua. Öljyä en ole viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen enää joutunut kertaakaa lisäämään, pinta on vajunut tikussa ehkä sen 3-4mm ja matkaa on taittunut lähes 7000km.
Tuollaisen öljyn syönnin sulatan kun koneessa on 5W-30 Kendallit ja autotraileri+auto yhdistelmän vetämistäkin tuohon matkaan sisältyy jolloin öljy ja moottori oli hyvin tiukoilla. Lisäaineista ei tässä yhteydessä ehkä saisi puhua mutta sanon nyt kuitenkin, myllyssä on öljyn seassa X1-R:ää suosituksen mukainen 3% viimeisimmästä öljynvaihdosta lähtien.
Koneen tehnyt paikallinen mersuvelho ajatti koneella ensimmäiset 3000km erillaisella ennakolla kun vakio 24 astetta. Ennakkoa ei tarkemmin kertonut, sanoi vaan että "anna mennä vaan sen mitä tuolla ennakolla kulkee" ja minähän tein työtä käskettyä
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Tais olla vikatikki kokeilla tuota delvacia.Öljyn menekki räjähti käsiin,ennen riitti 1l\1000km mutta nyt on mennyt 1800km\2,6l öljyä.Aluksi tuntui että nyt lopahti öljynsyönti kun vaihoin mineraalit mutta yhtäkkiä alkoi ööliä menemään oikein kunnolla.Annoin tänään oikein kunnolla kenkää koneelle sillä mielellä jos joku osa tulisi kurkkaamaan käskijäänsä mutta ei kone vaan käy paremmin ja sininen savu pöllyää .Kokeillaan seuraavaksi Shellin 15w40 öljyä ja toivotaan parasta.Toiveajattelua tuo on mutta yrittänyttä ei laiteta .Syksyllä sitten kilvet pois mersusta,toinen käyttöauto tilalle ja kone auki.Semmosta se on asentajan arki aina ei voi onnistua vaikka kuinka haluais.Virheistähän sitä oppii vaan onko nyt kyseessä oma vai jonkun muun virhe,sitähän ei voi vielä tietää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan