617A:n Remonttia
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
617A:n Remonttia
Rupesin tekeen täys remonttia 617A:han. Nyt on Yläkerta irti ja männät näytti yllättävän hyviltä päältä, huomenna alakerta paloiksi ja näkee onko helmat kunnossa.
Mistäs näihin koneisiin kannattais laakeri ja tiivari sarjoja kysellä?
Tiivisteet taitaa olla samat kun vaparissa mutta laakerit eri?
Meinäsin laittaa
Männänrenkaat, ketjut, öljypumpun, kaikki tiivisteet ja stefat.
Tietty laakerit, Ja mäntiä tarvittaessa. Huomenna sen näkee, Yritän Laitella kuvia kun homma edistyy.
Kansi, lohko ja kampiakseli lähtee koneistukseen.
Suuttimet ja uudemman mallinen vaparin syöttöpumppu ppd:lle tai mynälle.
(Olen siinä uskossa että uudemman vaparin pumppu olisi parempi kuin turbon oma) Saa toki oikaista jos olen metsässä
Yksi mikä kiinnitti huomioni purkaessa, 1 cyl suutin oli erillainen kuin muissa. ? Onkohan menny joku tarvike suutin sinne aikoinaan..
Nappaan siitäkin kuvan kunhan muistan ottaa kameran tallille mukaan.
Mistäs näihin koneisiin kannattais laakeri ja tiivari sarjoja kysellä?
Tiivisteet taitaa olla samat kun vaparissa mutta laakerit eri?
Meinäsin laittaa
Männänrenkaat, ketjut, öljypumpun, kaikki tiivisteet ja stefat.
Tietty laakerit, Ja mäntiä tarvittaessa. Huomenna sen näkee, Yritän Laitella kuvia kun homma edistyy.
Kansi, lohko ja kampiakseli lähtee koneistukseen.
Suuttimet ja uudemman mallinen vaparin syöttöpumppu ppd:lle tai mynälle.
(Olen siinä uskossa että uudemman vaparin pumppu olisi parempi kuin turbon oma) Saa toki oikaista jos olen metsässä
Yksi mikä kiinnitti huomioni purkaessa, 1 cyl suutin oli erillainen kuin muissa. ? Onkohan menny joku tarvike suutin sinne aikoinaan..
Nappaan siitäkin kuvan kunhan muistan ottaa kameran tallille mukaan.
Re: 617A:n Remonttia
www.kl-varaosat.fi tuolta niitä löytyylaaksonenh kirjoitti: Mistäs näihin koneisiin kannattais laakeri ja tiivari sarjoja kysellä?
Re: 617A:n Remonttia
Tässä uskossa olen itsekin, etenkin jos aikoo "pikkuisen" piristellä moottoria.laaksonenh kirjoitti:(Olen siinä uskossa että uudemman vaparin pumppu olisi parempi kuin turbon oma) Saa toki oikaista jos olen metsässä
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Jos "pikkusen", tarkottaa n.150 hv, nii siihen riittää vakioelementtinen mynädiesel turbodiesel mv pumppu.
Mutta mulla ainaki "pikkusen" on ikään kuin alle 300hv ja sillonhan tietenki m pumppu seiskoilla.
Mutta mulla ainaki "pikkusen" on ikään kuin alle 300hv ja sillonhan tietenki m pumppu seiskoilla.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Se öljypumpun k'yttöakselin hela kannatta tsekata, tuossa mahtaa olle se kestävämpi malli jo ?
Ettei herkee pumppu pyörimästä kun loikkaa
Alipainepumppu jo yks putkinen ?
Ettei herkee pumppu pyörimästä kun loikkaa
Alipainepumppu jo yks putkinen ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Kattelinkin KL-varaosan sivuilta, ei oikeen löytyny mitään turbolliseen.
Pitänee mailata, ei vissiin kaikki ole listattu.
En tiedä koneen tarkkaa vuosimallia, alipainepumpusta yksilähtö joo.
Perkelen kamera kun jäi taas hyllyyn niiin en kuviakaan saanu.
Eikä alakertakaan vielä kokonaan purettu kun oli tähtiavaimet hukassa.
Pikkusen piristellään, joo minimi siinä 250hv että kuvio puhdistuu. Jos enempi saa se omp plussaa
Ei tätä remppaa olis muuten tarvinnukkaan tehdä.
Putket on kyllä vähän kiillottuneet, ainakin hoonata pitää.
Katotaan joutuuko vielä ettiin ylikokomäntiäkin poraamaan joutuu.
Pitänee mailata, ei vissiin kaikki ole listattu.
En tiedä koneen tarkkaa vuosimallia, alipainepumpusta yksilähtö joo.
Perkelen kamera kun jäi taas hyllyyn niiin en kuviakaan saanu.
Eikä alakertakaan vielä kokonaan purettu kun oli tähtiavaimet hukassa.
Pikkusen piristellään, joo minimi siinä 250hv että kuvio puhdistuu. Jos enempi saa se omp plussaa
Ei tätä remppaa olis muuten tarvinnukkaan tehdä.
Putket on kyllä vähän kiillottuneet, ainakin hoonata pitää.
Katotaan joutuuko vielä ettiin ylikokomäntiäkin poraamaan joutuu.
Terve
Missä tuommoinen Pornala sijaitsee? Vapariin on jotain osaa hyllyssä mutta en tiedä mitkä kävis turpolliseen. Onko jenkki vai euro kone? Taannoin välitin yhden auton jossa oli jenkkikone. Koneeseen oli markka-aikana tehty täysi remontti ja jouduttu käyttämään erikoisosia. Mm.männät ja imuilman suodatin oli selkeästi erilaisia ja kalliimpia kuin euromallissa. En tiedä mitä eroa niillä männillä on ja miksi euromallin ei olisi sopinnu. Muitakin erilaisia osia siinä oli mutta en muista mitä muuta.
Missä tuommoinen Pornala sijaitsee? Vapariin on jotain osaa hyllyssä mutta en tiedä mitkä kävis turpolliseen. Onko jenkki vai euro kone? Taannoin välitin yhden auton jossa oli jenkkikone. Koneeseen oli markka-aikana tehty täysi remontti ja jouduttu käyttämään erikoisosia. Mm.männät ja imuilman suodatin oli selkeästi erilaisia ja kalliimpia kuin euromallissa. En tiedä mitä eroa niillä männillä on ja miksi euromallin ei olisi sopinnu. Muitakin erilaisia osia siinä oli mutta en muista mitä muuta.
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96680
Aika karun näköiset laakerit
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96681
Eikä männätkään paremmat ollu.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96686
Oikeella puolella se 1 pytyn suutin, muut samanlaisia kuin vasemmalla puolella.
Jaksan ihmetellä mihin noi männän palat häviää noista koneista
Sylintereissä ei isompia naarmuja ole, kansi on hyvä.
Öljyjen mukana ei metallia ollu. Mneekö se vaan niin hienoks että pruuttaa ne putkesta ulos
No kaikki männät ja laakerit meni nyt uusiks, täytyy ettää josko jostain sais halvemmalla ku 250e kpl
Aika karun näköiset laakerit
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96681
Eikä männätkään paremmat ollu.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96686
Oikeella puolella se 1 pytyn suutin, muut samanlaisia kuin vasemmalla puolella.
Jaksan ihmetellä mihin noi männän palat häviää noista koneista
Sylintereissä ei isompia naarmuja ole, kansi on hyvä.
Öljyjen mukana ei metallia ollu. Mneekö se vaan niin hienoks että pruuttaa ne putkesta ulos
No kaikki männät ja laakerit meni nyt uusiks, täytyy ettää josko jostain sais halvemmalla ku 250e kpl
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Terve laaksonenh tuleppa rassaus miittiin niin tutustumaan meseläis joukkoon 14.1 klo 13 alkaen ositehan on tossa linkissä
http://www.app-autokorjaamo.fi
Mulla on suuttimien testauspenkkiä ja muutakin työkalua sun autoon käypää
missä vehkeessä tuo kone on kiinni
http://www.app-autokorjaamo.fi
Mulla on suuttimien testauspenkkiä ja muutakin työkalua sun autoon käypää
missä vehkeessä tuo kone on kiinni
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Tää on ollu 123 sedanissa. mikä menny paaliin ruosteen raiskaamana.
Nyt menossa 421Unimoggiin 2.4l koneen tilalle
Käyttiksessä siis 603ti johon olis yks ylimääränen kone, mutta kerkesin hukata sen jo
Voispa tonne miittiin eksyä, jos ei töitä just silloin ole.
Sieltäkin vissiin varaosia vois kysellä.
Satuin huomaaman linkistä että kl-varaosien jälleenmyynti
Nyt menossa 421Unimoggiin 2.4l koneen tilalle
Käyttiksessä siis 603ti johon olis yks ylimääränen kone, mutta kerkesin hukata sen jo
Voispa tonne miittiin eksyä, jos ei töitä just silloin ole.
Sieltäkin vissiin varaosia vois kysellä.
Satuin huomaaman linkistä että kl-varaosien jälleenmyynti
Uuenmallin vaparin ja turbon sylinteriputket on samoja. Ainuastaan välyksessä on turbomoottorille emämpi toleranssia.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Runkolaakerit hyvät verrattuna kk laakereihin.
Ainuastaan 6 olu tuo viiru.
Kampiakselin yhdessä kaulassa isompi nirhauma.
Hätäilin mäntien kanssa, 4 pytyn oli kuitenkin ehjä
Mites nuo kk laakerit, niissä luki 617 0010, onkos se nyt vakio koko vai ylikoko? männissä kaikissa std leima.
Kipsu, ainakin kansipahvi kiinnostaa, putkista ei vielä tietoa.
Käytän lohkon koneistamolla mitattavana, katsotaan sitten mitä tulee.
Ajattelin kuitenkin täyd tiivistesarjan ottaa niin siinä noi ohjurin kumitkin on.
Nii ajattelin että tässä sais kuitenkin olla vähän väljä kun tarkotus kuitenkin kiusata
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Sinuna laittaisin ne vanhat männät jos ovat tosiaan vaan ehjät, suolasen olone hinta tuo 250€/kpl..
keulan kokone cooleri vaan keulalle niin saa kylymempää ilimaa..
ja muistelen jonkun puhuneen että kannen kanavat rajottavat jos tehoa haetaan..
keulan kokone cooleri vaan keulalle niin saa kylymempää ilimaa..
ja muistelen jonkun puhuneen että kannen kanavat rajottavat jos tehoa haetaan..
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
® Mesen Coupeklubi
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Kyllä kolomesattaa saa ihan vakiokannellaki. ja vakio nokkakepilläki.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Näin aiheeseen liittyen: Oli tuossa kaverinkanssa puhetta, että mitä jos puristuksia tiputtaisi ihan pikkasen paksummalla tiivisteellä, ja tuikkaisi vähän enempi painetta, sekä syöttövä koneeseen. Niin auttaako tämä kestävyyteen mitä, vai onko tulos +/-/0?
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
- DieselDogW126
- Viestit: 205
- Liittynyt: 08.7.2006 16:20
- Paikkakunta: Helsinki
Heräilen vähän myöhässä tähän viestketjuun....Taannoin välitin yhden auton jossa oli jenkkikone. Koneeseen oli markka-aikana tehty täysi remontti ja jouduttu käyttämään erikoisosia. Mm.männät ja imuilman suodatin oli selkeästi erilaisia ja kalliimpia kuin euromallissa. En tiedä mitä eroa niillä männillä on ja miksi euromallin ei olisi sopinnu. Muitakin erilaisia osia siinä oli mutta en muista mitä muuta.
Niin - pikku tarkennusta. Eli siis tuo minulle päätynyt kone johon viittaat on "Cali-version" (Kalifornian tiukempiin päästönormeihin -85 tehty) ja siksi siinä on aika paljon eroja federal-versioihin (ainakin trapoxidizer ja erilainen ja eriasenossa makaava turbo, samoin kuin erilaiset imu/pakosarja, startti ja ilman putsari.) Oli niissä muitakin "ympäristökevennyksiä": 722.416 loota (vs. 722.303) ja 2.88 perä (jes!). Mitä tulee noihin turbomäntiiin, niin ei kait euro ja USA OM617 turbojen männissä sinällään ole eroja samoin kuin ei koneissakaan - ehkä juuri vain, että Europaassa tuohon maailman aikaan tätä konetta ei saanut henkilöautoissa kuin farkussa joten tasonsäätö löytynee kaikista alunperin euroopassa myydyistä (USA versioista taas sitten EGR). Mitä tulee tähän nimenomaiseen koneeseen, ja mitä käsitin myyjän puheista, niin markka-aikana tuo täysremontin hinta oli pompannut noin viidellä tonnilla kun ei oltu osattu TammerDieselissä huomioida kustannusarvioa tehdessä että turbokoneen männät maksaa eri tavalla kuin vaparin. (rempan hinta kuulemma 33000 mk ).
Ei sinällään kovin merkittävä pointti, mutta turbokoneessa on periaatteessa erilaiset venttiilivarren kumit kuin vaparissa(Esim. Goetze/Victor Reinz 5x musta ja 5x vihreä).
Good luck tämän homman kanssa ja pidähän yllä topiikkia. Mielenkiinnolla seuraan kun itellä on jossain kohtaa tuon oman -84 koneen avaaminen edessä. PS. Ja jotain ylimääräistä turbokoneen osaa täältäkin löytyy...
W168, W202 ja W126
Sehän meni hyvään kotiin! Kipsun kans tais olla juttua tuosta täysrempatusta moottotista aiemmin. Männissä ei kyllä minun tietääkseni eroja ole. Mulla oli 2 turbokonetta kerrattain levällään yhtä aikaa tallissa ja toinen oli jenkkikone. (Oli egr, "tasonsäädötön" kansi ja se öljypohjan ylimääräinen huohotus venttiili.) Männät näytti kyllä kummassakin samalta.DieselDogW126 kirjoitti: Heräilen vähän myöhässä tähän viestketjuun....
Niin - pikku tarkennusta. Eli siis tuo minulle päätynyt kone johon viittaat on "Cali-version" (Kalifornian tiukempiin päästönormeihin -85 tehty) ja siksi siinä on aika paljon eroja federal-versioihin (ainakin trapoxidizer ja erilainen ja eriasenossa makaava turbo, samoin kuin erilaiset imu/pakosarja, startti ja ilman putsari.) Oli niissä muitakin "ympäristökevennyksiä": 722.416 loota (vs. 722.303) ja 2.88 perä (jes!). Mitä tulee noihin turbomäntiiin, niin ei kait euro ja USA OM617 turbojen männissä sinällään ole eroja samoin kuin ei koneissakaan - ehkä juuri vain, että Europaassa tuohon maailman aikaan tätä konetta ei saanut henkilöautoissa kuin farkussa joten tasonsäätö löytynee kaikista alunperin euroopassa myydyistä (USA versioista taas sitten EGR). Mitä tulee tähän nimenomaiseen koneeseen, ja mitä käsitin myyjän puheista, niin markka-aikana tuo täysremontin hinta oli pompannut noin viidellä tonnilla kun ei oltu osattu TammerDieselissä huomioida kustannusarvioa tehdessä että turbokoneen männät maksaa eri tavalla kuin vaparin. (rempan hinta kuulemma 33000 mk ).
Ei sinällään kovin merkittävä pointti, mutta turbokoneessa on periaatteessa erilaiset venttiilivarren kumit kuin vaparissa(Esim. Goetze/Victor Reinz 5x musta ja 5x vihreä).
Good luck tämän homman kanssa ja pidähän yllä topiikkia. Mielenkiinnolla seuraan kun itellä on jossain kohtaa tuon oman -84 koneen avaaminen edessä. PS. Ja jotain ylimääräistä turbokoneen osaa täältäkin löytyy...
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Nyt on lohko ja kamat käytetty koneistamolla näytilla.
Mitattu ja tulos, kampura menee kiillottamalla nätiksi.
Sitten vaan oikeet limput päihin ja tasapainoon.
Lohko putkitetaan, vaihtoehtona poraus ylikokoon.
Mutta mäntiä ei löydy silloinkaan kohtuu hintaan.
Joten putkitus tähän.
Vielä kerkeis viedä suttimet hotarille, sitten pääsee kerään tiivisteet ja kettingit valmiiksi.
Mites muuten tuo turbon öljypumppu, saako siihen osia vai piäskö samaan konkurssiin pistää uusi?
Mitattu ja tulos, kampura menee kiillottamalla nätiksi.
Sitten vaan oikeet limput päihin ja tasapainoon.
Lohko putkitetaan, vaihtoehtona poraus ylikokoon.
Mutta mäntiä ei löydy silloinkaan kohtuu hintaan.
Joten putkitus tähän.
Vielä kerkeis viedä suttimet hotarille, sitten pääsee kerään tiivisteet ja kettingit valmiiksi.
Mites muuten tuo turbon öljypumppu, saako siihen osia vai piäskö samaan konkurssiin pistää uusi?