124:n kone 123:een?
124:n kone 123:een?
Tervehdys. Tuleeko mitään Ongelmia sovituksen kanssa? Lähinnä koneen kiinnityskorvat? Tulipa mieleen jos laittais OM601:n 123:een, kun ei tunnu kellekkään kelpaavan?!
-Tero
-Tero
MB 124 200D-91
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
SUZUKI PV 50-82
DAVID BROWN 990-72
Dethless Beduin i 530 TK-89
MB 204 T 220 CDI-09
*Tieliikenne on viidakko ja minä olen teiden Tarzan*
..
OM601 mahtuu sinne vaikka jättää vielä entisenkin koneen paikoilleen.
Kardaani käy luultavasti 4-vaihteisesta suoraan, samoin kuin vaihteiston takakannake. Vaihteiston pitää olla sellainen missä on startti kuskin puolella
124:n tai M102:n jatkona ollut.
Moottorin kannakkeet täytyy kyhätä itse, pakoputki vaatinee pientä sovittelua. Kaasuvivusto vaatii myös muutoksia. Siinäpä isoimmat mitä tuli mieleen...

Kardaani käy luultavasti 4-vaihteisesta suoraan, samoin kuin vaihteiston takakannake. Vaihteiston pitää olla sellainen missä on startti kuskin puolella

Moottorin kannakkeet täytyy kyhätä itse, pakoputki vaatinee pientä sovittelua. Kaasuvivusto vaatii myös muutoksia. Siinäpä isoimmat mitä tuli mieleen...
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Juu minullahan tuohon on laitettu om602:nen.. Siitä en tiedä millainen projekti se on ollut, kun ite en oo laittanu, mutta voin ottaa kuvia vähän kiinnikkeista ja muuten.. Jos se vähän selventäs.
En koskaan ota kuin yhden oluen. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput...
Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
Kaasu passatti...
ex.W202 180
ex.S204 200cdi
ex.S202 180
ex.S202 250tdt Uncle-Benz
ex.W123 250 urpodee
[miitit]0111111111111011111[/miitit]
603:n jos laitat niin alkuperänen viskoflekti heivataan mäkeen ja tilalle sähköflekti. Jaaaajaa no itse sain ängettyä 124 603 moottorijaloilla mutta parhaiten koneen saa istumaan kun tekasee jalat itte. Kartaanin etupätkän käytät sorvaamolla niin tulee varmasti hyvä ja ei ole itelläkään vipottanu. Vaihdetangot lyhensin itte rälläkän ja migin avulla. Ei se mahoton rojekti ole. 124:sta ei periaatteessa tarvi koneen ja laatikon lisäksi kuin hehkureleen. Siihen käy W123:n piuhat niin ei tarvi sähköjen kanssa leikkiä. Mekaanisen öp-mittarin saapi varmaan toimimaan kun 124:n koneesta ruuvaa sen öljykellon irti ja lyöpi 123:n letkun tilalle?
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Se olisi itsellenikin kiinnostuksen kohde.nähään kuinka paljon 123:sen ilmanvastus vaikuttaa kulutukseen 124 koppaan verrattuna.
Oletan että kesämersuni perävälitys on 200D alkuperäinen eli 3,92 ja 124 250D:ssä se on 3,64.
Edelleen 123 300D:ssä 3,46.
Rengaskokoa suurentamalla voisi tietysti hieman kaventaa eroa, 205/70R15 +5%...
Viimeksi muokannut dealer, 08.6.2011 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on omassa farkussa vapari 602 automaatilla. Mielsetäni tuo 602 on parempi siinä, että konehuoneeseen jää vielä hyvin tilaa pituussuunnassa.
Mulla oli joku aiempi omistaja vaihtanut autoon m102 + automaatin, joten diiselikone kävi suoraan laatikkoon kiinni. En tehnyt mitään muutoksia laatikosta taaksepäin. Moottorinjalat on tehty itse ja se on ehkä paras ratkaisu tällaisessa moottorinvaihdossa.
Perävälitys taitaa olla 3.69 tms ja sekin on automaatille (tai 4v manuaalille) turhan tiuha maantievauhdissa. Oma auto on kuluttanut 8-10 litraa satasella mutta tuossa koneessa ei ole enää kaikki vedot tallella vaikka pumppu on säädetty. Uskoisin, että hyväkuntoisella koneella kulutus tippuisi vielä litralla.
Laitan kuvia moottoriratkaisusta kunhan löydän niitä koneelta.
Mulla oli joku aiempi omistaja vaihtanut autoon m102 + automaatin, joten diiselikone kävi suoraan laatikkoon kiinni. En tehnyt mitään muutoksia laatikosta taaksepäin. Moottorinjalat on tehty itse ja se on ehkä paras ratkaisu tällaisessa moottorinvaihdossa.
Perävälitys taitaa olla 3.69 tms ja sekin on automaatille (tai 4v manuaalille) turhan tiuha maantievauhdissa. Oma auto on kuluttanut 8-10 litraa satasella mutta tuossa koneessa ei ole enää kaikki vedot tallella vaikka pumppu on säädetty. Uskoisin, että hyväkuntoisella koneella kulutus tippuisi vielä litralla.
Laitan kuvia moottoriratkaisusta kunhan löydän niitä koneelta.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Joo käytin siis W123 4vaihteisen vivustoa koska laatikkokin on tällä hetkellä W124 nelivaihteinen. Ehkäpä 124:n 5vaihteisen vivuston saa muklattua 123:een. Automaattihan olis helpompi.
Pari kuvaa löyty 220D:n pannuhuoneesta: http://farm5.static.flickr.com/4074/475 ... 7f54_b.jpg ja http://farm5.static.flickr.com/4149/500 ... 2305_b.jpg
Pari kuvaa löyty 220D:n pannuhuoneesta: http://farm5.static.flickr.com/4074/475 ... 7f54_b.jpg ja http://farm5.static.flickr.com/4149/500 ... 2305_b.jpg
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
samoilla lämmöillähän sinne menis om605 ja mieluummin turbolla (ISOLLA!).. mynäpumppuu mieluusti 8mm tapeilla niin ei oo turhan hieno ajeltavakaan enään kun manuaalin laittaa jatkoksi
...niimmä tekisin
... oikeesti tuo om605 vaparina ei oo kallis ja menee tosiaan oikestaan yhtä helposti kun kapee 



Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Niin, terde:llähän on eteläsä halavalla myynnisä justiin tuommonen om605 koneinen.. Siitähän dealer sais vielä hyvän. En sitten muista että mahtoko olla automaattilootalla..
Mää voisin sitte ostaa loppuraadon pois jos hinta ois kohallaan.

E: Ei siinä, om602 koneen määki ennemmin jostain kumman syystä istuttaisin pellin alle.. Onhan se dealer:ille lähelläkin.

Mää voisin sitte ostaa loppuraadon pois jos hinta ois kohallaan.


E: Ei siinä, om602 koneen määki ennemmin jostain kumman syystä istuttaisin pellin alle.. Onhan se dealer:ille lähelläkin.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.

Tuossa pari kuvaa. Muistelin et olisin hitsannut nuo ihan hyvin mutta toisella puolella on ainakin melko kamalaa saumaa.



userpix/153_4_1.jpg
userpix/153_5_1.jpg
userpix/153_6_1.jpg
Alkuperäisten moottorinkumityynyjen tilalle on pultattu lattaa, jossa on keskellä reikä. Siihen on sitten pultattu tuo 124:sen kumityyny. Mielestäni näin on helpompi rakennella jalat.
Kesälomilla olisi tarkoitus sovittaa ässästä 603:sen turbosetti tähän cuulerin kanssa. 605:nen olisi minunkin mielestä optimaalisin 123:seen mutta toistaiseksi noita 602:sia on nurkat täynnä.



userpix/153_4_1.jpg
userpix/153_5_1.jpg
userpix/153_6_1.jpg
Alkuperäisten moottorinkumityynyjen tilalle on pultattu lattaa, jossa on keskellä reikä. Siihen on sitten pultattu tuo 124:sen kumityyny. Mielestäni näin on helpompi rakennella jalat.
Kesälomilla olisi tarkoitus sovittaa ässästä 603:sen turbosetti tähän cuulerin kanssa. 605:nen olisi minunkin mielestä optimaalisin 123:seen mutta toistaiseksi noita 602:sia on nurkat täynnä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.


Nyt ois moottori ja vaihteisto haettu.saattaa käydä niin että tulee ostettua juurikin 250D + manuaali omaan 123een.
Vuoden -90 autosta, ei ole takaisinkierrätystä mutta alppikello on pumpussa.
Kaksoismassavauhtipyörä näyttäs olevan.
Mukana tuli kaikki letkut, paisuntasäiliö, mittarivaijeri, hehkurele, kardaanin etuosa, vaihdekeppi vivustoineen, tehostimen letkut jne...
Sitähän ei tiedä mikä vuosi on kun kone käy 123 keulilla jos koskaan.
Ennenkuin nuo laitat paikoilleen niin käyppä tekemässä kunnon kiihdytys ja kulutus mittaukset ennen ja jälkeen moottorinvaihdon niin pääsee vähän vertaamaan kannattaako päivittää 617 300D turbo 250D vapariindealer kirjoitti:![]()
![]()
Nyt ois moottori ja vaihteisto haettu.saattaa käydä niin että tulee ostettua juurikin 250D + manuaali omaan 123een.
Vuoden -90 autosta, ei ole takaisinkierrätystä mutta alppikello on pumpussa.
Kaksoismassavauhtipyörä näyttäs olevan.
Mukana tuli kaikki letkut, paisuntasäiliö, mittarivaijeri, hehkurele, kardaanin etuosa, vaihdekeppi vivustoineen, tehostimen letkut jne...
Sitähän ei tiedä mikä vuosi on kun kone käy 123 keulilla jos koskaan.

W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Perävälitys lienee 200D alkuperäinen 3,92 ja nelivaihteisen suurimman vaihteen välitys on tietysti 1,00.
Viisivaihteisen suurimman vaihteen välitys on 0,843 jos googlettamalla löytynyt tieto pitää paikkansa.
Paljonkohan vakiovoimansiirrolla varustettu 200D kiertää 100 vauhdissa ?
Mietin tässä millä kierroksilla satasen vauhdissa mentäisiin viitoslaatikolla, onko mielekkäät lukemat vai tarvitaanko vielä perävälityksen vaihtoa.
Edit: näkyy olevan 3,64 perä 124 250D:ssä.
Jos aikoo samoille kierroksille pitää siis vaihtaa perä 240D:stä tai vaihtaa takarenkaat 195/80R15" kokoon
Viisivaihteisen suurimman vaihteen välitys on 0,843 jos googlettamalla löytynyt tieto pitää paikkansa.
Paljonkohan vakiovoimansiirrolla varustettu 200D kiertää 100 vauhdissa ?
Mietin tässä millä kierroksilla satasen vauhdissa mentäisiin viitoslaatikolla, onko mielekkäät lukemat vai tarvitaanko vielä perävälityksen vaihtoa.
Edit: näkyy olevan 3,64 perä 124 250D:ssä.
Jos aikoo samoille kierroksille pitää siis vaihtaa perä 240D:stä tai vaihtaa takarenkaat 195/80R15" kokoon
