300D pumpun ajoituksen ja venttiilien säätö?

Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

300D pumpun ajoituksen ja venttiilien säätö?

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Miten säädetään 300D:stä pumpun ajoitus? Moottori on vanhanmallin OM617, eli MW-pumpulla.

Entä venttiilien säätö? No osaan toki säätää, mutta paljonko pistetään välyksiä?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ajoitus säädetään ihan normaalisti pumppua kääntämällä,lohkoon päin aikaistuu ja poispäin myöhästyy.Pistä kylmään koneeseen imulle 0,10mm välystä ja pakolaiselle 0,30mm välystä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Nyt vasta tajusin kahtoa Mekasta, siellähän on ohjeet W124:n ja W123:n säätöön. :oops:

Käännetäänkö W123:ssa pumppua ihan vaan kääntämällä, vai onko säätöruuvi, kuten W124:ssä?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sivonen kirjoitti:Nyt vasta tajusin kahtoa Mekasta, siellähän on ohjeet W124:n ja W123:n säätöön. :oops:

Käännetäänkö W123:ssa pumppua ihan vaan kääntämällä, vai onko säätöruuvi, kuten W124:ssä?
Kyllä sitä ihan vaan käännetään,säätöruuvia ei ole.Kääntyy muuten helpommin jos löysää suutinputket ensin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jep, kiitoksia neuvoista. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tämäkin remppa vastustaa. :ttu:

Koitin eilen kääntää pumppua. Ensin löin merkin pumppuun ja lohkoon. Irrotin kolme etummaista putkea, availin kolme pulttia jotka pitää pumpun kiinni lohkossa (pulttien kanta osoittaa auton takaosaa kohti) ja löysäsin ne kaks takimmaista putkea sekä pumpun että suuttimen päästä. Pumppu kääntyy vain plusmiinus millin. :shock: Kyllä se siinä vähän heilui, eli irti oli, mutta eipä vaan kääntynyt kumpaankaan suuntaan, vaikka väänsin ja heiluttelin ihan voimallakin. :ttu:

Soittelin Ollille, se epäili että taitaa olla vielä yhdellä pultilla se pumppu kiinni takaosastaan. Kävin äsken kahtomassa pellin alle, mutta en minä sieltä mitään kiinnikettä löytänyt. En kyllä jaksanut alapuolelta käydä edes katsomassa. :roll:

Mitäs nyt kokeillaan? :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kuva

Kuvassa pultti numero 483.
Vaan eipä siinä, eka kerran kun minäkin irroittelin pumppua niin jäi minultakin joku pultti sinne kiinni ja sai ihmetellä :D :D :lol:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jahas, ja eikun vääntelemään. Kiitos sulle taas. :beerhug:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hetkonen, tuossahan on minun silmien mukaan kaks pulttia numero 483. :oops:
Onko se pumpun alla vai pumpun takana? Eli siis auton suunnassa pitkittäin vai poikittain? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Sivonen kirjoitti:Hetkonen, tuossahan on minun silmien mukaan kaks pulttia numero 483. :oops:
Onko se pumpun alla vai pumpun takana? Eli siis auton suunnassa pitkittäin vai poikittain? :roll:
Joo sitä minakin ihmettelin, mutta tuossa on tuo nuoli tai viiva tuollein että se ois vedetty tuosta takaa tuohon eteen.

Jokatapauksessa, pumpun alla, takaosassa ja pitkittäin. Ja nimenomaan pumpun alla, sitä ei näe ylhäältäkäsin muutakuin kopeloimalla :)

-RIsto
Viimeksi muokannut Malm, 29.5.2008 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jeh, nyt menen rasvaamaan kädet. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Pumppu oli jo valamiiks käännetty niin aikaselleen kun menee. :ttu:

Huomenna otettava irti ja käännettävä poorilla, jos on hyvää keliä.

Ohjeethan on tuolla, näyttää helepolta: MEKKA

Ja eihän se pumppu tietenkään mahu tulemaan pois ilman että ottaa öljynputsarin pois? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Sivonen kirjoitti: Ja eihän se pumppu tietenkään mahu tulemaan pois ilman että ottaa öljynputsarin pois? :roll:
Itse asiassa mahtuu!
On vaan aika taistelu, mutta tullee kyllä pois. 8)
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Sivonen kirjoitti:Pumppu oli jo valamiiks käännetty niin aikaselleen kun menee. :ttu:

Huomenna otettava irti ja käännettävä poorilla, jos on hyvää keliä.

Ohjeethan on tuolla, näyttää helepolta: MEKKA

Ja eihän se pumppu tietenkään mahu tulemaan pois ilman että ottaa öljynputsarin pois? :roll:
Uudempi pumppu ainakin mahtuu tulemaan poissa, yksi boori on sitten jotain 11 astetta että mieti tarkkaan mitä teet.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Otan pumpun pois ja pistän kerralla kohalleen. Ei tarvi sitten arpoa eikä tuumailla. Tein jo töissä lukitustyökalunkin siihen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Laitoin 27 astetta ja meno ei muuttunu miksikään. Tais olla kohallaan jo alunperin. Kai se on vaan uskottava että ei tosta vanhasta diisselistä saa sitä voimaa irti mitä painava kori tarvitsee. :roll:

Kai se on sitten vaihettava uuden mallin pumppu, saa PP säätää sen kohalleen. Saa tarjota jos löytyy.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eiköhän aleta junailee puhallinta siihen koneeseen kesän aikana :roll:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kyllä. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nonnii alanko mettästää puhallinta :?:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jos alakuperänen setti löytyy, niin hyvä juttu. Olen itekin ettinyt jo pitkään (niinkun muistat).

Kävishän tohon toki vähän isompikin, jos sattuu sopivasti löytymään. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tietäsin yhen skanian puhaltimen,olikohan siitä :?:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

täytysköhän munkin tuunata ässää ja kattella jostakin mittarin kromit,mutten tiijä mistä :cry:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sivonen kirjoitti:
Kai se on sitten vaihettava uuden mallin pumppu
Ota se rajoitin pois tuosta vanhasta pumpusta niin pitäisi tulla lisää ainetta... :wink:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ei se auta.. Savua tulee jo nytkin sen verran että pärjää. Mutta kun ei kulje niin ei kulje. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sivonen kirjoitti:Ei se auta.. Savua tulee jo nytkin sen verran että pärjää. Mutta kun ei kulje niin ei kulje. :?
Niin se vaatii ilmaa sinne koneeseen... Sitä vaan, että jos et saa palamaan vanhankaan pumpun syöttömääriä niin ei siinä uudempi pumppu oikeen auta...
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mutta saapahan ainakin kunnolla säätöihin sen pumpun. Sylinterikohtainen syöttö jne.. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”