123 300d pumpunajoitus kiirre
123 300d pumpunajoitus kiirre
mikähän mahtaa olla kun pumpusta on laitettu se ajoitus merkki kohdalleen ja kampiakselilta 27 astetta ja nokat näyttää ylös ja lähtee käyntiin mutta työntää ihan älyttömästi valkosta savua ja ei pyöri yhtään tasaisesti
onko niissä vuosmalleissa jotain eroa eri ajoitusmerkeille vae mikä
onko niissä vuosmalleissa jotain eroa eri ajoitusmerkeille vae mikä
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Tuo 27 astetta taisi olla juurikin näiden uudempien OM617 koneiden ennakko, taitaa se vanhempikin olla siinä vieressä.
Katsoitko ajoituksen kapiakselilta sen reikälevyn reiästä vai siitä sen vierestä olevasta lirpakkeesta, siittä lirpakkeesta se tulisi katsoa
Ja se on 27 astetta EYKK eli nolla jää sen asteluvun vasemmalle puolelle, saattaa epähuomiossa mennä sekin väärin
-Risto
Katsoitko ajoituksen kapiakselilta sen reikälevyn reiästä vai siitä sen vierestä olevasta lirpakkeesta, siittä lirpakkeesta se tulisi katsoa
Ja se on 27 astetta EYKK eli nolla jää sen asteluvun vasemmalle puolelle, saattaa epähuomiossa mennä sekin väärin
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
kyllä katoin siitä lirpakkeesta ja kokeilin 25 ja 23 mutta löysin osittain vian syöttöpumpun etu päässä oleva neulalaakerin ulukokehä tai se valu sydeemi missä on se ajoitusmerkki niin se oli väärin päin jostain kumman syystä vai eikös sen pitäisi olla aukon alaspäin laitoin sen toisin päin niin ei työntäny valakosta mutta tuli kokoajan mustaa ja lahti aikahuonosti käyntiin eikä kyllä kierroksia ottanu mitenkään hirmunopeesti ja tyhjäkäytiä ei ollu ollenkaa onko kellää ollu ikään saman laista
juu tollanen se just on mutta tuo lätkä missä on tuo toimen merkki niin sen voi kääntää toisin päin niin sillon ei ajoitus ainakaan täsmää kun minä sitä vaan kun se lätkä on kahella pultilla kiinni ja toisella puolella siinä on se öljynmeno reikä niin pitääkö sen olla ylös vai alas päin mulla se on alas päin ja ei silti oikeen kunnolla pelaa
tutkin tuota pumppua paremmin ja totesin itsekkin että sen pitää olla tuolla yläpuolellakun silloin sattuu ruiskutus hetki kohalleen mutta mikä ihme mahtaa olla kun ei pyöri kunoolla just ja jus kaasupohjassa ottaa kierroksia vähän ja tulee julmetusti harmaan valkosta savua ja moottorin puolella ajoitusmerkki on sillee että ykkösen nokat on ylös ja siltä asteikko puolelta jossa niitä merkkejä on sinne 80 asteeseen asti ja siitä lirpakkeesta katottuna laitoin 25 ja oon kokeillu 23 ja 27 mutta ei mikä mättää
Jos ei muuten tunnu selviävän niin ota venttiilikoppa pois ja pyöritä konetta niin että nokan ajoitusmerkki on menossa kohdalleen ja astelevy on jossain 25 asteen paikkeilla,sitten pumpun merkit kohdalleen ja pumppu lukkoon ja paikoilleen.Jos ei sittekään ala toimiin niin en osaa muuta neuvoa.M E S E kirjoitti:tutkin tuota pumppua paremmin ja totesin itsekkin että sen pitää olla tuolla yläpuolellakun silloin sattuu ruiskutus hetki kohalleen mutta mikä ihme mahtaa olla kun ei pyöri kunoolla just ja jus kaasupohjassa ottaa kierroksia vähän ja tulee julmetusti harmaan valkosta savua ja moottorin puolella ajoitusmerkki on sillee että ykkösen nokat on ylös ja siltä asteikko puolelta jossa niitä merkkejä on sinne 80 asteeseen asti ja siitä lirpakkeesta katottuna laitoin 25 ja oon kokeillu 23 ja 27 mutta ei mikä mättää
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Jaa se ei ookkaan vakiopumppu, kukas sen pumpun on tehenyt ?M E S E kirjoitti:juu se kyllä luulis olevan varmin keino mutta jos ei silläkään toimi niin sitten pitää olla pumpun säädöissä tai noissa 7mm elementeissä jotain vikaa
7mm elementeillä ruiskutusaika tyhjäkäynnillä on huomattavasti lyhyempi kuin vakio-elementeillä, tämän vuoksi ajoitustakin on muutettava.
Pumpun tekijä kertoo oikean ajoituksen.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Mulla on 7mm elementeillä OM616 koneessa MUISTAAKSENI 21 EYKK ajoitus, jonka etsin kokeilemalla. Ei ihan optimi, mutta tarpeeksi lähellä etten ole jaksanut sitä muuttaa. Jokatapauksessa vakio ei välttämättä ole se oikea ja parikin astetta vaikuttaa seiskamillisten kanssa.
Mulla otti kierroksia huonosti ja sahuutti kun ajoitus oli liian aikaisella. Valkoista savua ei tullut vaan mustaa. Ettei sulla olisi liian myöhäisellä.. Onhan aseluku varmasti katsottu viisarista joka sijaitsee hihnapyörän klo 2 edestäpäin katsottuna eikä reikälevystä tai tapista. Jos hahlolevy oli pumppupajan jäljiltä eri asennossa niin kannataa varmistua että se on nyt varmasti oikeassa asennossa.
Mulla otti kierroksia huonosti ja sahuutti kun ajoitus oli liian aikaisella. Valkoista savua ei tullut vaan mustaa. Ettei sulla olisi liian myöhäisellä.. Onhan aseluku varmasti katsottu viisarista joka sijaitsee hihnapyörän klo 2 edestäpäin katsottuna eikä reikälevystä tai tapista. Jos hahlolevy oli pumppupajan jäljiltä eri asennossa niin kannataa varmistua että se on nyt varmasti oikeassa asennossa.
Viimeksi muokannut Olli Lajunen, 10.5.2008 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Mull toimi 7mm pumppu 16,5 EYKK oikeastaan parhaiten. Lähempänä 18-19 EYKK savutti aikalailla sinertävää. Päälle 20 EYKK en ole vielä kokkeillut. Pumpun tekiä suositteli meikäläisellä semmosta 16-17 EYKK.
Mulla oli hiukka ongelmia tyhjäkäynnin kanssa ja paluupuolen paineventtiili oli vahingossa entiseltä omistajalta jäänyt W124:sta. Pitää kokkeilla W123:n paineventtiilin kanssa mitä eroa käytökseen se tuo, siinä on korkeampi paine.
Kannattaa myös muistaa, että yksi hammas pumpun boorituksessa vastaa 11 astetta kampiakselilla, eli kannattanee katella tarkkaan merkit siinä asentaessa.
-Risto
Mulla oli hiukka ongelmia tyhjäkäynnin kanssa ja paluupuolen paineventtiili oli vahingossa entiseltä omistajalta jäänyt W124:sta. Pitää kokkeilla W123:n paineventtiilin kanssa mitä eroa käytökseen se tuo, siinä on korkeampi paine.
Kannattaa myös muistaa, että yksi hammas pumpun boorituksessa vastaa 11 astetta kampiakselilla, eli kannattanee katella tarkkaan merkit siinä asentaessa.
-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Heavy kirjoitti:Kenen tekemä pumppu?M E S E kirjoitti:huomasin senkin tässä juuri kun kokeilin muuttaa ajotusta ja sain välillä työntämään jopa mustaa mutta pumppu lähtee uuvestaan penkitettäväksi epäilisin että sylintereiden välinen ajoitus ei olisi kohdallaan
pumpun on tehnyt semmoinen henkilö jolla on pummpupenkki mutta ei varsinaisesti ole mikään diesel asentaja mutta se penkin käyttäminen on voinut siltä unohtua mutta pitää jossain virallisessa diselkorjaamossa säädättää pumppu
nyt kun pumppu kävi pajalla ja sanoivat että nyt on säädetty kohdalleen ja laitoin pumpun paikoilleen ja taas sama homma no ja sitten soitto takaisin pumppupajalle ja sitten tuli selville että siellä ei ole säädetty pumpun ajoitusta ollenkaan vaan pelkästään syöttömäärät ja kokeilin tuosta minun toisesta 123w pumppua ja sillä pelas hyvin ja sitten säädin siitä 7mm pumpusta kuren kaulalla oikean ajoituksen ja pumpun merkit heitti 3 hammasta no ja sitten eikun pyörimään ja ei silti pyöri oiken sitten kokeilin avata suutin pukia kun pyörii tyhjäkäyntiä niin 5 pytystä kun avaa niin pyörii sillon ilman valkosta savua ja pelaakin jo huomattavasti paremmin sitten kun kääntää suutin putken kiinni niin kone rupee pyörimään huonosti ja tulee vankun verran sitä valkosta niin nytten luulisin että 5 pytty ois paljon aikasemmolla kun muut mutta miks ne ei ole sitä pumppu penkissä tarkistaneet.
nyt kun pumppu kävi pajalla ja sanoivat että nyt on säädetty kohdalleen ja laitoin pumpun paikoilleen ja taas sama homma no ja sitten soitto takaisin pumppupajalle ja sitten tuli selville että siellä ei ole säädetty pumpun ajoitusta ollenkaan vaan pelkästään syöttömäärät ja kokeilin tuosta minun toisesta 123w pumppua ja sillä pelas hyvin ja sitten säädin siitä 7mm pumpusta kuren kaulalla oikean ajoituksen ja pumpun merkit heitti 3 hammasta no ja sitten eikun pyörimään ja ei silti pyöri oiken sitten kokeilin avata suutin pukia kun pyörii tyhjäkäyntiä niin 5 pytystä kun avaa niin pyörii sillon ilman valkosta savua ja pelaakin jo huomattavasti paremmin sitten kun kääntää suutin putken kiinni niin kone rupee pyörimään huonosti ja tulee vankun verran sitä valkosta niin nytten luulisin että 5 pytty ois paljon aikasemmolla kun muut mutta miks ne ei ole sitä pumppu penkissä tarkistaneet.
Herätelläänpäs vanhaa topiccia vähäsen: Mulla on tuossa yksi 616:tosen pumppu, jonka aattelin laittaa tuohon omaan farkkuun paikalleen. Tuossa kun pyörittelin sitä, niin pumpun akselin merkki kun on pumpun rungon merkin kohdalla, niin puuttuva boori ei ole samassa kohdassa. Kumman mukaan se pumppu pitäisi lukita? Akselin merkin? Pitäisi tuon farkun oma pumppu saada jollekkin pajalle säädettäväksi. Tulis kerralla hyvä...Malm kirjoitti:öö, en ole aivan varma ymmärsinkö selitystä ajoitusmerkistä ja valusta mutta suunnilleen tollanen sen kuuluisi olla:
-Risto
W123 300D -84
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 22.3.2008 11:06
- Paikkakunta: Pornala
Kysytääs tässä samassa nyt tosta pumpun ajoituksesta kun ei viittis 2 kertaa tehdä! konehan on 617 913 eli pakun kone jos se jotain muuttaa.
Eli mulla on kone pyöritetty 0 kohtaan, 1-nokat osottaa ylöspäin ja nokan merkki on kohdallaan. pitääkö nyt pyörittää konetta vastapäivään, eli "avata nokkapulttia" tuohon 25-27eykk:hon?
Kun luin ohjeet mekasta, ymmärsin että pitäs pyörittää kokoajan samaan suuntaan
Eli mulla on kone pyöritetty 0 kohtaan, 1-nokat osottaa ylöspäin ja nokan merkki on kohdallaan. pitääkö nyt pyörittää konetta vastapäivään, eli "avata nokkapulttia" tuohon 25-27eykk:hon?
Kun luin ohjeet mekasta, ymmärsin että pitäs pyörittää kokoajan samaan suuntaan