Moottori sammui kesken ajon, mikä meni rikki?
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
Moottori sammui kesken ajon, mikä meni rikki?
Noniin. Olinpas ajelemassa vanhalla W123:lla (220D, vm -78 ) ja yllättäen öljynpaineet laskivat nollaan moottoritiellä, vauhtia n. 100 km/h. Luulin että anturin johto lähti vain irti ku sitä aiemmin päivällä liikuttelin ja meinasinki sitä kaupan parkkipaikalla vähän liikutella että jos mittari alkais toimimaan. Sinne asti en päässy ku parin kilometrin päässä meno alkoi hiipumaan ja ku polkasin kytkimen pohjaan ni sammu koko moottori mustan savupilven säestämänä.
Mikähän tuohon tuli, lämmöt nousi vähän yli 90 asteeseen ku rullasin tien sivuun. Nesteitten seassa ei ollu öljyä, mittatikunki mukaan oli puolessa välissä pinta. Öljyntäyttökorkin ku otti pois ni harmaata savua(?) vaan lykkäs pihalle. Öljyä se on aina pikkusen valuttanu moottorin kylkeen, samaten ehkä polttoainetta, mutta mitään lammikkoa ei jääny tiehen.
Pienen hinausreissun jälkeen tuossa kotopihassa koitin käyntiin moottoria, niin kuului venttiileistä "kalkatusta", samanlaista ku kylmänä käynnistettäessä, ja mustaa savua tuli pakoputkesta.
Voisko olla kannentiiviste menny tai sitte öljypumppu? Mistähän tuota vikaa lähtis ettimään...
Auto on ollu tallissa seisomassa melkeenpä sen 7 vuotta viime kesään asti, jolloin korjailin ja katastin sen elokuussa. Moottorillaki on ajettu vasta 290 000 (ollu eläkeläismummolla kauppakassina).
Mikähän tuohon tuli, lämmöt nousi vähän yli 90 asteeseen ku rullasin tien sivuun. Nesteitten seassa ei ollu öljyä, mittatikunki mukaan oli puolessa välissä pinta. Öljyntäyttökorkin ku otti pois ni harmaata savua(?) vaan lykkäs pihalle. Öljyä se on aina pikkusen valuttanu moottorin kylkeen, samaten ehkä polttoainetta, mutta mitään lammikkoa ei jääny tiehen.
Pienen hinausreissun jälkeen tuossa kotopihassa koitin käyntiin moottoria, niin kuului venttiileistä "kalkatusta", samanlaista ku kylmänä käynnistettäessä, ja mustaa savua tuli pakoputkesta.
Voisko olla kannentiiviste menny tai sitte öljypumppu? Mistähän tuota vikaa lähtis ettimään...
Auto on ollu tallissa seisomassa melkeenpä sen 7 vuotta viime kesään asti, jolloin korjailin ja katastin sen elokuussa. Moottorillaki on ajettu vasta 290 000 (ollu eläkeläismummolla kauppakassina).
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Onko jakopäänketju edelleen ehjä, ettei öljypumpun käyttöakselin hea olisi lopussa > öljypumppu ei pyöri.....raks
Edit.
Tervetuloa vain foorumille
Edit.
Tervetuloa vain foorumille
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
Juu kiitosta, pitäny jo pitemmän aikaa liittyä tänne voorumille
Niin, onkos se ketju helppo homma tarkistaa tuossa parkkipaikalla ite? ens viikolla vien kumminki korjattavaks, mutta tekis mieli varmistaa tuoki vaihtoehto
Kumma ettei mitään ääntä kuulunu, alko vaan hyytymään. Tyttöystävä kyllä sano kuulleensa jonku epämääräsen äänen sieltä. Taisin olla ite vaan niin shokissa ku vanhuksesta loppu kulku etten mitään tajunnu enää
Niin, onkos se ketju helppo homma tarkistaa tuossa parkkipaikalla ite? ens viikolla vien kumminki korjattavaks, mutta tekis mieli varmistaa tuoki vaihtoehto
Kumma ettei mitään ääntä kuulunu, alko vaan hyytymään. Tyttöystävä kyllä sano kuulleensa jonku epämääräsen äänen sieltä. Taisin olla ite vaan niin shokissa ku vanhuksesta loppu kulku etten mitään tajunnu enää
Öljntäyttö korkiasta taskulampun kans kurkkimalla pitäs ketju näkkyillä.
Surullista kuultavaa ku vanahus nuin sairastuu.
Surullista kuultavaa ku vanahus nuin sairastuu.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 1014
- Liittynyt: 06.8.2006 15:33
4kpl muttereita plus kaasuvipujen härpäkkeet!johtaja300 kirjoitti:Onko paha venttiilikoppa käyttää pois niin näkee jo jotain Onhan se parilla pultilla kiinni.
Arkkipappa ei oo joutunu vielä aukomaan konhetta niin montaa kertaa että ois huomannu että kuin vikkelästi se lähtee! Toisin ku me joilla kiertokangetki vinoos.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jiitek kirjoitti:Sinne painemittarille menee öljyputki koneesta eli se on mekaaninen. Mitähän liitintä liet liikutellut?
joo niinpähän onki, mitä lie johtoa oon sitte liikutellu. mutta joo, kattelin tuossa öljyntäyttöaukosta sitä ketjua samalla ku autoa vähän startattiin (meinas muuten lähteä käyntiin ilman hehkutusta, ei se ihan kuollu moottori oo ) ja hyvin se sielä rullas. ehjältä näytti. sitä venttiilikoppaa en avannu ku ei ollu työkaluja. vähän epäilyttäs nyt tosiaan se öljypumppu vain.. noh, viimestään torstaina sen pitäs saaha halliin ja tarkempaan syyniin. sitte oon taas vähän viisaampi.
Asiasta kolmanteen, jos näyttää olevan joku suurempi vika, niin mitenhän hankala ois vaihtaa koko moottori samalla? kotona olis 79 -vuosimallin 200 D:n raato... varmaan sopii heittämällä kone siitä? Ohjaustehostinta siinä ei oo, mutta ei senkään pistäminen vissiin älytön homma olis... tosin sillä on ajettu jo 600 tuhatta jos oikein muistan, että se nyt vähän mietityttää.
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
Miten mahtaa olla tehostimettomissa autoissa vaan koneessa paikkaa pumpulle, ja sopiiko sit tehostimellisen remmit kulkemaan ilman-olleen koneessa ja...arkkipappa kirjoitti:Jiitek kirjoitti:Sinne painemittarille menee öljyputki koneesta eli se on mekaaninen. Mitähän liitintä liet liikutellut?
joo niinpähän onki, mitä lie johtoa oon sitte liikutellu. mutta joo, kattelin tuossa öljyntäyttöaukosta sitä ketjua samalla ku autoa vähän startattiin (meinas muuten lähteä käyntiin ilman hehkutusta, ei se ihan kuollu moottori oo ) ja hyvin se sielä rullas. ehjältä näytti. sitä venttiilikoppaa en avannu ku ei ollu työkaluja. vähän epäilyttäs nyt tosiaan se öljypumppu vain.. noh, viimestään torstaina sen pitäs saaha halliin ja tarkempaan syyniin. sitte oon taas vähän viisaampi.
Asiasta kolmanteen, jos näyttää olevan joku suurempi vika, niin mitenhän hankala ois vaihtaa koko moottori samalla? kotona olis 79 -vuosimallin 200 D:n raato... varmaan sopii heittämällä kone siitä? Ohjaustehostinta siinä ei oo, mutta ei senkään pistäminen vissiin älytön homma olis... tosin sillä on ajettu jo 600 tuhatta jos oikein muistan, että se nyt vähän mietityttää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
- arkkipappa
- Viestit: 12
- Liittynyt: 25.1.2008 16:59
- Paikkakunta: Jyväskylä
jeps, 200 d:n kone sopi heittämällä 220:sen paikalle. ohjaustehostimellekki oli pultinpaikat valmiina, aika simppeli homma oli vaihtaa. käytännössä ihan samanlaisia oli molemmat moottorit. tosin ilman nosturia kardaanin ym. irrotus oli aika hidasta ku joutu auton alla makoilemaan
ens viikonloppuna viimeset osat kiinni ja auto takas liikenteeseen
ens viikonloppuna viimeset osat kiinni ja auto takas liikenteeseen
varmaan jo tilanne ohi,mutta itse kallistuisin onnellisen koiran kannalle..Lucky-Dog kirjoitti: ettei öljypumpun käyttöakselin hea olisi lopussa > öljypumppu ei pyöri.....raks
Edit.
Tervetuloa vain foorumille
pikarin alapään hela kulunu niin paljon että oljypumpun käyttö-akseli on noussu irti käytettävältä akselilta ja yhtyisin myös mika.t:N kommenttiin..
Miljoona, ja vähän hemmetisti enemmän.arkkipappa kirjoitti:no joo, onhan niillä miljoonaki ajettu loppuu tuon auton pellit kesken ennenku miljoonaa saa täyteenIso-Jukka kirjoitti:600 tuhatta on semmonen sisään ajettu, jos vähänkään on huollettu
Itsellä tuli 700th täyteen, nyt siirryttiin synteettisiin öljyihin
Vanhaa Tekniikan Maailmaa lainatakseni(11/06) Oululainen 6D limousine 250D on päässyt tehtaan Mileage Millionares -kerhoon. Ajokilometrit 1 650 000. Eli tavoittena päästä Mersulla yli 1 000 000 km. Kreikkalainen 1976 200D taksi vetässyt kunnioitettavat 4 600 000 mittariin.
Pitää olla varmaan aika kattava huoltohistoria, että nämä mittarin näyttämät kilometrit voidaan todeta oikeiksi. Suomessa pelkästään luulisi olevan kymmeniä autoja jotka tuonne kerhoon kelpaisivat. Tosin haluavat lunastaa auton, kun kyseessä on museo. Kaikki vaan ei kelpaa edustamaan johtotähteä.