M115 2,3l kyssäri, nyt kyse venttilien säädöstä
M115 2,3l kyssäri, nyt kyse venttilien säädöstä
Moottorista tuntuu olevan sytkä kateissa; uutta on puola, virranjakajan kansi ja pyörijä.
Katkojan kärjet taitaa olla myös vaihtokunnossa, en ole vaihto-operaatiota koskaan tehnyt joten neuvot kelpaavat.
Huomenna lampsin motonettiin ostamaan uudet, mutta en tiedä säätöarvoja, ne kun pitää vissiin rakotulkilla mitata oikeiksi. Mikäs väli säädetään ja mihin arvoon?
Autoon on viritelty aikamoinen johtohässäkkä puolan ympärille, ja jos jollain on johtojen kytkentäkaavio niin se helpottaisi johtojen selvittelyä, jotta mikä johto menee mihin puolan , virranjakajankannen, maan ja virtalukon välillä.
Käyntiin auto pitäs saada joten neuvoja kaivataan. Ja autohan on w123 230 -78.
-Teo
Katkojan kärjet taitaa olla myös vaihtokunnossa, en ole vaihto-operaatiota koskaan tehnyt joten neuvot kelpaavat.
Huomenna lampsin motonettiin ostamaan uudet, mutta en tiedä säätöarvoja, ne kun pitää vissiin rakotulkilla mitata oikeiksi. Mikäs väli säädetään ja mihin arvoon?
Autoon on viritelty aikamoinen johtohässäkkä puolan ympärille, ja jos jollain on johtojen kytkentäkaavio niin se helpottaisi johtojen selvittelyä, jotta mikä johto menee mihin puolan , virranjakajankannen, maan ja virtalukon välillä.
Käyntiin auto pitäs saada joten neuvoja kaivataan. Ja autohan on w123 230 -78.
-Teo
Viimeksi muokannut Teo, 16.10.2007 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eiköhän tuossa kärjellinen jakaja liene juu.
Kärkien väli mitataan rakotulkilla, eli pyörittele moottoria kunnes jokin niistä jakajan nokista osuu siihen kärkien liukupalaan ja työntää ne auki.
Sitten kun kärjet ovat täysin auki (eli nokka justiinsa sen liukupalan päällä), niin rakotulkista sopiva(t) liuska(t) siihen kärkien väliin.
Jos ei ole väli kohdallaan, niin sitten löysätään hieman niitä kärkien kahta ruuvia, ja liikutetaan kärkipakettia kunnes väli on oikea.
Tarkempi säätö sitten kosketuskulmamittarilla moottorin käydessä: Mikäli kulma on liian pieni -> pienennetään kärkiväliä. Jos liian suuri -> Suurennetaan kärkiväliä.
Oikeita arvoja en tiedä sanoa. Eikö siinä venttiilikopassa ole enää tarraa?
Kärkien kunto selviää katsomalla niitä kosketuspintoja. Jos jommassakummassa on piikki -> vaihtoon. Voi sitä piikkiä viilalla tasatakin, mutta eipä nuo kärjet paljoa maksa.
Kärkien väli mitataan rakotulkilla, eli pyörittele moottoria kunnes jokin niistä jakajan nokista osuu siihen kärkien liukupalaan ja työntää ne auki.
Sitten kun kärjet ovat täysin auki (eli nokka justiinsa sen liukupalan päällä), niin rakotulkista sopiva(t) liuska(t) siihen kärkien väliin.
Jos ei ole väli kohdallaan, niin sitten löysätään hieman niitä kärkien kahta ruuvia, ja liikutetaan kärkipakettia kunnes väli on oikea.
Tarkempi säätö sitten kosketuskulmamittarilla moottorin käydessä: Mikäli kulma on liian pieni -> pienennetään kärkiväliä. Jos liian suuri -> Suurennetaan kärkiväliä.
Oikeita arvoja en tiedä sanoa. Eikö siinä venttiilikopassa ole enää tarraa?
Kärkien kunto selviää katsomalla niitä kosketuspintoja. Jos jommassakummassa on piikki -> vaihtoon. Voi sitä piikkiä viilalla tasatakin, mutta eipä nuo kärjet paljoa maksa.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Sytkä on saatu kuntoon, lähti käymään kondensaattorin ja katkojan kärkien vaihdolla.
Perjantaina kävin konttorilla hakemassa vikalistan; päästömittausta vaille leima. Putkeen pääsee palamatonta bensiisniä ja ilmaa.
Kone käy kolmella pytyllä aikamosten värinöiden ja röpötyksen saattelemana. Kolmospytyn puristukset ovat hukassa, ei vaikuta moottorin käyntiin jos nyppäsee tulpanjohdon pois- vika ei ole enää sytytyksessä.
Tänään otin venakopan kannen irti, kolmospytyn pakoventiili ei tunnu sulkeutuvan ollenkaan; siinä ei ole ollenkaan venttiilivälystä.
Mittailin muista venttiileistä välyksiä;
imupuolella välykset olivat 0,25mm paikkeilla
pakopuolella 0,15mm
Kuulostaako oikeilta välyksiltä? Minulla ei ole tietoa oikeista välyksistä.
Ja sitten miten ne välykset oikeen säädetään? Siinä on 17mm kanta, joka on ilmeisesti säätötappi ja 24mm kanta kiristysmutteri?
Voihan olla että männänrenkaatkin ovat loppu, tai pakoventtiili on palanut, vika kun on tullut pikkuhiljaa.
Apua kaivaten
-Teo
Perjantaina kävin konttorilla hakemassa vikalistan; päästömittausta vaille leima. Putkeen pääsee palamatonta bensiisniä ja ilmaa.
Kone käy kolmella pytyllä aikamosten värinöiden ja röpötyksen saattelemana. Kolmospytyn puristukset ovat hukassa, ei vaikuta moottorin käyntiin jos nyppäsee tulpanjohdon pois- vika ei ole enää sytytyksessä.
Tänään otin venakopan kannen irti, kolmospytyn pakoventiili ei tunnu sulkeutuvan ollenkaan; siinä ei ole ollenkaan venttiilivälystä.
Mittailin muista venttiileistä välyksiä;
imupuolella välykset olivat 0,25mm paikkeilla
pakopuolella 0,15mm
Kuulostaako oikeilta välyksiltä? Minulla ei ole tietoa oikeista välyksistä.
Ja sitten miten ne välykset oikeen säädetään? Siinä on 17mm kanta, joka on ilmeisesti säätötappi ja 24mm kanta kiristysmutteri?
Voihan olla että männänrenkaatkin ovat loppu, tai pakoventtiili on palanut, vika kun on tullut pikkuhiljaa.
Apua kaivaten
-Teo
Välykset kuulostaa ihan hyvältä. Säädä vaan se viimenenkin samoihin. Säätö menee just kuten arvelit. Ensin se 24 löysälle, sitten 17:llä säätö, 24 kiinni ja välyksen mittaus. Voi tosin olla että kiristysmutteri on aika pirun tiukassa. Jos se on jumissa, niin voit koittaa kohtuullisella voimalla vääntää suoraan sitä säätöpulttia... Ainkin twincamissa pysty säätämään ilman lukitusmutterien aukomista.
Antaako se sille kolomoselle kipinää? Ota tulpanjohto irti ja laita irrallinen tulppa johtoon kiinni. Sitten tökkäät tulpan rungon johonkin kiinni mistä se saa maita ja käsket kaverin startata.

Antaako se sille kolomoselle kipinää? Ota tulpanjohto irti ja laita irrallinen tulppa johtoon kiinni. Sitten tökkäät tulpan rungon johonkin kiinni mistä se saa maita ja käsket kaverin startata.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

-Jokaisella kukalla on juuret
