200D -84. Tyhjäkäynti ontuu, vika vai ominaisuus?
200D -84. Tyhjäkäynti ontuu, vika vai ominaisuus?
Onko kenellekään kokemusta asiasta? Auto toimii mainiosti, on vetoja sen verran kuin voi 200:ssa olla, lähtee käymään ja käy nätisti ym. Ongelma on se että tyhjillä käydessä jää välillä sylinteri tai kaksi väliin ja näyttäisi siltä että paluupuolella olisi ilmakuplia. Kone ei sammu eikä edes yritä mutta alkaa pikkuhiljaa nyppimään toi vatkaaminen.
tehty on seuraavaa:
tulo- ja paluuletkut uusittu konehuoneeseen,
suuttimien paaluletkut uusittu kahdesti (ekan letkun väri vaivas),
suodattimet vaihdettu kahdesti,
joka ainoa letku/putki tsekattu ja kiristetty,
koitettu ilmailla moneen otteeseen,
venttiilit säädetty,
paluupuolelta(?) pumpun kyljestä venttiili tarkastettu,
tankattu ympäri pirkanmaata
Mitä seuraavaksi, onko vinkkiä? Niin ja ilmaa ei näyttäisi oleva kuin paluupuolella, menopuoli on kuplista vapaa.
-mahti-
tehty on seuraavaa:
tulo- ja paluuletkut uusittu konehuoneeseen,
suuttimien paaluletkut uusittu kahdesti (ekan letkun väri vaivas),
suodattimet vaihdettu kahdesti,
joka ainoa letku/putki tsekattu ja kiristetty,
koitettu ilmailla moneen otteeseen,
venttiilit säädetty,
paluupuolelta(?) pumpun kyljestä venttiili tarkastettu,
tankattu ympäri pirkanmaata
Mitä seuraavaksi, onko vinkkiä? Niin ja ilmaa ei näyttäisi oleva kuin paluupuolella, menopuoli on kuplista vapaa.
-mahti-
- ®ÐÐ
- Dr.Durex
- Viestit: 3460
- Liittynyt: 05.10.2005 9:20
- Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
- Viesti:
suuttimet vuotaan? antaa paineen suuttimen läpi ja ilmaantuu kuplia paluuletkuun?
ex.201:ssa oli tuo ravistusongelma, välillä olo oli ku tehosekottimessa tekee hulluks
eka mersu meni suuttimien säätöön iso lasku ja ravistaa edelleen
no sitten uudet suuttimen kärjet alko kilkattaa ja tärinä lakkas meni hetki ni alko taas ravistaa ja kilinä loppu
sitten eri korjaamolle ja uudet suutinkärjet ei vaikutusta ravistukseen, suuttimen supsuttaminen kannen ja suuttimen välistä saatiin loppumaan viimeisessä paikassa kyllä.
sitten se kosla meni jo myyntiin
molemmilla kerroilla kun suumminen kärjet vaihdettiin oli ne ihan mustassa paskassa, ilmeisesti ei sulkeutunu suuttimet oikealla aikaa ja poltti polttoaineen suuttimessa?
ex.201:ssa oli tuo ravistusongelma, välillä olo oli ku tehosekottimessa tekee hulluks
eka mersu meni suuttimien säätöön iso lasku ja ravistaa edelleen
no sitten uudet suuttimen kärjet alko kilkattaa ja tärinä lakkas meni hetki ni alko taas ravistaa ja kilinä loppu
sitten eri korjaamolle ja uudet suutinkärjet ei vaikutusta ravistukseen, suuttimen supsuttaminen kannen ja suuttimen välistä saatiin loppumaan viimeisessä paikassa kyllä.
sitten se kosla meni jo myyntiin
molemmilla kerroilla kun suumminen kärjet vaihdettiin oli ne ihan mustassa paskassa, ilmeisesti ei sulkeutunu suuttimet oikealla aikaa ja poltti polttoaineen suuttimessa?
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Mites onko jakoketjun kunto mikä,onko kampiakselin ja nokka akselin merkit kohdallaan.Onko suutinremontti milloin tehty toisaalta jos kone käy nätisti ja lähtee hyvin käyntiin taitaa suuttimet olla kunnossa.Ruiskutus ennakko kannattanee myös tarkistaa joka pitää olla 200D koneessa 26 astetta ja muissa 24 astetta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
sen verran tarkennusta ontumiseen että kone saattaa käydä hetken ehkä 10-20 sekuntia hienosti ja sitten lyödä kylmää kerran pari ja taas jatkaa hetken moitteetta kunnes taas on jättää väliin. Jottei olisi helppoa joskus kone käy pitkät liikennevalot moitteetta. Tähän nojaten en oikein uskoisi varsinaista elimellistä vikaa löytyvän. Jakopää on ainakin hiljainen joten voisi kai olla ok ja sen mitä näin kun vent.kopan tiivistettä vaihdoin niin näyttäis käypäseltä.
Kuinkas toi ruiskun ennakko oikeesti tarkistetaan? Pumppu käteen?
Jos suuttimet vuotaa niin ilmeneekö se esim. savutuksena tai jonain?
Kuinkas toi ruiskun ennakko oikeesti tarkistetaan? Pumppu käteen?
Jos suuttimet vuotaa niin ilmeneekö se esim. savutuksena tai jonain?
Mites jos nostaa vähän tyhjäkäyntiä rauhoittuuko kone silloin.Pumpun ennakon tarkastus tapahtuu kaariputken avulla tiputus menetelmällä.En ole koskaan itsekkään sitä kokeillut.Vuotavat suuttimet aiheuttavat siniharmaata savua joka haisee sytytysnesteeltä samalla koneesta kuluu kova metallinen napsahteleva ääni.Yleensäkkin "kusevat" suuttimet aiheuttavat ruman ja karkean käynnin yhdistettynä huonoon suorituskykyyn ja käynnistyvyyteen,lieveilmiönä tulee vielä korkea polttoaineen kulutus.Sun kannattaisi kokeilla käyttää myös 2T öljyä polttoaineen seassa jos et ole jo kokeillut.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
joo murhe rauhottuu kun nostaa tyhjiä vähän. Täytyy ihan mielenkiinnosta napata yksi suutin irti huomenna ja perehtyä moiseen ihmeeseen, kai siitäkin jotain selviää. Toi pumpun ajoitus on varmaankin helpoin tehdä "pumppu käteen" versiona joten se saa jäädä toistaiseksi. 2T öljyä on naftan seassa käytetty aina kun muistaa.
Tuttu oire. Saman taudin korjasin eräästä 617 turbodieselistä. Pumpusta olivat paineventiilit tiensä päässä. Kun paineventiili alkoi temppuilemaan, ei kyseinen pytty saanutkaan enää polttoainetta ja rynkytys alkoi.
Halvin konsti lienee vaihtaa siihen toinen syöttöpumppu. Luulisi muutamalla kympillä löytyvän. Paras konsti on kunnostuttaa se nykyinen. Paineventiilit eivät maksa paljoa, kappalehinta alle 20€.
Halvin konsti lienee vaihtaa siihen toinen syöttöpumppu. Luulisi muutamalla kympillä löytyvän. Paras konsti on kunnostuttaa se nykyinen. Paineventiilit eivät maksa paljoa, kappalehinta alle 20€.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Siinä pumpun päällä, putkien lähdöissä ne on. Pystyy toki itsekin vaihtamaan, mutta jos hyvän haluaa niin eri pyttyjen syöttömäärät pitäisi tasata. Se onnistuu vain penkissä tai vanhan ajan tosi montööriltä paikallaan koneen käydessä. Syöttömäärien tasauksella saa oikein tasaisen käynnin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Ventiilit yksinkertaisesti vaihdetaan, niille ei ole säätöä. Syötöt tasataan pumpun kupeesta löytyvän luukun alta. Siellä on elementtikohtainen säätö. Idea selviää, kun luukun avaa.
Jotkut muuten suosittelevat vaihtamaan 240D:n syöttöpumpun 200:een. Vetää kuulema paremmin, koska siinä on isommat elementit.
Jotkut muuten suosittelevat vaihtamaan 240D:n syöttöpumpun 200:een. Vetää kuulema paremmin, koska siinä on isommat elementit.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Eihän pumppua nyt ajoituksen tarkastuksen vuoksi kannata irroittaa. Kampikselilta vain ennakkomerkki kohdalleen, ykkösen tai nelosen putki irti, paineventtiili irti ja vanhasta suutinputkesta väännetty ja katkaistu joutsenkaula tilalle. Sitten pumppaamaan käsipumpusta ja kääntämään pumppua joka pitää saada siihen rajalle, että just alkaa tulla polttoaine pumpun läpi. Ja sammutin pitää olla köytetty pois päältä?
Näinköhän se meni, ei muista kun on edellisesta toimenpiteestä joku vuosi aikaa.
Osaiskohan muuten joku auttaa mistä saa Valmetin Simmssin pumppuun työkalut niiden paineventtiilien irroitukseen? Sellainen todella tiheäpykäläinen hylsy siihen pitäisi olla.
Näinköhän se meni, ei muista kun on edellisesta toimenpiteestä joku vuosi aikaa.
Osaiskohan muuten joku auttaa mistä saa Valmetin Simmssin pumppuun työkalut niiden paineventtiilien irroitukseen? Sellainen todella tiheäpykäläinen hylsy siihen pitäisi olla.
Nyt ois syöttöpumppu vaihdettu ja samalla kävin läpi suuttimet. Ens vaikutelmat on lupaavat, kone käy suorastaan hienosti ja tuntuisi vastaavan kaasuun paremmin. Tosin pata kiersi paremmin ja kärry kulki aavistuksen paremmin vanhalla pumpulla joten viritys siis onnistui. Täytyy varmaankin perehtyä pumpun ruuvailuun myöhemmin.
Suuttimet oli muuten ok mitä nyt paskaa löytyi se mitä noin 1,5 milj. kilometrin aikana pääsee suodattimilta läpi ja se ei ole ihan vähää se.
Tyhjäkäyntiongelmaa ei ainakaan tän päivän ajoilla ilmaantunut mutta huomenna saadaan siihen selvyys kun työmatkat taas alkaa.
Suuttimet oli muuten ok mitä nyt paskaa löytyi se mitä noin 1,5 milj. kilometrin aikana pääsee suodattimilta läpi ja se ei ole ihan vähää se.
Tyhjäkäyntiongelmaa ei ainakaan tän päivän ajoilla ilmaantunut mutta huomenna saadaan siihen selvyys kun työmatkat taas alkaa.
200D:n pumpun kyljessä on numero PES50M...... ja 240D:n pumpussa PES55M en muista tarkkaan oliko numerot juuri tuossa järjestyksessä mutta tuollaisia numeroita niistä löytyy.Ulkoisia eroja pumpuissa ei ole jos ovat saman ikäisiä.tuo 50M numero tarkoittaa 5mm elementtiä ja 55M 5,5mm elementtiä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan