230E:n M102 moottorin lähtölaskenta
230E:n M102 moottorin lähtölaskenta
Kannentiiviste tekee lähtöään (vuotaa) ja kampiakselin takapään tiiviste vuotaa tuosta jalosta moottorista. Öljyt eivät vaikuttaneet vielä harmailta, mutta nestettä häviää, ja öljyäkin häviää.
Öljyä vuotaa kampiakselin takapään tiivisteestä. Vuoto oli muuttunut herkullisen kerman väriseksi. Ihmettelen, ettei öljyt kuitenkaan olleet mittatikun mukaan harmaat.
Mersuguru väitti, että tuossa moottorimallissa harvemmin menee nesteet öljyn sekaan, päinvastoin, öljynpainekanavasta kuulemma öljyt menee nesteiden sekaan. Tiedä sitten. Miksi vuoto on kerman väristä, mutta koneessa puhtaan näköiset öljyt. Kärsiikö mokomalla enää ajaa ollenkaan?
Yläkerran tiivisteiden vaihto venttiilinvarren kumeineen, sekä kampiakselin takapääntiivisteen vaihto maksaa töineen 800€ valtuutetulla mersukorjaamolla.
Onko hinta hirvittävä, voiko sen tehdä halvemmallakin? Muita hyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Auto on hyväkuntoinen, hyvän värinen, sisältä virheetön, römmelistä löytyy varusteitakin. Kannattaako kuitenkaan satsata pelkkiin tiivisteiden vaihtoihin 800€? Kone käy nätisti, ei naputa, vetää kohtuullisen hyvin.
Laitoinkin jo moottorin osto ilmoituksen tuonne ostetaan osat- palstalle. Jos löytyy todistetusti hyvä, niin kannattanee heittää koko motti pois ja uusvanha tilalle?
Auto on W123 230E -81, alkuperäisellä moottorilla ja automaattiaskilla.
Vinkkejä ja ohjeita otetaan avosylin vastaan.
Öljyä vuotaa kampiakselin takapään tiivisteestä. Vuoto oli muuttunut herkullisen kerman väriseksi. Ihmettelen, ettei öljyt kuitenkaan olleet mittatikun mukaan harmaat.
Mersuguru väitti, että tuossa moottorimallissa harvemmin menee nesteet öljyn sekaan, päinvastoin, öljynpainekanavasta kuulemma öljyt menee nesteiden sekaan. Tiedä sitten. Miksi vuoto on kerman väristä, mutta koneessa puhtaan näköiset öljyt. Kärsiikö mokomalla enää ajaa ollenkaan?
Yläkerran tiivisteiden vaihto venttiilinvarren kumeineen, sekä kampiakselin takapääntiivisteen vaihto maksaa töineen 800€ valtuutetulla mersukorjaamolla.
Onko hinta hirvittävä, voiko sen tehdä halvemmallakin? Muita hyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Auto on hyväkuntoinen, hyvän värinen, sisältä virheetön, römmelistä löytyy varusteitakin. Kannattaako kuitenkaan satsata pelkkiin tiivisteiden vaihtoihin 800€? Kone käy nätisti, ei naputa, vetää kohtuullisen hyvin.
Laitoinkin jo moottorin osto ilmoituksen tuonne ostetaan osat- palstalle. Jos löytyy todistetusti hyvä, niin kannattanee heittää koko motti pois ja uusvanha tilalle?
Auto on W123 230E -81, alkuperäisellä moottorilla ja automaattiaskilla.
Vinkkejä ja ohjeita otetaan avosylin vastaan.
124.023
Mjoo, keskustelu/haukkuminen/vinkkaaminen ei ole ollut aktiivista.
Päädyin tekemään remontin itse. Onko kannentiivisteen vaihdossa tuossa moottorimallissa muuta ihmeellistä kuin jakoketjun liittäminen?
Olisiko tee-se-itse miehillä vinkkiä ketjun liittämiseen/katkaisemiseen?
Teen remontin joulun alla, kun on lomaa.
Päädyin tekemään remontin itse. Onko kannentiivisteen vaihdossa tuossa moottorimallissa muuta ihmeellistä kuin jakoketjun liittäminen?
Olisiko tee-se-itse miehillä vinkkiä ketjun liittämiseen/katkaisemiseen?
Teen remontin joulun alla, kun on lomaa.
124.023
no ei tarvi katkaista ketjua
ja eihän uusi pahvi maksa kun pari kymppiä...
pultteja ei tarvi uusia jos ne on alle maksimi mitan
ketjun ohjariin tapit joutuu nykiin saman lailla pois kun diiselissäkin ....uuden ketjun voi pyörittää liittämällä vanhaan uuden mukana tulleella ketjulukolla ja pyöritttää moottoriin (suosittelen ketjun uusimista samalla)....nokka-akselin hampikkaan pulttiin tarvii 12 kanttista olikohan puolituumaista hylsyä...
tein kolme ja puolivuotta sitten täyden rempan 102 bensakoneeseen
se kannen koneistamolla käyttö maksoi alle 200 eur uusittiin ohjarit ja koneistetiin istukkapinnat ohjarit holkitettiin.... pako-ohjarit ovat kuitenkin väljät loppui öljyn kulutus....
heleppo homma



pultteja ei tarvi uusia jos ne on alle maksimi mitan
ketjun ohjariin tapit joutuu nykiin saman lailla pois kun diiselissäkin ....uuden ketjun voi pyörittää liittämällä vanhaan uuden mukana tulleella ketjulukolla ja pyöritttää moottoriin (suosittelen ketjun uusimista samalla)....nokka-akselin hampikkaan pulttiin tarvii 12 kanttista olikohan puolituumaista hylsyä...
tein kolme ja puolivuotta sitten täyden rempan 102 bensakoneeseen
se kannen koneistamolla käyttö maksoi alle 200 eur uusittiin ohjarit ja koneistetiin istukkapinnat ohjarit holkitettiin.... pako-ohjarit ovat kuitenkin väljät loppui öljyn kulutus....
heleppo homma

Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Tuskin tarvii ketjua katkaista,riittää kun ottaa nokkapyörän pois ja pitää ketjua tiukalla esim nippusiteillä.Sitten kun kannen ylös nostaminen on ajankohtaista pitää olla apuri joka pitää ketjua tiukalla ja ohjaa sen kannen aukon läpi.Ketju täytyy siksi pitää tiukalla ettei se putoa jakopään aukosta alas ja jää jumiin sinne, ei tarvi koukuilla nykiä sitä ylös myöhemmin kun ei tiputa.Kirjastosta kannattaa lainata joku w201 tai w124 korjausopas jossa käsitellään bensiini moottoreita koska ne ovat pääpiirteittäin samanlaisia kuin w123 M102 moottorit.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Joo. Ketjua ei tarvitse katkaista. Eikä sitä pitäisi tarvita myöskään mihinkään ripustaa. Mersun ohjeissakaan ei puhuta mitään moisesta – kehotetaan vain laskemaan ketju jakokoppaan. Lohkossa on uloke, joten ketju ei voi tippua "sinne jonnekin". Ajoituksenkin pitäisi pysyä kohdallaan, koska kiristinohjuri pitää ketjun hammasratasta vasten (moottoria ei tietenkään kannata pyörittää, kun yläpää on auki, silloin ketju menee öölipohjaan).
Itse tein homman viime kesänä jotakuinkin näin:
-ilmanputsari pois
-nesteet pois
-hihnat pois (ainakin 124:ssa kiristin on laturin alla)
-kaikki johdot, letkut ja vaijerit irti (eikös kuulostakin helpolta
)
-pakoputki irti pakosarjasta ja mittatikku pois pakosarjan pultin alta
-lämppärin letku irti kannen päästä
-imusarja on kiinni semmoisessa V-mallisessa tuessa. Irrota joko lohkosta tai imusarjasta.
-koppa auki. Kiristys vaiheittain 15 Nm
-mahdollisesti termostaattikotelo pois (ainakin vesipumpun ja kotelon välinen letku pois).
-tasonsäädön pumppu & laippa pois, jos semmoinen on
-pyöritä moottori YKK-merkkiin, myös nokka-akseli merkkiin
(samalla saa osviittaa ketjun venymästä)
-kiristin pois
-merkkaa ketjun suhde ketjupyörään vaikka maalitipalla
(itse käytin Escrotin korjausmaalikynsilakkaa
)
-nokka-akselin pultti pois – pidetään nokka-akselin takapäästä 24 millin avaimella. Kiristys 80 Nm
-ketjunohjaimen tapit ja ohjain pois (kuvia alla)
-ketjupyörä pois
-jakokopan kolme 6 mm:n kuusiokolopulttia pois (kuva työkalusta alla) Kiristys 25 Nm
-HUOM: antureiden luona oleva 13 mm pultti pois. Tuota ei mainita oikein missään ohjeissa ja meinasi unohtua paikoilleen, koska luulin sen olevan vain nestekanavan tulppana.
25 Nm
-kansipultit pois (käänteisessä asennusjärjestyksessä)
-kansi pois.
-tiiviste pois
-tarvittavat toimenpiteet kannelle
...
-käänteisessä järjestyksessä osat takaisin.
-kiristin pitää ennen asennusta purkaa. ensin asennetaan runko (15 Nm), sitten mäntä & jousi , sitten tiiviste ja tulppa (70 Nm)

Jos tarvit esim WIS:in ohjeita, niin pistä yv:tä.
t.
Risto
Itse tein homman viime kesänä jotakuinkin näin:
-ilmanputsari pois
-nesteet pois
-hihnat pois (ainakin 124:ssa kiristin on laturin alla)
-kaikki johdot, letkut ja vaijerit irti (eikös kuulostakin helpolta

-pakoputki irti pakosarjasta ja mittatikku pois pakosarjan pultin alta
-lämppärin letku irti kannen päästä
-imusarja on kiinni semmoisessa V-mallisessa tuessa. Irrota joko lohkosta tai imusarjasta.
-koppa auki. Kiristys vaiheittain 15 Nm
-mahdollisesti termostaattikotelo pois (ainakin vesipumpun ja kotelon välinen letku pois).
-tasonsäädön pumppu & laippa pois, jos semmoinen on
-pyöritä moottori YKK-merkkiin, myös nokka-akseli merkkiin
(samalla saa osviittaa ketjun venymästä)
-kiristin pois
-merkkaa ketjun suhde ketjupyörään vaikka maalitipalla
(itse käytin Escrotin korjausmaalikynsilakkaa

-nokka-akselin pultti pois – pidetään nokka-akselin takapäästä 24 millin avaimella. Kiristys 80 Nm
-ketjunohjaimen tapit ja ohjain pois (kuvia alla)
-ketjupyörä pois
-jakokopan kolme 6 mm:n kuusiokolopulttia pois (kuva työkalusta alla) Kiristys 25 Nm
-HUOM: antureiden luona oleva 13 mm pultti pois. Tuota ei mainita oikein missään ohjeissa ja meinasi unohtua paikoilleen, koska luulin sen olevan vain nestekanavan tulppana.

-kansipultit pois (käänteisessä asennusjärjestyksessä)
-kansi pois.
-tiiviste pois
-tarvittavat toimenpiteet kannelle
...
-käänteisessä järjestyksessä osat takaisin.
-kiristin pitää ennen asennusta purkaa. ensin asennetaan runko (15 Nm), sitten mäntä & jousi , sitten tiiviste ja tulppa (70 Nm)



Jos tarvit esim WIS:in ohjeita, niin pistä yv:tä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kiitos ristolle selkeistä ohjeista! Onpa hyvä, että tuon ketjun kanssa ei tarvitse enempäänsä plarata.
Jos ketjun vaihtais samalla omatoimisesti, niin ketjun mukanako tulee liitin? Ei tarvitse ite "prässäillä" vasaralla, joka ei ollenkaan houkuta? Käyttäautona kun tuo mersu on.. OM603 ketjun vaihtoa seuranneena siinä piti olla sellanen hieno puristin liittämisvaiheessa..
Samalla kannattanee vaihtaa kaikki yläkerran tiivisteet? Kantta ei ole aikaa? käyttää koneistamossa. Kuinka hukkaan heitettyä hommaa tällöin on vaihtaa esim venttiilinvarren tiiviteitä?
Ensimmäinen mersun kone jonka joudun aukomaan, fordien kanssa en toki muuta tehnytkään.
Laitappa risto jos viitsit ne WISsin ohjeet YV:nä tuosta tiivisteen vaihdosta/kampiakselin takapään tiivisteen vaihdosta, joka olisi tarkoitus vaihtaa samalla kertaa.
Jos ketjun vaihtais samalla omatoimisesti, niin ketjun mukanako tulee liitin? Ei tarvitse ite "prässäillä" vasaralla, joka ei ollenkaan houkuta? Käyttäautona kun tuo mersu on.. OM603 ketjun vaihtoa seuranneena siinä piti olla sellanen hieno puristin liittämisvaiheessa..
Samalla kannattanee vaihtaa kaikki yläkerran tiivisteet? Kantta ei ole aikaa? käyttää koneistamossa. Kuinka hukkaan heitettyä hommaa tällöin on vaihtaa esim venttiilinvarren tiiviteitä?
Ensimmäinen mersun kone jonka joudun aukomaan, fordien kanssa en toki muuta tehnytkään.
Laitappa risto jos viitsit ne WISsin ohjeet YV:nä tuosta tiivisteen vaihdosta/kampiakselin takapään tiivisteen vaihdosta, joka olisi tarkoitus vaihtaa samalla kertaa.
124.023
Periaatteessa pitää prässäillä. Se mukana tuleva liitin on usein tarkoitettu vain ketjun asennuksen aikaiseen liittämiseen. Eli kun ketju on ujutettu jakopään läpi, niin liitin pois ja niitattava lenkki tilalle. Tieten jos paketin mukana ei tule prässättävää lenkkiä, niin sitten se kai on tarkoitettu liitettäväksi tuolla liittimellä.Hemingway kirjoitti:Jos ketjun vaihtais samalla omatoimisesti, niin ketjun mukanako tulee liitin? Ei tarvitse ite "prässäillä" vasaralla, joka ei ollenkaan houkuta?

Ainakin Veho on hinnoitellut pelkän kannentiivisteen koko yläpääsatsin hintaiseksi. Muualtakin ostaessa varmaan tulee kokonaisedullisemmaksi hankkia tuo satsi, varsinkin jos yhtään käyttää jotakin muutakin auki (kiristin, termostaattikotelo, yms.).Hemingway kirjoitti:Samalla kannattanee vaihtaa kaikki yläkerran tiivisteet? Kantta ei ole aikaa? käyttää koneistamossa. Kuinka hukkaan heitettyä hommaa tällöin on vaihtaa esim venttiilinvarren tiiviteitä?
Jos venttiilinvarren kumit vuotaa, niin silloin veisin koneistamolle. Tarvii melko isoleukaiset puristimet taikka sitten me Mersu-tyyppiset viritelmät. Tieten jos semmoiset omistaa, niin ei kai niiden vaihtaminen ihan pöljä ajatus ole, varsinkin jos se öljyä syö. Varren kumit pitää yleensä hommata erikseen. Itse en käyttänyt / käytättänyt venttiileitä irti, koska koneeseen oli tehty jo melkoinen remontti pari vuotta sitten ja kumit oli silloin vaihdettu.
Pistin yv:täHemingway kirjoitti:Laitappa risto jos viitsit ne WISsin ohjeet YV:nä tuosta tiivisteen vaihdosta/kampiakselin takapään tiivisteen vaihdosta, joka olisi tarkoitus vaihtaa samalla kertaa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kiitos ristolle sähköpostiin saapuneista ohjeista.
Muutama kysymys tuli heti ohjeita selailtuani:
-Niin kampiakselin takapään tiivisteen vaihtoon kuin kansiremppaan oli merkitty 15
erilaista erikoistyökalua (vai onko irrotettavat osat vaan eriteltynä
).Onko nuo välttämättömiä, eikö selviä omilla monipuolisilla työkaluilla ja maalaisjärjellä?
-Onko kukaan prässäillyt ketjua kotikonstein? Jos vaihtasi ketjun samalla..
Muutama kysymys tuli heti ohjeita selailtuani:
-Niin kampiakselin takapään tiivisteen vaihtoon kuin kansiremppaan oli merkitty 15


-Onko kukaan prässäillyt ketjua kotikonstein? Jos vaihtasi ketjun samalla..
124.023
Kampiakselin tiivisteen vaihdosta en osaa sen kummempaa sanoa. Onhan ison stefan kanssa puljaaminen aina oma hommansa.Hemingway kirjoitti:-Niin kampiakselin takapään tiivisteen vaihtoon kuin kansiremppaan oli merkitty 15erilaista erikoistyökalua (vai onko irrotettavat osat vaan eriteltynä
).Onko nuo välttämättömiä, eikö selviä omilla monipuolisilla työkaluilla ja maalaisjärjellä?

Kansihommassa tarvittavia "erikoistyökaluja":
-pitkä 12 mm 12-kantainen XZN avain (kansipultit)
-piiitkä 6 mm kuusiokoloavain (mahdollisesti räikkään kiinnitettävä)
-32 mm hylsy (kiristimen hattu)
-17 mm kuusiokolo (kiristimen runko)
-liukuvasara tai näppärä ulosvedin

-momenttiavain
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kiitokset jälleen Ristolle.
Katselin tuossa osien hintoja, taidanpa KL:ltä tilata kaikki. Motonetin laatuun en uskalla luottaa, enkä vehon herroille rikkautta tuottaa. Tulipas komea riimitys
KL erittelee kampiakselin takapään tiivisteen yksiselitteisesti:
W123 -9/84 24€
W123 9/84- HUOM! Päättyen moot.no. -mek.vaihteisto 012467 / automaattivaihteisto 003538 vaihdettava tiivisteen laippa 14079. 15€
Motonetin listat taas:
230-2299cc M102 81--moott no 176550/133269: 27-9101 29.26
230-2299cc M102 moott no 176551/133270--85: 27-9102 20.86
27-9101=93x117x12mm ja 27-9102=93x114x14mm
Mitä muutosta tuossa on tapahtunut koneelle? Pitää ilmeisesti käydä kurkkaamassa tuo moottorin numero, vaikka KL erittelee, että vanhemmissa kuin 9/84 on tuo kalliimpi tiiviste. Motonetin määrittelyt on ristiriidassa KL:n tiedolle. Mistä tuon koneen numeron nyt näkikään, imusarjan puolelta?
Yläpääntiivistesarja käsittää ilmeisesti vain venakopan ja imu/pakosarjan sekä kannentiivisteen. Venttiilivarsien kumit pitää tilata erikseen?
Katselin tuossa osien hintoja, taidanpa KL:ltä tilata kaikki. Motonetin laatuun en uskalla luottaa, enkä vehon herroille rikkautta tuottaa. Tulipas komea riimitys

KL erittelee kampiakselin takapään tiivisteen yksiselitteisesti:
W123 -9/84 24€
W123 9/84- HUOM! Päättyen moot.no. -mek.vaihteisto 012467 / automaattivaihteisto 003538 vaihdettava tiivisteen laippa 14079. 15€
Motonetin listat taas:
230-2299cc M102 81--moott no 176550/133269: 27-9101 29.26
230-2299cc M102 moott no 176551/133270--85: 27-9102 20.86
27-9101=93x117x12mm ja 27-9102=93x114x14mm
Mitä muutosta tuossa on tapahtunut koneelle? Pitää ilmeisesti käydä kurkkaamassa tuo moottorin numero, vaikka KL erittelee, että vanhemmissa kuin 9/84 on tuo kalliimpi tiiviste. Motonetin määrittelyt on ristiriidassa KL:n tiedolle. Mistä tuon koneen numeron nyt näkikään, imusarjan puolelta?
Yläpääntiivistesarja käsittää ilmeisesti vain venakopan ja imu/pakosarjan sekä kannentiivisteen. Venttiilivarsien kumit pitää tilata erikseen?
124.023
Pako- ja imusarjojen tiivisteet on varmasti. Erittäin todennäköisesti paketti ei sisällä venttiilikopan eikä venttiilinvarren tiivisteitä. Kannattanee kuitenkin varmistaa vaikka soittamalla KL:ään.Hemingway kirjoitti:Kiinnostaa edelleen, onko yläpääntiivistesarjassa venttiilinvarren tiivisteet ja pako/imusarjan tiivisteet?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)