Apurunko

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Sakari

Apurunko

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Takana siis apurungon etukumeja vaihtaessani huomasin että molemmilta puolilta oli melko kovasti ruostuneet nuo tukivarren kiinnikkeet jotka siis hitsattu apurunkoon kiinni.

Siellähän on siis useampia niitä varsien kiinnityspisteitä mutta nämä ruosteiset olivat juuri siinä sen kelkan etummaisen kumityynyn takana. Siitä lähtee tukivarsi pyörännapaan kiinni.

Onko näitä jotkut vahvikehitsanneet apurungon ollessa paikoillaan? Kävi mielessä että huomenna kun vaihtelen narinahelat sinne taakse niin rapsuttelisi sitä ruostetta siitä pois ja tarkistaisi että kuinka ohut tuo kiinnike oikein onkaan tällä hetkellä. Saisiko siihen jotenkin hitsattua vahviketta, tai kokonaan uuden kannakkeen kelkan ollessa paikallaan? Muutoin hyvä tuo kelkka niin ei viitsisi sitä nyt tuon takia irrotellakkaan. Eikä ole kyllä aikaakaan irrotella tuota kokonaan kun autoa tarvitsee jokapäivä.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Renkaiden vaihdon yhteydessä tutkailinkin tuota kiinnikettä uudestaan paremmin. Suihkin siihen pari päivää sitten ruosteenirrotus ainetta ja se oli putsannut siitä suurimmat pois ja totesin kiinnikkeen vielä hyväkuntoiseksi vaikkakin siihen keväämmällä varmaan teen jonkun vahvistuksen samalla kun vaihdan sen tukivarren siihen.

Kaikki pienet tukivarret pitäisi takaa vaihtaa, ei niissä välyksiä oikeastaan ole mutta ne kumit sieltä päistä on turvonneet ja täynnä halkeamia. Saa nähdä miten monta päivää niitä vaihtelee kun ne pultit ovat ruostuneet sieltä lähestulkoon pyöreiksi. Ahdas paikka myöskin rälläköidä.

Yllätykseksi huomasin että takakelkan etukumien kohdalla korissa oli ihan tervettä peltiä vaikkakin massat oli siitä rapisseet pois ja oli kevyttä pintaruostetta. Varmaan ensi keväällä tukivarsien vaihdon yhteydessä hioo ja maalailee jollain ruosteenesto aineella. Olisko jotain suosituksia millä sen maalailisi? Ja maalin päälle jotain ruiskutettavaa massaa sitten.
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Jos sinulla on reilummin aikaa käytettävissä tai saat vara-auton, suosittelen koko kelkan hoitoa kerralla. Helpompi temuta niiden varsien kanssa kun kelkka on lattialla. Riippuu tietysti auton ajatellusta elinkaaresta. Jos aikoo ajaa täältä ikuisuuteen, kertarysäys on järkevintä. Kaikki varret lemförder-laatua kustantanee saksasta reilu pari hunttia. Sitten tulee kyllä vielä toinen mokoma muista puslista.

Takatyynyt varmaan menee uusiksi jos ottaa kelkan alas. Minä teetin takakelkkaan vielä hiekkapuhalluksen ja maalauksen ja perään laitoin uudet puslat. Nyt sillä saa päästellä varmaankin korin loppuun. Eikä kyllä narise tai kolise. Apurunkoon joutui pienen paikan laittamaan ja kotelosuojat sisään.

Etukiinnitykseenkin jos saa hiekkasuihkua tarjottua, tulee paras lopputulos, mutta rälläkälläkin pärjännee. Sitten esimerkiksi Inerta 5 primer ja vaikka PUR-maalia päälle. Sen kuivuttua kiveniskumassa. Tikkurilan Temacoat RM40 on kans kätevää, kun se on ikään kuin pohja- ja pintamaali samassa. Selviää yhtä purnukkaa vähemmällä. Sinne korikiinnityksen sisään kannattaa ruiskia kotelosuojaa lopuksi. Saattaa viivästyttää irtoamista, ainakin teoriassa.

Jos katiska on vain katsastuksesta toiseen sormet ristissä -tapaus, ei kannata suurta vaivaa nähdä. Hakee vikalistan ja yllättyy iloisesti jos ei tarvikaan mitään rempata.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Tarkoituksena nyt olis pitää autoa pidempään ja kaikkia vikoja korjata aina kun on siihen aikaa/rahaa, juurikin sen takia remontoida ettei sinne katsastukseen tartteisi mennä sormet ristissä jokakerta :lol:

Onhan tämä auto ollutkin jo kohta 2vuotta/50tkm. Aina kun on jotain hajonnut on sinne laitettu laadukkaat varaosat ja mitä enemmän autoon laittaa rahaa ja korjailee niin sitä vähemmän sitä haluaa vaihtaa kun tietää tasan tarkkaan mitä autolle on tehty yms.

On sinne nyt jo vaihtunutkin takakelkan etukumit, laturi, akku, virtalukko, apusimpukka, ohjausiskari, kaasuvaijeri, flektin anturi, vakaajan kumit, polttoaineletkuja, venttiilikopan tiiviste,koko lämmitysjärjestelmä, apulaitteen iskareita ja kiristimiä hihnoja sekä pyöriä, jarruputkia/letkuja, niveliä, venttiilikopassa jopa tarra että olis jakoketju vaihdettu 140tkm sitten yms yms huoltokirjaa eikä mitään historiaa autosta ole valitettavasti. Ennen ensi kesää olis suunnitteilla uusia tosin kaikki tukivarret takaa sekä jarrut, ja polttoaineen meno/paluu putkistot sekä sisusta. Ja samalla hitsata koko pohja oikeen kunnolla jos sisustan irrottelee.

Tarkoituksena olisi ostaa myös 2 pilarinostin parin vuoden sisällä. Kyllä tuo takakelkka siihen asti kestää helposti, ei se niin mätä ole. Tunkin kanssa en rupea tuota kelkkaa irrottamaan. Varmaan jos nosturin saisi ostettua niin sillon irrottaisin kelkan kokonaan. Nyt vaan hion ja maalaan sen kannakkeen. Nosturin kanssa sitten irrottelee kelkan ja entisöi muutenkin paikkoja.

Kiitoksia paljon vinkeistä maalauksen ja kunnostuksen kanssa:)
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Kuulostaa ihan järkevältä plääniltä. Se korin korvake kannattaa pitää hyvässä kunnossa ja tsekata toiseltakin puolelta. Taitaa olla tyyppiominaisuus iän ja kilometrien karttuessa. Pääsee vähemmällä hitsuulla kun tekee ennakkohuollon.

Ei takakelkan irrottamiseen nosturia tarvi, mutta helpottaahan se. Minulla oli perä taivaassa ja tunkin kanssa pudotin kelkan.

Kun on jo noin tutuksi tullut vaunun kanssa, niin tietääkin ison kasan sen metkuja. Takuulla tympeintä on tapella saman asian kanssa useita kertoja, joten on tosiaan suotavaa käyttää laadukkaita osia. Ainakin jos laskee omille vaivoille yhtään hintaa.

Hengessä mukana!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”