Meneekö simpukka pilalle? & uuden / vanhan simpukan erot
Meneekö simpukka pilalle? & uuden / vanhan simpukan erot
Terve,
Olen tässä omasta lossistani pikkuhiljaa kiristellyt simpukkaa – vuoden sisään on tappia otettu ulos varmaan vajaa kaksi kierrosta. Aluksi klappia oli varmaan kolme senttiä ja nyt se on vähentynyt noin puoleentoista senttiin. Ilmeisesti simpukkaa ei aiemmin ole hirveästi säädetty – säätöpultti oli koholla mutterin pinnasta vain noin kolme milliä.
Voiko simpukka väljistyä säädön puutteesta niin, ettei myöhemmin tehdyllä säädöllä enää saada välystä pois? Voiko simpukka olla liian kireällä, vaikka ratissa olisi vielä väljää?
Olen yrittänyt kompensoida auton poukkoilua ottamalla väljää vähemmäksi. Jos tiessä on äkkinäisiä kallistuksia, ei suuntaa meinaa ehtiä korjata, kun ratissa on tuuman välys. Piennar tulee aika äkkiä vastaan.
Tulisi nyt ne madallusjouset, niin saisi kokeilla, mihin suuntaan homma etenee. Omalla tuurilla tulee kuitenkin niin jäykkä, että lakki tippuu päästä ja silti hortoilu jatkuu.
t.
Risto
Olen tässä omasta lossistani pikkuhiljaa kiristellyt simpukkaa – vuoden sisään on tappia otettu ulos varmaan vajaa kaksi kierrosta. Aluksi klappia oli varmaan kolme senttiä ja nyt se on vähentynyt noin puoleentoista senttiin. Ilmeisesti simpukkaa ei aiemmin ole hirveästi säädetty – säätöpultti oli koholla mutterin pinnasta vain noin kolme milliä.
Voiko simpukka väljistyä säädön puutteesta niin, ettei myöhemmin tehdyllä säädöllä enää saada välystä pois? Voiko simpukka olla liian kireällä, vaikka ratissa olisi vielä väljää?
Olen yrittänyt kompensoida auton poukkoilua ottamalla väljää vähemmäksi. Jos tiessä on äkkinäisiä kallistuksia, ei suuntaa meinaa ehtiä korjata, kun ratissa on tuuman välys. Piennar tulee aika äkkiä vastaan.
Tulisi nyt ne madallusjouset, niin saisi kokeilla, mihin suuntaan homma etenee. Omalla tuurilla tulee kuitenkin niin jäykkä, että lakki tippuu päästä ja silti hortoilu jatkuu.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 05.10.2007 10:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kyllä sie huomaat jos simpukka on liian kireällä. Ohjauksesta tulee tahmea, ja autosta mahdoton ajettava.
Minun käsittääkseni löysällä oleva simpukka ei mene pilalle, liian kireä kylläkin.
Oman auton simpukan kiristin vahingossa liian kireälle, ratissa oli silti sama väljä kuin sopivasti säädettynäkin. Mistä lie tulee se väljä? Tuo vielä yhdistettynä eturenkaiden kahden sentin haritukseen niin ei ollut kovin kiva ajella.
Eli siis: Kiristä simpukka vähän liian tiukalle ja siitä sopivasti löysemmälle, niin että ohjaus palauttaa kunnolla. Ja siitä varttikierros löysälle varmuuden vuoksi.
Minun käsittääkseni löysällä oleva simpukka ei mene pilalle, liian kireä kylläkin.
Oman auton simpukan kiristin vahingossa liian kireälle, ratissa oli silti sama väljä kuin sopivasti säädettynäkin. Mistä lie tulee se väljä? Tuo vielä yhdistettynä eturenkaiden kahden sentin haritukseen niin ei ollut kovin kiva ajella.
Eli siis: Kiristä simpukka vähän liian tiukalle ja siitä sopivasti löysemmälle, niin että ohjaus palauttaa kunnolla. Ja siitä varttikierros löysälle varmuuden vuoksi.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Tuo kuvaus ei kyllä paljon auta. Tällä hetkellä ajettavuus tuntuu lähestyvän asymptoottisesti tuota mahdotonta.Sivonen kirjoitti:... ja autosta mahdoton ajettava.
Pitänee löysytellä sitä simpukkaa. Pirkele, kun olisi muuten tuo alusta kunnossa, niin tietäisi, mikä venkoilu johtuu ohjauksesta ja mikä muusta.
Jees. Näinhän se on. Reunoilla klappia on sitten jo sen seitsemän senttiä. Siellä siitä ei ole kyllä mitään haittaakaan.HVM kirjoitti:Keskeltähän se simpukka kuluu eikä reunoiltaan, klappia ei välttämättä saa pois kiristämällä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Palautuuko ohjaus käännön jälkeen vai pitääkö autella
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kyllä se sen verran palauttaa, kuin Mersun ratti ylipäätäänkään. Ehkä nyt helpommin tuntee ratissa semmoista "nypytystä", kun ajaa suoraan ja pitää ratista kiinni vain kevyesti etusormella ja peukalolla.Lucky-Dog kirjoitti:Palautuuko ohjaus käännön jälkeen vai pitääkö autella
Tuon "jumituksen" varmaan voisi parhaiten testata, jos saisi koko keulan ilmaan. Olisiko homma silloin vielä hyvä, kun ohjaus menee linkusta linkkuun renkaasta vääntämällä? Virallisestihan ohjaus vissiin mitattaisiin raidetangot irti ja ratista momenttimittarilla pyörittämällä mutta semmoiseta harvemmalla on.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kyllä sen ajossa huomaa jos on liian tiukalla. Ohjaustuntuma muuttuu selvästi "tahmeaksi", eikä ratti palauta kunnolla, vaan pitää keskittää itse, ja keskiasennon tuntumassa ratti jää just siihen asentoon missä päästää kädet irti.
Mutta voihan sen testata niinkin että nostaa keulan ilmaan -> auto käyntiin jos tehostettu ohjaus -> nitkuttelee rattia pari senttiä eestaas keskiasennossa. Jos tuntuu tahmealta niin löysemmälle, jos ei tunnu tahmealta niin kireämmälle. Puolisen kierrosta kerrallaan olen säätänyt, siltappaa ei mene vahingossa niin tiukalle että laakerit muuttuu sorviksi. Sitten kun se hyvä kohta löytyy niin kannattaa tosiaan hieman nitkauttaa löysemmälle, ettei varmasti jää turhan piukalle.
edit. tuo renkaasta kääntäminen ei kerro oikein mitään... Minä en jaksa kääntää vaikka ottaisi raidetangot pois, mutta esim. Rässi vääntää kuorma-autostakin renkaat linkkuun vaikka keula olisi maassa ja kuski vääntäisi ratista vastaan.
Mutta voihan sen testata niinkin että nostaa keulan ilmaan -> auto käyntiin jos tehostettu ohjaus -> nitkuttelee rattia pari senttiä eestaas keskiasennossa. Jos tuntuu tahmealta niin löysemmälle, jos ei tunnu tahmealta niin kireämmälle. Puolisen kierrosta kerrallaan olen säätänyt, siltappaa ei mene vahingossa niin tiukalle että laakerit muuttuu sorviksi. Sitten kun se hyvä kohta löytyy niin kannattaa tosiaan hieman nitkauttaa löysemmälle, ettei varmasti jää turhan piukalle.
edit. tuo renkaasta kääntäminen ei kerro oikein mitään... Minä en jaksa kääntää vaikka ottaisi raidetangot pois, mutta esim. Rässi vääntää kuorma-autostakin renkaat linkkuun vaikka keula olisi maassa ja kuski vääntäisi ratista vastaan.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Okei. Peliä ei siis ole vielä täysin menetetty – jos kädet päästää irti ratista, niin kosla lähtee hakeutumaan kohti ojaa.Sivonen kirjoitti:ja keskiasennon tuntumassa ratti jää just siihen asentoon missä päästää kädet irti.
Kyllä tuolla käsivarrella pitäisi vääntyä.Sivonen kirjoitti:Minä en jaksa kääntää vaikka ottaisi raidetangot pois, mutta esim. Rässi vääntää kuorma-autostakin renkaat linkkuun vaikka keula olisi maassa ja kuski vääntäisi ratista vastaan
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HAHHAAA,nauran itseni tärviölle,tuo oli kuukauden parasSivonen kirjoitti:
edit. tuo renkaasta kääntäminen ei kerro oikein mitään... Minä en jaksa kääntää vaikka ottaisi raidetangot pois, mutta esim. Rässi vääntää kuorma-autostakin renkaat linkkuun vaikka keula olisi maassa ja kuski vääntäisi ratista vastaan.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Simpukan päällä on 19mm mutterilla lukittu 6mm kuusiokolopultti. Avaa lukitusmutteri ja pyörittele kuusiokoloruuvia vastapäivään eli siis aukipäin, niin kiristyy. Mallista riippuen imusarja on simpukan päällä, eli alakautta joutuu roplaamaan.
Muista tosiaan että vähän väljä on parempi kuin vähän liian tiukka. Simpukka.
Muista tosiaan että vähän väljä on parempi kuin vähän liian tiukka. Simpukka.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Luulisin että ihan normaalia, harvemmin autoa kuitenkaan sammutettuna ajetaan, vai?veppe kirjoitti:Ja mitenkäs se välys käytännössä todetaan? Moottori sammuksissa tuntuu välystä, mutta kun höräyttää käyntiin, tuntuu välykset katoavan. Normaalia toimintaa, eikä välystä?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
En jaksanut lukea viestiketjusta kuin otsikon, eikä tällä "vastauksella" ole minkäänlaista kaikupohjaa todellisuuteen - eli kyseessä on täysin sopimaton ooteevastaus tekniikkaosastolle.
Minua tuomittaessa toivon että raskauttavana asianhaarana otetaan huomioon asemani sivuston ylläpitäjänä.
Simpukka saattaa mennä pilalle kiristyksen puutteen vähyyden olemattomuudesta johtuen.
Minua tuomittaessa toivon että raskauttavana asianhaarana otetaan huomioon asemani sivuston ylläpitäjänä.
Simpukka saattaa mennä pilalle kiristyksen puutteen vähyyden olemattomuudesta johtuen.
wiimax.fi
Jos ei välystä tunnu ajaessa, niin eipä sitä sitten kiristää tarvitse...veppe kirjoitti:Ja mitenkäs se välys käytännössä todetaan? Moottori sammuksissa tuntuu välystä, mutta kun höräyttää käyntiin, tuntuu välykset katoavan. Normaalia toimintaa, eikä välystä?
"Jos se toimii, älä korjaa sitä" - vanha viidakon sananlasku™
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Noniin, takaisin ruotuun >
Simpukan välystä kokeillaan auton käydessä.
Sammuksissa tuntuva välys ei haittaa mitään.
Jos on mahdollista nostaa etupyörät yhtaikaa koholle, renkaista kääntämällä tuntee liian kiristyksen vaikutukset; ohjaus liikkuu takerrellen, eikä sitten ajossa palauta sitäkään vähää kuin oikeissa säädöissä ollessaan.
Simpukan kuluminen voi aiheuttaa sen ettei siitä enää saada välystä pois säätämällä.
Eli ei mitään uutta minulla aiheeseen, nämä oli jo kerrottu toisten toimesta.
Simpukan välystä kokeillaan auton käydessä.
Sammuksissa tuntuva välys ei haittaa mitään.
Jos on mahdollista nostaa etupyörät yhtaikaa koholle, renkaista kääntämällä tuntee liian kiristyksen vaikutukset; ohjaus liikkuu takerrellen, eikä sitten ajossa palauta sitäkään vähää kuin oikeissa säädöissä ollessaan.
Simpukan kuluminen voi aiheuttaa sen ettei siitä enää saada välystä pois säätämällä.
Eli ei mitään uutta minulla aiheeseen, nämä oli jo kerrottu toisten toimesta.
wiimax.fi
En ole mersun simpukkaa vielä avannut, mutta takaveto galantin simpukan kerran käytin auki ko. syystä. Siinäkin on tuo sama säätö kuin mersussakin, mutta siinä oli kulunut tuo kuulamutterisysteemi väljäksi. Eli sillä säädöllä ei ollut mitään vaikutusta tuohon välykseen.
___________________________
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
-03 W220.184, -87 951, -08 3.6 Vogue
no toi on kuitenkin suoralla tiellä tuó välys, ja auto kun on uraherkkä niin tulee aika vi******sta heijaamista tuosta ajosta, kun lähtee yhtäkkiä erisuuntaa ja sit on tota välystä niin ei heti saa korjattuakaanAsianmukainen välys. En suosittele kiristämään
joo ja löyty se muttari ja kyllä siinä jäljet on että on sitä ennenkin kiristetty
kylä lähtee mut mikä
Käänsin oman auton ohjausvaihteen säätöruuvia noin varttikierroksen verran auki, ja nyt tuntuu ohjaus palauttavan PAREMMIN KUIN ENNEN.
Klappia on ratin kehällä nykyisellään sellainen reilu puoli tuumaa, noin puolikkaan desijalan verran, tuskinpa on liian kireällä.
Ajettavuus parani ihan sikana. Huomasin samalla että apusimpukassakin on pieni plotka, osa ratin vapaaliikkeestä on varmaan lähtöisin siitä.
Klappia on ratin kehällä nykyisellään sellainen reilu puoli tuumaa, noin puolikkaan desijalan verran, tuskinpa on liian kireällä.
Ajettavuus parani ihan sikana. Huomasin samalla että apusimpukassakin on pieni plotka, osa ratin vapaaliikkeestä on varmaan lähtöisin siitä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jaaha, ja palataas taas varovasti penkomaan vuoden päivän elähtänyttä dilemmaa.
Elikäs vuosi takaperin tuli tuota ohjausvaihteen säätöruuvia aukaistua ihan hintsusti varttikierroksen verran. Ja paranihan tuo ajettavuus sillä aivan uusiin tunnelmiin.
Se apusimpukan plotka vaan jaksaa joka kerta kummitella mielessä kun uraista tietä tai sopivalla sivutuulella ajelee, eli eroonhan tuostakin pitäisi päästä. Käsin rytkäytellen on tuntuu varsi liikahtelevan sellaista parin millin matkaa pystysuunnassa, mutta muuttuuhan tuokin olematon lineaarilike tietysti ohjauspyörällä asti mitattuna ikäväksi muljahteluksi.
Apusimpukan korjuusatsihan sisältänee kauhean kokoisen keltapassivoidun pultin muttereineen ja prikkoineen sekä ne päistään kumitetut holkit. Olenko ymmärtänyt oikein kun väitän että tuossa paketissa on oikeasti kuluvaa materiaalia ainoastaan se kumi?
Ja mikäli näin on, niin pienen plotkanhan saisi pois lyhentämällä jompaakumpaa holkkia ihan hitusen verran ja shimmaamalla muodostunut rakonen umpeen (vaikka VW kuplan virranjakajan akselin alusprikalla, joita on saatavissa useita eri paksuuksia)?
Elikäs vuosi takaperin tuli tuota ohjausvaihteen säätöruuvia aukaistua ihan hintsusti varttikierroksen verran. Ja paranihan tuo ajettavuus sillä aivan uusiin tunnelmiin.
Se apusimpukan plotka vaan jaksaa joka kerta kummitella mielessä kun uraista tietä tai sopivalla sivutuulella ajelee, eli eroonhan tuostakin pitäisi päästä. Käsin rytkäytellen on tuntuu varsi liikahtelevan sellaista parin millin matkaa pystysuunnassa, mutta muuttuuhan tuokin olematon lineaarilike tietysti ohjauspyörällä asti mitattuna ikäväksi muljahteluksi.
Apusimpukan korjuusatsihan sisältänee kauhean kokoisen keltapassivoidun pultin muttereineen ja prikkoineen sekä ne päistään kumitetut holkit. Olenko ymmärtänyt oikein kun väitän että tuossa paketissa on oikeasti kuluvaa materiaalia ainoastaan se kumi?
Ja mikäli näin on, niin pienen plotkanhan saisi pois lyhentämällä jompaakumpaa holkkia ihan hitusen verran ja shimmaamalla muodostunut rakonen umpeen (vaikka VW kuplan virranjakajan akselin alusprikalla, joita on saatavissa useita eri paksuuksia)?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Herääkö JuMu joku aamu hevosenpää peiton alla kun nyt menee tästä sikari huulessa muristusta tarjouksesta kieltäytymään?HVM kirjoitti:Taija se apusimpukan korjaussarja maksaa kahtakymppiäkään, shimmaile siinä sitten...
Toki jos tarkoitus on tehdä tilapäis-tiedettä, niin asiahan saa aivan uuden luonteen.
Tiälä muuten suattas olla tallessa 1kpl sarja, jos laitetaan postikuluihin se korjaussarjan hinta.
Tuo korjaussatsi mallia M*****t on hankittuna. Asennusta on viivästyttänyt täältä lukemani tieto moisen tarvikeosakasan synnynnäisesti väljyydestä. Siitäpä sitten mieli jo laukkasi Volkkarinosalaatikon pohjaa tonkimaan.
Eli kyllä, toveri HVM. Tieteenteko on nyt se takaraivossa jumputtava missio joka saa rähjäämään rystyset verillä pas*aisten loppuunajettujen autonosien parissa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Apusimpukasta
Itselläni oli 123:ssa 5 senttiä klappia, mikä ei poistunut simpukkaa kiristämällä. No autoon vaihdettiin ehjä simpukka, ohjaus on nyt aika hyvä. Mutta nälkä kasvaa syödessä...
Vaihdoin ohjausiskunvaimentimen, vanha tuntu ihan lötköltä, mutta isoa eroa ajettavuuteen ei löytynyt. Koitin käyttää pyöränsuuntauksessakin, muttei siitä tullut mitään. Se tietokonevehje oli ihan liian herkkä, ei onnistunut suuntaus, aina oli liikaa klappia, kun koski johonkin. Mistään nivelestä ei löytynyt käsinhavaittavaa välystä (katsastinkin auton, ei löytänyt katsastajakaan). Todettiin asentajan kanssa, että ehkä näihin vehkeisiin sopisi rullamitta paremmin kuin tietokone pyörien säätöön. Olkoon, kun ei renkaatkaan ole kuluneet reunoistakaan.
Mutta jotenkin toi ohjaus on vähän "kumimainen" vieläkin. Ei ehkä selkeää klappia, mutta jotain epämääräisyyttä (olen vaan joskus paremmallakin ajanut). Voisihan sitä vielä koittaa simpukkaa säätää, missä lienee korjaamon jäljiltä.
Mutta oikeastaan, miksi tähän kirjoittelin, on toi apusimpukka. Täytyy tunnustaa, etten tiedä siitä mitään. Voisitteko ystävällisesti valaista ko. vehjettä. Missä sijaitsee? Mitä hemmettiä sillä tehdään? Kannattaako vaihtaa korjaussarja ja onnistuuko "peruspultinvääntelijältä"?
Tattis jo etukäteen vinkeistä!
Vaihdoin ohjausiskunvaimentimen, vanha tuntu ihan lötköltä, mutta isoa eroa ajettavuuteen ei löytynyt. Koitin käyttää pyöränsuuntauksessakin, muttei siitä tullut mitään. Se tietokonevehje oli ihan liian herkkä, ei onnistunut suuntaus, aina oli liikaa klappia, kun koski johonkin. Mistään nivelestä ei löytynyt käsinhavaittavaa välystä (katsastinkin auton, ei löytänyt katsastajakaan). Todettiin asentajan kanssa, että ehkä näihin vehkeisiin sopisi rullamitta paremmin kuin tietokone pyörien säätöön. Olkoon, kun ei renkaatkaan ole kuluneet reunoistakaan.
Mutta jotenkin toi ohjaus on vähän "kumimainen" vieläkin. Ei ehkä selkeää klappia, mutta jotain epämääräisyyttä (olen vaan joskus paremmallakin ajanut). Voisihan sitä vielä koittaa simpukkaa säätää, missä lienee korjaamon jäljiltä.
Mutta oikeastaan, miksi tähän kirjoittelin, on toi apusimpukka. Täytyy tunnustaa, etten tiedä siitä mitään. Voisitteko ystävällisesti valaista ko. vehjettä. Missä sijaitsee? Mitä hemmettiä sillä tehdään? Kannattaako vaihtaa korjaussarja ja onnistuuko "peruspultinvääntelijältä"?
Tattis jo etukäteen vinkeistä!
Re: Apusimpukasta
Apusimpukka sijaitsee ainakin W124-korisessa autossa samoilla kohdin kuin ohjaussimpukan kääntövarsikin, paitsi että ko apuvipu sijaitsee hantin puolella. Eli sijaitsee sen keskimmäisen raidetangon toisessa päässä.Oswald kirjoitti:Mutta oikeastaan, miksi tähän kirjoittelin, on toi apusimpukka. Täytyy tunnustaa, etten tiedä siitä mitään. Voisitteko ystävällisesti valaista ko. vehjettä. Missä sijaitsee? Mitä hemmettiä sillä tehdään? Kannattaako vaihtaa korjaussarja ja onnistuuko "peruspultinvääntelijältä"?
Tattis jo etukäteen vinkeistä!
Apusimpukan avulla on mahdollista saada pyöriä kääntävistä raidetangoista juuri halutun- (yleensä saman-)mittaiset, jolloin pyöräntuennan kinetiikkaa voidaan suunnitella vapaammin. Lyhyesti sanottuna, samanmittaisilla raidetangoilla varustetun auton kaartoharitus on säädettävissä samanlaiseksi kääntösuunnasta riippumatta.
Nykypäivän kustannustehokas konsti on tietysti tehdä autoon hammastanko-ohjaus, mutta kukapa sellaisen haluaisi? Provoa...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kyllä - uhka on erittäin konkreettinen.JuMu S kirjoitti:
Herääkö JuMu joku aamu hevosenpää peiton alla kun nyt menee tästä sikari huulessa muristusta tarjouksesta kieltäytymään?
Mutta olihan sitä asiaakin... Tämä meikäläisen satsi on vaihdettu turhan takia kun metsästin etupään kolinaa vaihtamalla kaikki liikkuvat osat keulaan. Syyllinenhän oli uusi etuiskari, kuten joku saattaa muistaakin.
Jos tulet katumapäälle niin voin inventoida pääkalloluolan apusimpukkamakasiinia, josko se korjaussarja vielä tallessa olisi. Hevosenpäitä on pakastimessa ainakin, sen muistan.
Ach!!
Nyt on tieteenteko unohtunut ja upouusi apusimpukan repair-sats asennettu. Pari tuhatta kilometriä on nyt uudesta ohjauksesta nautittu, ja täytyypä sanoa että "harmittaa vietävästi", suorastaan vi*uttaa kun ei ole aiemmin asiaan käsiksi tullut käytyä.
Uusi korjaussarja ei juuri vanhaa tiukemmalta käsin ravistellen tuntunut, mutta ero ohjauksessa on sitä luokkaa että vaikea uskoa autoa samaksi. Sivutuulelle on vaunu nykyiskussaan täysin immuuni, samoin urainen asfaltti ei enää kulkusuuntaa juurikaan muuta. Mutta mikä uskomattominta, 20-vuotias takavetoauto menee ratista kiinni pitämättä keskellä omaa kaistaa niin pitkälle kuin suoraa tietä riittää.
Jotenkin on MB:n omintakeinen ohjausgeometria arveluttanut, mutta vasta nyt kun on täyskuntoisella ohjausnivelistöllä varustettua autoa ajanut alkaa hommasta pääsemään jyvälle... Suosittelen uusimaan apusimpukan välittömästi mikäli yhtään asia epäilyttää. Omaa itseä ehti epäilyttää pari vuotta...
Nyt on tieteenteko unohtunut ja upouusi apusimpukan repair-sats asennettu. Pari tuhatta kilometriä on nyt uudesta ohjauksesta nautittu, ja täytyypä sanoa että "harmittaa vietävästi", suorastaan vi*uttaa kun ei ole aiemmin asiaan käsiksi tullut käytyä.
Uusi korjaussarja ei juuri vanhaa tiukemmalta käsin ravistellen tuntunut, mutta ero ohjauksessa on sitä luokkaa että vaikea uskoa autoa samaksi. Sivutuulelle on vaunu nykyiskussaan täysin immuuni, samoin urainen asfaltti ei enää kulkusuuntaa juurikaan muuta. Mutta mikä uskomattominta, 20-vuotias takavetoauto menee ratista kiinni pitämättä keskellä omaa kaistaa niin pitkälle kuin suoraa tietä riittää.
Jotenkin on MB:n omintakeinen ohjausgeometria arveluttanut, mutta vasta nyt kun on täyskuntoisella ohjausnivelistöllä varustettua autoa ajanut alkaa hommasta pääsemään jyvälle... Suosittelen uusimaan apusimpukan välittömästi mikäli yhtään asia epäilyttää. Omaa itseä ehti epäilyttää pari vuotta...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi