Auto vai leija? – Takapään narinan lähde selvisi.
Kaikki ajamani farkut ovat tuntuneet aika hyväkyytisiltä ja "löysiltä", lukuunottamatta sportlineja. Tästäpä olen tehnyt johtopäätöksen, että farkun pitkä sivupinta-ala yhdistettynä takapään "mukavuusjousitukseen" vaatisi seurakseen vähintäänkin sportlinen kallistuksenvakaajat! Langissa on farmarin alusta ja auto on aivan käsittämättömän jämy mutkissa. Tietysti akseliväli auttaa ja muutakin eroa on rutkasti, mutta nuo vakaajat,vakaajat......?
Langilla ajo on muuten kivaa! Aina nykii suupieliä reissun jälkeen.
P.S. Enimmät ajot ajan kuitenkin 250TD:llä , reilusti enemmän kuin tuolla junalla. Aina tuntuu löysältä, vaan ei se mitään,hyvä peli sekin!
Langilla ajo on muuten kivaa! Aina nykii suupieliä reissun jälkeen.
P.S. Enimmät ajot ajan kuitenkin 250TD:llä , reilusti enemmän kuin tuolla junalla. Aina tuntuu löysältä, vaan ei se mitään,hyvä peli sekin!
Viimeksi muokannut romu, 10.8.2006 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autopa hyvinkin
250 td heittelehti liukkaalla aina sillointällöin. Vaihdoin vasemman alapallonivelen, olisi mennyt katsastuksesta läpi, heittelehtiminen väheni lähes kokonaan. Kova sivutuuli on korjauksen jälkeen hiukan vaivannut, muuten ok.
Parin millin tyhjä kohta iskarissa saa aikaan jus ton kolahduksen, kokemusta on 123:sen ajoilta.Roisto kirjoitti:Käväisin sitten katsastuksessa. Iskaritesti antoi seuraavia lukemia:
EV: 75
EO: 63
TV: 74
TO: 73
Eli periaatteessa toimivat iskarit. Tuo etuoikea vähäsen arveluttaa, koska siltä nurkalta kuuluu pakkasella montuun ajaessa kolahtelua. Eihän poikkeama ole paljon mitään mutta...
t.
Risto
Iskari irti ja painelet niin huomaat onko tyhjää kohtaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Terve,
Puljasin tänään taas vaihteeksi kotteroni kimpussa. Kokeilin testata iskarin väljyyttä irrottamalla ne yläpään kolme mutteria ja painelemalla iskaria. Alatukivarsi oli tuettu altapäin. Eihän siitä mitään selvyyttä tullut. Pitäisi irrottaa mokoma kokonaan kunhan joskus tulee taivaalta vähemmän lunta.
Jotain kuitenkin löytyi. Kun remmoin ja nitkuttelin etunapaa niin jostain moottoritilasta kuului kolahtelua. Tuota ääntä aikani metsästin ja huomasin, että kun ottaa apusimpukan varresta tukevan otteen ja retkuttaa sitä ylös ja alas niin silloin kolisee. Pitänee ostaa korjaussarja.
t.
Risto
Puljasin tänään taas vaihteeksi kotteroni kimpussa. Kokeilin testata iskarin väljyyttä irrottamalla ne yläpään kolme mutteria ja painelemalla iskaria. Alatukivarsi oli tuettu altapäin. Eihän siitä mitään selvyyttä tullut. Pitäisi irrottaa mokoma kokonaan kunhan joskus tulee taivaalta vähemmän lunta.
Jotain kuitenkin löytyi. Kun remmoin ja nitkuttelin etunapaa niin jostain moottoritilasta kuului kolahtelua. Tuota ääntä aikani metsästin ja huomasin, että kun ottaa apusimpukan varresta tukevan otteen ja retkuttaa sitä ylös ja alas niin silloin kolisee. Pitänee ostaa korjaussarja.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mulla edelliseen 190:seen vaihdettiin n.40 mm matalammat vieterit ja samantien kuin eri auto.Sitä ennen tuli jotenkin rättäri vähän mieleen.Mulla oli silloin vielä Possukin ja siihen tottuneena,190 alkoi jousien vaihdon jälkeen tuntua ihan siedettävältä mutkaisellakin tiellä.Nykyisessä oli jo Fritzin toimesta matalammat jouset.
Hyödytön katsoo, kun joku tekee järjetöntä !
jomi
En listaile entisiä naisia tai autoja, molemmista riittäviä muistoja, osaa ei edes halua muistella pahimmissa painajaisissakaan
jomi
En listaile entisiä naisia tai autoja, molemmista riittäviä muistoja, osaa ei edes halua muistella pahimmissa painajaisissakaan
Jatketaanpa sairaskertomusta:
Kävin apusimpukan korjaussarjan tänään Veholta, kun toisella foorumilla kerran peloteltiin, että jotkut tarvikesarjat olisivat jo valmiiksi väljiä. No, eipä silti, reilu kymppi oli vain hintaeroa, joten... Pitää vaihtaa pääsiäislomalla alle.
Niin ja asiaa. Kotiinpäin ajellessani huomasin, että kun keula joustaa ylös ja alas, niin vänkäripuolen etunurkasta kuuluu narinaa. Lisäksi narinaa kuuluu, kun rattia kääntää. Oletussyntipukki olisi tietenkin alapallo mutta se on vuosi / 15 tkm sitten vaihdettu. Eli iskari taitaa tosiaankin olla menossa sököksi – kylmänä kolisee ja lämpimänä narisee. Pumppu ei ole kyllä kuin 2 vuotta ja 3 kk vanha Bilsteini – pitääkö nekin ostaa Veholta, että kestäisivät pidempään. Prkl.
t.
Risto
Kävin apusimpukan korjaussarjan tänään Veholta, kun toisella foorumilla kerran peloteltiin, että jotkut tarvikesarjat olisivat jo valmiiksi väljiä. No, eipä silti, reilu kymppi oli vain hintaeroa, joten... Pitää vaihtaa pääsiäislomalla alle.
Niin ja asiaa. Kotiinpäin ajellessani huomasin, että kun keula joustaa ylös ja alas, niin vänkäripuolen etunurkasta kuuluu narinaa. Lisäksi narinaa kuuluu, kun rattia kääntää. Oletussyntipukki olisi tietenkin alapallo mutta se on vuosi / 15 tkm sitten vaihdettu. Eli iskari taitaa tosiaankin olla menossa sököksi – kylmänä kolisee ja lämpimänä narisee. Pumppu ei ole kyllä kuin 2 vuotta ja 3 kk vanha Bilsteini – pitääkö nekin ostaa Veholta, että kestäisivät pidempään. Prkl.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Öö. 124:n iskarihan on alapäästä kiinni siinä napahässäkässä ja pyörii saman verran kuin alapallo. Iskarihan toimii 124:ssa yhtenä tukivartena.dealer kirjoitti:Rattia käännellessä iskari ei liiku oikeastaan mihinkään, sehän on kummastakin päästä kiinni "jäykästi".
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kyllähän se siltä paljolti vaikuttaa. Pitääpä jotenkin yrittää paikantaa narinan lähde. Onko yleensä eroa kestävyyteen, onko kyseessä Lemförderi (kuten tuo) vai Vehon kampe? Ainakin setämiehen narinanivel (Lemf.) kesti pari kuukautta narisematta. Ruiskautti injektioneulalla ööliä niveleen ja sen jälkeen ollut jonkin aikaa hiljaa. Pitääköhän noihin oletusarvoisesti alkaa turskauttamaan lisäliukastinta.dealer kirjoitti:Veikkaan alapalloa äänen aiheuttajaksi, vaikkei vanha olekaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Alapallo se on joka narisee. Öljyä sisään vaan niin kyllä se siitä... Tai sitten vaihtoon. Itelläkin rupesi alapallo narisemaan noin 2viikkoa vaihdon jälkeen. Vähän öljyä sisään ja kovaa ajoa. Nyt n. vuosi ja 50tkm myöhemmin vielä hiljainen.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Emäntä rupes valittaan , että mersu viskoo kokoajan kulumaurien kahtapuolta. Ite kävin kokeileen oli melko leija , hyppäsi tosiaan kerralla aina uran toiselta reunalta toiselle. Syykin löytyi kun pääsin tänään tutkimaan , apusimpukka melko väljä ja simpukassakin klappia. Kaivoin apusimpukasta alemman sisäpuslan pois ja lyhensin sitä muutaman kympin , rasvan kanssa takaisin ja mutteri tosissaan kiinni. Tuntui toimivan noin ensiavuksi kun korjaussarjaa ei siihen hätään saanut mistään. Simpukkaa ruuvasin kolmevarttia tiukemmalle ja keula rupes tuntuun taas jämäkälle. Kotia ajellessa kokeilin tahallaan ajella urien yli molempiin suuntiin , ja vot kyllä taas passaa ajella ei loiki enää. Saa nähdä kauanko tuo apusimpukka pysyy jetinä , mutta uusitaan sitten kun tarvii.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Melko paljon on kerralla pyöräytettäväksi mutta jos ei ahdista, niin... Olen minäkin kyllä tuota omaa simpukkaani pikkuhiljaa kiristänyt jo varmaan sen kierroksen verran. Tuskin ennen on kukaan säätänyt, kun säätöpultti oli vain pari milliä koholla ja kun tuo paikka on vielä niin v*ttumainenkin. Vieläkin ratissa on vajaa pari senttiä klappia. Pitänee jossain välissä kokeilla taas joku kahdeksasosa–neljäsosa pyöräyttää. Tieten jos kottero kulkisi suoraan, niin eihän se pikku väljä haittaisi.Mika.T kirjoitti:Kolmevarttia Kirasitkohan vähän liikaa...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ei tuntunut menevän liikaa , tosin kokeilin jo heti säätäissä keula ilmassa ettei ahdista . Ajelin taas tänään ja nyt huomasin että ohjaus on jotenkin "uuden oloinen" se totuttu pieni klappi ratissa hävinnyt melkein kokonaan ja tuntuu jämäkältä , mutta palauttaa hyvin. Kyllä tästä jää jollekkin vielä kopakka pirssi kunhan tuo toinen rojekti valmistuu
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
No. Tarkoitus oli etsiskellä sitä narinan / kolinan lähdettä mutta eihän se tietenkään silloin narissut, kun asiantuntijat ovat kuulolla. Alapallo(t) oli(vat) kuulemma hyvät eikä siellä kyllä näyttänyt olevan väljää. Pistivät kuitenkin vähäsen lisää liukkaria kumin läpi.®ÐÐ kirjoitti:Mitä sä vaihdatat siihen? Huomenna saan itse ne puslat mistä oli puhetta ni sinne vänkärin puolelle ja kai tästä pitäs korjaamo-aikoja lähtee kyseleeRoisto kirjoitti:Eilettäin ajelin taas omalla lossilla ja päällimmäisenä erona Suksin Mursuun oli ohjauksen tuntuma. Omassa on semmoinen löysä, kumimainen ohjaus ja rattia tulee helposti käännettyä "liikaa". Parin tunnin päästä pajalle...
Kaikkein konkreettisin tulos oli uusattu apusimpukka. Vanhassa oli jo vähän väljää, joten tulipahan sekin kuntoon. Eipä se kuitenkaan mitään isompaa auttanut. Narinakin ilmeni taas 160 km ajon jälkeen, kun ajoin sivistyksen keskeltä kotipuoleen. Pitänee ottaa huomenna alapallo irti navasta ja nuljutella sitä käsin. Jos samalla saisi katsottua sitä iskaria. Jossain siellä on väljää – kun iskarista retuuttaa sivusuunnassa, tuntuu kolinaa, jos renkaat kääntää jompaan kumpaan suuntaan linkkuun ja retuuttaa, niin kolina loppuu / pienenee. Liekö laakerissakin taas väljää vaikka vuosi sitten sekin vaihdettiin – pitänee kokeilla kiristää.
Lisäksi tuo rottelo on jotenkin "yliohjaavan" tuntuinen. Parhaiten sen tuntee ohitustilanteessa – kun on jostain päässyt ohi ja on palaamassa omalle kaistalle (ratti oikealle) niin perä meinaa haluta jatkaa vanhaa linjaansa eikä seurata etupyöriä. Jos rattia ajaessa "vemputtaa", niin tuntuu vähän samalta – semmoiselta pyörillä varustetulta ilmapatjalta.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Edessä on vaihtamatta vain alatukivarren sisäpuslat. Pitäisi varmaan vaihtaa eri auto noiden puslien ympärille. Muuten siisti ja mukava peli mutta prkl... Vissiin tottunut liiaksi tuohon etuvetofoordin jämäkkään ohjaukseen – vaikkei siinä paljon muuta hyvää olekaan.
Yksi vaihtoehto, jota kaikki firmat ovat vähätelleet, on ratkeamat runkopalkissa, johon takalavetin takapää tulee kiinni. Rakoja on hitsattu umpeen mutta pitäisiköhän se apurunko ottaa kokonaan alas ja varmistaa, että ne kierreosat ovat varmasti tukevasti kiinni. Ja missähän se sitten onnistuisi...
t.
Risto
Takapäähänhän tuo oireilu viittaisi mutta kun takana ei ole muita kahta ja puolta vuotta vanhempia osia kuin takalavetin takalimput ja alatukivarren sisäpään helat (ja nehän pitäisi olla lähestulkoon "ikuisia"). Vanhimmat osat ovat takalavetin etutyynyt ja nekään eivät pistäneet Diilerin pajan huoltomiesten silmiin.Mikko K kirjoitti:Väljät taka akseliston puslat/ helat/ tyynyt ohjaa autoa
Edessä on vaihtamatta vain alatukivarren sisäpuslat. Pitäisi varmaan vaihtaa eri auto noiden puslien ympärille. Muuten siisti ja mukava peli mutta prkl... Vissiin tottunut liiaksi tuohon etuvetofoordin jämäkkään ohjaukseen – vaikkei siinä paljon muuta hyvää olekaan.
Yksi vaihtoehto, jota kaikki firmat ovat vähätelleet, on ratkeamat runkopalkissa, johon takalavetin takapää tulee kiinni. Rakoja on hitsattu umpeen mutta pitäisiköhän se apurunko ottaa kokonaan alas ja varmistaa, että ne kierreosat ovat varmasti tukevasti kiinni. Ja missähän se sitten onnistuisi...
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Toi Tiilerin idè on hjuva kans
Ohjauskulmia siitä on viissiin jo säädelty
w124:ssa tuppaa olemaan sitä ongelmaa, että kun laittaa takapäähän sen Autodatan suositteleman 3 mm aurausta ei ole hyvä ajaa me pyritään säätämään 1 -max 2 mm paikkeille.
Ton tempun opetti Atoyn korjaamovarusteiden edustaja, armoton Mersumies silloin ja nyt
Neuvoa uskottiin ja homma pelaa.
Ohjauskulmia siitä on viissiin jo säädelty
w124:ssa tuppaa olemaan sitä ongelmaa, että kun laittaa takapäähän sen Autodatan suositteleman 3 mm aurausta ei ole hyvä ajaa me pyritään säätämään 1 -max 2 mm paikkeille.
Ton tempun opetti Atoyn korjaamovarusteiden edustaja, armoton Mersumies silloin ja nyt
Neuvoa uskottiin ja homma pelaa.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Hmmm... Tätä samaa olen miettinyt omassa farkussa. Miksi ihmeessä siitä on juuri tuota palkkia vahvisteltu vaikka auto muuten on ihan tervepeltinen... Onkohan se muuten vain heikko paikka näissä.Roisto kirjoitti: Yksi vaihtoehto, jota kaikki firmat ovat vähätelleet, on ratkeamat runkopalkissa, johon takalavetin takapää tulee kiinni. Rakoja on hitsattu umpeen mutta pitäisiköhän se apurunko ottaa kokonaan alas ja varmistaa, että ne kierreosat ovat varmasti tukevasti kiinni. Ja missähän se sitten onnistuisi...
t.
Risto
Jees. Pitänee tilata jostain madallussatsi ja uskoa, ettei Mersun vakioalustasta saa kampetta. Pikku madalluksilla (öbaut tuuma) varmaan normi-iskarit käyvät eteen? Joku ennusti W124:n madallustopikissa, että esim. Bilsteinin Sprintit alkaisivat toimia vasta noin 40 mm:n tiputuksen jälkeen.Lucky-Dog kirjoitti:Toi Tiilerin idè on hjuva kans
Jees – viimeksi Diilerin pajalla. Herra itse kävi välillä vilkuilemassa toimitusta olan yli.Lucky-Dog kirjoitti:Ohjauskulmia siitä on viissiin jo säädelty
Tjaa'a – sanopa se. Mullakaan nuo eivät ole ruosteesta aiheutuneita rakoja vaan väsymismurtumia. Liekö joskus ajeltu liian isoilla kuormilla tms. Sedanin kori saattaisi kestää paremmin, kun siinä on takapenkin takana väliseinä ja siis jämäkämpi rakenne.Mika.T kirjoitti:Hmmm... Tätä samaa olen miettinyt omassa farkussa. Miksi ihmeessä siitä on juuri tuota palkkia vahvisteltu vaikka auto muuten on ihan tervepeltinen... Onkohan se muuten vain heikko paikka näissä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve taas,
Otin sitten sen kopisevan nurkan iskarin irti ja laitoin vähäksi aikaa häpeämään pakastimeen. Parin tunnin kylmäkäsittelyn jälkeen tein nytkytystestin ja kopinaahan sieltä kuului.
Millaiset takuut Bilsteinin iskareissa yleensä on (vuosi / kaksi)? Nuokaan eivät ole olleet alla kuin kaksi vuotta ja pari kuukautta päälle. Diilerin pajalla asennettu. Näyttävät Bilsteinin kataloogin mukaan olevan trooppiseen ilmastoon tarkoitetut pumput eli V36-0191. Ovatkohan ottaneet pakkasesta siipeensä.
Pitänee vielä pistää alle ja alkaa pyhien jälkeen iskarinmetsästys. Kyselin myös niitä alustasarjoja – Eibachit maksaisivat 300 eypoa. Voipi olla, että otan ne. Sporttisuus kun ei ole se ultimate-pääasia vaan pitäisi löytyä vähän myös sitä mukavuutta.
t.
Rsito
Otin sitten sen kopisevan nurkan iskarin irti ja laitoin vähäksi aikaa häpeämään pakastimeen. Parin tunnin kylmäkäsittelyn jälkeen tein nytkytystestin ja kopinaahan sieltä kuului.
Millaiset takuut Bilsteinin iskareissa yleensä on (vuosi / kaksi)? Nuokaan eivät ole olleet alla kuin kaksi vuotta ja pari kuukautta päälle. Diilerin pajalla asennettu. Näyttävät Bilsteinin kataloogin mukaan olevan trooppiseen ilmastoon tarkoitetut pumput eli V36-0191. Ovatkohan ottaneet pakkasesta siipeensä.
Pitänee vielä pistää alle ja alkaa pyhien jälkeen iskarinmetsästys. Kyselin myös niitä alustasarjoja – Eibachit maksaisivat 300 eypoa. Voipi olla, että otan ne. Sporttisuus kun ei ole se ultimate-pääasia vaan pitäisi löytyä vähän myös sitä mukavuutta.
t.
Rsito
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Väliaikatietoja:
Heitin tänään kesägummit alle ja kas, näyttävätpä ne orvon pieniltä lokasuojien sisällä vaikka ovat saman kokoiset kuin talvikumeksetkin. Tilaa oli ympäriinsä melkein kuusi senttiä. Tulisi nyt ne madallusjoustimet niin pääsisi ihmettelemään, miten ne saadaan alle.
Kurkistin myös sinne iskarin pölysuojan alle ja huomasin, että iskarin rungon ja pohjaanlyöntikumien välissä oli semmoinen kolmen sentin rako. Jos kolme senttiä tiputtaa, niin tuohan on periaatteessa koko ajan iholla. Liekö haittaa?
Kesäkumien vaihto ei muuttanut ajettavuutta ainakaan parempaan suuntaan.
t.
Risto
Heitin tänään kesägummit alle ja kas, näyttävätpä ne orvon pieniltä lokasuojien sisällä vaikka ovat saman kokoiset kuin talvikumeksetkin. Tilaa oli ympäriinsä melkein kuusi senttiä. Tulisi nyt ne madallusjoustimet niin pääsisi ihmettelemään, miten ne saadaan alle.
Kurkistin myös sinne iskarin pölysuojan alle ja huomasin, että iskarin rungon ja pohjaanlyöntikumien välissä oli semmoinen kolmen sentin rako. Jos kolme senttiä tiputtaa, niin tuohan on periaatteessa koko ajan iholla. Liekö haittaa?
Kesäkumien vaihto ei muuttanut ajettavuutta ainakaan parempaan suuntaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Nyt on puljailtu noiden madallusvietereiden kanssa. Takaiskareiden alapäähän ja narinaniveliin pistettiin samalla pikkuisen ööliä, kun sieltä päin on kuulunut narinaa. Iskarin päät olivat tiukan tuntuiset mutta narinanivelet liikkuivat aika helposti. Ainakaan vielä ei rasvaus auttanut, vaan narina jatkuu. Pitänee marssia Veholle.
Niijjoo. Alla on nyt Eibachin E2511-140 -sarja. Etupää asettui hyvälle korkeudelle kakkoskumeilla mutta takapää jäi ennakko-odotusten mukaisesti kolmosilla vähäsen turhan alas. Säädin perän WIS:n aluksi ohjeiden mukaan eli kaikki romut pois autosta, moottori käyntiin, annetaan iskareille painetta ja lopuksi päästetään perä jousten ja peruspaineiden varaan. Tuolloin oli mittaa kaaresta navan keskelle 35 cm ja perä näytti tosi aneemiseltä. Taivuin sitten pistämään lisää painetta iskareille ja nostamaan perää sentillä.
Nyt on mitat jotakuinkin näin (mitattu työpaikan pihalla):
etuvasen 36 cm
etuoikea 37 cm
takavasen 35 cm
takaoikea 36 cm.
Eli perä on vieläkin sentin keulaa alempana.
Ennen remonttia oli mitta ympäriinsä luokkaa 39-40 cm. eli pikkuisen tippui.
Harmi, ettei takapäähän ole neljän nappulan säätökumeja. Pysyisiköhän jousi paikallaan jos ykkösen kumistä virittelilisi 5 mm liuskan yläpäähän? Olisikohan sedanin takajousi ollut jäykempi.
Ainakin kuoppaisella tiellä tuntui mukavuus jopa parantuneen. Ilmeisesti se progressiivinen osuus imee pienet tömähdykset paremmin – pitänee käydä tekemässä ravistelutesti Oulun keskustan noppakivillä. Suuntauksessakaan en ole vielä käyttänyt, joten rengaskulmien vaikutus ajettavuuteen täytyy vielä optimoida ennekuin uskaltaa kertoa mitään painavampaa johtopäätöstä.
t.
Risto
Nyt on puljailtu noiden madallusvietereiden kanssa. Takaiskareiden alapäähän ja narinaniveliin pistettiin samalla pikkuisen ööliä, kun sieltä päin on kuulunut narinaa. Iskarin päät olivat tiukan tuntuiset mutta narinanivelet liikkuivat aika helposti. Ainakaan vielä ei rasvaus auttanut, vaan narina jatkuu. Pitänee marssia Veholle.
Niijjoo. Alla on nyt Eibachin E2511-140 -sarja. Etupää asettui hyvälle korkeudelle kakkoskumeilla mutta takapää jäi ennakko-odotusten mukaisesti kolmosilla vähäsen turhan alas. Säädin perän WIS:n aluksi ohjeiden mukaan eli kaikki romut pois autosta, moottori käyntiin, annetaan iskareille painetta ja lopuksi päästetään perä jousten ja peruspaineiden varaan. Tuolloin oli mittaa kaaresta navan keskelle 35 cm ja perä näytti tosi aneemiseltä. Taivuin sitten pistämään lisää painetta iskareille ja nostamaan perää sentillä.
Nyt on mitat jotakuinkin näin (mitattu työpaikan pihalla):
etuvasen 36 cm
etuoikea 37 cm
takavasen 35 cm
takaoikea 36 cm.
Eli perä on vieläkin sentin keulaa alempana.
Ennen remonttia oli mitta ympäriinsä luokkaa 39-40 cm. eli pikkuisen tippui.
Harmi, ettei takapäähän ole neljän nappulan säätökumeja. Pysyisiköhän jousi paikallaan jos ykkösen kumistä virittelilisi 5 mm liuskan yläpäähän? Olisikohan sedanin takajousi ollut jäykempi.
Ainakin kuoppaisella tiellä tuntui mukavuus jopa parantuneen. Ilmeisesti se progressiivinen osuus imee pienet tömähdykset paremmin – pitänee käydä tekemässä ravistelutesti Oulun keskustan noppakivillä. Suuntauksessakaan en ole vielä käyttänyt, joten rengaskulmien vaikutus ajettavuuteen täytyy vielä optimoida ennekuin uskaltaa kertoa mitään painavampaa johtopäätöstä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)