Renkaiden nopsa kuluminen takana.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Renkaiden nopsa kuluminen takana.

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Tuttua juttua W124 ja W201 omistajille;takarenkaat kulahtavat nopsaan.Näillä kumeilla ajettiin 19.000km ja tältä näyttää;
Kuva
Ylhäällä apparin puolen takakumi,alhaalla eturengas..
Ei paljoa naurata,mitä asialle voi tehdä,vaihtaa tietysti viikon välein edestä taakse jne. :?: :twisted:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole näissä vanhemmalla ripustuksella varustetuissa malleissa kuten 123 ja 126? Ei ole sattunut ainakaan minun kohdalleni. :roll:

Kammopraatvurstit jättivät tasaisesti kulumatta viime kesänä, ovat kuin uudet edelleenkin. :D Ajoin ässällä tosin hurjat 3000km kesän aikana. :shock: Siitä on tullut kirkkoauto. :roll:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Onkhan nuissa ollu asentovika ku on nui kulunu?
Elikkä onko törkiästi aurausta vai harittako niinku mulla silimät lauvantaiiltana?
Tuskin se 250D vaparikkaan niitä ole reutonu nuin matalaksi?
Itte ostin kevväällä Nangangit tai jokku Taivaninpas*at eikä ole kulunu oikiasthan ollenk'han.
Taitavat olla rattorinkumiseoksella.
Oikiasti, painohan se Mersussa rengasta syöpäsee.
Pro HVM
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei noilla kilometreillä pitäisi renkaan mennä tuohon kuntoon. :shock:

- Onko madallettu auto > camber pielessä ?
- Intialainen halparengas ?
- Ettei olisi auraus pielessä ? Aiheuttaa takarenkaille tuollaista, yleistä...

Omassa ei ollut paljaalla silmällä havaittavaa eroa
(auton alle renkaita tarkastellen)
etu- ja takarenkaiden välillä kesän ajojen jälkeen.
(300D, H&R -30 mm, 205/55/16 Nokian)
Kilometrejä tuli kuitenkin ainakin se 15000.
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

dealer kirjoitti: - Intialainen halparengas ?
Yesh... :roll:
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mikähän lie kun meikäläisen autossa on vänkärinpuolen renkaat kuluneet huomattavasti enemmän, kuin kuskinpuolen :shock: :?:
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Kyllä meikäläisen mersut ovat ainakin takaa kuluttaneet (varsinkin oikeanpuoleista) kumia todella kovaa vauhtia. Tuolla mersuforumilla asiaa jo olikin mutta tässä omat kokemukset copy-pastena.

W202, Continental Premium Contactit, noin 15000 km ja takaa merkillä. Etupäässä olisi ajanut vielä toisen mokoman. En tiedä mikä tilanne sittemin oli kun auto meni vaihtoon.

Nykyinen W210, Continental Premium Contact 2:set. Keväällä hommattu eteen, ajettu noin 15 tonnia, hyvät vielä. Taakse loppu kesästä samanlaiset, noin 8 tonnia takana ja kuluneet selvästi. Tuolla kulumistahdilla ne ovat merkissä 3 tonnin kuluttua :roll:

Seuraava rengasmerkki ei ole Continental, ei noita rengaskuluja kestä. Ja ennenkuin kukaan ehtii tarttua asiaan niin kaikki kulmat on tarkistettu ja säädetty aina puslien ja nivelten uusimisten yhteydessä. Kuluminen on täysin tasaista ja 2 autoa jotka kuluttavat samaa tahtia. Joko kuski tai kumi on syypää. Rengasta on helpompi vaihtaa kuin kuskia joten pitää kokeilla jotain muuta seuraavaksi.

Kotona noita mersuja on aina ollut ja kaikkissa oikean puoleinen takakumi on loppunut ensimmäisenä. Lisäksi ainakin tuntuu, että renkaissa ei ole enää kulutuspintaa uutenakaan niin paljoa kuin ennen. Aikako ne muistot kultaa, tässäkin.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

No joo.Puhuinpa teboililla :P tästä asiasta taksimiehen kanssa joka oli ajanut kokonaista 5 kpl W124:ää taksissa ja äijä kysyi heti että onko mulla manuaali vai automaatti...manuaalissa renkaat kuluu nopeammin kuin automaatissa.Samaan hengenvetoon äijä oli tukehtua dallaspullaansa kun kerroin minkä kokoiset kumit oli alla.Älä saa :evil: tana mitään sellaisia laita alle ryki äijä pullanmurusia keuhkoistaan,vain ne mitkä on rek.otteessa..Se on sitä tuninkia,selitin johon taksimies totesi että mitä?!
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Noissa mersuissahan on kuitenkin se vänkärin puoleinen vetävämpi pyörä (ainakin mulla).
Kai se enempi kuluu :nocando:
Ja kun nykykumeissa ei oikein voi puoltakaan vaihtaa, niin oikean puoleiset pinnat ensimmäisenä häviää.
Paitsi jos välillä kääntää renkaat vanteella ja heittää oikeanpuoleiset vasemmalle ja päinvastoin :roll:
Vaan moniko tuotakaan viitsii tehdä.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

jiipee kirjoitti:Mikähän lie kun meikäläisen autossa on vänkärinpuolen renkaat kuluneet huomattavasti enemmän, kuin kuskinpuolen :shock: :?:
Onko Suezissa liikenneympyröitä?
Itse huomasin äitin kauppakassissa (kilpaileva saksalainen takavetoinen merkki X), jota myös nuorempi veljeni ajoi tuohon aikaan aika paljon eräänä talvena oikeanpuoleisten renkaiden nastojen hävinneen kokonaan. Korttelirallireitissä on kolme liikenneympyrää enkä keksinyt muuta syytä tällaiseen epätasaiseen kulumiseen. Kesäkumien kestosta ei ole havaintoja.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tasasesti nuista meinaa pinta lähteä mutta eiköhän nuilla vajaan kesän jälkeen vielä toisen voi ainakin aloittaa :roll:
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Melitos kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Mikähän lie kun meikäläisen autossa on vänkärinpuolen renkaat kuluneet huomattavasti enemmän, kuin kuskinpuolen :shock: :?:
Onko Suezissa liikenneympyröitä?
Itse huomasin äitin kauppakassissa (kilpaileva saksalainen takavetoinen merkki X), jota myös nuorempi veljeni ajoi tuohon aikaan aika paljon eräänä talvena oikeanpuoleisten renkaiden nastojen hävinneen kokonaan. Korttelirallireitissä on kolme liikenneympyrää enkä keksinyt muuta syytä tällaiseen epätasaiseen kulumiseen. Kesäkumien kestosta ei ole havaintoja.
Ei oo liikenneympyröitä :lol: :lol: eikä oo liikennevalojakaan, kuin Nesteen Reinon pesuhalliin :lol:
Taitaa selistys olla siinä, että tosiaan syö tuon vänkärinpuolen takarenkaan nopeemmin, kesällä vaihdoin edestä taakse renkaat. Sen takiahan ne kumpanenkin on enemmän kulunut kuin kuskinpuolella :idea:
Avatar
Håkke
Tolokun mies
Viestit: 768
Liittynyt: 02.10.2005 18:17
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Håkke »

samaa kulumaa todettavissa myös omissa renkaisssa, edessä lähes uuden varoiset, takana huomattavaa kulumaa, ajanee ens kesän ja sit ne on silestone.
///AMG Owners Club Finland
S203 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 Kompura -98
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Re: Renkaiden nopsa kuluminen takana.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Daimler kirjoitti:Tuttua juttua W124 ja W201 omistajille;takarenkaat kulahtavat nopsaan.Näillä kumeilla ajettiin 19.000km ja tältä näyttää;
Kuva
Ylhäällä apparin puolen takakumi,alhaalla eturengas..
Ei paljoa naurata,mitä asialle voi tehdä,vaihtaa tietysti viikon välein edestä taakse jne. :?: :twisted:
Miten tuo alustan kunto muuten.Kyllä omassa 124:ssä 17" kumit vakiorenkulat voittaa,piti vaihtaa vaan;takajouset,narinanivelet,alapallonivel,ohjausiskari.
Oli aika hulvaton ajaa,kun em.viat autossa,245/40-17 kumi on aika kulmikas.

Nyt kun alustassa ei väljää,niin tuntuu 17"jälkeen 195/65-15 aika levottomalta ajaa.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Ohjausiskaria lukuunottamatta taitaa kaikki osat olla vaihdettu. :?
Avatar
®ÐÐ
Dr.Durex
Viestit: 3460
Liittynyt: 05.10.2005 9:20
Paikkakunta: FIN Springfield/Liminka/Kituvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ®ÐÐ »

Daimler kirjoitti:
dealer kirjoitti: - Intialainen halparengas ?
Yesh... :roll:
Maragoneilla sama ilmiö vaikka ei oo intialainen eikö edes kovin halpakaan...edessä aivan karheella pinnalla...takana sliksit.. :cry:
ja kumma ihan tasaisesti kuluneet...200D se voiman pesän syytäkö? :twisted: kulmienkin pitäs olla ihan oikeat.. :roll:
kilander kirjoitti:piti vaihtaa vaan;takajouset,narinanivelet,alapallonivel,ohjausiskari.
mm.nämä on vaihdettu.... :shock:
raskaus on kemiaa
parittelu on fysiikkaa
yhdessä ne on biologiaa
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tiiä häntä sitten tuosta vakiorenkaasta,jos se ei tykkää,kun vanteena 7x15 et23.Mutta ei ole mieleinen ajettava.
Tosin renkaana joku Daytona Winter mikä lie :roll:
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
JS
Tolokun mies
Viestit: 971
Liittynyt: 30.9.2005 20:45
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

®ÐÐ kirjoitti:
Maragoneilla sama ilmiö vaikka ei oo intialainen eikö edes kovin halpakaan...edessä aivan karheella pinnalla...takana sliksit.. :cry:
ja kumma ihan tasaisesti kuluneet...200D se voiman pesän syytäkö? :twisted: kulmienkin pitäs olla ihan oikeat.. :roll:
Sama juttu todettu. Kumit edessä kaksi kesää ja takana vaihdettu joka kevät... :evil:

Tietty ajonopeudet reippaat ja matkaa kertyy kesäkumeilla tollanen 30tkm /kesä ainakin :roll:
Sjtv
Tuning-Ässä
Viestit: 391
Liittynyt: 19.9.2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Sjtv »

Eipä ole kääipössä meillä kulunut noin 30000 aikana takakumit sileiksi ollenkaan. Saman verran niissä on pintaa kuin etusissakin.
dieseleid
Viestit: 60
Liittynyt: 12.3.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja dieseleid »

mul kans :o korkeat jouset autossa ja niin vakio ja renkaat.
mut alla kuulema tämän vuotiset hakkapelita 2:set, renkaat edessä kuin uudet, takana nastoja enään muutama jäljellä, pintaa on kyllä.
sitten kesä renkaat näkyy oleen kan samaa paria 2kpl lähes uudet 2kpl kohta vaihto kunnossa. auto rullaa hyvin, eikä puolla mihinkää, mut ei kyllä mikään junakaan ole, ja poiskytkemättömissä oleva luiston esto löytyy
kylä lähtee mut mikä
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Tulipah tuossa mielleen, että mistähän johtuu, että mun marsussa kuluu eturenkaat nopeammin, kuin taka :shock: :shock: .
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän matalat isoilla nopeusluokilla varustetut renkaat kuluu äkkiä,19tkm on jo aika hyvä saavutus...
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Tuossa yhden kaverin 235:t kulahti kans n 15tkm. kohdalla kantiltaan :shock: loppuun väyrysestä.

Tämä paikallinen mersuguru tiesi heti että takaa pitää kulmat säätää "nollaan ?, tms." jos alle pistetään leveemmät kuin 205:t.

Nyt on "uusilla" kulmilla ja kumeilla takana 35tkm. ilman murheita, normaalia kulumista tiätty.
. . .
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

zyys kirjoitti:Tämä paikallinen mersuguru tiesi heti että takaa pitää kulmat säätää "nollaan ?, tms." jos alle pistetään leveemmät kuin 205:t.
Varmaankin tarkoitti aurausta, jota aina on takana jonnin verran.
Matalammat kumit ei anna niin paljoa anteeksi tuota aurausta, eikä niillä tarvi sitä "sorto-esijännitystä" ollakkaan.
Yleensä tulee säädettyä auraukset pienimmän aurauksen/harituksen rajalle suositus-asteikolla, siis nollan suuntaan.
Siltikin uudemmat autot tahtoo nuita kumeja syödä enemmän, kun ajettavuuden ehdoilla on nuo kulmat määritelty(lujasti camperia, aurausta ja roll-camperia/aurausta) ja lisäksi vielä matalat/leveät kumit.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

HVM kirjoitti:Tätä ongelmaa ei ilmeisesti ole näissä vanhemmalla ripustuksella varustetuissa malleissa kuten 123 ja 126? Ei ole sattunut ainakaan minun kohdalleni. :roll:
Mulla on takarenkaat melkein sliksit W123:ssa. Keväällä (noin 2500km sitten) oli vielä 4-6mm pintaa. Ei noi Dunlopit kestä mitään (mutta savuaa kiitettävästi). :nocando:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
enska
Mr.Tuning
Viestit: 496
Liittynyt: 30.9.2005 10:34
Paikkakunta: tsadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

mulla on takanakeista lähteny 2mm enemmän pintaa kuin edestä ja renkailla ajettu n 6000 km, arvatkaa harmittaako :? noilla ajaa tän kesän jos truuri käy ja kävelee kauppaan v#ttu, pitäs varmaan soittaa teboilille ja varata 3 nelipyörä suuntaus vuoden sisällä, laittas miedommat auraukset, takana on 0,15 ja 0,17 toisel puolel
EX member of SETÄMERSU Club
S204 220CDI "Beatrix"
exä:S202 250TDT "villekallefaarao"
exä W124 230E "nelli"
ptr
Viestit: 23
Liittynyt: 09.4.2006 7:44

Takarenkaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja ptr »

Tere

124-koppanen -86 300D autom. ja vielä nesteiskarit - niin kuskin puoleinen takagummi on sliksi ja muissa pintaa jäljellä. Täällä Namibiassa on tieto ettei takapäässä ole mitään renkaan kulman säätöjä. Onko ?
terv
ptr
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4400
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Omassa 124-lavetissa kului takakumien sisäreunat nopiaan.
Tuohon auttoi vetovaunujouset,eikä mennyt yhtään turhan korkeaksi,kun on 4matikki.Oliskohan jotain n.40 senttiä pyörän keskeltä kaareen.

Sais melkein olla jämäkämmätkin nuo takavieterit.Tallinnasta kun tulee tankki (95 litraa) täynnä,30 laatikkoa sakua,40 litraa viinaa ym.roinaa kyydissä,niin ei meinaa olla auto ryhdissään enää :nocando: .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29281
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aurausta voi säätää takaa, muttei mittanauhalla tai kepillä voi laittaa kohdalleen - nelipyöräsuuntaus on tarpeen.

Ensin tutkitaan välykset perusteellisesti ettei mene suuntaus "hukkaan".
wiimax.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Re: Takarenkaan kuluminen

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

ptr kirjoitti:Tere

124-koppanen -86 300D autom. ja vielä nesteiskarit - niin kuskin puoleinen takagummi on sliksi ja muissa pintaa jäljellä. Täällä Namibiassa on tieto ettei takapäässä ole mitään renkaan kulman säätöjä. Onko ?
terv
ptr
On säätöjä.
Jos ei kulje niin kromaa se.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”