Kysymys W124 tasonsäätöiskareista..
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
Kysymys W124 tasonsäätöiskareista..
Olisiko jollakulla foorumilaisella kattavaa listausta tai tietoa W124-mallisten sedaneiden erimallisista tasonsäätöiskareista ja minkä tyyppinen on tarkoitettu millekin mallille/alustatyypille?
Allekirjoittaneella on ajossa -91 W124 300 Turbodiesel Sedan, jossa on alla kunnostetut standardialustalle tarkoitetut tasonsäätöiskarit, joiden kyljissä on tyyppimerkintä "7"(1243200713). Ajatuksena on ollut kuitenkin vaihtaa tiettyjä alustan osia sportline-tyyppisiin saadakseni auton ominaisuuksia urheilullisemmiksi ja tässä kohtaa myös tasonsäätöiskarit kuuluisi ymmärtääkseni vaihtaa asianmukaisiksi. Olen saanut verrata tyypin "7" ja "6" iskareita joskus toisiinsa ja olen ollut siinä ymmärryksessä, että tyypin "6"-tolpat(1243202313) olisi hieman lyhyempänä tarkoitettu sportline-alustalla varustettuihin tasonsäädöllisiin sedan-malleihin.. kuitenkin törmäsin äskettäin netissä tyyppimerkinnältään "4"(1243204713)-mallisiin sedanin tasonsäätöiskareihin, joiden mainittiin myös olevan tarkoitettu sportline-varustettuihin malleihin.
Kiinnostaisi kovasti tietää, mitkä ovat iskarityyppien "4" ja "6" erot ja mitä nuo tyyppimerkintöjen luvut mahdollisesti tarkoittavat ja miten niitä kuuluisi lukea? Osanumeroiden perusteella hakiessa google antoi jonkun linkin, missä tyypin "4"-iskaria esitettiin E420-malliin kuuluvaksi ja toisella foorumilla tyypin "4"-iskarin mainittiin käyvän yleisesti sportline-alustaisiin W124-sedaneihin. Ylipäätään täsmällistä informaatiota sedaneiden tasonsäädösta ja -iskareista tuntuu olevan nihkeästi saatavilla ja olisi hienoa jos näistä voisi nähdä vaikkapa jonkinlaisen taulukon, mistä kävisi ilmi minkä tyypin iskari on tarkoitettu mihinkin ja mitkä ovat niiden konkreettiset erot?
Allekirjoittaneella on ajossa -91 W124 300 Turbodiesel Sedan, jossa on alla kunnostetut standardialustalle tarkoitetut tasonsäätöiskarit, joiden kyljissä on tyyppimerkintä "7"(1243200713). Ajatuksena on ollut kuitenkin vaihtaa tiettyjä alustan osia sportline-tyyppisiin saadakseni auton ominaisuuksia urheilullisemmiksi ja tässä kohtaa myös tasonsäätöiskarit kuuluisi ymmärtääkseni vaihtaa asianmukaisiksi. Olen saanut verrata tyypin "7" ja "6" iskareita joskus toisiinsa ja olen ollut siinä ymmärryksessä, että tyypin "6"-tolpat(1243202313) olisi hieman lyhyempänä tarkoitettu sportline-alustalla varustettuihin tasonsäädöllisiin sedan-malleihin.. kuitenkin törmäsin äskettäin netissä tyyppimerkinnältään "4"(1243204713)-mallisiin sedanin tasonsäätöiskareihin, joiden mainittiin myös olevan tarkoitettu sportline-varustettuihin malleihin.
Kiinnostaisi kovasti tietää, mitkä ovat iskarityyppien "4" ja "6" erot ja mitä nuo tyyppimerkintöjen luvut mahdollisesti tarkoittavat ja miten niitä kuuluisi lukea? Osanumeroiden perusteella hakiessa google antoi jonkun linkin, missä tyypin "4"-iskaria esitettiin E420-malliin kuuluvaksi ja toisella foorumilla tyypin "4"-iskarin mainittiin käyvän yleisesti sportline-alustaisiin W124-sedaneihin. Ylipäätään täsmällistä informaatiota sedaneiden tasonsäädösta ja -iskareista tuntuu olevan nihkeästi saatavilla ja olisi hienoa jos näistä voisi nähdä vaikkapa jonkinlaisen taulukon, mistä kävisi ilmi minkä tyypin iskari on tarkoitettu mihinkin ja mitkä ovat niiden konkreettiset erot?
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
Eräällä saksalaisfoorumilla joku taas esitti näkemyksen, että tuo luku 4:sta 7:een iskarin kyljessä, ilmaisisi vain iskarin jäykkyyden alustan, kuorman jne mukaan ja että "4" olisi paremmin mukavaan maantieajoon ja "7" taas urheilullisempaan ajoon. Mitä hemsvettiä, mihin tai kehen tietäisi luottaa tässä kysymyksessä?! Matalammat tolpat haluan kyllä, mutten mitään löysempiä. Ja millä rakenneratkaisuilla sitä jäykkyyttä säädettäisiin ks iskarityypissä eli mitä muita eroja noissa voi olla kuin iskarin pituus, läpimitta tms?
Valistakaa tietämätöntä
Valistakaa tietämätöntä
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
Nyt on päästy hiukan tarkastelemaan paria hydrauli-iskaria sekä koetettu tämän päälle etsiä näistä yhden lauantaipäivän verran tietoja interwebistä ja täytyy sanoa et aika sekava soppa tuntuu olevan. Osanumeroita tuntuu löytyvän aivan pilvin pimein mutta täsmällistä informaatiota ei vain tahdo löytyä aiheen tiimoilta. Kokosin kuitenkin netistä hajanaisia tiedonpalasia, joita voin luetella tähän ja samalla laittaa jonkun kuvan & mitat, jotka otin vertailtavana olleista tolpista.
HUOM! Osanumerot otin iskarin varressa olleesta Sachsin tarrasta, josta voi lukea Mersun sekä Sachsin osanumeron ja ilmeisesti iskarin kovuutta/jämäkkyyttä/kantokykyä(?) ilmaisevan numeromerkinnän
Tarkastelun alla olivat seuraavanlaiset tolpat;
1)
Mersun OE-numero: 124 320 2813 - "6"
Sachsin osanumero: 01 2400 102 232
Nettitietojen mukaan identtinen seuraavien osien kanssa: 124 620 3413 / 124 620 4213
Nettitietojen mukaan sopii malleihin: E500 V8 vapari vm. 1992-1994
sekä
2)
Mersun OE-numero: 124 320 4413 - "4"
Sachs osanumero: 01 2400 102 129
Nettitiedon mukaan identtinen seuraavien osien kanssa: 124 320 2613
Nettitedon mukaan tällaisia on asennettu Sportline-alustaisiin malleihin
Iskareiden pituudet mitattu iskarirungon yläpäästä alanivelen alareunaan saakka
Osa 1) pituus kokoonpuristettuna 383mm
Osa 2) pituus kokoonpuristettuna 395mm
Osa 1) pituus ulosvedettynä 520mm
Osa 2) pituus ulosvedettynä 520mm
Jännä homma, mutta osasta 2) sekä sen iskariparista löysin molemmista alanivelen alumiinipesän yläpuolelta painetut osanumerot 124 320 0713, joka taas ei ole nettitiedon mukaan vastaava iskarin runkoputken kyljestä löytyvän varaosanumeron kanssa, ja tämä varaosanumero on ilmoitettu monissa nettikaupoissa sellaisen iskarin yhteydessä, joka on tarkoitettu standardialustaisiin malleihin ilman Sportline-pakettia. Itseasiassa allekirjoittaneen standardiaustaisen 300TD sedanin alta löytyvät juuri tällaiset numeromerkinnällä "7".
Osan 1) yhteydessä ei netistä muistaakseni löytynyt mainintoja sport-alustasta, soveltuvuudesta AMG-malliin tms.
HUOM! Osanumerot otin iskarin varressa olleesta Sachsin tarrasta, josta voi lukea Mersun sekä Sachsin osanumeron ja ilmeisesti iskarin kovuutta/jämäkkyyttä/kantokykyä(?) ilmaisevan numeromerkinnän
Tarkastelun alla olivat seuraavanlaiset tolpat;
1)
Mersun OE-numero: 124 320 2813 - "6"
Sachsin osanumero: 01 2400 102 232
Nettitietojen mukaan identtinen seuraavien osien kanssa: 124 620 3413 / 124 620 4213
Nettitietojen mukaan sopii malleihin: E500 V8 vapari vm. 1992-1994
sekä
2)
Mersun OE-numero: 124 320 4413 - "4"
Sachs osanumero: 01 2400 102 129
Nettitiedon mukaan identtinen seuraavien osien kanssa: 124 320 2613
Nettitedon mukaan tällaisia on asennettu Sportline-alustaisiin malleihin
Iskareiden pituudet mitattu iskarirungon yläpäästä alanivelen alareunaan saakka
Osa 1) pituus kokoonpuristettuna 383mm
Osa 2) pituus kokoonpuristettuna 395mm
Osa 1) pituus ulosvedettynä 520mm
Osa 2) pituus ulosvedettynä 520mm
Jännä homma, mutta osasta 2) sekä sen iskariparista löysin molemmista alanivelen alumiinipesän yläpuolelta painetut osanumerot 124 320 0713, joka taas ei ole nettitiedon mukaan vastaava iskarin runkoputken kyljestä löytyvän varaosanumeron kanssa, ja tämä varaosanumero on ilmoitettu monissa nettikaupoissa sellaisen iskarin yhteydessä, joka on tarkoitettu standardialustaisiin malleihin ilman Sportline-pakettia. Itseasiassa allekirjoittaneen standardiaustaisen 300TD sedanin alta löytyvät juuri tällaiset numeromerkinnällä "7".
Osan 1) yhteydessä ei netistä muistaakseni löytynyt mainintoja sport-alustasta, soveltuvuudesta AMG-malliin tms.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
Kumpaankohan osanumeroon sitä luottaisi, tuohon iskarin alapään alumiiniosasta löytyvään osanumeroon vai runkoputkesta löytyvään sportline-osanumeroon?
Jos taas ovat Sportline-iskarit, niin mistähän syystä tuo oletettu 500-mallin iskari on kokoonpuristettuna miltei 15mm lyhyempi kuin urheilualustaisen?
Nimim. "Tahtoo Sportlinet"
Jos taas ovat Sportline-iskarit, niin mistähän syystä tuo oletettu 500-mallin iskari on kokoonpuristettuna miltei 15mm lyhyempi kuin urheilualustaisen?
Nimim. "Tahtoo Sportlinet"
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 15.11.2011 22:16
- Paikkakunta: Espoo
Löytyyköhän meseläisten nurkista irrallaan olevia sedanin tasonsäätöiskareita? Jos löytyy, niin ihan mielelläni kuulisin niiden mitat, OE-osanumerot ja numeromerkinnät..
Samoin olisi sellainen kysymys, että saako noita iskareita mitenkään purettua& kasattua? Farkun iskarit ilmeisesti sai, mutta nehän ovatkin kovasti erinäköiset. Nuo pohjaanlyöntikumit vaihtaisin mielelläni uusiin, kun vanhat on aika muhjuna. Jos osiin purku ei onnistu, niin täytynee sitten jippoilla jotakin siihen..
Samoin olisi sellainen kysymys, että saako noita iskareita mitenkään purettua& kasattua? Farkun iskarit ilmeisesti sai, mutta nehän ovatkin kovasti erinäköiset. Nuo pohjaanlyöntikumit vaihtaisin mielelläni uusiin, kun vanhat on aika muhjuna. Jos osiin purku ei onnistu, niin täytynee sitten jippoilla jotakin siihen..