Auton levottomuus nopeassa vauhdissa
Auton levottomuus nopeassa vauhdissa
Ostin 230E:n syksyllä ja nyt on kovien kelien tullen alkanut tuntua, ettei auto pysy oikein tiellä.
Kovassa vauhdissa 70km/h ja yli --> välillä tuntuu, että auto yliohjautuu ja tuntuu levottomalta. Meinaa paeta kaistalta.
Lähteäkkö etsimään vikaa takapäästä vai etupäästä? Talvikiekkojen vaihdossa huomasin, että vänkärin puolen takarengas on muita enemmän kulunut.
Mitkä osat alustassa voisivat vaikuttaa tähän?
Pyörien suuntaukseen ajattelin ennen kesäkiekkojen vaihtoa. Säädetäänkö näistä vaan etupyrät vai kaikki?
Kovassa vauhdissa 70km/h ja yli --> välillä tuntuu, että auto yliohjautuu ja tuntuu levottomalta. Meinaa paeta kaistalta.
Lähteäkkö etsimään vikaa takapäästä vai etupäästä? Talvikiekkojen vaihdossa huomasin, että vänkärin puolen takarengas on muita enemmän kulunut.
Mitkä osat alustassa voisivat vaikuttaa tähän?
Pyörien suuntaukseen ajattelin ennen kesäkiekkojen vaihtoa. Säädetäänkö näistä vaan etupyrät vai kaikki?
w126 300SE 1986
Itellä c36 teki samaa ja sillä pääsi kanssa jonnekkin 70-80 asti ja sit meni kuin uistin...
Aurausta säädin pienemmäksi ja rupes kulkemaan talvikelilläkin nätisti.
Säädin siis ihan alarajalle ja oikeastaan alarajan alapuolellekkin se meni .
Oikea takarengashan mersuissa tuntuu kuluvan yleensä eniten. Mahtaiskohan vääränkätisessä liikenteessä kulua enempi vasen takarenhas? pitäis saada empiiristä tietoa engelsmanneilta tai japanialaisilta...
Aurausta säädin pienemmäksi ja rupes kulkemaan talvikelilläkin nätisti.
Säädin siis ihan alarajalle ja oikeastaan alarajan alapuolellekkin se meni .
Oikea takarengashan mersuissa tuntuu kuluvan yleensä eniten. Mahtaiskohan vääränkätisessä liikenteessä kulua enempi vasen takarenhas? pitäis saada empiiristä tietoa engelsmanneilta tai japanialaisilta...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Edit: Kulmat sääti ensin maahantuojan edustaja Lohjalla siinä tynninharjulla tjsp ja sitten kolarikorjaamo Karkkilassa ja jättivät vielä ratinkin vinoon vaikka koettivat kolmesti saada ratin suoraan...AK47 kirjoitti:Itellä c36 teki samaa ja sillä pääsi kanssa jonnekkin 70-80 asti ja sit meni kuin uistin...
Aurausta säädin pienemmäksi ja rupes kulkemaan talvikelilläkin nätisti.
Säädin siis ihan alarajalle ja oikeastaan alarajan alapuolellekkin se meni .
Oikea takarengashan mersuissa tuntuu kuluvan yleensä eniten. Mahtaiskohan vääränkätisessä liikenteessä kulua enempi vasen takarenhas? pitäis saada empiiristä tietoa engelsmanneilta tai japanialaisilta...
Ohoh, lainasimpa itseäni...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Taitaa olla W124:n tyypillinen ongelma tuo kiemurtelu. Itselläni on nyt neljäs 124 ja tämä alkaa jo pysyä tiellä. Enpä tiedä tarkalleen, missä se vika on ollut, mutta ehkäpä juuri takapyörien aurauksessa. Tässä nykyisessä ei pyri takapää sivulle ja pienet luistotkin korjautuvat itsestään.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Juuri tuommoista käytöstä omassa lankussa aiheuttanut takapään pitkittäisen alatukivarren puslan kulahtaminen. Tarvikemallisia sai vaihdella joka toinen vuosi, KL:stä ostettu Lemförder-tikun puslat tuntuu kestävän. Väljän narinanivelen ollessa kyseessä perä enemminkin "muljahtelee pallon päällä" ajettaessa viistosti harjanteiden yli tai polanteisella tiellä.
Oikeanpuoleisen takagummin kulumiseen ei taida olla yksiselitteistä vastausta, mutta eiköhän osasyy ole enempi asfaltinreunojen yli kulkevissa ajolinjoissa ja alamäen puolella sijainnissa.
Oikeanpuoleisen takagummin kulumiseen ei taida olla yksiselitteistä vastausta, mutta eiköhän osasyy ole enempi asfaltinreunojen yli kulkevissa ajolinjoissa ja alamäen puolella sijainnissa.

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Lankku taitaa tosiaan olla aika kranttu pyöränkulmista.
Viime kesänä sain tuon nykyisen käyttiksen leimattua. Taka-akselille tuli käytännössä kaikki uutta paitsi perävälitys, vetarit ja navat.
Ennen kuin sain kaikki kulmat säädätettyä, meno oli jokseenkin hirveetä: pelkät pitkittäiset pikipaikkaukset asfaltilla aiheutti tolkutonta muljahtelua. Pikkasen helpotti kun omatoimisesti summassa säädin edes johonkin suuntaan, mutta kunnollinen tuli vasta nelipyöräsuuntauksessa.
Kun kulmat on siis ihan päin veetä, vaikka uusillakin palikoilla, meno on melkein fataalia.
Kaikki osat on minun koslassani oem-laatua; tarvikelaatuisilla saa saman ajettavuuden kyllä, mutta luultavasti lyhyemmäksi aikaa.
Ja kuten sanottua, ajettavuus on nyt luultavasti niin hyvä kuin tehtaalta tullessa. Alustan puolesta ainakin.
Viime kesänä sain tuon nykyisen käyttiksen leimattua. Taka-akselille tuli käytännössä kaikki uutta paitsi perävälitys, vetarit ja navat.
Ennen kuin sain kaikki kulmat säädätettyä, meno oli jokseenkin hirveetä: pelkät pitkittäiset pikipaikkaukset asfaltilla aiheutti tolkutonta muljahtelua. Pikkasen helpotti kun omatoimisesti summassa säädin edes johonkin suuntaan, mutta kunnollinen tuli vasta nelipyöräsuuntauksessa.
Kun kulmat on siis ihan päin veetä, vaikka uusillakin palikoilla, meno on melkein fataalia.
Kaikki osat on minun koslassani oem-laatua; tarvikelaatuisilla saa saman ajettavuuden kyllä, mutta luultavasti lyhyemmäksi aikaa.
Ja kuten sanottua, ajettavuus on nyt luultavasti niin hyvä kuin tehtaalta tullessa. Alustan puolesta ainakin.
Aurauskulmat ja takapään puslat uusiks+ säädöt kulmiin, ni kulkee suoraan...vaikka vähän lujempaakin menis, siis yli laillisten nopeuksien paljonkin.
Etupää vetelee eestaas jos alapallot, jousien ylägummit, kallsituksen vakaajan gummit huonoina, ja vanteiden mutteritlöysällä..tai jos aluvanteissa on liian iso keskireikä eikä sitä tiivistysholkkia tms ollenkaan, vanne silloin muljuaa, ja takapäässä jos ns narinahela on kulunut, iskarien alapäät väljät+ muut nivelet+ aurauskulmat etu ja takapäässä pielessä, väärät jouset tai joku jousi poikki..ja noin 60 tuhatta muuta pikkuvikaa.
Kattele ja kolkuttele ny ekana kuitenkin ne takapään nivelet, ohjeita löytyy 124 osiosta, mitään yksittäistä ja helppoa vikaa ei ole, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kun 124 on alustaltaan kunnossa..on se hemmetin hyvä mersu ajella.
Etupää vetelee eestaas jos alapallot, jousien ylägummit, kallsituksen vakaajan gummit huonoina, ja vanteiden mutteritlöysällä..tai jos aluvanteissa on liian iso keskireikä eikä sitä tiivistysholkkia tms ollenkaan, vanne silloin muljuaa, ja takapäässä jos ns narinahela on kulunut, iskarien alapäät väljät+ muut nivelet+ aurauskulmat etu ja takapäässä pielessä, väärät jouset tai joku jousi poikki..ja noin 60 tuhatta muuta pikkuvikaa.
Kattele ja kolkuttele ny ekana kuitenkin ne takapään nivelet, ohjeita löytyy 124 osiosta, mitään yksittäistä ja helppoa vikaa ei ole, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kun 124 on alustaltaan kunnossa..on se hemmetin hyvä mersu ajella.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Eikös kaikki autot ole...? Etenkin jos haluaa että kyyti on hyvää.Mkin kirjoitti:Lankku taitaa tosiaan olla aika kranttu pyöränkulmista.

KL:stä takapäähän neljä tukivartaa per puoli + narinanivelet pultteineen kustantaa noin 350€. Kulku paranee varmasti kun ne vaihtaa ja käy kulmien säädössä. Osaoptimointi, eli yhden tukkivarren vaihtamien ei tuo täydellistä tulosta. Kannattaa vaihtaa kaikki kerralla kun hommiin ryhtyy.
Olen täysin samaa mieltä.pupetti kirjoitti:Kun 124 on alustaltaan kunnossa..on se hemmetin hyvä mersu ajella.