!""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"¤%&

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Casull
Viestit: 28
Liittynyt: 06.9.2006 17:51
Paikkakunta: Nivala

!""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"¤%&

Viesti Kirjoittaja Casull »

Mitä tuolle narinapuslalle voi/kannattaa tehdä??!
Räjäyttää koko pusla autoineen taivaan tuuliin?!

Auto(?) on siis -91 300d 124E.

Auton KAIKKI alustan puslat ja nivelet vaihdettiin viime syksynä erityistä huolellisuutta noudattaen.

Kulmien säädön jälkeen kaikki oli hienosti pari kuukautta kunnes takapää alkoi narista. Kele...

Purin takaripustusta sen verran että sain laitettua vaseliinia narinapuslan kumin väliin, tuli hiljaisuus.

Hiljaisuutta kesti kuukauden ja taas se narisee! :evil:

Kuvittelin lapsellisen sinisilmäisesti että jos uusin kerralla kaikki, aikaa ja rahaa säästämättä,
niin auto olis huoleton seuraavat viisi vuotta alustan puolesta...

Onko niin ettei tuohon autoon saa laittaa muita kuin tähtimerkittyjä ja -hinnoiteltuja osia?

Paikallaan olevat puslat ovat Lemförderin valmistamia.
Vanhat puslat olivat alkuperäisiä, samoin kuin kaikki muutkin auton alustan osat, mitään ei ollut aiemmin vaihdettu.

(anteeksi tunteenpurkaus, muutakaan paikkaa en keksinyt.
Puolisokaan ei ole aina hirmuisen innostunut kuulemaan, mitä vikaa tuossa jäteöljyvatkaimessa taas on...)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Räjäytystä puolletaan :lol: mutta kysyhän Einolta tai Samilta jos helan saisi takuuseen uuden ?
Casull
Viestit: 28
Liittynyt: 06.9.2006 17:51
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Casull »

Helat ostin paikallisesta tarvikeliikkeestä.

Eli voisin vaikka lyödä vetoa että helojen maahantuoja kieltäytyy takuuvastuustaan asennusvirheeseen vedoten,
enhän ole koulutukseltani helainsinööri tai edes puslateknikko.

Tarvikeliikkeen omistajan kanssa on ainakin tähän mennessä pystyny sopimaan ihan mistä tahansa.

Jos ne oliskorjaamolla laitettu paikalleen niin en siinä tapauksessa olis asiasta tänne avautunu
ollenkaan vaan olisin menny ko. pajalle kysymään niiden mielipidettä.

Mistä saisi edullisesti rautaoksidin ja alumiinin sekoitusta jauheena?
Breiniäkkiä ei saisi näyttää miehille ollenkaan... :twisted:

Voisihan tuosta tehdä myös Typpioksiduuli-bratwurst-raketinkin.

Tai jos jenkit lainais lentotukialuksen katapulttia niin mursun saisi näppärästi ammuttua
naapuripitäjän alkuperäiskansan päänvaivaksi.
Avatar
Hamis
Viestit: 402
Liittynyt: 02.8.2007 9:01
Paikkakunta: Raahe

Re: !""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"

Viesti Kirjoittaja Hamis »

Casull kirjoitti:Räjäyttää koko pusla autoineen taivaan tuuliin?!
Muista ottaa sitte viteolle tuo tapahtuma :ope: :lol:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Casull kirjoitti:Helat ostin paikallisesta tarvikeliikkeestä.

Eli voisin vaikka lyödä vetoa että helojen maahantuoja kieltäytyy takuuvastuustaan asennusvirheeseen vedoten,
enhän ole koulutukseltani helainsinööri tai edes puslateknikko.

Tarvikeliikkeen omistajan kanssa on ainakin tähän mennessä pystyny sopimaan ihan mistä tahansa.

Jos ne oliskorjaamolla laitettu paikalleen niin en siinä tapauksessa olis asiasta tänne avautunu
ollenkaan vaan olisin menny ko. pajalle kysymään niiden mielipidettä.

Mistä saisi edullisesti rautaoksidin ja alumiinin sekoitusta jauheena?
Breiniäkkiä ei saisi näyttää miehille ollenkaan... :twisted:

Voisihan tuosta tehdä myös Typpioksiduuli-bratwurst-raketinkin.

Tai jos jenkit lainais lentotukialuksen katapulttia niin mursun saisi näppärästi ammuttua
naapuripitäjän alkuperäiskansan päänvaivaksi.
Vaiha auto semmoseen missä ei oo nuita puslia mutta ota tekniikka nykyisestä autostasi niin selviät hieman pienemmillä polttoainekuluilla :wink:
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Re: !""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"

Viesti Kirjoittaja h5 »

Hamis kirjoitti:
Casull kirjoitti:Räjäyttää koko pusla autoineen taivaan tuuliin?!
Muista ottaa sitte viteolle tuo tapahtuma :ope: :lol:
Niih, siinä olis testaamisesta lomaileva J.T.S ihmeissään :D .
Saisi vähän uutta puhtia tieteen saralle.

:lol:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Re: !""#¤%#%&/%& Narinapusla "##"

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Casull kirjoitti: Onko niin ettei tuohon autoon saa laittaa muita kuin tähtimerkittyjä ja -hinnoiteltuja osia?

Paikallaan olevat puslat ovat Lemförderin valmistamia.
Eiköhän ne lemförderin ja Febin puslat ja nivelet ole samoja just kuin alkuperäisosat.
Samoja puslia ne tähtimerkitytkin. Tarvikemyyjä joka parikymmentä vuotta asennushommia tehny yrittäjän näin on mulle kertoillut.

Mie oon aina kaikkiin palloniveliin enne asennusta avannu suoja kumin ja täyttänyt vaseliinilla, ja etu-alapalloinin kaikkiin autoihin mitä ihtelle oon rassaillu,ni oon rasvanipat laitannu,ja voidellu kanssa joka kerta kun öljyvvaihdon ten ja auton alla käyn, joskus useemminki.

Taka niveliin ei voi laittaa rasvanippoja, mutta nekin täyteen vaseliinia palkkasin ja viilapenkissä muljuttelin enne asennusta jotta ees pikkuusen rasvaa pintoihi leviäis.

Ei siellä ole alunpitäin missää ku pieni nokare, paljon olen katellu uusiin sisälle enne asennusta.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 29.3.2008 7:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VALMET 5oo -69
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ne oliskorjaamolla laitettu paikalleen niin en siinä tapauksessa olis asiasta tänne avautunu
ollenkaan vaan olisin menny ko. pajalle kysymään niiden mielipidettä.
Aivan, muistelin että nekin laitettiin samalla ja meidän hyllystä mutta eipä se niin ollutkaan.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Jossain foorumissa tahi topiikissa, joku kyseli niista rasvanippojen laittamisesta iha täs hiljattain.

Että mitä katsastusmie sanoo. :roll:

Mie otin selevää monta vuotta sitte ja sanottii:
Laita vaan jos kehtaat. :roll:
No kohta nousee älämölö,mie en lupaa anna mutta kyll ihtelleni omiin rotteloihin laitan.

Pieni vaarahan siinä piilee, jos prässää korjaamoprässillä niin silloinhan kansi poksahtaa pois mutta kun nostaa auton koholle että pyörä roikkuu vapaana niin sitten sinne käsipuristimella, ei sinne auton levätessä koko painollaan helposti muuten mitään menekkään ,en ainakaan uuteen niveleen menny ennenku nostin.

Eikös Korpivvaaran maahantuomiin Tojota Hiluxeihinkin laitettu nipat vasta Suomessa.
Joka paremmin tietää niin oikaiskoon etten anna väärää tietoo.
VALMET 5oo -69
Casull
Viestit: 28
Liittynyt: 06.9.2006 17:51
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Casull »

Mihin kohataan palloniveltä sen reijjän tohtii kairata ja millä se estetään ettei koko nivel ole
poran- ja kierretapinpurua täynnä?

Joskus laittelin edelliseen kulkineeseen nippoja alatukivarren pusliin.
Rakenteeltaan olivat kovin samanlaisia kuin nämä mersun "#¤%&#%nivelet.

Toki olen itsekkin aina uusiin niveliin kurkistanu kumin alle ennen asennusta ja tarkistanu rasvan määrän.
Melkein niin tein näiden narinapuslienkin kanssa.
Katsoin toisen puslan kumien alle ja totesin että rasvaa on ja asensin molemmat.
Arvatkaa kumpi nyt kitisee...

Mitä rasvaa arvon raati on näihin laittanu?

Ajattelin kokeilla seuraavaksi noihin kitisijöihin laittaa ns. puolijuoksevaa vaseliinia
niin paljon kuin siellä kumin välissä mahtuu olemaan.
Rasitushan näihin tulee yläreunaan ja rasva, (kuten se toinenkin tunnettu juttu), valuu aina alaspäin.

Enkä aio enää palata takaisin siihen vanhempaan malliin niikuin tässä joku jo ehti ehdottaa.
Alkavat olla järjestäin jo niin oksidoituneita etten millään enää viitsis alkaa uutta sellaista rakentamaan.
Kerran sen tein, alkuperäistä pintapeltiä ei jääny kuin katto, takaovi ja konepelti.

Myönnettäköön että oli paras auto ajaa mitä ikinä mulla on ollut.
Kakkossijalla oli -74 Capri
3. välikoppaeskortti
4. Neliveto -82 hiluksi (auto on olemassa vieläkin, ikuisuusprojekti, valmistunee tänä vuonna)
5. Lavatatsuni
6. Tuo nykyinen jäteöljyvatkain
7. Alfa 75 TS (Paitsi mutkatiellä, siellä tämä oli ylivoimainen ykkönen!)
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Omat kestävyysenkkarit on tulleet yleensä alkuperäisosilla.
Tiiä sitte mitä olivat viimeksi paikallaan olleet alapallot, Tiileri suolisti ne pihalle. Toinen täysin jumissa ja toinen täysin sökö muuten.
Mielestän alkuperäisinä myytin paikalleen asennettuna. Ei kyllä olleet ennätystä lähelläkään kestävyydessä. :evil:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

[quote="Casull"]Mihin kohataan palloniveltä sen reijjän tohtii kairata ja millä se estetään ettei koko nivel ole
poran- ja kierretapinpurua täynnä.
[quote]

Pohjakannen reunan kartiomaiseen viisteeseen hiukka etuviistoon, siinon tilaa.
Ja jarrun ilmausruuvin kumihattu päähän. :wink:

Rautalankakoukulla huolellisesti kaivelin kannen sisältä mahdolliset lastut.
Kun laittaa poranterään ja kirretappiin kärkeen vaseliinia niin saa murut tarttumaan siihen.

Se kansipeltihän on pehmyttä terästä, ei se sileään pallon pintaan tartu matkaan ja tunkeutumaan, ja murutkinhan on rasvasia. Ja onhan siellä se muovinen lokarengas johon se muru tarttuu ennenku ahtautuis metallisten liukupintojen väliin.
Kierretappina käytin tylppäpäistä konekierretappia. Mutta minkä tahojaan kierretapinhan voi varovasti hioa lyhkäsemmäks kunhan jätää leikkuusärmää.
Kierre ei tarvi olla kummnen kun rasvanipan kartiokierre on hyvä itse vetämään.
Tavallista Mobil vaseliinia oon prässänny.
Eikä kansi oo ponnahtanu ku vaovasti ja kumista tunnustellen.
Pyöriä molempii suuntii linkkuun, kertapainallus ääri asennoissa, ni a vot.
:roll:
VALMET 5oo -69
torppari
Viestit: 184
Liittynyt: 23.3.2008 21:46

Viesti Kirjoittaja torppari »

mulla kans perästä aika narina kuuluu .mittarissa 215000km mitä semmonen narina puslan vaihtaminen maksaa ja missä kannattaa teettää.missä kohtaa semmonen pusla muuten on .niin auto on 300e vm 89
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”