4-maticin takajouset
4-maticin takajouset
300e 4-matic 1989 koslassani löytyy Lorinserin jouset ja iskarit.
Takapäässä renkaan keskeltä lokasuojan reunaan on mittaa vain 315 mm
ja olen ihmetellyt kun pienemmässäkin heitossa takapää tuntuu pohjaavan
Käytin takaiskarin alapään irti ja katsoin kuinka paljon siinä on sisäänmenovaraa jäljellä , eipä ollut kuin noin 10mm.
Ajattelin nostaa takapäätä ylöspäin rungon ja jousen väliin tulevan kumin avulla. Ymmärtääkseni kumeja on eri paksuisia, paikallaan olevista kumeista ei ole tietoa kuinka paksut ne ovat.
Kuinka suuri ero on paksuimman ja ohuimman kumin välillä ja miten vaikuttaa takapään korkeuteen ?
Takapäässä renkaan keskeltä lokasuojan reunaan on mittaa vain 315 mm
ja olen ihmetellyt kun pienemmässäkin heitossa takapää tuntuu pohjaavan
Käytin takaiskarin alapään irti ja katsoin kuinka paljon siinä on sisäänmenovaraa jäljellä , eipä ollut kuin noin 10mm.
Ajattelin nostaa takapäätä ylöspäin rungon ja jousen väliin tulevan kumin avulla. Ymmärtääkseni kumeja on eri paksuisia, paikallaan olevista kumeista ei ole tietoa kuinka paksut ne ovat.
Kuinka suuri ero on paksuimman ja ohuimman kumin välillä ja miten vaikuttaa takapään korkeuteen ?
Morjens. Kumissa pitäisi olla "nystyrät" joiden mukaan saat selville niiden korkeuden. Ykkösen kumissa 1 jne jne.
Tässä motonetistä otettu hinnasto, jossa myös kumien korkeudet.
JOUSIKOROKKEET/POHJAUSKUMIT MERCEDES W124 MALLI 85--95
W124 Takajousen korokekumi "3" 18mm. . . . . . . . . . . . 18-1203 3.36
W124 Takajousen korokekumi "2" 13mm (keskiverto). . . . . . 18-1202 3.36
W124 Takajousen korokekumi "1" 8mm. . . . . . . . . . . . . 18-1281 3.03
Tuosta sitten miettimään mikä olisi omaan autoon passeli kumi. Eteen on saatavilla 4 eri korkeutta.
En tiiä onko tuossa 4-maticissa sitten omat korkeudet?
Tässä motonetistä otettu hinnasto, jossa myös kumien korkeudet.
JOUSIKOROKKEET/POHJAUSKUMIT MERCEDES W124 MALLI 85--95
W124 Takajousen korokekumi "3" 18mm. . . . . . . . . . . . 18-1203 3.36
W124 Takajousen korokekumi "2" 13mm (keskiverto). . . . . . 18-1202 3.36
W124 Takajousen korokekumi "1" 8mm. . . . . . . . . . . . . 18-1281 3.03
Tuosta sitten miettimään mikä olisi omaan autoon passeli kumi. Eteen on saatavilla 4 eri korkeutta.
En tiiä onko tuossa 4-maticissa sitten omat korkeudet?
Jos kerran farkusta on kyse niin perässä pitäisi olla tasonsäätö. Itsekin olen vasta noviisi tuon farkun suhteen, joten kokeileppa kahtella täältä ohjeita tasonsäädön säätämiseen, josko sillä saisi perää ylemmäs.
Mika.S:n topicissa oli juttua tuosta tasonsäädöstä, ootappa...
viewtopic.php?t=15956
Tuolla juttua jossain kohti...
Mika.S:n topicissa oli juttua tuosta tasonsäädöstä, ootappa...
viewtopic.php?t=15956
Tuolla juttua jossain kohti...
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Olisin myös ehdottanut korjausta tasonsäätöön mutta ei ongelma niin helpolla ratkennutkaan (taitaa käytännössä ratketa helpommalla kuin tasonsäädön korjaus olisi ollut).
Mutta onko tuo kumien lisääminen oikea ratkaisu, eikö siihen autoon pitäisi saada myös joustovaraa paremmilla jousilla. Kumien lisääminen ei juuri muuta kuin perän korkeutta mutta sehän pohjaa silti liki yhtä helposti.
Onko tämä joku Saksasta tuotu, edellisen omistajan alas laskema vai miten siinä voi olla noin vähän joustovaraa?
Mutta onko tuo kumien lisääminen oikea ratkaisu, eikö siihen autoon pitäisi saada myös joustovaraa paremmilla jousilla. Kumien lisääminen ei juuri muuta kuin perän korkeutta mutta sehän pohjaa silti liki yhtä helposti.
Onko tämä joku Saksasta tuotu, edellisen omistajan alas laskema vai miten siinä voi olla noin vähän joustovaraa?
Ostin koslan puolitoista vuotta sitten Saksasta " luotettavalta turkkilaiselta autokauppiaalta". Katsoin netistä sopivan koslan , tuttu kaveri tuo autoja ja moottoripyöriä Saksasta tänne Karjalaan . Kaverille rahat mukaan ja auto tuodaan kotipihaan.
Saksassa ovat vaihtaneet jouset ja iskarit , en tiedä milloin.
Jousissa on vielä joustovaraa noin 10 mm / jousikierros eli ei ole ongelma vaikka laittaisin paksummat kumit
Saksassa ovat vaihtaneet jouset ja iskarit , en tiedä milloin.
Jousissa on vielä joustovaraa noin 10 mm / jousikierros eli ei ole ongelma vaikka laittaisin paksummat kumit
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
OK, kyllähän se joustovara sitten kasvaa kumien paksuuslisän verran. Ehkä ihan tarpeeksi.BDA kirjoitti:Ostin koslan puolitoista vuotta sitten Saksasta " luotettavalta turkkilaiselta autokauppiaalta". Katsoin netistä sopivan koslan , tuttu kaveri tuo autoja ja moottoripyöriä Saksasta tänne Karjalaan . Kaverille rahat mukaan ja auto tuodaan kotipihaan.
Saksassa ovat vaihtaneet jouset ja iskarit , en tiedä milloin.
Jousissa on vielä joustovaraa noin 10 mm / jousikierros eli ei ole ongelma vaikka laittaisin paksummat kumit
Takajousissa oli merkintä Lorinser 4320325-2 ja iskareissa Lorinser sport service Nr 3234125.Niin, iskarihan tuossa pohjaa.
Onkohan väärät iskarit ?
En tiedä ovatko yhteensopivat.
Vetoakselin pyöränpuoleinen pää on ylempänä kuin vetopyörästönpuoleinen , rasittanee vetoniveliä ja suojakumeja, ellei korjaa jousitusta ( nosta perää ylemmäksi )
Mikä lie normaaliasento noilla vetoakseleilla ?
Vaihdoin Motonetistä ostetut takajousien "3" kumit (paksuus 18 mm) paikallaan olevien "1" ( paksuus 8 mm ) kumien tilalle.
Jousista otin samalla mittoja:Jousilangan paksuus 14,5 mm, vapaapituus 295 mm.
10 mm lisäys kumeilla nosti perää 20 mm korkeammalle , saas nähdä riittääkö , vai joutuuko vaihtamaan vielä lyhyemmät iskarit , ettei iskarit pohjaisi heitoissa.
Jousista otin samalla mittoja:Jousilangan paksuus 14,5 mm, vapaapituus 295 mm.
10 mm lisäys kumeilla nosti perää 20 mm korkeammalle , saas nähdä riittääkö , vai joutuuko vaihtamaan vielä lyhyemmät iskarit , ettei iskarit pohjaisi heitoissa.