OM654 lohkolämmitin, onnistuuko?
OM654 lohkolämmitin, onnistuuko?
Pihaan eksyi tuollainen ruotsintuontitaksi (E 220 d, valmistettu 2016 lopussa), josta puuttuu lämmittimet. Eipä toki varmaan ole pahemmin ollut tarvistakaan, kun taulussa yli 200 tonnia kahden vuoden iässä, joten ei ole juuri ehtinyt jäähtyäkään kone ikinä.
Mutta nyt olisi käyttö toisenlaista. Paljon on peloteltu tuon OM654:n ongelmista esilämmitettäessä, ja aina puhutaan vain Eberistä ja Webastosta. Mutta miten ihan perinteinen lohkolämmitin, onnistuuko ongelmitta?
Omassa käytössäni perinteinen piuhan päässä oleminen on ihan näppärää, kun käytännössä tietää aina milloin lähtee. Ja onhan se pirusti halvempaa asennuttaakin.
Vai onko parempi rääkätä konetta anturiherjojen pelossa, ja asentaa vain sisähaara kabiinin lämmitykseen (ja akkulaturi)?
Mutta nyt olisi käyttö toisenlaista. Paljon on peloteltu tuon OM654:n ongelmista esilämmitettäessä, ja aina puhutaan vain Eberistä ja Webastosta. Mutta miten ihan perinteinen lohkolämmitin, onnistuuko ongelmitta?
Omassa käytössäni perinteinen piuhan päässä oleminen on ihan näppärää, kun käytännössä tietää aina milloin lähtee. Ja onhan se pirusti halvempaa asennuttaakin.
Vai onko parempi rääkätä konetta anturiherjojen pelossa, ja asentaa vain sisähaara kabiinin lämmitykseen (ja akkulaturi)?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Yhtään mitään asiasta tietämättä, olisko TT Thermo tyyppinen kiertovesipumpullinen hyvä ratkaisu, tasaisemman lämmönjakautumisen ansiosta ...
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Luotto tuohon TT Thermon laatuun on vähän kehno... Perustuu ylitieteelliseen nettisurffaukseen tämä näkemys. Tuntuu vaan että niistä on aika paljon sekundakokemuksia. Voin olla väärässäkin... 

X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
TT Thermoa ei täällä kukaan tunnusta edustavansa, joten varailin nyt ajan ihan perinteisen Defan letkulämppärin asennukseen. Katotaan toimiiko sellaisenaan vai vaatiiko jotain päivityksiä. Kerron parin viikon päästä. 

X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Defa antaa lämmittimen asennusajaksi 1,5-2 tuntia. Siihen lisäksi sisähaaroitus ja laturi. Ehkä tuossa ei viittä tuntia menisi, mutta toisaalta laskun loppusumma ei ole ollenkaan paha alennusten jälkeen.
http://old.defa.com/file/1d1039c87436/411485.pdf
OT: Pääsitkö muuten vilkaisemaan auton alle, onko etu- vai takavetoinen ?
http://old.defa.com/file/1d1039c87436/411485.pdf
OT: Pääsitkö muuten vilkaisemaan auton alle, onko etu- vai takavetoinen ?

Tällä kertaa ei tullut yllätystädealer kirjoitti:
OT: Pääsitkö muuten vilkaisemaan auton alle, onko etu- vai takavetoinen ?

Toisaalta eberiin ei enää niiiin kohtuuttoman pitkä hintaero olisi ollut näin jälkikäteen miettien, mutta eipähän ainakaan tule akun keston kanssa ongelmia kun pääosin on 20 km suuntaansa ajelua...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Joo, eberin kustannuksia lisää kun joutuu laittamaan kuitenkin defan ylläpitolaturin ja sen johdotuksenluokyio kirjoitti:
Toisaalta eberiin ei enää niiiin kohtuuttoman pitkä hintaero olisi ollut näin jälkikäteen miettien, mutta eipähän ainakaan tule akun keston kanssa ongelmia kun pääosin on 20 km suuntaansa ajelua...

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Hyvin tuntuu pelaavan pikkupakkasilla ainakin, lämpeää selkeästi nopeammin eikä ole vikavaloja näkynyt.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
25 asteen pakkasella esilämmityksen jälkeen käynnistäessä löi flektin täysille ja mittaristoon punainen jäähdytysnesteen merkkivalo, vaikka lämmöt luonnollisesti nollassa. Ajelin 12 km, jonka jälkeen uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei enää tullut mitään ihmeellistä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D