Sitä ennen käy lukemassa täältä miten tässä nyt näin kävi.

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=63 ... sc&start=0
Eipä olekaan tullut tänne päiviteltyä, joten nyt lyhyt vastaus kysymyksiisi. Tarkennan tarvittaessa lisää, mahdollisesti ihan kuvien kanssa.740 GLE kirjoitti:Miten on kulutuslukemat alkaneet kehittyä nyt kun on ilmeisesti jo kesärenkaillakin jonkin verran tiimaa takana?
Kuinka pitkästi pääsee patterilla ja paljonko kuluu bensaa moottorin käynnistyttyä?
Ja voiko tuollaista sähköhimmelin sisätiloja lämmittää Webaston tapaan ennalta ajoitettuna samalla kun lataa akun? Tai kauko-ohjaimella Webaston tapaan komentamalla kakella "lämmitä nyt"?
Ok. Jos lähden kotoa täydellä akulla kyntämään mottoritietä kohti Hki-Vantaan lentokenttää (141km), niin että kentällä akku on tyhjä. Tällöin keskikulutus on noin 6l/100km. Kun palaan tyhjällä akulla takaisin samaa nopeutta, niin kulutus on noin kaksi litraa korkeampi. Tuollaisen erotuksen olen huomannut ja moottoritiellä en sähköä käytä, vaan vasta kun saavun kehälle. Nopeudet on myös aina sallittua korkeammalla. Kesäkelillä kun tuuppaa +20km/h yli moottoritienopeuden niin kulutus saattaa olla 9l/100km. Jos muistan oikein niin yleensä kehälle saavuttaessa keskikulutus näyttää 7,5-7,9 lukemaa, siitä se sitten alkaa putoamaan kun jatkaa matkaa pienemmällä nopeudella ja sähköllä. Pitkillä matkoilla talvinopeuksilla ja maantiellä lukemat alkaa kutosella. Varmaan toi ylimääräinen akkujen aiheuttama paino vaikuttaa.740 GLE kirjoitti:Ajoin takaa hämäräksi jääneellä kysymykselläni sitä, että hybridin normilukemien korrelaatio omien ajojen kanssa riippuu dramaattisesti ajosyklistä. Siksi yksi keskikulutuslukema ei kerro paljoakaan.
Mutta jos on tiedossa kuinka pitkälle patterilla pääsee ja kuinka paljon bensaa kuluu sen jälkeen itselataavana hybridinä ajaen, näillä tiedoilla voi jokainen mallintaa oman tyypillisen matkansa kulutusta.
Sattuneesta syystä myös EU6 dieseleitä saa selvästi halvemmalla kuin hybridejä, joka on tämän hetken kysytyin malli. Ei ole oikein selvää näkemystä, kumpi tulee loppupeleissä edullisemmaksi?
Ei näissä hybrideissä taida olla mitään järkee, ainakaan omassa käytössä. Ja Suomen hinnoissa ei ole senkään vertaa järkeä, jos olisi ostanut Suomesta näillä varusteilla, niin löytyi yksi kpl ja se oli hiukan enemmän ajettu ja vähän vanhempi, mutta sen hinta oli 20K€ kalliimpi kuin minkä hain Saksasta. Näihin ei tule veroa paljoa, koska (kusetus)-Co2 lukemat on niin alhaiset.luokyio kirjoitti:Käytännössä siis vaatii lyhyen ajon, että hybridi menee käytössä halvemmalla kuin diesel. Pikkudieselillä (toki potkussa jää jälkeen ainakin vielä kun ei pysty Tuikuttamaan), päivittäinen normaaliajo n. 20 km suuntaansa, josta kymmenkunta kilsaa 80 km/h alueella ja loput taajamaa, keskikulutus tasaisesti hieman alle kuutta litraa. Maantiellä saa nelosella alkamaan helposti. Todellisista kulutuksista siis kyse, mittari huijaa n. 4 dl.
Tuossa omassa päivittäisessä ajossa olisi varmasti hybridi halvempi, kun pääsisi pelkällä sähköllä valtaosan, etenkin kun toimiston pihalla olisi (toistaiseksi) ilmainen latauspiste. Pitemmät pätkät kääntyy selkeästi toisinpäin. Hybridi houkuttelisi kovasti, mutta hinnat on vaan vielä ihan eri stratosfääreissä kuin näissä vanhoissa dieselitakseissa.
Yksityisostajan kannalta valinnan tekee mielenkiintoiseksi se, että diesel on joillekin menneisyyden jäänne, joten niitä saa hybridejä halvemmalla.Dieselross kirjoitti: corporate greenwashing, sustainability, ym. konsulttijargonin kirosanat ja maailma pelastuu kun ylin johto voi moraalisäteillä "puhtaan" työsuhdeautofleetin kanssa![]()
![]()
En tiedä onko autossa akustiikkapakettia, mutta aikaisemmat autot olivat niin hiljaisia, että ei tämä niille millään pärjää. Phaeton ja Touareg olivat kuin kassakaappeja tuplalaseineen yms. eristyksineen. Tässä on 19-tuumaiset Misukat ja ei ne sovi Suomen karkeille teille.karvine kirjoitti:Nyt kun olet ajellut autolla jo jonkin aikaa niin osaat varmaan sanoa kuinka paljon tuo akustiikkamukavuuspaketti vaikuttaa sisämeluun?
Oletko päässyt tekemään vertailua autoihin missä sitä ei ole? Tai kilpaileviin merkkeihin ylipäätään? (Itse ajaen tai esim pirssin takapenkiltä)
Nykyiset matalaprofiilirenkaat ja suomen karkeat tiet on mille tahansa autolle vaikea yhdistelmä sisämelun suhteen. Kun ensimmäiset 213:t tuli muistuu mieleen koeajoauton ensiasennus-Dunlopit joiden melu oli kauhea. Conteilla ja Hankookeilla tilanne paranee huomattavasti mutta saisihan se eemeli hiljaisempikin olla. Siksi akustiikkapaketin vaikutus kiinnostaisi.
Kiitos vinkeistä! Pitääpä koittaa noita ja katsoa miten vaikuttaa kulutukseen.XUX63 kirjoitti:Tuo sisusta on kyllä aivan maagisen makia ja sopis kyllä omaan silmään paremmin kuin mainiosti. Vieläkään tuohon sedanin hiukan alakuloiseen perään tottuneena voin todeta että äkkiä siihen tottuis jos se omassa pihassa olis![]()
Aprikoit että miten olisi taloudellisinta ajaa??? Ei mulla mitään viisastenkiveä siihen ole ja matkaa ajan nykyisellään niin vähän että olen varmaan oikein optimoitu käyttäjä hybridin tai pienen rangen sähköauton kuljettajaksi.
Uskoisin kuitenkin että kaupungissa regenerointi täysillä ja jo taajamanopeuksissa taas ennemminkin rullaten.
Kylmällä ilmalla ennen lähtöä sähköllä lämpimäksi ja sitten sähköllä niin pitkään kun sen kulutus alkaa selkeästi nousemaan kymmeniin prosentteihin maksimista. Dinosaurus tulille ja moottorin lämpö käyttöön kunnes virrankulutus lähellä nollaa. Taas sähkölle jne. Kesällä en osaa sanoa, onko ilman ilmastointia ajaminen järkevää jos pitää avata ikkunaa ja heikentää ilmanvastuskerrointa?
Jos lähden tästä Oulusta mökille (172km) optimiolosuhteissa niin pääsen sähköllä rajoitusten mukaan alkupätkä Oulusta vanhaa tietä ajamalla Terskanperän Kesoilin tuntumaan eli noin 80km. Jos käy Hesellä syömässä hampparin ja ottaa vähän lisää sähköä jota ei ilman kunnon pikalatausta taas tarpeeksi saa niin ei taatusti optimi tapa?
Yleensä ajan automaattiasennoissa jos on työasioita hoidettavana. Jos taas ylettömän tylsää, kikkailen ja seuraan auton toimintoja. Silloin monesti kiihdytykset ajonopeuteen sähköllä matkavauhtiin, siirto bensalle ja taajamat sähköllä tai talvella nuita lämmityksen arvoja seuraillen.
Minulle tämä on osoittautunut varsin sopivaksi tavaksi liikkua. Edellisen kerran kävin tankilla 08.03.2019 ja nyt näyttää että varmaan tämän kuun lopulla pitää taas lorauttaa tuo 35 litran reservi täyteen eli hädintuskin kolmannelle tuhannelle pääsee.
Silti, silti... Ihmispää on niin kummallinen. Oli jo viittävaille kaupat Teslasta mutta sen muuttaminen Eurooppalaiseen Supercharger-systeemiin ja paikalliselle SIM-kortille olisi tullut vähän liian hintavaksi. No, katsellaan nytSähköinen voimalinja on vienyt kyllä miehen mielen mennessään.
Nuista viherpiiperryksistä tai ilmastonmuutoksista jaksa välittää muutakuin sen, mitä se omassa lompakossa vaikuttaa ja sitä tein jo etukammiolla. Lavettikin oli optimoitu kulkemaan todella maltillisin kulutuslukemin.
Kiitos! Laitoin tilaukseen.nix0n kirjoitti:Piet saat pois vaikka cleanser fluidilla tai savella. Esipesuun suosittelen saman valmistajan Bilthamberin Autofoamia. Itse olen tykännyt tilata täältä tuotteita www.ahk.fi mukava palvelu ja hyvin kaikkea varastossa.
Joko olet oksaalihapon kokeillut? Löytyy ainakin bilteman vannepesuaineista.MHe kirjoitti:Vaikka nix0n tuota jo 'suosittelikin' niin laita nyt vielä kommentti kuinka piki lähtee, tai saa suositella jotain muutakin; tarttis löytää joku ytymyrkky millä sais vanteista lähteen pinttyneen pikipaksan yms. pois suhteellisen vähällä hinkkauksella. Nuo 'vannepesuaineet' ei tunnu kauheesti tehoavan, siksi lujassa on pinttymät.
Eilen siivoilin pikiä helmoista ja vahasin auton kokonaan. Kiitos Nix0nille, oli hyvää ainetta!bercedes menz kirjoitti:Kiitos! Laitoin tilaukseen.nix0n kirjoitti:Piet saat pois vaikka cleanser fluidilla tai savella. Esipesuun suosittelen saman valmistajan Bilthamberin Autofoamia. Itse olen tykännyt tilata täältä tuotteita www.ahk.fi mukava palvelu ja hyvin kaikkea varastossa.
Tää threadi ei koe tulleensa kaapatuksi ts. saa käyttää.MHe kirjoitti:kiitoksia.
bercedes menz, sori sun threadin kaappauksesta, jatkakaa keskustelua sähköhimmelin ihmeellisyyksistä
Hieno homma, että sait piet irti ja vahattuabercedes menz kirjoitti:Eilen siivoilin pikiä helmoista ja vahasin auton kokonaan. Kiitos Nix0nille, oli hyvää ainetta!bercedes menz kirjoitti:Kiitos! Laitoin tilaukseen.nix0n kirjoitti:Piet saat pois vaikka cleanser fluidilla tai savella. Esipesuun suosittelen saman valmistajan Bilthamberin Autofoamia. Itse olen tykännyt tilata täältä tuotteita www.ahk.fi mukava palvelu ja hyvin kaikkea varastossa.