S124 1991 SRS-Valo palaa Eikä sammu!
S124 1991 SRS-Valo palaa Eikä sammu!
Elikkä 91 vuoden farkku josta ei sammu srs valo... akkua käytetty irti ja johtoja penkin alta etsitty tuloksetta. mitä seuraavaksi? miten vikakoodipurkista saisi nollattua sen jollain systeemillä? ei ole siis staria tai muitakaan lähimailla ja leimalle pitäisi päästä. Kiitos avusta jo etukäteen.
W210 E420 -96 Avantgarde
W124 200E -89 Talviautona keräämässä korroosiota.
W124 200E -89 Talviautona keräämässä korroosiota.
Oli konepellin alla sitten 8 tai 16 pinninen pistoke niin tyyli sama.
Avain asentoon I tai II ei muistu tarkemmin se mutta, 1-6 pinnit johdolla yhteen 2-3 sekuntia. Jonka jälkeen SRS valo vilkkuu ja osoittaa
vilkkumisen määrällä vikakoodin sitten pitäs ettiä googlesta lista SRS vikakoodeista josta selviää vian aiheuttaja.
Kun SRS järjestelmä on kunnossa SRS valo sammuu ilman nollauksia.
Avain asentoon I tai II ei muistu tarkemmin se mutta, 1-6 pinnit johdolla yhteen 2-3 sekuntia. Jonka jälkeen SRS valo vilkkuu ja osoittaa
vilkkumisen määrällä vikakoodin sitten pitäs ettiä googlesta lista SRS vikakoodeista josta selviää vian aiheuttaja.
Kun SRS järjestelmä on kunnossa SRS valo sammuu ilman nollauksia.
Terveppä tossa viikonloppuna testailtiin niin vikakoodi pistokkeessa ei ole mitään elämää edes yleismittarilla mitattuna... mietiskeltiin kun yj rele on taivaan vanha rele yksi sulakkeinen laitettiin varaosavehkeestä kun ryyppy ei toiminut, ja alunperin oli 2sulakkeinen niin auttaakohan uuden 2sulakkeisen ostaminen mihinkään mahdollisesti?!
W210 E420 -96 Avantgarde
W124 200E -89 Talviautona keräämässä korroosiota.
W124 200E -89 Talviautona keräämässä korroosiota.
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Lainaanpa topikkia...
Lähipiirissä (Nimettäköön kaveri vaikkapa Jussiksi) sattui samanlainen tapaus, auto on -91 300 TDT.
Ruorissa airbag ja turvavöissä kiristyspanokset.
Valo syttyi auton roksottaessa tyhjäkäynnillä kauppapuodin pihalla.
Syttyy käännettäessä virta päälle, 2-3 sekunnin kuluttua sammuu, mutta syttyy samantein uudelleen ja jää palamaan. Eli varmaankin piirin testaus ei mene läpi.
Ei sammunut akkukaapelin (miinus) irroituksella yön ajaksi.
Jussi kokeili vikakoodeja rakentamallani kuittauslaitteella 8-pinnisestä liittimestä, vaan ei mitään vilkutuksia. Ei kuittauslaitteessa, eikä auton vikavalossa.
Kuittauslaitteen lamppu kyllä syttyy nappia painettaessa. (Virta päällä).
Lataus mitattu, käydessä 13.8V, pitäisi riittää.
Ratti, liukukiskot ja airbag vaihdettu, sattui sellaiset olemaan varalla. Hiilet liikkui ja pituutta tuntui olevan, en tosin tiedä kuinka pitkät ovat uutena. Jos on liukukiskot, ei kai spiraalijohtoa sitten ole?
Vöiden kiristyspanoksissa punaiset liittimet ainakin paikallaan, penkin alta ei mitään johtoja löytynyt.
Googlailun perusteella pitäisi tuhkakupin alla olla SRS ohjausyksikkö, jota Jussi ei vielä ole esiin kaivanut.
Myös YJ-rele olisi varmaan syytä kolvata.
Onko jotain jäänyt Jussilta huomioimatta?
Lähipiirissä (Nimettäköön kaveri vaikkapa Jussiksi) sattui samanlainen tapaus, auto on -91 300 TDT.
Ruorissa airbag ja turvavöissä kiristyspanokset.
Valo syttyi auton roksottaessa tyhjäkäynnillä kauppapuodin pihalla.
Syttyy käännettäessä virta päälle, 2-3 sekunnin kuluttua sammuu, mutta syttyy samantein uudelleen ja jää palamaan. Eli varmaankin piirin testaus ei mene läpi.
Ei sammunut akkukaapelin (miinus) irroituksella yön ajaksi.
Jussi kokeili vikakoodeja rakentamallani kuittauslaitteella 8-pinnisestä liittimestä, vaan ei mitään vilkutuksia. Ei kuittauslaitteessa, eikä auton vikavalossa.
Kuittauslaitteen lamppu kyllä syttyy nappia painettaessa. (Virta päällä).
Lataus mitattu, käydessä 13.8V, pitäisi riittää.
Ratti, liukukiskot ja airbag vaihdettu, sattui sellaiset olemaan varalla. Hiilet liikkui ja pituutta tuntui olevan, en tosin tiedä kuinka pitkät ovat uutena. Jos on liukukiskot, ei kai spiraalijohtoa sitten ole?
Vöiden kiristyspanoksissa punaiset liittimet ainakin paikallaan, penkin alta ei mitään johtoja löytynyt.
Googlailun perusteella pitäisi tuhkakupin alla olla SRS ohjausyksikkö, jota Jussi ei vielä ole esiin kaivanut.
Myös YJ-rele olisi varmaan syytä kolvata.
Onko jotain jäänyt Jussilta huomioimatta?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Moi. En osaa auttaa itse ongelmaan, mutta tuolta voisi löytyä jotain apua.: http://www.w124performance.com/service/ ... 1Seats.htmKarvanaama kirjoitti:Lainaanpa topikkia...
Lähipiirissä (Nimettäköön kaveri vaikkapa Jussiksi) sattui samanlainen tapaus, auto on -91 300 TDT.
Ruorissa airbag ja turvavöissä kiristyspanokset.
Valo syttyi auton roksottaessa tyhjäkäynnillä kauppapuodin pihalla.
Syttyy käännettäessä virta päälle, 2-3 sekunnin kuluttua sammuu, mutta syttyy samantein uudelleen ja jää palamaan. Eli varmaankin piirin testaus ei mene läpi.
Ei sammunut akkukaapelin (miinus) irroituksella yön ajaksi.
Jussi kokeili vikakoodeja rakentamallani kuittauslaitteella 8-pinnisestä liittimestä, vaan ei mitään vilkutuksia. Ei kuittauslaitteessa, eikä auton vikavalossa.
Kuittauslaitteen lamppu kyllä syttyy nappia painettaessa. (Virta päällä).
Lataus mitattu, käydessä 13.8V, pitäisi riittää.
Ratti, liukukiskot ja airbag vaihdettu, sattui sellaiset olemaan varalla. Hiilet liikkui ja pituutta tuntui olevan, en tosin tiedä kuinka pitkät ovat uutena. Jos on liukukiskot, ei kai spiraalijohtoa sitten ole?
Vöiden kiristyspanoksissa punaiset liittimet ainakin paikallaan, penkin alta ei mitään johtoja löytynyt.
Googlailun perusteella pitäisi tuhkakupin alla olla SRS ohjausyksikkö, jota Jussi ei vielä ole esiin kaivanut.
Myös YJ-rele olisi varmaan syytä kolvata.
Onko jotain jäänyt Jussilta huomioimatta?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Ollos hyvä. Toivottavasti Jussi löytää ratkaisun ongelmaan.
Tuossa vielä linkki pääsivulle, tuolla on paljon hyviä tehtaan ohjeita:
http://www.w124performance.com/service/Main.html
Tuossa vielä linkki pääsivulle, tuolla on paljon hyviä tehtaan ohjeita:
http://www.w124performance.com/service/Main.html
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Tämä päivä tuli käytettyä noiden linkkien lukemiseen ja järjestelmän tarkasteluun käytännössä.
Nuo linkin takana olevat ohjeet vaikuttaisivat olevan -87 ja vanhempien jenkkiversioiden ohjeita, Niissä vissiin on tuolle SRS yksikölle erillinen jännitelähde, sekä jonkunlainen varmennusparisto. Uudemmissa nuo olisivat yksikön sisäänrakennettuna. No käytäntö tuskin niiden takia muuttuu paljoakaan.
Oli työn ja tuskan takana päästä edes näkemään tuhkiksen alta tuo yksikkö.
Tarvii jatkaa vielä toisena päivänä,
Joku on tehnyt tälle jotain kyllä jo aikaisemmin, SRS:n merkkilampun johdot on katkaistu ja vaihdettu. Ei ole kytketty abs - lampun kanssa rinnan sentään.
Lampun johto on vedetty sulakkeen kautta yksikölle, jonka vieressä roikkuu yksi irrallinen johdin, jonka pää kuorittu. On mahdollista, että tuo on irronnut jostain liittimestä, mutta en vielä keksinyt mistä. Nyt täytyy kaivaa systeemin kytkentäkuva, josta näkisi johtimien väritkin.
Tässä kun on Webaston ohjausyksiköt keskikonsolin lokeron pohjaan ruuvattuna, joka toi hieman haastetta vaihdekeppipanelin irroitukseen.
Konsolin alta löytyi myöskin irrallinen kuorittu johdin, tämän sain mittaamalla todettua kojetaulu valoilta ryöstetyksi. Ja sille löytyi webaston jatkopistokkeesta paikkakin, eli näppäinpanelin taustavalohan se.
Totesin valon toimivaksi ja vahingossa tökkäsin (toimimattoman) webaston käynnistysnappia ja sehän saatana pumppu alkoi naksuttamaan ja hetkosen kuluttua pöhinä ja reipas savutuskin alkoi.
Taisi tuo jatkopistokkeen avaus ja takaisinlaitto korjata heikon kosketuksen, no nyt on toimiva vepasto ainakin! Vepaston ohjaimien luota menee 2-napainen johto (musta ja harmaa johdin) akun luokse konetilaan, Musta on maissa, harmaa *yllätysyllätys* irrallaan ja kuorittuna akun luona.
Että tällaista tänään.
Nuo linkin takana olevat ohjeet vaikuttaisivat olevan -87 ja vanhempien jenkkiversioiden ohjeita, Niissä vissiin on tuolle SRS yksikölle erillinen jännitelähde, sekä jonkunlainen varmennusparisto. Uudemmissa nuo olisivat yksikön sisäänrakennettuna. No käytäntö tuskin niiden takia muuttuu paljoakaan.
Oli työn ja tuskan takana päästä edes näkemään tuhkiksen alta tuo yksikkö.
Tarvii jatkaa vielä toisena päivänä,
Joku on tehnyt tälle jotain kyllä jo aikaisemmin, SRS:n merkkilampun johdot on katkaistu ja vaihdettu. Ei ole kytketty abs - lampun kanssa rinnan sentään.
Lampun johto on vedetty sulakkeen kautta yksikölle, jonka vieressä roikkuu yksi irrallinen johdin, jonka pää kuorittu. On mahdollista, että tuo on irronnut jostain liittimestä, mutta en vielä keksinyt mistä. Nyt täytyy kaivaa systeemin kytkentäkuva, josta näkisi johtimien väritkin.
Tässä kun on Webaston ohjausyksiköt keskikonsolin lokeron pohjaan ruuvattuna, joka toi hieman haastetta vaihdekeppipanelin irroitukseen.
Konsolin alta löytyi myöskin irrallinen kuorittu johdin, tämän sain mittaamalla todettua kojetaulu valoilta ryöstetyksi. Ja sille löytyi webaston jatkopistokkeesta paikkakin, eli näppäinpanelin taustavalohan se.
Totesin valon toimivaksi ja vahingossa tökkäsin (toimimattoman) webaston käynnistysnappia ja sehän saatana pumppu alkoi naksuttamaan ja hetkosen kuluttua pöhinä ja reipas savutuskin alkoi.
Taisi tuo jatkopistokkeen avaus ja takaisinlaitto korjata heikon kosketuksen, no nyt on toimiva vepasto ainakin! Vepaston ohjaimien luota menee 2-napainen johto (musta ja harmaa johdin) akun luokse konetilaan, Musta on maissa, harmaa *yllätysyllätys* irrallaan ja kuorittuna akun luona.
Että tällaista tänään.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Luit kuitenkin aina tiedoston loppuun asti? Monesti niissä on ensin varhaisin versio aiheesta ja vuosimallien tuomat muutokset myöhemmillä sivuilla.
http://www.w124performance.com/service/ ... Shting.htm
Tuolta voi löytyä kytkentäkaavio, varsinkin tuo ETM-tiedosto on monesti melko hyödyllinen. Ainakin suuntaa antava
http://www.w124performance.com/service/ ... Shting.htm
Tuolta voi löytyä kytkentäkaavio, varsinkin tuo ETM-tiedosto on monesti melko hyödyllinen. Ainakin suuntaa antava
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Saattoihan sieltä jotain jäädä huomaamattakin, materiaalia kun on aika paljon.
Tämä ETM on varsin hyvä!
Siitä sainkin jo apua tuohon SRS vikalampun kytkentään. Autoon on joskus vaihdettu toinen vikalampun johtimista, joka on korvattu eri värisellä ja vedetty eri kautta kun alkuperäinen. Tämä vaihdettu johdin on kyllä kytketty oikeaan paikkaan, vanha oli vaan jätetty katkaistuna ja kuorittuna lojumaan.
Seuraavaksi onkin tarkoitus raastaa lämmönsäätöpaneli ja keskikonsoli irti, jotta pääsen tuon SRS yksikön kimppuun. Ajattelin manuaalin vianetsintäohjeen mukaan edetä mittailemaan bägin ja vöitten laukaisupanoksien johtimet ja itse panokset.
Kokeilin kainalot jännityksestä märkinä mitata ylimääräisestä bägistä resistanssin.
Ajattelin jos mittarin syöttämä jännite riittäisi pamauttamaan bägin.. ei pamahtanut.
Resistanssi oli 2 ohm, eli tarvittaessa tuon pystyisi vianetsintämielessä korvaamaan vastuksella.
Latailin akun täyteen ja jätin molemmat navat irtikytkettyinä yöksi lepäilemään, jos vaikka vika olisikin johtunut alhaalla käyneestä jännitteestä.
Tämä ETM on varsin hyvä!
Siitä sainkin jo apua tuohon SRS vikalampun kytkentään. Autoon on joskus vaihdettu toinen vikalampun johtimista, joka on korvattu eri värisellä ja vedetty eri kautta kun alkuperäinen. Tämä vaihdettu johdin on kyllä kytketty oikeaan paikkaan, vanha oli vaan jätetty katkaistuna ja kuorittuna lojumaan.
Seuraavaksi onkin tarkoitus raastaa lämmönsäätöpaneli ja keskikonsoli irti, jotta pääsen tuon SRS yksikön kimppuun. Ajattelin manuaalin vianetsintäohjeen mukaan edetä mittailemaan bägin ja vöitten laukaisupanoksien johtimet ja itse panokset.
Kokeilin kainalot jännityksestä märkinä mitata ylimääräisestä bägistä resistanssin.
Ajattelin jos mittarin syöttämä jännite riittäisi pamauttamaan bägin.. ei pamahtanut.
Resistanssi oli 2 ohm, eli tarvittaessa tuon pystyisi vianetsintämielessä korvaamaan vastuksella.
Latailin akun täyteen ja jätin molemmat navat irtikytkettyinä yöksi lepäilemään, jos vaikka vika olisikin johtunut alhaalla käyneestä jännitteestä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Nyt on keskikonsoli raastettu irralleen ja SRS - boxin pistoke irti.
Mittailin jo aikaisemmin vöiden panoksien resistanssin pistokkeesta, joka sekin on radion takana, mutta vähän helpommin saatavilla. Tuloksina 2,5 ohmia kumpikin, joka on ymmärtääkseni ok.
SRS-boxin irrotetusta pistokkeesta mittasin sitten bägin resistanssia ja sepä näytti 0 ohmia!! Jassoo, sitten rattiakselin luota punainen pistoke auki, josta mitattuna 2,5 ohmia.
Bägin resistanssi siis.
Asia selvä, johto oikosulussa siis.. vaan eipä juttu ole niin yksinkertainen.
Boxin pistoke onkin tehty siten, että irrotettaessa bägin ja vöiden panoksien navat yhdistyvät, eli mittaus näyttääkin oikosulkua. Eli 2 napaa aina toisiinsa.
No.. kerkesin pätkiä johdon (2-napainen kaapeli) vikapaikkaa etsiessäni, ennenkuin älysin källin.
Kuva iittimestä:
Eli siis: meisselin osoittamassa paikassa on pieni kolo, jonka kohdalla bägin boxissa on taas siihen sopiva kiila (kuten meisselin kärki). Tämä kärki pitää liittimet erillään toisistaan, liittimen ollessa boxissa kiinni. Syytä sille en keksi, liittynee turvallisuusasioihin.
Eli mielestäni paukut johtoineen ovat kunnossa, mutta epäilen boxin olevan viallinen.
Tämähän ei myöskään anna mitään vilkutuksia testipistokkeesta.
No.. uusi käytetty on tilattu, ainakin samalla numerolla on, katotaan ensi viikolla.
Mittailin jo aikaisemmin vöiden panoksien resistanssin pistokkeesta, joka sekin on radion takana, mutta vähän helpommin saatavilla. Tuloksina 2,5 ohmia kumpikin, joka on ymmärtääkseni ok.
SRS-boxin irrotetusta pistokkeesta mittasin sitten bägin resistanssia ja sepä näytti 0 ohmia!! Jassoo, sitten rattiakselin luota punainen pistoke auki, josta mitattuna 2,5 ohmia.
Bägin resistanssi siis.
Asia selvä, johto oikosulussa siis.. vaan eipä juttu ole niin yksinkertainen.
Boxin pistoke onkin tehty siten, että irrotettaessa bägin ja vöiden panoksien navat yhdistyvät, eli mittaus näyttääkin oikosulkua. Eli 2 napaa aina toisiinsa.
No.. kerkesin pätkiä johdon (2-napainen kaapeli) vikapaikkaa etsiessäni, ennenkuin älysin källin.
Kuva iittimestä:
Eli siis: meisselin osoittamassa paikassa on pieni kolo, jonka kohdalla bägin boxissa on taas siihen sopiva kiila (kuten meisselin kärki). Tämä kärki pitää liittimet erillään toisistaan, liittimen ollessa boxissa kiinni. Syytä sille en keksi, liittynee turvallisuusasioihin.
Eli mielestäni paukut johtoineen ovat kunnossa, mutta epäilen boxin olevan viallinen.
Tämähän ei myöskään anna mitään vilkutuksia testipistokkeesta.
No.. uusi käytetty on tilattu, ainakin samalla numerolla on, katotaan ensi viikolla.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 851
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.