olisiko fiksu ratkaisu vetää suora virta esim katkaisian kautta bensapumpulle ns.väliaikais ratkaisuna koska yj releessä/piuhanipuissa tuntuu olevan jonkun näköistä häikkää ja auto pätkii ajellessa vi***maisesti.eikä yj releen tinaus tai bensapumpun releen vaihto ole auttanut mitään.
ja toisena kysymyksenä mitä kaikkea tuo yj rele oikein tekee, sen verran on selvillä että liittyy abseihin,kylmäkäynnistykseen ja bensapumppuun mutta mitä muuta liittyykö ruiskuun ja sitäkautta kulutukseen.
Wiqqo kirjoitti:Jos mahdollista, kokkeile toisella yj-releellä, ei välttämättä aina auta tuo kolvauskaan
Ja tietysti noilla oireilla kannattaa katsoa kaikki sytytyksen osat. (virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat,johdot yms...)
sytytyksen osat kaikki kokeiltu vaihtaa ja tuo piuhanipun auki honkkautuminen alko siitä epäilyttämään kun lätäkköön ajonjälkeen alkaa rattia kääntäessä kaikki mittarin valot palamaan ja pätkintä vain pahenee.
ja tuo suoravirta bensapumpulle houkuttaisi sen tekia koska nyt joka kerta ajoon on yj releen sulake vedetty johtojen avulla katkaisialle hyttiin että jos pätkiminen käy liian pahaksi niin sen voi napata pois toiminnasta ja tuntuu siltä että ei kaikkein fiksuin ratkaisu ja kulutukseenkin taitaa vaikuttaa
Tosiaan pahoittelut tekstin epäselvyydestä taisi eilen hieman väsyttää.
ja osaisiko joku kiireesti sanoa uskallanko vetää väliaikaisesti sen suoran virran bensapumpulle. tulisiko siitä muuta vahinkoa kuin että pumppu saattaa kulua nopeammin.
reileitä ei nyt oikein ole käden ulottuvilla paitsi bensapumpulle parikappaletta eikä sen vaihtelu ainekaan auttanut ja olisiko vinkkiä että onko näissä jotain kohtia mistä herkkästi hankautuu auki eikä itsellä oikeastaan ole hajua mistäpäin noita nippuja kannattaisi aloittaa aukomaan
YJ-rele tarjoaa virran oikeastaan kaikille fiksummille laitteille autossa eli myös ruiskulle. Kuitenkin moottori voi toimia melko moitteetta mekaanisessa tilassa eli seosta ei hienosäädetä sähköisesti. Hieman riippuen vuosimallista, myös tyhjäkäyntimoottori saa myös virtansa YJ-releen kautta.
Kulutuksen vaikutukset riippuvat aika pitkälti kuinka hyvin mekaanisen tilan asetukset osuvat ja kuinkä hyvin ruisku pystyy seosta hienosäätämään. Periaatehan on että karkea säätö kaasuläpän asennosta ja hienosäätö lambdan palautteen mukaan.
Lyhyesti YJ-rele ja b-pumpun releet kuntoon. Helppo mitata, että virtaa tulee laitteille. Sitten tarkastelemaan ruiskun elämää diagnostiikkaliitimestä, että onko edes hengissä. Ennen kuin on varmaa, että virtaa tulee laitteille on aika turha arpoa, mikä voisi olla vialla.
Suurin osa pätkimisistä kyllä syntyy sytkäpuolella, joka on yksinkertaisuudestaan huolimatta todella kranttu osistaan eli kannattaa tarkistaa, että tulpat ovat oikeat, jakajan kansi sekä pyörijä ovat alkuperäislaatuisia ja kunnossam sekä yleisen johdotuksen ja maadoitusten ehjyys. Alipaineletkut toinen vikapaikka, näistä voinee lähinnä katsoa, että ovat paikallaan, mittaaminen kun ei yleismittarilla onnistu.
Alipaineongelmat voivat aiheuttaa noin mitä tahansa ja ne saattavat esiintyä vasta, kun järjestelmä on täysin toiminnassa eli esim, kun YJ-rele korjataan jonkun muun vian myötä. Ratin kääntämisestä en äkkiä keksi mitään yhteyttä.
Toiminta ilman YJ-relettä viittaa, että mekaaninen perustila toimii, mikä on hyvä lähtökohta. Tällöin kohdentaisin tutkintaa ruiskun sielunelämään em. diagnostiikan kautta sekä mihin laitteisiin YJ-rele virtaa syöttää. Tähän auttaa kaaviot. Toki vaihtoehtona on antaa moottorin olla mekaanisessa tilassa ilman YJ-relettä, mikäli se siinä toimii. Toki tämä saattaa poistaa lisävarusteita toiminnasta, ABS, ASD jne...
Onhan YJ-rele oikeaa mallia? YJ-releitä löytyy myös useammalla virtalinjalla olevia.
En osaa mersusta sanoa varmaksi, mutta joissakin japseiisa, volvoissa ym. on antura joka nostaa tyhjäkäyntiä kun rattia kääntää..
onko mersussa moista?
sen toivottavasti tietää joku joka enemmän pensseleitä harrastaa..
vauhdissa ja kun ratin palauttaa suoraanniin yleensä palaa vedotkin. ja jos suoralla tiellä alkaa pätkimään niin ratin heiluttelu vasemmalle lopettaa oireilun.
niin ja tosiaan vasemmalle kääntyvissä mutkissa ei ole ikinä mitään ongelmaa
niin ja vielä se että eikös tuo virtalinjojen määrä tarkoita samaa kuin napojen määrä.
itselläni niitä on seitsemän luulisin sen olevan oikein tämän ikäisessä.
Auton varustelun ja VIN-numeron tietäminen auttaisi hieman, ettei tarvitse perusjuttujen kanssa arpoa. YJ-releiden fyysisestä sopimisesta ristiin en sano mitään, mutta 9 napaisessa on kaksi virtalinjaa.
Ei ois erikoista että ois kaks sopparelettä jossa murtuneita tinauksia. Kaivele veitellä auki ja käy edes suurimmat tinaukset kolvilla läpi. Luupilla saattas kattella muitakin.
Kattoisin myös pumpun pään johdotukset. Sehän pumppupaketti hytkyy jonkun kumiripustuksen varassa ja saattaa kaarteissa heiluessa virransaanti ruveta takkuamaan.
nyt sain viimein aikaiseksi kokeilla tuota uuden maadoituksen tekemistä.mutta eipä tuo mitään auttanut ja kun silloin aijemmin kokeilim myös suoraavirtaa tuolle pumpulle niin en oikein usko enää että vika piilee sielläkään.
seuraavaksi varmaan pitää sitten sitä virtalukon pohjaa yrittää