Rimen kaukokäynnistyksen asentelua, miljoona kysymystä

Vastaa Viestiin
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Rimen kaukokäynnistyksen asentelua, miljoona kysymystä

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tuollainen kaukokäynnistinhärveli tuli Rimestä tilattua tässä varmaan jo vuosi sitten. Nyt kelien lauhduttua pitäisi se sitten työntää paikalleen. Asennuksesta olisi kuitenkin muutama virtuaalikysymys tehtävänä.

Virtalukolle meni yllättäen kilometri piuhoja ja niistä pitäisi tällaiset löytää. Sopivaa kytkentäkaaviota vaan en onnistunut löytämään, joten pienet avut olisivat tarpeen. Jonkinlaisen kytkiksen kuitenkin löysin.

Nämä pitäisi löytyä virtalukolta:

1) Paksu punainen +12 volttia, löytynee melko helposti ilman mittailuakin.
2) Ignition eli ACC, johto. Saa siis virtaa vain kun avain on lukkopesässä. Näitä on varmaan usampikin? Tällaisen kytkiksen löysin, mutta tuo pinkki taitaa olla vain startin heräte. Mites tämän ACC:n sitten tunnistaa?

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3519.pdf

Mitäs tuossa kytkiksessä meinaa, että virtalukolta lähtee tuo vaaleanpunainen ja haaraantuu M/T ja A/T kohtiin. Startille tuosta näyttäs kuitenkin menevän tavaraa.

3) ON-johto: tähän tulee jatkuva +12V, kun kojelautaan pistetään valot päälle. Mitenkäs tämä kaivetaan esille?

4) Startin heräte eli virtaa menee vain hetken aikaa läpi tästä. Mulla taisikin olla tähän häly joskus kytkettynä, tämän siis pitäisi löytyä. Tämä on ilmeisesti tuo kytkiksenkin violetti?

5) Sitten on vielä piuha, joka pitää kytkeä härveliin,joka saa virtaa moottorin ollessa käynnissä. Senhän nyt voi vetää vaikka valoilta tms. Tosin ohjeissa lukee näin: "white/black (valkoinen/musta) startplus, tämä vaikuttaa käynnistykseen, tämä on kytkettävä johonkin johtoon, joka saa +12V virtaa kun moottori on käynnistettynä! Jos johto ei saa virtaa, laite yrittää käynnistää moottoria vielä 5 kertaa siihen saakka kun saa virtaa"

Vedänkö tuon sitten suosiolla suoraan akulta? :roll:

Sitten on vielä tuo askin Park-asennon tunnistin, mutta sihen ajattelin rakennella kytkimen, joka maadoittaa kun nappi on pohjassa eli keppi nojaa siihen.
Supa
Viestit: 746
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Re: Rimen kaukokäynnistyksen asentelua, miljoona kysymystä

Viesti Kirjoittaja Supa »

Sampo N. kirjoitti:Tuollainen kaukokäynnistinhärveli tuli Rimestä tilattua tässä varmaan jo vuosi sitten.
Heh, Rimeltä oon iteki tilannu jo -08 syssyllä moisen, tuolla se vielä on laatikossa :D
2) Ignition eli ACC, johto. Saa siis virtaa vain kun avain on lukkopesässä. Näitä on varmaan usampikin? Tällaisen kytkiksen löysin, mutta tuo pinkki taitaa olla vain startin heräte. Mites tämän ACC:n sitten tunnistaa?
Eli siis se virtalukon niinsanottu radioasento. Se, mihin tulee virtaa kun avainta käännetään ekaan pykälään.
Mittaillessa muista että siihen jatkuvan virran napaan tulee silloinki virtaa :D
3) ON-johto: tähän tulee jatkuva +12V, kun kojelautaan pistetään valot päälle. Mitenkäs tämä kaivetaan esille?
Siis se "sytytysvirran asento" eli se missä avain on auton käydessä.
Jos tarkotat noilla kojelaudan valoilla varoitusvaloja? Eiköhän sekin nasta sieltä mittomalla löydy.
5) Sitten on vielä piuha, joka pitää kytkeä härveliin,joka saa virtaa moottorin ollessa käynnissä. Senhän nyt voi vetää vaikka valoilta tms. Tosin ohjeissa lukee näin: "white/black (valkoinen/musta) startplus, tämä vaikuttaa käynnistykseen, tämä on kytkettävä johonkin johtoon, joka saa +12V virtaa kun moottori on käynnistettynä! Jos johto ei saa virtaa, laite yrittää käynnistää moottoria vielä 5 kertaa siihen saakka kun saa virtaa"
Et vedä. Laite lopettaa käynnistämisen silloin kun tuohon piuhaan tulee virtaa, eli jos vedät akulta, ei se edes yritä käynnistää.
Latauksen merkkivalon nurkilta voi löytyä tähän jotain...

Periaatteessa nuo kaikki pitäs löytyä sieltä ihan virtakynän (tai yleismittarin) kanssa, jos nyt virtalukolla on ahasta niin nehän menee sieltä suurin osa suoraan sulakeboksille. Totta tuon voi sinneki kytkeä.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tattista, eipä tullut mieleen, että tuo viimeinen olisi stoppisignaali. Katselinkin muuten tänään, että melko tiukalta näyttää tilat tuolla virtalukolta lähtevässä virtapiuhassa. Eipä tullut kuitenkaan missään vaiheessa mieleen käydä sulakerasialla.

Pitääpä kuvailla muuten pari ruutua kun auto sytt.... asennus lähtee käyntiin. Suurin homma on varmaan tuo parkin tunnistimen värkkäys.

Mites muuten tuo jumpperihomma toimii? Potilaana on kiisseliauto, yksi jumpperiko tuolta oitää siirrellä vai kaksi?
Supa
Viestit: 746
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

Sampo N. kirjoitti:Suurin homma on varmaan tuo parkin tunnistimen värkkäys.
Kepin asentotunnistinhan löytyy valmiiksi, sitä vois parilla diodilla varmaan hyötykäyttää tässäkin, mutta luultavasti jonkulaisen kytkimen saa tosiaan "melko näppärästi" lisättyä sinne vivustoon.
Mites muuten tuo jumpperihomma toimii? Potilaana on kiisseliauto, yksi jumpperiko tuolta oitää siirrellä vai kaksi?
Just nyt en muista jumppereista, voisin ehkä vilkasta huomenna miten mun laitteessa tuo meni.
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Ohjeista katselin, että molempia jumppereita pitäisi siirtää. EIköhän tuo onnistu just ja just. :D

Tuota hehkutushommaa vaan pohdin, ettei tässä mallissa taida olla sille mitään tunnistusta.

Onko supa muuten laittanut tuon kaukolukituksen jo pelaamaan?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Noniin, mittailu on päässyt hyvään vauhtiin. Katotaas mitä tästä vielä tulee.

Törmäsin sellaseen ongelmaan, että virtalukolle tulee kaksi paksua punaista piuhaa. Jompikumpi niistä on siis jatkuva +12V. Voikos niistä saada selvyyttä muuten kuin rikkomalla piuhan ja pistämällä mittarin väliin?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Lisää pähkinöitä purtavaksi.

Ohjeissa käsketään kytkeä yksi piuha virtalukon sellaiseen piuhaan, joka saa virtaa vain kun avain on virtalukossa. No, sulakerasialta mittaamalla tällaisia löytyi muutama, toisaalta samoissa kaapeleissa kulki jännitettä, oli avain lukossa tai ei.

Voikos tällaiseen nyt kytkeä sitten tällaisen piuhan?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kolmaskin pähkinä olisi alan sähkäreille. Mistä otetaan virta sellasesta piuhasta, jossa on jännitettä vain moottorin käydessä? Latausvalosta tuossa oli jo puhetta, mutta eihän siellä mene virtaa kuin latauksen ollessa vajaa. Vai minkälaista dataa tuossa latauspiirissä kulkee?
kurre90
Viestit: 120
Liittynyt: 23.10.2010 13:25
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kurre90 »

eikö kiisselin virtalukkoon tule alipaineletkut, jotka ohjaa syöttöpumppua? miten toi sitä ohjaa :shock: vai onko toi vaan bensakoneisiin?
Supa
Viestit: 746
Liittynyt: 18.4.2007 21:33
Paikkakunta: Kiviranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Supa »

kurre90 kirjoitti:eikö kiisselin virtalukkoon tule alipaineletkut, jotka ohjaa syöttöpumppua? miten toi sitä ohjaa :shock: vai onko toi vaan bensakoneisiin?
Pirskuta, unohtuki mainita :oops:
Ei juuri käy kone virtalukon nollilla ollessa, jos ei sammuttimen alipainelinjaan lisää magneettiventtiiliä :D
http://www.mptiihonen.fi

--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Supa kirjoitti:
kurre90 kirjoitti:eikö kiisselin virtalukkoon tule alipaineletkut, jotka ohjaa syöttöpumppua? miten toi sitä ohjaa :shock: vai onko toi vaan bensakoneisiin?
Pirskuta, unohtuki mainita :oops:
Ei juuri käy kone virtalukon nollilla ollessa, jos ei sammuttimen alipainelinjaan lisää magneettiventtiiliä :D
Nojuu, täähän menee mielenkiintoiseksi, mutta ei luovuteta. Mistäs tuollasen magneettiventtiilin löytäs ja mistäs sammuttimen alipainelinjan tunnistaisi.

Eipä tullut tuo dieselpumppu mieleen lainkaan.
Avatar
Vilijami
Viestit: 20
Liittynyt: 27.10.2007 13:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oon asentanu kaukokäynnistyksen 200D:hen. Siitä pitää ottaa virtalukon pohjasta alipaineletkut kokonaan irti ja laittaa siihen väliin 3/2 pneumatiikka magneetiventtiili ja tehdä sammutuksesta kokonaan sähköohjattu. 3/2 venttiili sen takia, että alipaine pääsee pois sammutuskellolta, muuten moottori ei käynnisty alipaineen jäädessä kelloon. Ensin kokeilin 2/2 venttiilillä.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Vilijami kirjoitti:Oon asentanu kaukokäynnistyksen 200D:hen. Siitä pitää ottaa virtalukon pohjasta alipaineletkut kokonaan irti ja laittaa siihen väliin 3/2 pneumatiikka magneetiventtiili ja tehdä sammutuksesta kokonaan sähköohjattu. 3/2 venttiili sen takia, että alipaine pääsee pois sammutuskellolta, muuten moottori ei käynnisty alipaineen jäädessä kelloon. Ensin kokeilin 2/2 venttiilillä.
Eikun eteenpäin ja oppia hakemaan. Mitä nuo murtoluvut mahtavat tarkoittaa noissa magneettivenoissa?

Oliskos sulla muuten kuvia asennuksesta?
Avatar
Vilijami
Viestit: 20
Liittynyt: 27.10.2007 13:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

3/2 tarkoittaa 3 paineilmaliitintä ja 2 asentoa. Eli 1. liittimeen tulee alipaine pumpulta, 2. liitin yhdistetään alipainekellolle, 3. liitin on vapaana ulkoilmaan josta alipaine päästetään karkuun käynnistettäessä. Voin piirtää kytkentäkaavion, jota voit esitellä pneumatiikkakaupassa, että myyvät oikean venttiilin. Kuvia ei valitettavasti ole kuin päässä :(
w208 230 Kompressor -98
s210 320 CDI -04
Avatar
Vilijami
Viestit: 20
Liittynyt: 27.10.2007 13:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa on kytkentä kaavio.

Kuva

Selkiääkö?
w208 230 Kompressor -98
s210 320 CDI -04
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Hyvät kuvat, jopa minä ymmärsin noista jotakin. Pitääpä käydä alan kaupoissa vähän kinuamassa kuvien kanssa noita liittimiä.

Onkos Viljamilla tai jollain muulla suositella jotain alan kauppaa, vai ovatko nuo kaikki pienempiä yksityisiä putiikkeja? Löytysköhän hydromarketista?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Puuilo?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

jovihava kirjoitti:Puuilo :?:
HmmJuuh... myytäisköhän noita Vantaan puusponsoroinnissa? Siellähän voisi ainakin kysyä myyjältä näistä venttiileistä ja kohta puoli Suomea -tai ainakin puoli kauppaa- tietäs mitä se Sampo puuhailee. :oops:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Luulisin että sama minkä paikkakunnan Puuiloon menet niin saat reilut alennukset muistaessasi sanoa Jormalta terveisiä.
Avatar
Vilijami
Viestit: 20
Liittynyt: 27.10.2007 13:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nii ja Sampo, ei sun tarvi sitä parkin tunnistinta erikseen laittaa. Se virtalukolta lähtevä startin johto kiertää jo asennontunnistimen kautta, ni siihen johtoon kytket suoraan kaukokäynnistimen start-johdon. Eikä lähde käyntiin ku P tai N päällä.
w208 230 Kompressor -98
s210 320 CDI -04
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

dealer kirjoitti:Luulisin että sama minkä paikkakunnan Puuiloon menet niin saat reilut alennukset muistaessasi sanoa Jormalta terveisiä.
Ookko varma, ettei ne anna mulle porttikieltoa? "Jaa, se on se nuukapihi, joka aina on kinuamassa alennuksia."

Höh, eipä tullut mieleen, että tietenkin sen asentotunnistimen täytyy kiertää virtalukon kautta. Eihän tuo muuten starttaa kuin Peellä ja Ännällä.

Ensi viikolla ehdin noiden kuvien kanssa puuiloon ja muihin hydrauliikkaliikkeisiin, aletaas tutkimaan sähkökaavioita sitten.

Hyvää tukea täältä saa, kiitoksia kaikille tähän mennessä etäasennukseen osallistuneille. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”