Rimen kaukokäynnistyksen asentelua, miljoona kysymystä
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Rimen kaukokäynnistyksen asentelua, miljoona kysymystä
Tuollainen kaukokäynnistinhärveli tuli Rimestä tilattua tässä varmaan jo vuosi sitten. Nyt kelien lauhduttua pitäisi se sitten työntää paikalleen. Asennuksesta olisi kuitenkin muutama virtuaalikysymys tehtävänä.
Virtalukolle meni yllättäen kilometri piuhoja ja niistä pitäisi tällaiset löytää. Sopivaa kytkentäkaaviota vaan en onnistunut löytämään, joten pienet avut olisivat tarpeen. Jonkinlaisen kytkiksen kuitenkin löysin.
Nämä pitäisi löytyä virtalukolta:
1) Paksu punainen +12 volttia, löytynee melko helposti ilman mittailuakin.
2) Ignition eli ACC, johto. Saa siis virtaa vain kun avain on lukkopesässä. Näitä on varmaan usampikin? Tällaisen kytkiksen löysin, mutta tuo pinkki taitaa olla vain startin heräte. Mites tämän ACC:n sitten tunnistaa?
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3519.pdf
Mitäs tuossa kytkiksessä meinaa, että virtalukolta lähtee tuo vaaleanpunainen ja haaraantuu M/T ja A/T kohtiin. Startille tuosta näyttäs kuitenkin menevän tavaraa.
3) ON-johto: tähän tulee jatkuva +12V, kun kojelautaan pistetään valot päälle. Mitenkäs tämä kaivetaan esille?
4) Startin heräte eli virtaa menee vain hetken aikaa läpi tästä. Mulla taisikin olla tähän häly joskus kytkettynä, tämän siis pitäisi löytyä. Tämä on ilmeisesti tuo kytkiksenkin violetti?
5) Sitten on vielä piuha, joka pitää kytkeä härveliin,joka saa virtaa moottorin ollessa käynnissä. Senhän nyt voi vetää vaikka valoilta tms. Tosin ohjeissa lukee näin: "white/black (valkoinen/musta) startplus, tämä vaikuttaa käynnistykseen, tämä on kytkettävä johonkin johtoon, joka saa +12V virtaa kun moottori on käynnistettynä! Jos johto ei saa virtaa, laite yrittää käynnistää moottoria vielä 5 kertaa siihen saakka kun saa virtaa"
Vedänkö tuon sitten suosiolla suoraan akulta?
Sitten on vielä tuo askin Park-asennon tunnistin, mutta sihen ajattelin rakennella kytkimen, joka maadoittaa kun nappi on pohjassa eli keppi nojaa siihen.
Virtalukolle meni yllättäen kilometri piuhoja ja niistä pitäisi tällaiset löytää. Sopivaa kytkentäkaaviota vaan en onnistunut löytämään, joten pienet avut olisivat tarpeen. Jonkinlaisen kytkiksen kuitenkin löysin.
Nämä pitäisi löytyä virtalukolta:
1) Paksu punainen +12 volttia, löytynee melko helposti ilman mittailuakin.
2) Ignition eli ACC, johto. Saa siis virtaa vain kun avain on lukkopesässä. Näitä on varmaan usampikin? Tällaisen kytkiksen löysin, mutta tuo pinkki taitaa olla vain startin heräte. Mites tämän ACC:n sitten tunnistaa?
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... S/3519.pdf
Mitäs tuossa kytkiksessä meinaa, että virtalukolta lähtee tuo vaaleanpunainen ja haaraantuu M/T ja A/T kohtiin. Startille tuosta näyttäs kuitenkin menevän tavaraa.
3) ON-johto: tähän tulee jatkuva +12V, kun kojelautaan pistetään valot päälle. Mitenkäs tämä kaivetaan esille?
4) Startin heräte eli virtaa menee vain hetken aikaa läpi tästä. Mulla taisikin olla tähän häly joskus kytkettynä, tämän siis pitäisi löytyä. Tämä on ilmeisesti tuo kytkiksenkin violetti?
5) Sitten on vielä piuha, joka pitää kytkeä härveliin,joka saa virtaa moottorin ollessa käynnissä. Senhän nyt voi vetää vaikka valoilta tms. Tosin ohjeissa lukee näin: "white/black (valkoinen/musta) startplus, tämä vaikuttaa käynnistykseen, tämä on kytkettävä johonkin johtoon, joka saa +12V virtaa kun moottori on käynnistettynä! Jos johto ei saa virtaa, laite yrittää käynnistää moottoria vielä 5 kertaa siihen saakka kun saa virtaa"
Vedänkö tuon sitten suosiolla suoraan akulta?
Sitten on vielä tuo askin Park-asennon tunnistin, mutta sihen ajattelin rakennella kytkimen, joka maadoittaa kun nappi on pohjassa eli keppi nojaa siihen.
Re: Rimen kaukokäynnistyksen asentelua, miljoona kysymystä
Heh, Rimeltä oon iteki tilannu jo -08 syssyllä moisen, tuolla se vielä on laatikossaSampo N. kirjoitti:Tuollainen kaukokäynnistinhärveli tuli Rimestä tilattua tässä varmaan jo vuosi sitten.
Eli siis se virtalukon niinsanottu radioasento. Se, mihin tulee virtaa kun avainta käännetään ekaan pykälään.2) Ignition eli ACC, johto. Saa siis virtaa vain kun avain on lukkopesässä. Näitä on varmaan usampikin? Tällaisen kytkiksen löysin, mutta tuo pinkki taitaa olla vain startin heräte. Mites tämän ACC:n sitten tunnistaa?
Mittaillessa muista että siihen jatkuvan virran napaan tulee silloinki virtaa
Siis se "sytytysvirran asento" eli se missä avain on auton käydessä.3) ON-johto: tähän tulee jatkuva +12V, kun kojelautaan pistetään valot päälle. Mitenkäs tämä kaivetaan esille?
Jos tarkotat noilla kojelaudan valoilla varoitusvaloja? Eiköhän sekin nasta sieltä mittomalla löydy.
Et vedä. Laite lopettaa käynnistämisen silloin kun tuohon piuhaan tulee virtaa, eli jos vedät akulta, ei se edes yritä käynnistää.5) Sitten on vielä piuha, joka pitää kytkeä härveliin,joka saa virtaa moottorin ollessa käynnissä. Senhän nyt voi vetää vaikka valoilta tms. Tosin ohjeissa lukee näin: "white/black (valkoinen/musta) startplus, tämä vaikuttaa käynnistykseen, tämä on kytkettävä johonkin johtoon, joka saa +12V virtaa kun moottori on käynnistettynä! Jos johto ei saa virtaa, laite yrittää käynnistää moottoria vielä 5 kertaa siihen saakka kun saa virtaa"
Latauksen merkkivalon nurkilta voi löytyä tähän jotain...
Periaatteessa nuo kaikki pitäs löytyä sieltä ihan virtakynän (tai yleismittarin) kanssa, jos nyt virtalukolla on ahasta niin nehän menee sieltä suurin osa suoraan sulakeboksille. Totta tuon voi sinneki kytkeä.
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tattista, eipä tullut mieleen, että tuo viimeinen olisi stoppisignaali. Katselinkin muuten tänään, että melko tiukalta näyttää tilat tuolla virtalukolta lähtevässä virtapiuhassa. Eipä tullut kuitenkaan missään vaiheessa mieleen käydä sulakerasialla.
Pitääpä kuvailla muuten pari ruutua kun auto sytt.... asennus lähtee käyntiin. Suurin homma on varmaan tuo parkin tunnistimen värkkäys.
Mites muuten tuo jumpperihomma toimii? Potilaana on kiisseliauto, yksi jumpperiko tuolta oitää siirrellä vai kaksi?
Pitääpä kuvailla muuten pari ruutua kun auto sytt.... asennus lähtee käyntiin. Suurin homma on varmaan tuo parkin tunnistimen värkkäys.
Mites muuten tuo jumpperihomma toimii? Potilaana on kiisseliauto, yksi jumpperiko tuolta oitää siirrellä vai kaksi?
Kepin asentotunnistinhan löytyy valmiiksi, sitä vois parilla diodilla varmaan hyötykäyttää tässäkin, mutta luultavasti jonkulaisen kytkimen saa tosiaan "melko näppärästi" lisättyä sinne vivustoon.Sampo N. kirjoitti:Suurin homma on varmaan tuo parkin tunnistimen värkkäys.
Just nyt en muista jumppereista, voisin ehkä vilkasta huomenna miten mun laitteessa tuo meni.Mites muuten tuo jumpperihomma toimii? Potilaana on kiisseliauto, yksi jumpperiko tuolta oitää siirrellä vai kaksi?
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Lisää pähkinöitä purtavaksi.
Ohjeissa käsketään kytkeä yksi piuha virtalukon sellaiseen piuhaan, joka saa virtaa vain kun avain on virtalukossa. No, sulakerasialta mittaamalla tällaisia löytyi muutama, toisaalta samoissa kaapeleissa kulki jännitettä, oli avain lukossa tai ei.
Voikos tällaiseen nyt kytkeä sitten tällaisen piuhan?
Ohjeissa käsketään kytkeä yksi piuha virtalukon sellaiseen piuhaan, joka saa virtaa vain kun avain on virtalukossa. No, sulakerasialta mittaamalla tällaisia löytyi muutama, toisaalta samoissa kaapeleissa kulki jännitettä, oli avain lukossa tai ei.
Voikos tällaiseen nyt kytkeä sitten tällaisen piuhan?
Pirskuta, unohtuki mainitakurre90 kirjoitti:eikö kiisselin virtalukkoon tule alipaineletkut, jotka ohjaa syöttöpumppua? miten toi sitä ohjaa vai onko toi vaan bensakoneisiin?
Ei juuri käy kone virtalukon nollilla ollessa, jos ei sammuttimen alipainelinjaan lisää magneettiventtiiliä
http://www.mptiihonen.fi
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
--
Mersuja ei oo, Mondeolla mennään.
ex. W639 115cdi 4x4 -08 / W906 318cdi -08 / S211 220cdi -06 / W639 115cdi -05 / S211 280cdi -06 / W203 220cdi -01 / W124 250DT -93 / W124 200 -86
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Nojuu, täähän menee mielenkiintoiseksi, mutta ei luovuteta. Mistäs tuollasen magneettiventtiilin löytäs ja mistäs sammuttimen alipainelinjan tunnistaisi.Supa kirjoitti:Pirskuta, unohtuki mainitakurre90 kirjoitti:eikö kiisselin virtalukkoon tule alipaineletkut, jotka ohjaa syöttöpumppua? miten toi sitä ohjaa vai onko toi vaan bensakoneisiin?
Ei juuri käy kone virtalukon nollilla ollessa, jos ei sammuttimen alipainelinjaan lisää magneettiventtiiliä
Eipä tullut tuo dieselpumppu mieleen lainkaan.
Oon asentanu kaukokäynnistyksen 200D:hen. Siitä pitää ottaa virtalukon pohjasta alipaineletkut kokonaan irti ja laittaa siihen väliin 3/2 pneumatiikka magneetiventtiili ja tehdä sammutuksesta kokonaan sähköohjattu. 3/2 venttiili sen takia, että alipaine pääsee pois sammutuskellolta, muuten moottori ei käynnisty alipaineen jäädessä kelloon. Ensin kokeilin 2/2 venttiilillä.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Eikun eteenpäin ja oppia hakemaan. Mitä nuo murtoluvut mahtavat tarkoittaa noissa magneettivenoissa?Vilijami kirjoitti:Oon asentanu kaukokäynnistyksen 200D:hen. Siitä pitää ottaa virtalukon pohjasta alipaineletkut kokonaan irti ja laittaa siihen väliin 3/2 pneumatiikka magneetiventtiili ja tehdä sammutuksesta kokonaan sähköohjattu. 3/2 venttiili sen takia, että alipaine pääsee pois sammutuskellolta, muuten moottori ei käynnisty alipaineen jäädessä kelloon. Ensin kokeilin 2/2 venttiilillä.
Oliskos sulla muuten kuvia asennuksesta?
3/2 tarkoittaa 3 paineilmaliitintä ja 2 asentoa. Eli 1. liittimeen tulee alipaine pumpulta, 2. liitin yhdistetään alipainekellolle, 3. liitin on vapaana ulkoilmaan josta alipaine päästetään karkuun käynnistettäessä. Voin piirtää kytkentäkaavion, jota voit esitellä pneumatiikkakaupassa, että myyvät oikean venttiilin. Kuvia ei valitettavasti ole kuin päässä
w208 230 Kompressor -98
s210 320 CDI -04
s210 320 CDI -04
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Ookko varma, ettei ne anna mulle porttikieltoa? "Jaa, se on se nuukapihi, joka aina on kinuamassa alennuksia."dealer kirjoitti:Luulisin että sama minkä paikkakunnan Puuiloon menet niin saat reilut alennukset muistaessasi sanoa Jormalta terveisiä.
Höh, eipä tullut mieleen, että tietenkin sen asentotunnistimen täytyy kiertää virtalukon kautta. Eihän tuo muuten starttaa kuin Peellä ja Ännällä.
Ensi viikolla ehdin noiden kuvien kanssa puuiloon ja muihin hydrauliikkaliikkeisiin, aletaas tutkimaan sähkökaavioita sitten.
Hyvää tukea täältä saa, kiitoksia kaikille tähän mennessä etäasennukseen osallistuneille.