se asd!
se asd!
tälläänen ongelma olis tuon asd:n kans: merkkivalo ei kojetaulus sammu mitenkää vaikka yritän sitä nollata,vikakoodia yritin kattoa tuon mersutiedon mekka sivulla olevan ohjeen mukaisesti mutta valo ei vilkahda kertaakaan,palaa vain yhtäjaksoosesti.mahtaasko vika olla relees tai sitten magneettiventtiilis.vetokoukku autosta löytyy voisko olla mahrollista että koukun pistokkees on jotain häikkää?
Ei tunnu oikeen mitenkään mahdolliselta että koukun sähköt voisi tuota aiheuttaa
Kerroppas askel askeleelta miten yritit nollausta/vikakoodin lukua?
Kerroppas askel askeleelta miten yritit nollausta/vikakoodin lukua?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
tein pilkulleen niin kun tässä ohjeessa sanotaan
ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 21.10.2010 9:46
- Paikkakunta: Turkhauta
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Lainataampa topiksia
Tuos omas lintas sytyttelee ASD valoa millon mitenkäki, viimeaikoina esim. ihan suoraan ajossa
Aina sama koodi eli jarruvalokatkaisin tai hydr. yksikkö
Katkasin vaihdettu ja ihan orkkisosaakin laitettu
Muutoin toi sydeemi toimii, niinku pitääki, mikäs se sitä ny oikeen sytyttelee
Tuos omas lintas sytyttelee ASD valoa millon mitenkäki, viimeaikoina esim. ihan suoraan ajossa
Aina sama koodi eli jarruvalokatkaisin tai hydr. yksikkö
Katkasin vaihdettu ja ihan orkkisosaakin laitettu
Muutoin toi sydeemi toimii, niinku pitääki, mikäs se sitä ny oikeen sytyttelee
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 21.10.2010 9:46
- Paikkakunta: Turkhauta
Tuossa jotain, jonka olen kopioinut ilmeisesti menetettyjen topiikkien sivuilta.
Asd magneettiventtiilin testaus
Ota ohjainlaitteen pistoke irti ja laita virta päälle, ohjainlaitteen pistokkeen napojen 8 ja 11 välillä ei ole jännitettä.
Kun painat jarrua jännite vähintään 11V.
Ohjainlaitepistokkeen navat 8 ja 10 yhteen -> magneettiventtiili pitäisi toimia "kuuluvasti".
Pistokkeen napojen 14 ja 10 väliltä voit mitata magneettiventtiilin sisäresistanssin, ohjearvo 5,7-6,1 ohmia.
Asd magneettiventtiilin testaus
Ota ohjainlaitteen pistoke irti ja laita virta päälle, ohjainlaitteen pistokkeen napojen 8 ja 11 välillä ei ole jännitettä.
Kun painat jarrua jännite vähintään 11V.
Ohjainlaitepistokkeen navat 8 ja 10 yhteen -> magneettiventtiili pitäisi toimia "kuuluvasti".
Pistokkeen napojen 14 ja 10 väliltä voit mitata magneettiventtiilin sisäresistanssin, ohjearvo 5,7-6,1 ohmia.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Täytyypä mittailla
Pari kertaa oon tuoho vaihtanut sen magneettiventtiilin, kun se ohikierto jäi napsuttelemaan.
Tosin molemmat olivat käytettyjä osia ja toisella kertaa vika poistu pysyvästi.
NAKS NAKS vaan kuulu tyhjäkäynnillä, tosin valoa tuo vika ei silloin sytyttänyt.
Noi paprut mitä touho laitto, niin mullakin on hyllyssä
Pari kertaa oon tuoho vaihtanut sen magneettiventtiilin, kun se ohikierto jäi napsuttelemaan.
Tosin molemmat olivat käytettyjä osia ja toisella kertaa vika poistu pysyvästi.
NAKS NAKS vaan kuulu tyhjäkäynnillä, tosin valoa tuo vika ei silloin sytyttänyt.
Noi paprut mitä touho laitto, niin mullakin on hyllyssä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Paitsi, että noi napojen numerot on siihen M-B :n matolaaitkkoon ei siihen releen napoihin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Täytyypä tonkia Boschilaasta kans, jos ei meinaa oieta
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Juu, no se häiriövalo rupes palaan kokoajan palamaan, eikä nollautunut kuin hetkeksi
Onneksi KL -varaosilla oli tarjouksessa ASD rele edulliseen 750 € :n hintaan
Vanaha rele veks ja uus tilalle ja ainakin nyt näyttäs toimivan kuten kuuluukin
Onneksi KL -varaosilla oli tarjouksessa ASD rele edulliseen 750 € :n hintaan
Vanaha rele veks ja uus tilalle ja ainakin nyt näyttäs toimivan kuten kuuluukin
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
8| Mitäs tuon hintainen rele lienee syönyt? Mahtaako olla korjailtavissa kuten muutkin relet?Lucky-Dog kirjoitti:Juu, no se häiriövalo rupes palaan kokoajan palamaan, eikä nollautunut kuin hetkeksi
Onneksi KL -varaosilla oli tarjouksessa ASD rele edulliseen 750 € :n hintaan
Vanaha rele veks ja uus tilalle ja ainakin nyt näyttäs toimivan kuten kuuluukin
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Sisältää "satiaisia" piirilevyssä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi