se asd!

Vastaa Viestiin
ToniP1983
Viestit: 24
Liittynyt: 03.12.2010 13:12
Paikkakunta: Kauhajoki

se asd!

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

tälläänen ongelma olis tuon asd:n kans: merkkivalo ei kojetaulus sammu mitenkää vaikka yritän sitä nollata,vikakoodia yritin kattoa tuon mersutiedon mekka sivulla olevan ohjeen mukaisesti mutta valo ei vilkahda kertaakaan,palaa vain yhtäjaksoosesti.mahtaasko vika olla relees tai sitten magneettiventtiilis.vetokoukku autosta löytyy voisko olla mahrollista että koukun pistokkees on jotain häikkää?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Ei tunnu oikeen mitenkään mahdolliselta että koukun sähköt voisi tuota aiheuttaa :roll:

Kerroppas askel askeleelta miten yritit nollausta/vikakoodin lukua?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
ToniP1983
Viestit: 24
Liittynyt: 03.12.2010 13:12
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

tein pilkulleen niin kun tässä ohjeessa sanotaan :)
ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä

Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
ToniP1983
Viestit: 24
Liittynyt: 03.12.2010 13:12
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

niin ja en itekkää sitä vetokoukun sähkö juttua kauheasti epäile,joskus vaan pistokkeen pohja oli yhdes autos pahoin hapettunu niin alkas sähköt kummailemaan.mutta tosiaan noiden ohjeiden mukaan ei valo alkanu vilkkumaan ollenkaa
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Katoikko sieltä pistokkeesta, että molempiin napoihin tulee myös johto :?:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
ToniP1983
Viestit: 24
Liittynyt: 03.12.2010 13:12
Paikkakunta: Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja ToniP1983 »

no luulis ny tulevan ku aiemmin on onnistunu vikatilan nollaus,ykskaks yllättäen se ei vaan onnistunukaa :roll:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Koita käyttää ASD-relettä irti :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
iso-Timppa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.10.2010 9:46
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Minulla oli samoja ongelmia.
Korjaantuivat, kun putsasin ASD-releen kannan pistokereiät; Crc-tä ja korvavanutuppoa käyttäen.
Olivat hapettuneet ajan saatossa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Lainataampa topiksia :lol:

Tuos omas lintas sytyttelee ASD valoa millon mitenkäki, viimeaikoina esim. ihan suoraan ajossa :shock:
Aina sama koodi eli jarruvalokatkaisin tai hydr. yksikkö :roll:
Katkasin vaihdettu ja ihan orkkisosaakin laitettu 8)

Muutoin toi sydeemi toimii, niinku pitääki, mikäs se sitä ny oikeen sytyttelee :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
iso-Timppa
Viestit: 29
Liittynyt: 21.10.2010 9:46
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Tuossa jotain, jonka olen kopioinut ilmeisesti menetettyjen topiikkien sivuilta.

Asd magneettiventtiilin testaus


Ota ohjainlaitteen pistoke irti ja laita virta päälle, ohjainlaitteen pistokkeen napojen 8 ja 11 välillä ei ole jännitettä.
Kun painat jarrua jännite vähintään 11V.

Ohjainlaitepistokkeen navat 8 ja 10 yhteen -> magneettiventtiili pitäisi toimia "kuuluvasti".

Pistokkeen napojen 14 ja 10 väliltä voit mitata magneettiventtiilin sisäresistanssin, ohjearvo 5,7-6,1 ohmia.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliskohan näistä mittään hyötyä :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Kuva

Kuva

siinä olis selityksiä :wink:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Täytyypä mittailla 8)

Pari kertaa oon tuoho vaihtanut sen magneettiventtiilin, kun se ohikierto jäi napsuttelemaan.
Tosin molemmat olivat käytettyjä osia ja toisella kertaa vika poistu pysyvästi.
NAKS NAKS vaan kuulu tyhjäkäynnillä, tosin valoa tuo vika ei silloin sytyttänyt.

Noi paprut mitä touho laitto, niin mullakin on hyllyssä :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Paitsi, että noi napojen numerot on siihen M-B :n matolaaitkkoon ei siihen releen napoihin :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29292
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Boschin Esi-Tronicista löytyy erinomaiset testaus- ja mittausohjeet ASD:lle.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Täytyypä tonkia Boschilaasta kans, jos ei meinaa oieta :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juu, no se häiriövalo rupes palaan kokoajan palamaan, eikä nollautunut kuin hetkeksi :shock:

Onneksi KL -varaosilla oli tarjouksessa ASD rele edulliseen 750 € :n hintaan :lol:

Vanaha rele veks ja uus tilalle ja ainakin nyt näyttäs toimivan kuten kuuluukin 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Lucky-Dog kirjoitti:Juu, no se häiriövalo rupes palaan kokoajan palamaan, eikä nollautunut kuin hetkeksi :shock:

Onneksi KL -varaosilla oli tarjouksessa ASD rele edulliseen 750 € :n hintaan :lol:

Vanaha rele veks ja uus tilalle ja ainakin nyt näyttäs toimivan kuten kuuluukin 8)
8| Mitäs tuon hintainen rele lienee syönyt? Mahtaako olla korjailtavissa kuten muutkin relet?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Sisältää "satiaisia" piirilevyssä :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”