Sähköantenni ja talvi
Sähköantenni ja talvi
Talvi tekee tuloaan ja mietityttää tuon sähköantennin toiminta suomen talvessa Toiminta ei tälläkään hetkellä ole kovin kehuttavaa, mutta säännöllisellä voitelulla toimii ihan ok. Miten nämä on toimineet talvella - huonosti vai hyvin huonosti Kertokaahan vinkkiä miten talvellakin saa pidettyä radion kuuluvuuden hyvänä
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Mutta esitetään vielä lisäkysymys, miten sen antennin saa kanitettua puoleenväliin, joskus koetin, mutta huonolla menestyksellä, antenni ei jäänyt kuin alas
joku johto irti moottorilta silloin kun antenni on halutussa kohdassa kun toinen laittaa radiota päälle
Ps: toivottavasti se ennen pitkää ei koeta oisko se ruvettava lasinpesunettä käyttämään siinä voitelussa
joku johto irti moottorilta silloin kun antenni on halutussa kohdassa kun toinen laittaa radiota päälle
Ps: toivottavasti se ennen pitkää ei koeta oisko se ruvettava lasinpesunettä käyttämään siinä voitelussa
Benzos kirjoitti:Mutta esitetään vielä lisäkysymys, miten sen antennin saa kanitettua puoleenväliin, joskus koetin, mutta huonolla menestyksellä, antenni ei jäänyt kuin alas
joku johto irti moottorilta silloin kun antenni on halutussa kohdassa kun toinen laittaa radiota päälle
Ps: toivottavasti se ennen pitkää ei koeta oisko se ruvettava lasinpesunettä käyttämään siinä voitelussa
ota piuhat moottorilta irti kun laskee -> toppaa juuri eikä melkee siihen antenni. Ite tein kytkimen kojelautaan moottorin maalle, eipä tarvii rasittaa antennia talvella turhaan ja helppo taas kytkimellä palauttaa alas jos tarvista yms.
Mulla on toiminut sähköantenni todella hyvin kesät talvet. Puhdistan sen tosin oikeastaan joka huonossa kelissä ajon jälkeen nopeasti jollakin taskussa olevalla paperin tms. palalla (joo, olen ehkä hieman neuroottinen) ennen kuin laitan virrat pois, ja antenni laskeutuu. Silloin tällöin aseöljyä tai CRC:tä niveliin. Ei se kyllä ilman aktiivista huoltoa kovin pitkään toimi täällä Suomen suola-loska-p*ska-coctailissa. Aika monessa autossa antenni on juminut ikävän näköisesti puoliväliin
Kuleksitko sie Marttojen mukana, vai mistäkö tämmösiä neuvoja jaellaan? Onko heteroilla kaapeissaan ompelukoneöljyä? Meillä on aseöljyä, jos sitäkään.nokileka kirjoitti:minut ohjeistettiin hellästi käsittelemään antenni ompelukoneöljyyn kostutetulla rätillä säännöllisesti.
Kerran vuoteen Veholta uus piiska ei tarvii jumpata joutavaa.
Nyt on tosin pelkällä kesäajolla pelannut jo lähes 2v.
Ohjeet tuli edelliseltä omistajalta. Tuskin voitelen antennia millään :wackit: ja jos se alkaa v*ttuilemaan niin revin irti koko hökötyksen ja pistän palan ilmastointiteippiä reiän tulpaksi.HVM kirjoitti:Kuleksitko sie Marttojen mukana, vai mistäkö tämmösiä neuvoja jaellaan? Onko heteroilla kaapeissaan ompelukoneöljyä? Meillä on aseöljyä, jos sitäkään.nokileka kirjoitti:minut ohjeistettiin hellästi käsittelemään antenni ompelukoneöljyyn kostutetulla rätillä säännöllisesti.
Tai sitten sivelen sitä ompelukoneöljyllä.
Datsuni on mun ratsuni.
Joo eihän se toillaan tarvinnu kun maajohdon otti irti ja teippas sen pään sinne roikkumaan niin sain sen jäämään puoleenväliin, mutta mites tuo pitää vettä kun antennin reikä on noin ollen holo ja osa teleskoopin pätkistä heiluu "irrallaan", toimiiko siinä kuitenkin se tiiviste samalla lailla kuin täysin on tai off asennossaepk kirjoitti:ota piuhat moottorilta irti kun laskee -> toppaa juuri eikä melkee siihen antenni. Ite tein kytkimen kojelautaan moottorin maalle, eipä tarvii rasittaa antennia talvella turhaan ja helppo taas kytkimellä palauttaa alas jos tarvista yms.
Pitää itekkin tutkailla tuota antennin toimintaa talvella. Jos se rupeaa ryppyilemään, niin eiku piuha irti ja antenni yläasentoon
Tuossa alkuillasta ajoin antennin yläasentoonsa ja sumuttelin siihen CRC:tä. Sitten sahasin antennia edestakaisin välillä rätillä pyyhkäisten. Aika lailla oli paskoo kerännyt sisäänsä. Nyt taas puhdistuksen jälkeen pelittää ihan mukavasti
Tuossa alkuillasta ajoin antennin yläasentoonsa ja sumuttelin siihen CRC:tä. Sitten sahasin antennia edestakaisin välillä rätillä pyyhkäisten. Aika lailla oli paskoo kerännyt sisäänsä. Nyt taas puhdistuksen jälkeen pelittää ihan mukavasti
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Riippuu vähän antennistakin tuo toimivuus, ne muovipiiskat kestää melkein puolet talvea ilman apuja ja sitten voi lattaa uuden piiskan suoraan. Paremmissa taas on se metallinen "ruuvipiiska" sisuksissa jotka on tuntunu kestävän vähän paremmin.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Onko kellään ajatusta mistä voisi johtua sellainen, että moottoriantenni toimii vain +10 asteen lämpötilassa. Olen kokeillut vanhalla antennilla öljyämällä antennia ja sitten vaihtanut uuden antennin ja sama loppu tulos.
Moottori ei anna ääntäkään alle +10 lämpötilan, mutta sitten herää eloon lämmössä...
Moottori ei anna ääntäkään alle +10 lämpötilan, mutta sitten herää eloon lämmössä...
jossain kontaktipinnassa likaa/hapettumaacode kirjoitti:Onko kellään ajatusta mistä voisi johtua sellainen, että moottoriantenni toimii vain +10 asteen lämpötilassa. Olen kokeillut vanhalla antennilla öljyämällä antennia ja sitten vaihtanut uuden antennin ja sama loppu tulos.
Moottori ei anna ääntäkään alle +10 lämpötilan, mutta sitten herää eloon lämmössä...
veikkaisin että metallin lämpölaajeneminen vaikuttaa tähän, tosin luulis että se sitte yli +10 asteen lämpötiloissaki toimis.. tsekkaa liitokses alkuun
sulakkeet kanssa läpi.
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81
-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!