Kojetaulun hehkujen vaihto

Vastaa Viestiin
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Kojetaulun hehkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Osaisiko joku neuvoa miten nuo kojetaulun hehkut vaihdetaan? Pimeänä ainakin osa mittaristosta, lämmön- ja puhaltimen säätimet, ajovalojen katkaisija, keskimmäisen puhaltimensuulakkeiden säätörulla. Autossani muuten hanskalokeron tilalla airbag, joten miten tuo keskisuulake tässä tapauksessa irrotetaan? Mekassa ohje koskee hanskalokerollista mallia :roll: Ei kait vain airbagin kotelointia tarvi ruveta purkamaan :shock:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _kunnostus

Luit kai tuonkin. :roll:

Vänkärin bagi on yhdellä 10 mm kantaisella pitkällä ruuvilla kiinni, ruuvi on syvällä kolossaan suoraan alhaaltapäin bagin keskivaiheille.
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

dealer kirjoitti:http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _kunnostus

Luit kai tuonkin. :roll:

Vänkärin bagi on yhdellä 10 mm kantaisella pitkällä ruuvilla kiinni, ruuvi on syvällä kolossaan suoraan alhaaltapäin bagin keskivaiheille.
Jepjep. Kiitos näistäkin neuvoista 8) Kaikki mittari-/kojetaulunvalot tuli vaihdettua uusiin tuossa viikolla. Myös Wikke antoi hyvää etäopastusta puhelimitse muutamassa ongelmapaikassa :wink:
Täytyy sanoa, että kohtuu helppo homma on uusia nuo hehkut, varsinkin kun tietää etukäteen miten mikäinenkin osa lähtee irti. Edes minä en onnistunu rikkomaan mitään :lol:
Mittariston irroitus oli lähestulkoon mahdoton tehtävä. Se oli kolossaan niin lujassa, että oin jo luovuttaa :nocando: Lähes tunnin nitkuttelun jälkeen mittaristo viimein väsyi taistelemaan vastaan. Mittariston lamput sainkin vaihdettua siinä paikallaan, ei tarvinnut onneksi vaijeria irrottaa. Näillä meikäläisen sormilla tuo oisikin voinut olla paha homma saada takaisin :) Kaikissa muissa katkaisijoissa ja nappuloissa palaa valo paitsi sähköpeilin säätönupissa. Tuossakin varmaan pitäisi olla taustavalot :roll: Pitää se vielä kattoa kunhan innostuu. Olettaisin siinä olevan sellaisen hehkun, joka pitää vaihtaa tinakolvia apuna käyttäen :? Pitääkös muuten tuon peiliensäätökatkaisijan irrottamista varten purkaa tuo penkkien välinen konsoli vai miten tuo lähtee purkaantumaan :?:
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

toni1976 kirjoitti:Pitääkös muuten tuon peiliensäätökatkaisijan irrottamista varten purkaa tuo penkkien välinen konsoli vai miten tuo lähtee purkaantumaan :?:
Juuh, ensin se puu irti että pääseen käsiksi alapuolelle. Ne katkaisijat ovat kiinni eräänlaisessa "kehikossa", joka on puussa kiinni neljällä klipsillä reunoilta. Hieman löysäät niitä klipsejä ja irrotat kehikon puuosasta, katkaisijoiden "kannat" jäävät siihen muovikehikkoon. Kun puun saa käsiin, niin peilinsäätökatkaisija on helppo pullauttaa pois puukonsolista. Se katkaisijan hehku on tosiaankin mallia tinattava, jotkut ovat vaihtaneet niitä onnistuneesti, mutta vaatii näppäriä sormia. :)
® Mesen Porkkana-klubi
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Wikke kirjoitti:Se katkaisijan hehku on tosiaankin mallia tinattava, jotkut ovat vaihtaneet niitä onnistuneesti, mutta vaatii näppäriä sormia. :)
Ja mullahan sellaset on :niinpaniin:

Kiitokset vaan hyvästä ohjeesta, taas kerran.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

toni1976 kirjoitti: Mittariston irroitus oli lähestulkoon mahdoton tehtävä. Se oli kolossaan niin lujassa, että oin jo luovuttaa :nocando: Lähes tunnin nitkuttelun jälkeen mittaristo viimein väsyi taistelemaan vastaan. :
Itsellä sama projekti alkamassa kohtapuoliin. Millaiset irroituskoukut se tarvitsee? Onko siinä mittariston reunoilla jotkin haitat, jotka pitää saada disabloitua? Vähän samaan tyyliin kuin autosoittimissa.

Montako poltinta sinne menee, kun uusin kaikki merkkivalot + mittariston valot? Ja ovatko kaikki samanlisella kannalla ja samankokoisia?
Voisi käydä ennakkoon ostamassa.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Vilijami
Viestit: 20
Liittynyt: 27.10.2007 13:21
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkupyörän pinnoista saa tehtyä koukut, ku nokkapihdeillä vääntää sentin matkalle yli 90asteen jyrkän mutkan. Parempi tulee, jos käy ostaan snap-onin valmiit koukut meisselikahvalla. Mittaristo on vaan tiivisteellä kiinni, eli ei haittoja.
2kpl 3w lasikantaisia parkkivalon hehkuja.
10kpl 0,4w lasikantaisia pikkuhehkuja, myyään kymmenen paketissa :happy: Nykäse vaikka lämppärin katkaisijan nuppi irti, niin saat tuon pikkuhehkun mallin.
Vaihoin just -92 200D:hen itelle kaikki :wink:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Itselläkin on lamppuprojekti menossa. Pari mittariston valoa on pimeänä (keskisuulake ja vänkärin lämmönsäätörulla) sekä kuluneiden jarrupalojen ja SRS:n merkkivalot. Peukut pystyyn, että jälkimmäisestä olisi vain polttimo palanut. :(
dealer kirjoitti:Vänkärin bagi on yhdellä 10 mm kantaisella pitkällä ruuvilla kiinni, ruuvi on syvällä kolossaan suoraan alhaaltapäin bagin keskivaiheille.
Eli keskisuutintako ei siis saa irti ilman turvaatyynyn irrottamista? Täytyy myöntää, että onpa siinäkin keksintö. Olisivat suosiolla jättäneet sen ruuvin pois. :nocando:

Tuon turvatyynynkö kuitenkin uskaltaa irrottaa. Akku ensin irti?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Roisto kirjoitti: Tuon turvatyynynkö kuitenkin uskaltaa irrottaa. Akku ensin irti?
Minä ainakin irrotin. On ollut useammankin kerran irti. Akkuakaan ei tarvi välttämättä irrottaa jos ei ota siitä bagistä johtoja irti. Johdossa riittää ainakin minulla just mitta, että bagin saa auton lattialle.
Varmin voi kuitenkin olla ottaa akku pois pelistä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Taktik kirjoitti:Minä ainakin irrotin. On ollut useammankin kerran irti. Akkuakaan ei tarvi välttämättä irrottaa jos ei ota siitä bagistä johtoja irti. Johdossa riittää ainakin minulla just mitta, että bagin saa auton lattialle.
Varmin voi kuitenkin olla ottaa akku pois pelistä.
Check. Eikun akku irti, 10 millinen heilumaan ja mankan koodilappu esiin. Pitääpä iltasella ryhtyä pelleilemään. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”