Mittariston ulkolämpötilamittarista

Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

mjo33400 kirjoitti:Veppen anturi korjattu ja lähtee tänään kotiin päin. :lol:
Sain vanhan anturin helposti pois putkesta ja valettua uuden tilalle. On muuten täsmälleen sama anturi kuin alkuperäinen. Teen asennusohjeet myöhemmin tänne, otin muutaman valokuvan.
Älkää hävittäkö risoja antureita koska niihin voi valaa uuden. :lol:
Paketti tuli perille, kiitoksia! :D Olit sitten oikein maalannut sen kiinnityslevynkin :shock:
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

veppe kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Anturi maksettu ja asennettu :arrow: Toimii :D
Hieno homma :D Milläs muuten teit anturin hermeettiseksi (niinkuin hieno sana kuuluu, aina oppii jotain uutta)?

Itsellähän tosiaan on jo kans mittari taas kunnossa, kun tuli otettua purkamolta kaupantekijäisinä 300TE:n anturi. No, kunhan tuo oma alkuperäinen saapuu, niin täytyy laittaa tilalle ja jättää toinen varaosaksi :lol:
Hermetisoin sen volkswaakenin tuulilasiliimaan upottamalla. :lol:
Pitäis pysyä veten loitolla.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ville S. kirjoitti:
veppe kirjoitti:
Ville S. kirjoitti:Anturi maksettu ja asennettu :arrow: Toimii :D
Hieno homma :D Milläs muuten teit anturin hermeettiseksi (niinkuin hieno sana kuuluu, aina oppii jotain uutta)?

Itsellähän tosiaan on jo kans mittari taas kunnossa, kun tuli otettua purkamolta kaupantekijäisinä 300TE:n anturi. No, kunhan tuo oma alkuperäinen saapuu, niin täytyy laittaa tilalle ja jättää toinen varaosaksi :lol:
Hermetisoin sen volkswaakenin tuulilasiliimaan upottamalla. :lol:
Pitäis pysyä veten loitolla.
Onko liiman lämpölaajentuma oikea, ettei katkaise anturin johtoja kuivuessaan.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

veppe kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Veppen anturi korjattu ja lähtee tänään kotiin päin. :lol:
Sain vanhan anturin helposti pois putkesta ja valettua uuden tilalle. On muuten täsmälleen sama anturi kuin alkuperäinen. Teen asennusohjeet myöhemmin tänne, otin muutaman valokuvan.
Älkää hävittäkö risoja antureita koska niihin voi valaa uuden. :lol:
Paketti tuli perille, kiitoksia! :D Olit sitten oikein maalannut sen kiinnityslevynkin :shock:
Pitihän se saada uuden veroiseksi. :lol: Itseasiassa rapsuttelin maalia pois koska halusin nähdä mitä metallia putki on ja lämmitin sitä kolvilla niin lähti ihan vetämällä anturi tupesta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

mjo33400 kirjoitti:
veppe kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Veppen anturi korjattu ja lähtee tänään kotiin päin. :lol:
Sain vanhan anturin helposti pois putkesta ja valettua uuden tilalle. On muuten täsmälleen sama anturi kuin alkuperäinen. Teen asennusohjeet myöhemmin tänne, otin muutaman valokuvan.
Älkää hävittäkö risoja antureita koska niihin voi valaa uuden. :lol:
Paketti tuli perille, kiitoksia! :D Olit sitten oikein maalannut sen kiinnityslevynkin :shock:
Pitihän se saada uuden veroiseksi. :lol: Itseasiassa rapsuttelin maalia pois koska halusin nähdä mitä metallia putki on ja lämmitin sitä kolvilla niin lähti ihan vetämällä anturi tupesta.
Uutta se ei paljon häpeäkään :D Iso kiitos vaivannäöstä :mrgreen:
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

:x tuplat tuli :x
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Roiton anturit lähti tänään kotia kohti. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Roiton anturit lähti tänään kotia kohti. :lol:
Jep, jep. Olivat postilaatikossa, kun tulin yöllä kotio. :D Tänks. Onko se siinä toisessa anturissa oleva musta pötkö nyt sitä epoksia vai onko siinä joku putki päällä ja epoksi sen sisällä? Onko se tuon väristä alunperin vai onko siinä maali päällä? En ole koskaan moiseen tököttiin törmännyt. :oops:

Ilmoittele, paljonko olen velkaa taikka jos voin jotain tehdä vastapalvelukseksi.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

On vanhan ohut-lyijykynän kuori joka on maalattu ja täytetty hartsilla. Katsotaan, jos joskus tarvitsen sinun apua. Eli homma on tältä osin loppuun suoritettu. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Täällähän tuntuu olevan asiantuntemusta näistä mittareista. Voiko näytön toimivuuden testata jotenkin? Liittimessä on neljä nastaa, jotka on numeroitu 1-4. Tuonhan saisi ilmeisesti toimintaan, kun hommaisi vielä anturin.
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Julli kirjoitti:Täällähän tuntuu olevan asiantuntemusta näistä mittareista. Voiko näytön toimivuuden testata jotenkin? Liittimessä on neljä nastaa, jotka on numeroitu 1-4. Tuonhan saisi ilmeisesti toimintaan, kun hommaisi vielä anturin.
Siis vainko neljä nastaa? No tämä vielä menee mutta eikö numerointi mene 1-5? Myös vanhemmassa mallissa pitäisi numerointi olla noin vaikkei nelosnasta olisikaan käytössä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Roisto kirjoitti: Siis vainko neljä nastaa? No tämä vielä menee mutta eikö numerointi mene 1-5? Myös vanhemmassa mallissa pitäisi numerointi olla noin vaikkei nelosnasta olisikaan käytössä.

t.
Risto
Ei tosiaan ole kuin numerot 1,2,3,4. Sehän on siis tämmönen:
lampomittari1
lampomittari2
lampomittari3
lampomittari4
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Julli kirjoitti:Ei tosiaan ole kuin numerot 1,2,3,4. Sehän on siis tämmönen:
Just, just. Tuossa omassa on tosiaan viisi nastaa rivissä, joten tuo on ihan erilainen. :shock: Näyttää olevan ihan ensimmäistä versiota (klik).

Kytkentäkaavioissa on mainittu vain kaksi mallia ja molemmissa on viisi nastaa. Vanhemmassa on vaan jätetty nelonen kytkemättä (nopeustieto). Jotain osviittaa voisi tieten saada, jos murkulan avaisi. Näkisi ainakin, mikä johto menee valolle ja mikä maihin.

EDIT: Löytyihän se. :D ETM:ssä oli kuva tuosta nelinapaisesta (sivu 109 (76 MB)).
1. virta (sulake 6)
2. maa (W1 – siinä mittariston takana)
3. anturi
4. valaistus (X6 – radion takana)

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Kiitoksia Roistolle poikkeuksellisen hyvistä ohjeista.

Näyttö ei herännyt henkiin. Syötin suoraan akusta navat 1 ja 2 sekä kokeilin laittaa maata napaan 3. Ainoa mikä toimi oli valaistus (napa 4).
Voisi aukaista vielä tuon kotelon ja katsoa näkyykö palaneita osia. Vika voi olla näytössäkin, koska siinä näkyy värivirhettä nurkissa. Voisihan tuota käydä paikallisessa elektroniikkapuljussakin kyselemässä josko vika siellä löytyisi.
W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos aukaiset sen niin ota kuvia molemmilta puolilta piirilevyä. Todennäköisesti nestekidenäyttö poikki. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Julli
Viestit: 132
Liittynyt: 19.2.2006 13:56
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

W211 270 CDI
ex. W124 "vanha läähättäjä" 200DT 155 kW
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Nestekidenäyttö näyttää olevan rikki. Hyvät kuvat! Kiitos. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Chrispe
Viestit: 71
Liittynyt: 09.9.2006 5:45
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Chrispe »

Hiukan menee asian vierestä mutta minulla ulkolämpötilamittari teki ensimmäisen mittariston irroituksen jälkeen sitä että valot paloi koko ajan mutta lukema katoili hetkittäin. Lukema on aina näyttänyt oikein.

Olen tuon jälkeen irroitellut mittariston pariin otteeseen. Polttimoiden vaihtoa ja himmenninpotikan kolvausta. Molemmilla kerroilla pidin sytkävirran ja valot päällä samalla kun työnsin mittariston paikalleen. Mittarin lukema näkyy, ei näy, näkyy, ei näy, näkyy, ei näy, näkyy... Ja lopulta toimi taas satunnaisesti. Arvelin vian olevan mittariston takana olevassa 5-napaisessa lämpömittarin liittimessä.

Huomasin pari päivää sitten että toisinaan lukema myös näkyy / vilahtaa "puolitehoisena" näytöllä. Eli täytyy tiirailla tietystä kulmasta "silmä kovana" että lukema näkyy. Päätin että mittaristo on pian avattava, olisihan se mukava seurata syksyn ensimmäisiä pakkaslukemia auton mittarista.

Tänään sain aikaiseksi irroittaa mittariston ja purin johtosarjan liittimen ja kiristelin liitinholkit. Työnsin kaikkin mittariston johdot paikalleen ja kokeilin, suureksi hämmästyksekseni siinä paloi vain valot. En saanut millään minkään taivaallista lukemaa näyttöön. Käytin näytönkin auki ja heiluttelin kaikkia johtoja mittariston takana, tuloksetta...

Muilla ollut vastaavaa vaivaa tai olisiko hyviä veikkauksia mistä lähteä vikaa etsimään?? Voiko johtosarjan liittimistä mitata yleismittarilla anturin mahdollisen kunnon, vaikka järjen mukaan vika ei voi olla siinä koska välillä lukema näkyi himmeästi... Näyttö pashana? (kenelläkään tarjota uutta *wink wink*)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Nostetaas asia taas pöydälle!


Mitä ostan kaupasta jos ulkolämpömittari näyttää kaikkia maailman fontteja :?

Välistä (todella harvoin tai ei oikeastaan koskaan) näyttää oikein, mutta pääasiassa mittarissa vain välähtelee jotain lukemia tai vaihtoehtoisesti lukema pysyy samana (tänään näytti +12,5 vaikka ulkona +25) mutta lukemasta ei näy kuin osa tai näyttöön mönkii matoja (menee melkein mustaksi koko homma)

Mittari vai anturi?


ps. onko liitin sulakerasian pohjalla vai jossain sen ja puskurin välillä???
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

piippu kirjoitti: Mittari vai anturi?


ps. onko liitin sulakerasian pohjalla vai jossain sen ja puskurin välillä???
Kuulostaisi ehkä jopa sekä että :) Mulla anturin ollessa pimeenä pelkkä lukema oli mitä sattuu, pääasiassa 56 astetta plussaa..

Ainakin mulla se liitin löytyi sulakerasian pohjalta ;)
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kuulostaa hyvältä :(

Paljon oli ohjeita tässäkin topicissa kuinka todeta laitteen kunto, mutta saisko oikein rautalanka ohjeet tälläiselle perusjuntille joka just ymmärtää kumpipää on anturi ja kumpi se mikä näyttää tuloksen :toks:

Elikkä, mittariston tempaisin jo päivällä käteen, mutta ei siellä takana mitään erikoista näkynyt (liittimet oli hyvin paikoillaan) ja nyt jäi vaivaamaan että olisko sen mittarin & anturin voinut jotenkin helposti todeta mittaamalla tuosta liitoksesta (ettei tarvisi kaivaa sulakerasian pohjalta sitä virallista liitosta koska siellä on pari muutakin johtoa.....vai voisko se olla sen rasian ulkopuolella, koska kyljessä oli semmonen 2napainen liitin ja johto muistutti hieman sitä mikä menee anturille :roll: )
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”