Lisävalojen asennus/sähköjen pohdintaa, kytkis lisätty..
Lisävalojen asennus/sähköjen pohdintaa, kytkis lisätty..
Tarkoitus olis huomenna asentaa ostamani Bosch Rallye 225:set Mersun keulalle. Koskapa noissa on 100 W:n polttimot, niin ajattelin vähän varmistella asennusta.
1) Molemmille omat releensä? Ainakin jossain lisävalorelesarjassa releen maxvirta oli 15 A. Tuossahan tulee 100 W / 12 V = 16,7 A x 2 = 33 A. Tukevahkot sulakkeetkin pitäisi jo tällöin olla Taidan siis laittaa molemmille oman releen ja sulakkeen. Onko järkeä? Vai mistä löydän kestävän releen?
2) Piuha 2,5 mm2, riittääkö vai laitetaanko paksumpaa? Joskus ehkä 10 vuotta takaperin tuli laskettua piuhojen lämpenemisjuttuja, mutta eihän niistä muista enää mitään
Ja sitten se kiinnitys. Täriseekö väkisellä ilman tukirautoja? Tukiraudat tuossa kyllä tuli mukana, mutta kun tarkoitus olisi asentaa ne kilven taakse tuleviin kiinnitysrautoihin, eikä maskiin. Eli tukirautoja ei oikein saisi mihinkään kiinni, ellei tekisi pikakiinnitystä vaikkapa siipimuttereilla niin, että konepellinkin saa vielä auki, vaikka tukiraudat olisivatkin maskissa
Jos vielä joku ehtisi vastailla pikaisesti, kun tarkoitus olisi vielä tänään kipaista Minimanista kaikki tarpeellinen asennustarvike
joskus myöhemmin on sitten tarkoitus värkätä noista lailliset, eli vaihtokytkimellä omien pitkien kanssa.. omat pitkäthän kannattaa pitää toiminnassa, koska tällöin ei tarvitse kilometrin päästä jo jäädä ajovalojen varaan
1) Molemmille omat releensä? Ainakin jossain lisävalorelesarjassa releen maxvirta oli 15 A. Tuossahan tulee 100 W / 12 V = 16,7 A x 2 = 33 A. Tukevahkot sulakkeetkin pitäisi jo tällöin olla Taidan siis laittaa molemmille oman releen ja sulakkeen. Onko järkeä? Vai mistä löydän kestävän releen?
2) Piuha 2,5 mm2, riittääkö vai laitetaanko paksumpaa? Joskus ehkä 10 vuotta takaperin tuli laskettua piuhojen lämpenemisjuttuja, mutta eihän niistä muista enää mitään
Ja sitten se kiinnitys. Täriseekö väkisellä ilman tukirautoja? Tukiraudat tuossa kyllä tuli mukana, mutta kun tarkoitus olisi asentaa ne kilven taakse tuleviin kiinnitysrautoihin, eikä maskiin. Eli tukirautoja ei oikein saisi mihinkään kiinni, ellei tekisi pikakiinnitystä vaikkapa siipimuttereilla niin, että konepellinkin saa vielä auki, vaikka tukiraudat olisivatkin maskissa
Jos vielä joku ehtisi vastailla pikaisesti, kun tarkoitus olisi vielä tänään kipaista Minimanista kaikki tarpeellinen asennustarvike
joskus myöhemmin on sitten tarkoitus värkätä noista lailliset, eli vaihtokytkimellä omien pitkien kanssa.. omat pitkäthän kannattaa pitää toiminnassa, koska tällöin ei tarvitse kilometrin päästä jo jäädä ajovalojen varaan
Viimeksi muokannut veppe, 16.11.2006 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Minä tein näin:
-4 neliön kaapeli akulta releelle, sulakepesä välissä
-2,5 neliön piuhat valoille, maat myös
-yhdellä releellä tein, onnistuu kunhan virrankesto väh. 35A
-ei lisätukia, eikä tarvettakaan. kokeile ensin väriseekö
edit. tuolta voipi lukea lisää
viewtopic.php?t=189
-4 neliön kaapeli akulta releelle, sulakepesä välissä
-2,5 neliön piuhat valoille, maat myös
-yhdellä releellä tein, onnistuu kunhan virrankesto väh. 35A
-ei lisätukia, eikä tarvettakaan. kokeile ensin väriseekö
edit. tuolta voipi lukea lisää
viewtopic.php?t=189
Viimeksi muokannut ahonen v, 10.11.2006 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
No? Miksi? Selitystä kehiin Maskissahan ne vain on turhana painolastina ja ei yhtään huvita rikkoa tuota maskia.. Toisaalta, saisi hyvän syyn kesällä pistää uuden Avarimaskin kesän ajaksidealer kirjoitti:Virhe.mutta kun tarkoitus olisi asentaa ne kilven taakse tuleviin kiinnitysrautoihin, eikä maskiin
Tänään suuntailin eräästä 124:stä valoja, rekisterikilpilevyssä ne pienet muovikoppaiset Hellat - hyvin tärisi.
Bosch 225 ilman ylätukia ei onnistu mitenkään kilpilevyyn ellet pulttaa sitä todella liikkumattomaksi puskurinrautaan kiinni, enkä usko sittenkään.
Maskiasennuksessa ainut ikävä piirre on se, ettei konepelti pysy "puoliasennossa" - mutta päänsä siihen lyö muutenkin ellei nosta täysin pystyyn.
Sitäpaitsi pellinalle tarvitsee kurkkia niin kovin harvoin.
Maskiverkkohan ei maksa paljoa uutenakaan, eikä se talvella listoja tarvitse - vedät vaan mustaksi niinkuin minä omastani ja valot siihen kiinni.
Kesäksi uusi, tai se avarimaski...
Bosch 225 ilman ylätukia ei onnistu mitenkään kilpilevyyn ellet pulttaa sitä todella liikkumattomaksi puskurinrautaan kiinni, enkä usko sittenkään.
Maskiasennuksessa ainut ikävä piirre on se, ettei konepelti pysy "puoliasennossa" - mutta päänsä siihen lyö muutenkin ellei nosta täysin pystyyn.
Sitäpaitsi pellinalle tarvitsee kurkkia niin kovin harvoin.
Maskiverkkohan ei maksa paljoa uutenakaan, eikä se talvella listoja tarvitse - vedät vaan mustaksi niinkuin minä omastani ja valot siihen kiinni.
Kesäksi uusi, tai se avarimaski...
Tämmöset pyöreät nbb:t mulla on.
Noissa on aika tukeva tuo kiinnityssysteemi ja on niin kevyet, että peltikin pysyy auki (ai niin tiilerillä onki 4 pönttöö kiinni).
linkki
Noissa on aika tukeva tuo kiinnityssysteemi ja on niin kevyet, että peltikin pysyy auki (ai niin tiilerillä onki 4 pönttöö kiinni).
linkki
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Kaapelin valinnassa ei kannata tuiottaa lämpenemisjuttuihin. Tarkoituksena kun on minimoida jännitehäviö, eli kaapelit kannattaa ylimitoittaa. Neljäneliön kaapeli/lyhty on sopivan reilu mitoitus. Toki 2.5:kin riittää.
Releenä kestää 30A laadukas rele mainiosti. Itse asiassa virta alle 15A:n koskapa lamppujen teho ilmoitetaan, melko varman muistikuvan mukaan, 13.5V jännitteelle. (Olit laskenut virran neljälle lampulle )
Rekisterikilpikiinnikettä voi käyttää apuna, mutta yksinään se ei riitä. Itse tein lampuille tukikehikon maskin alta. Tukirautana käytin 20x3 lattaa. Raudat menevät lampun alakiinnikkeeseen, sekä lampun taakse yläosaan, josta sitten säädettävä tuki lamppuun. Näin maski säilyy ehjänä, eivätkä lamput tärise.
Releenä kestää 30A laadukas rele mainiosti. Itse asiassa virta alle 15A:n koskapa lamppujen teho ilmoitetaan, melko varman muistikuvan mukaan, 13.5V jännitteelle. (Olit laskenut virran neljälle lampulle )
Rekisterikilpikiinnikettä voi käyttää apuna, mutta yksinään se ei riitä. Itse tein lampuille tukikehikon maskin alta. Tukirautana käytin 20x3 lattaa. Raudat menevät lampun alakiinnikkeeseen, sekä lampun taakse yläosaan, josta sitten säädettävä tuki lamppuun. Näin maski säilyy ehjänä, eivätkä lamput tärise.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Oho Niinpä olinkin. Ja varmasti laskin tietokoneen kalkulaattorilla 100/12 ja sain 16,7 No, ehkä laskinkin vahingossa kahteen kertaan x 2 Vähän minä itsekin hämmästyin, että 33 A virtaa, notta eihän tarpeeksi isoja sulakkeitakaan taida löytyä No, ehkä tuossa sittenkin menee yksi parempi rele ja 20 A sulakePerttu K kirjoitti:(Olit laskenut virran neljälle lampulle )
Varman päällehän nämä hommat pitää laskea. Kun koulussa aikanaan alettiin opetella lujuuslaskentaa ja jossain vaiheessa alkoi tuntua että osaakin jotain, niin opettaja palautti meitä maanpinnalle:
"Nämä varmat luvut ovat vähän vaarallisia. Jos teille nyt antaisi tehtäväksi mitoittaa polkopyörän etuakselin.... Siitä tulisi suurimmalla osalla teistä 7cm paksu!" Oli varmaan oikeassa.
"Nämä varmat luvut ovat vähän vaarallisia. Jos teille nyt antaisi tehtäväksi mitoittaa polkopyörän etuakselin.... Siitä tulisi suurimmalla osalla teistä 7cm paksu!" Oli varmaan oikeassa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Mulla tuo lisävaloprojekti etenee kuin Iisakin kirkon rakennus kädettömillä timpureilla Tunti illassa aikaa, niin ei jaksa lähteä pajalle virittelemään Teline maskin taakse on sentään valmis ja maalattu Tosin en ole vielä testannut, toimiiko se käytännössä
Suunnittelen parhaillaan kytkentöjä, jotta nuo valot saadaan laillisiksi Nyt tarvitsis tietää, että kun kytken pitkät valot päälle, niin sammuvatko samalla lyhyet valot. Ts. onko kytkentä tehty vaihtokytkimellä, vaiko jollain muulla tavoin? Eikös kuitenkin H4:ssa lyhyet sammu, kun pitkät kytketään päälle? Ja sitten, että kuinkas hitaita/nopeita kytkentä- ja vaihtoreleet yleensä on, lähinnä siinä vaiheessa, kun virta releen "syötöltä" (mikä se on oikea nimitys tälle?) sammutetaan? Eli kestääkö kauankin, että veto loppuu, kun releeltä sammutetaan virta?
Hölmöjä kysymyksiä, toivottavasti saan niitä fiksumpia vastauksia
Suunnittelen parhaillaan kytkentöjä, jotta nuo valot saadaan laillisiksi Nyt tarvitsis tietää, että kun kytken pitkät valot päälle, niin sammuvatko samalla lyhyet valot. Ts. onko kytkentä tehty vaihtokytkimellä, vaiko jollain muulla tavoin? Eikös kuitenkin H4:ssa lyhyet sammu, kun pitkät kytketään päälle? Ja sitten, että kuinkas hitaita/nopeita kytkentä- ja vaihtoreleet yleensä on, lähinnä siinä vaiheessa, kun virta releen "syötöltä" (mikä se on oikea nimitys tälle?) sammutetaan? Eli kestääkö kauankin, että veto loppuu, kun releeltä sammutetaan virta?
Hölmöjä kysymyksiä, toivottavasti saan niitä fiksumpia vastauksia
veppe kirjoitti: Suunnittelen parhaillaan kytkentöjä, jotta nuo valot saadaan laillisiksi Nyt tarvitsis tietää, että kun kytken pitkät valot päälle, niin sammuvatko samalla lyhyet valot. Ts. onko kytkentä tehty vaihtokytkimellä, vaiko jollain muulla tavoin? Eikös kuitenkin H4:ssa lyhyet sammu, kun pitkät kytketään päälle? Ja sitten, että kuinkas hitaita/nopeita kytkentä- ja vaihtoreleet yleensä on, lähinnä siinä vaiheessa, kun virta releen "syötöltä" (mikä se on oikea nimitys tälle?) sammutetaan? Eli kestääkö kauankin, että veto loppuu, kun releeltä sammutetaan virta?
Hölmöjä kysymyksiä, toivottavasti saan niitä fiksumpia vastauksia
H4:set on vaihtokytkimellä eli lyhyet sammuu kun kytketään pitkät, mutta esim. väyrysessä (H7) jää lyhyet palaan kaukojen rinnalle.
Releessä tehdään ohjausvirralla magneettikenttä, joka vetää kytkinpinnat kiinni. Eli heti kun ohjausvirta loppuu, niin kytkentä aukeaa. Mitä tuohon nyt menis aikaa aikaa, kun jännite putoaa releellä asti ....
Veikkaisin pyöreästi jotain 50-135 ms
Vai halusitko että lisävalot jää "hehkumaan" hetkeksi kun sammutat ne ??
Jos haluat, niin piirustelin kyllä sen kytkennän itselle kun asensin valoja. Voin pistää sen vaikka nettiin. Toisaalta, jos haluat nauttia oivaltamisen ilosta, niin senkin ymmärrän. Luovuin kuitenkin ajatuksesta ja päätin ajella reilusti laittomilla valoilla. Otan valot nimittäin kuitenkin kesäksi pois ja kesällä on katsastuskin.
Viitisen relettä hommaan menee ja kaikki herätteet ym. releille löytyy sulakerasiasta. Niin tosiaan sen releen "syöttöä" sanotaan herätteeksi tai herätevirraksi.
Viitisen relettä hommaan menee ja kaikki herätteet ym. releille löytyy sulakerasiasta. Niin tosiaan sen releen "syöttöä" sanotaan herätteeksi tai herätevirraksi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
No herätehän se tietysti olikin Juu, oivaltamisen iloahan tässä haeskellaan Onhan noita sähkökytkentöjä kuitenkin koulutuksen puolesta tullut mietittyä, vaikka töissä mennäänkin ihan nörttihommissa Kytkis on jo paperilla, pitää vielä siirtää koneellePerttu K kirjoitti:Jos haluat, niin piirustelin kyllä sen kytkennän itselle kun asensin valoja. Voin pistää sen vaikka nettiin. Toisaalta, jos haluat nauttia oivaltamisen ilosta, niin senkin ymmärrän. Luovuin kuitenkin ajatuksesta ja päätin ajella reilusti laittomilla valoilla. Otan valot nimittäin kuitenkin kesäksi pois ja kesällä on katsastuskin.
Viitisen relettä hommaan menee ja kaikki herätteet ym. releille löytyy sulakerasiasta. Niin tosiaan sen releen "syöttöä" sanotaan herätteeksi tai herätevirraksi.
Ajattelin kyllä pärjätä kahdella releellä, yksi kytkentärele ja yksi vaihtorele Ongelmana on lähinnä lyhyiden valojen ohjaaminen pitkiä sammutettaessa hetken aikaa kahdesta kautta ja sehän taitaapi johtaa oikosulkuun Eli voi olla, että lyhyitäkin varten tarvitsen vaihtoreleen, jottei tuota ongelmaa tule.. Tai sitten tarvitaan hidas sulake
Mullahan on ajatuksena tehdä kytkentä niin, että sähköiset kytkennät saa poistettua "parissa sekunnissa", eli esim. kun kesäksi ottaa pois lisävalot, niin alkuperäisen liittimen välistä välipiuhat poistamalla päästään takaisin originelliin
Ai, eikös ne 100W:n polttimoilla lailliset olekaan Minä kun luulin, että se 37,5 referenssit tuleepi nimenomaan niillä 100 wattisilla Vai onko se sitten vain niin, että koska tulee yhteensä 75, niin ei saa millään muotoa laillisiksi? Yritänkö siis noista valoista turhaan laillisia tehdädealer kirjoitti:Mitäs jos kytkisi pitkien ja puolivalojen johdot yhteen ja diodi väliin ?
Pitkiltäpäin menisi virta puolivaloille muttei puolikkailta pitkille ?
Koskapa noissa on 100 W:n polttimotSuunnittelen parhaillaan kytkentöjä, jotta nuo valot saadaan laillisiksi
Edit: Tuossa diodiratkaisussakin tulisi se ongelma, että kun pitkät sammutetaan (== puolivalot kytketään päälle), menee pitkiltä vielä releen hitauden takia jonkin aikaa virtaa puolivaloille Virtaa yhtä aikaa pitkiltä ja puolivalojen "oikeista" piuhoista...
Jaa, enpä ole miettinyt tarkemmin tuota kytkentää tuolta kantiltadealer kirjoitti:Mitäs se haittaa, ei kai mitään ?Virtaa yhtä aikaa pitkiltä ja puolivalojen "oikeista" piuhoista...
Satawattiset polttimothan ovat laittomat umpion referenssiluvusta riippumatta.
No, onpahan ainakin katsastusinssiä varten laillisen näköiset Eli 100 wattisella todellinen referenssiluku on jotain aivan muuta.. yhteensä melkein kaksinkertainen kai
Anyway, tuossa tuo kytkis sitten olis. Lampun koko kuvaa sitä, mikä lamppu on kyseessä, ei sitä, missä se fyysisesti sijaitsee Saapi arvostella
Tuossa on siis pari mahdollista ongelmakohtaa rinkuloitu punaisella. Toinen on tuo lyhyiden kytkentä tuolla yläreunassa ja toinen on vaihtoreleen kytkeminen päälle "lisäpitkäkatkaisijan" avulla.
Lisäsin tuohon siis kolmannen releen. Kahdellakin olisi pärjännyt, mutta silloin vakiopitkät olisivat menneet perinteistä reittiä, tosin tuon releen läpi, mutta lisätehoa niille ei olisi tullut, päinvastoin ehkäpä olisi tullut vain lisää jännitehäviöitä Tai oikeastaan pärjäisi toisellakin tapaa kahdella, mutta silloin sekä lisäpitkät, että vakiopitkät menisivät palaessaan kahden releen läpi, mikä ei välttämättä olisi hyvä juttu..
Tässäpä tuo minun versio. Pitäisi olla aika ongelmaton ja samalla tulevat alkuperäiset valotkin parannettua. Sulakkeiden sijoittamista releiden jälkeen, kummallekin puolelle omansa kannattaa harkita, niin ei pääse äkkipimeys yllättämään niin helposti.
1=alkuperäinen kaukovalon johto
2=alkuperäinen lähivalon johto
3=lisävalojen kytkimeltä
Lähi- ja kaukovalojen herätteet saa kätevästi sulakerasiasta. Sulaketaulun alla on ruuviliittimet, joten alkuperäisiä johtoja ei tarvitse katkoa.
1=alkuperäinen kaukovalon johto
2=alkuperäinen lähivalon johto
3=lisävalojen kytkimeltä
Lähi- ja kaukovalojen herätteet saa kätevästi sulakerasiasta. Sulaketaulun alla on ruuviliittimet, joten alkuperäisiä johtoja ei tarvitse katkoa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Noin itsekin vaihtoehtoisesti ajattelin, että olisi kahdella releellä saanut noi pitkät ja lisäpitkät kytkettyä, mutta sitten ajattelin, että turhaan kahden releen läpi sitä virtaa kuskataan.. No, olishan se vähän helpompi kytkeäkin tietysti noin.. Ei näyttäisi niin hullulta toi lisäpitkien kytkimen "takaisinkytkentä"
Mitäpä tuolla sulakkeilla tarkoitit? Onhan tuossa sulakkeet jo kaikkien releiden edessä.. Toki tuo kauko- ja lähivalojen kytkentä on väärin piirretty, koska oikeastihan molemmilla taitaa olla oma sulakkeensa.. Vai tarkoititko, että herätteellekin kannattaa laittaa sulake?
Ja varmaan tuo lähivalojenkin relekytkentä auttaisi, ettei olisi niin himmeät lähivalot
Ei kun nyt hoksasin, mitä tarkoitit Eli lähivaloja ei kannata kytkeä apupitkien kanssa palamaan saman sulakkeen kautta, koska jos se sulake pamahtaa, niin sekä pitkät, että lyhyet keikahtaa Juu, kiitti vinkistä, täytyypä tuo korjata
Edit: Mitäs muuten palaneen valon merkkivalo tykkää näistä kytkennöistä? Pitäis silleen saada kytkettyä, ettei ainakaan pelkät lyhyet päällä mollottaisi kojelaudassa, koska silloin ei tiedä yhtään, että onko joku lamppu palanut vai ei. Ja se tuo merkkivalo on kuitenkin ylihyvä varuste, kun eipä mullakaan yleensä paria päivää pitempään mikään polttimo ole pimeänä. Kun taas vertaa mitä tuolla liikenteessä näkee, niin joka toinen päivä ajelee jonkun perässä, jolla ei takavalot pala lainkaan
Mitäpä tuolla sulakkeilla tarkoitit? Onhan tuossa sulakkeet jo kaikkien releiden edessä.. Toki tuo kauko- ja lähivalojen kytkentä on väärin piirretty, koska oikeastihan molemmilla taitaa olla oma sulakkeensa.. Vai tarkoititko, että herätteellekin kannattaa laittaa sulake?
Ja varmaan tuo lähivalojenkin relekytkentä auttaisi, ettei olisi niin himmeät lähivalot
Ei kun nyt hoksasin, mitä tarkoitit Eli lähivaloja ei kannata kytkeä apupitkien kanssa palamaan saman sulakkeen kautta, koska jos se sulake pamahtaa, niin sekä pitkät, että lyhyet keikahtaa Juu, kiitti vinkistä, täytyypä tuo korjata
Edit: Mitäs muuten palaneen valon merkkivalo tykkää näistä kytkennöistä? Pitäis silleen saada kytkettyä, ettei ainakaan pelkät lyhyet päällä mollottaisi kojelaudassa, koska silloin ei tiedä yhtään, että onko joku lamppu palanut vai ei. Ja se tuo merkkivalo on kuitenkin ylihyvä varuste, kun eipä mullakaan yleensä paria päivää pitempään mikään polttimo ole pimeänä. Kun taas vertaa mitä tuolla liikenteessä näkee, niin joka toinen päivä ajelee jonkun perässä, jolla ei takavalot pala lainkaan
Nuo piirtämäni ovat sulakkeet asennetaan siis jälkikäteen. Piirustuksen teon jälkeen tuli sitten tuo äkkipimeys mieleen ja uusimpien tutkimusten mukaan siis sulakkeet tulisi siten, ettei kaikki valot voi kerralla sammua.
Sulakerasiaan tulee vain yksi lähi- ja yksi kaukovalojen johto valonvaihtimelta ja ne jaetaan vasta siellä oikealle ja vasemmalle. Ilmeisesti ne menevät vasta sulakkeen jälkeen valovian releelle. Jos herätteet otetaan sulakerasiasta ja alkuperäiset valojen johdot jätetään virrattomiksi, pitäisi valovian merkkivalonkin pysyä pimeänä, koska sen kautta ei kulje enää mitään lähi- eikä kaukovaloihin liittyvää virtaa.
Tätä kytkentää en ole koskaan testannut, koska luotan aidosti laittomiin valoihin.
Sulakerasiaan tulee vain yksi lähi- ja yksi kaukovalojen johto valonvaihtimelta ja ne jaetaan vasta siellä oikealle ja vasemmalle. Ilmeisesti ne menevät vasta sulakkeen jälkeen valovian releelle. Jos herätteet otetaan sulakerasiasta ja alkuperäiset valojen johdot jätetään virrattomiksi, pitäisi valovian merkkivalonkin pysyä pimeänä, koska sen kautta ei kulje enää mitään lähi- eikä kaukovaloihin liittyvää virtaa.
Tätä kytkentää en ole koskaan testannut, koska luotan aidosti laittomiin valoihin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99