W124:n mittariston irroituksesta taas vaihteeksi...
W124:n mittariston irroituksesta taas vaihteeksi...
Olen selannut/kahlannut kaikki mittariston irroitus-threadit läpi apuja hakeakseni, mutten vaan saa omasta 260E:stäni mittaristoa irti. Löytyiskö keneltäkään ihan valokuvaa tai vaikka piirrosta siitä, että millainen klipsi se oikein siellä mittariston takana kanittaa? Olisin kovin kiitollinen
- Jarg -
- Jarg -
- Arto N
- Betonileipuri <br> Miele-mies
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 14.10.2005 8:25
- Paikkakunta: Kangasala
Hyvä että sait sanaisen arkkusi auki. Ei siellä ole mitään klipsejä, pelkkää ajan mukanaan tuomaa pa*kaa vaan.
Se siellä jumittaa.
Vaikka toisaalta saattaa olla mittarivaijerikin niin kireällä että ei anna yhtään myöden mutta tuskimpa.
Eli koukkuihin vetoa vaan, voima voittaa järjen
Tai järkimies jos olet niin ota ratinaluspaffi pois ja pukkaa mittari alakautta ulos

Vaikka toisaalta saattaa olla mittarivaijerikin niin kireällä että ei anna yhtään myöden mutta tuskimpa.
Eli koukkuihin vetoa vaan, voima voittaa järjen

Tai järkimies jos olet niin ota ratinaluspaffi pois ja pukkaa mittari alakautta ulos

Ok,
Mulle tuli toi klipsihomma ensimmäisenä mieleen, koska mittaristo perhana kanittaa vasemmasta yläreunastaan aivan älyttömästi. Oikean reunan puolesta kai irti lähtisi.
Vaijeria löysäsin vapauttamalla sen polkimien takaa klipsistään. Sitä vaikutti olevan ~10 cm vapaana, joten ei kait senkään pitäis kanittaa? Tuota ratinaluspaffin poistoa voiskin miettiä seuraavaksi. Asiallisia ulosvetokoukkuja mulla ei nimittäin ole... vain itse tehty polkupyöränpinnaversio
Mulle tuli toi klipsihomma ensimmäisenä mieleen, koska mittaristo perhana kanittaa vasemmasta yläreunastaan aivan älyttömästi. Oikean reunan puolesta kai irti lähtisi.
Vaijeria löysäsin vapauttamalla sen polkimien takaa klipsistään. Sitä vaikutti olevan ~10 cm vapaana, joten ei kait senkään pitäis kanittaa? Tuota ratinaluspaffin poistoa voiskin miettiä seuraavaksi. Asiallisia ulosvetokoukkuja mulla ei nimittäin ole... vain itse tehty polkupyöränpinnaversio

Ei oo ylhäällä mitään klipsejä ja periaatteessa alhaallakaan ei pitäis olla mitään kaniavaa klipsiä. Omassa oli jotakin pelti lärpäkkeitä alapuolella, mutta ei ne siihen ulos vetämiseen / työntämiseen vaikuttanu.
Itse ehdottelisin myös tuota työntö taktiikkaa, jos ei vetämällä lähde. Just vasemman puolen saa alakautta työnnettyä hyvin ulospäin. Oikee puoli saattaa vaatia vähän "ilmaputken" ja muiden osien irrotusta, jos mittaristo on sikatiukassa.
Itse ehdottelisin myös tuota työntö taktiikkaa, jos ei vetämällä lähde. Just vasemman puolen saa alakautta työnnettyä hyvin ulospäin. Oikee puoli saattaa vaatia vähän "ilmaputken" ja muiden osien irrotusta, jos mittaristo on sikatiukassa.
Huoh,
Lähti mittari viimein irti! Sain vihdoin aikaiseksi ajaa auton talliin ja purkaa hieman ratin alta verhoiluja. Oikeassa olitte, ei varsinaisia klipsejä ollut. Vain kumit, jotka kanittivat kojelaudan metallisiin kiinnikkeisiin "hieman". Kiitos!
Eikä tarvinnut edes kirurgin otteita vaijerin irroitukseen - sen verran löysää alapäästä löytyi
Lähti mittari viimein irti! Sain vihdoin aikaiseksi ajaa auton talliin ja purkaa hieman ratin alta verhoiluja. Oikeassa olitte, ei varsinaisia klipsejä ollut. Vain kumit, jotka kanittivat kojelaudan metallisiin kiinnikkeisiin "hieman". Kiitos!
Eikä tarvinnut edes kirurgin otteita vaijerin irroitukseen - sen verran löysää alapäästä löytyi

laitampa samantien omat kokemukset ekasta mittarin irrotuksesta.
mittari on kiinni kohdalla aika kiilamaisesti, ei ole muttereita tms. lähtee irti siis suoraan rattia kohti. pikkusenko kulmista ruuvarilla sai liikkumaan sit ei tarttenu muutaku vetää sitä pikkasen eteenpäin(liikku noin 7 cm, w124 250d -90) ja nartunkouralla ruuvata mittarivaijeri irti. meinas usko kyllä loppua kun aluksi ei meinannu lähteä mihinkään ja purkasin alaosankin pois ratin alta, mut kun sain käden siitä alle ei kyl ollu mitään apua mulle ku oli niin ahdasta. onnistuin saamaan mittarivaijerin irti silleen että koura vaan mittariston ja kojelaudan vierestä sisälle ja väkivallalla vaijeri kiertäen irti. sitten toiseen suuntaan meni helpommin
niin ja jos nypit ne vaijerit ja sähköpiuhat irti mittarin takaa irti niin alottejian kannatta kyllä piirtää kuva mikä piuha meni minnekki.
mut nyt on mittareissa kromirinkulat ja siniset ledivalot antaa aivan käsittämättömän pornon vaikutelman, hohtaa nätisti. ledivalot tilasin saksasta joltakin nyrkkipajalta oisko ollu joku tuningmods niminen putiikki. ainoa nega oli että ohjeet oli saksaks mut kaikki muu oli jees, niija kaupanpäällisiks lähettivät pikkupussin haribo-nallekarkkeja!!1
mittari on kiinni kohdalla aika kiilamaisesti, ei ole muttereita tms. lähtee irti siis suoraan rattia kohti. pikkusenko kulmista ruuvarilla sai liikkumaan sit ei tarttenu muutaku vetää sitä pikkasen eteenpäin(liikku noin 7 cm, w124 250d -90) ja nartunkouralla ruuvata mittarivaijeri irti. meinas usko kyllä loppua kun aluksi ei meinannu lähteä mihinkään ja purkasin alaosankin pois ratin alta, mut kun sain käden siitä alle ei kyl ollu mitään apua mulle ku oli niin ahdasta. onnistuin saamaan mittarivaijerin irti silleen että koura vaan mittariston ja kojelaudan vierestä sisälle ja väkivallalla vaijeri kiertäen irti. sitten toiseen suuntaan meni helpommin

mut nyt on mittareissa kromirinkulat ja siniset ledivalot antaa aivan käsittämättömän pornon vaikutelman, hohtaa nätisti. ledivalot tilasin saksasta joltakin nyrkkipajalta oisko ollu joku tuningmods niminen putiikki. ainoa nega oli että ohjeet oli saksaks mut kaikki muu oli jees, niija kaupanpäällisiks lähettivät pikkupussin haribo-nallekarkkeja!!1

e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
http://cgi.ebay.de/Blaues-HiTec-Tacho-U ... dZViewItemBLIZ kirjoitti:l. ledivalot tilasin saksasta joltakin nyrkkipajalta oisko ollu joku tuningmods niminen putiikki.
lienee oheinen setti;mitä ja minkälainen pakkaus on kyseessä?
Yep, kyseessä on semmoen plugnplay systeemi kuvitetulluilla ohjeilla, tekstit tosin saksaks. mut on kyl sen verran helppo fiksata ite vaikkei ymmärrä saksaakaan.
1)mittari irti
2)putkiledit (2kpl)pikkusiin kolosiinsa ohjeitten mukaan
3)mukana tulevasta sulatusmuovista kerrokset kulmiin niin että pysyvät paikallaan
4) pistä piuhat ja muuntajaboxit paikalleen tai jätä taakse roikkumaan
5)mittari paikalleen.
kuulostaa helpolta ja onki helppo juttu. niin ja älä unohda että todnäk saat myös haribonalleja kaupanpäälle
1)mittari irti
2)putkiledit (2kpl)pikkusiin kolosiinsa ohjeitten mukaan
3)mukana tulevasta sulatusmuovista kerrokset kulmiin niin että pysyvät paikallaan
4) pistä piuhat ja muuntajaboxit paikalleen tai jätä taakse roikkumaan
5)mittari paikalleen.
kuulostaa helpolta ja onki helppo juttu. niin ja älä unohda että todnäk saat myös haribonalleja kaupanpäälle

e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
No niin, mittari oli irti ja korjattavana. Takaisinlaitto olikin lasten leikkiä (kun osa piuhoista on tehtaalla numeroitu ja liittimet eivät mene kuin tietyllä tavalla paikalleen). Ratin alunen tuli loppupeleissä ihan turhaan irroitettua. Jatkoa ajatellen koitin hieman "pehmentää" niitä kanittavia kumeja hiertämällä, niin josko mittaristo lähtisi paremmin irti kun tulee taas tarve irroitella.
teaa kirjoitti:Ei oo ylhäällä mitään klipsejä ja periaatteessa alhaallakaan ei pitäis olla mitään kaniavaa klipsiä. Omassa oli jotakin pelti lärpäkkeitä alapuolella, mutta ei ne siihen ulos vetämiseen / työntämiseen vaikuttanu.
Itse ehdottelisin myös tuota työntö taktiikkaa, jos ei vetämällä lähde. Just vasemman puolen saa alakautta työnnettyä hyvin ulospäin. Oikee puoli saattaa vaatia vähän "ilmaputken" ja muiden osien irrotusta, jos mittaristo on sikatiukassa.
Sikatiukassapa kyllä, tai ainakin kireällä.
Yritettiin äsken irrottaa omasta lankusta mittaristoa polttimonvaihtoa varten.
Tavan koukuilla ei irronnut mihinkään, joten avasimme ratin alla olevan muovin. Mitään iloa siitä ei ollut: ison miehen kädelle mittarinalunen on ihan liian täynnä tavaraa, on törmäyspalkkia, lämppärin putkia ja mitä kaikkea.
Lopulta joku muisti, että onhan toisaaalla pakkelointilastoja. Kolme lastaa mittariston väliin, sormet hellinä vetämistä ja jo lähtivät mittarit tulemaan ulospäin. Ainakin sentin verran, siis. Sitten tökkkäsi mittarin vaijeriiin, joka on tässä autossa ilmeisen tiukalla.
Mistäs sitä nyt sitten saisi löysytettyä noin helpoimman kautta?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
mä taistelin kauheesti kanssa oman mittariston kanssa että sain sen irti.. oli pikkasen jumissa.. yritin työntää ja vetää jne myös.. kyllä se sitten lopulta tuli irti kunhan piti huolta että tosiaan ei montaa milliä mene vinoon kun nykii ulospäin..
ja se nopeusmittarin vaijeri.. huh huh.. juu ensin jalkamatto irti ja se sieltä koukusta irti että sai sentin pari lisää tilaa.. munkin oli käytettävä erittäin pieniä knipex boxtonkeja että sai löysättyä sitä mutteria sen verran että sai irti.. sormet hellänä sitä yritti runnoa auki eikä onnistunut. ja kyllä sinne taakse alhaaltapäin paksukin käsivarsi mahtuu kivuliaasti kun tarpeeksi ujuttaa.
kun sitä pari kolme kertaa ottaa pois ja asentaa takaisin niin se alkaa onnistumaan helpommin. notkistuu paikat tai oppii tekniikan..
ja se nopeusmittarin vaijeri.. huh huh.. juu ensin jalkamatto irti ja se sieltä koukusta irti että sai sentin pari lisää tilaa.. munkin oli käytettävä erittäin pieniä knipex boxtonkeja että sai löysättyä sitä mutteria sen verran että sai irti.. sormet hellänä sitä yritti runnoa auki eikä onnistunut. ja kyllä sinne taakse alhaaltapäin paksukin käsivarsi mahtuu kivuliaasti kun tarpeeksi ujuttaa.
kun sitä pari kolme kertaa ottaa pois ja asentaa takaisin niin se alkaa onnistumaan helpommin. notkistuu paikat tai oppii tekniikan..
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
..making sense, is NOT my priority..
Ok, täytyy katsoa uudestaan. Kyllä se siis jo oli tulossa ulos selkeästi, mutta ihan sentin jälkeen tuntui miten siellä joku "nappaa kiinni" ja pysäyttää menon.Nippe kirjoitti:Kuskin jalkatilasta mattojen alta saa löysiä, mutta ei se varmaan siitä oo kiinni.
Se ei tod.näk. oo tulossa suoraan ulos.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Ku irrottaa se mittarinvaijerin pois ennenko alkaa ulospäin sitä vetämään ni tulee helpommin, ja jos alkaa kanittamaan ni kummassaki reunassa ne "fyllit" saattaa ahdistaa.
Ite oon mittaristoja ottanu irti tyynesti ohutta ja suht kapeaa ruuvaria, puupalikkaa tms avuks käyttäen, eikä oo jääny jälkiä mittaristoon eikä siihe kolon ympärille, tiukassa ne saattaa olla mutta ku sen ohuen ja kapean ruuvarin työntää sille kohtaa missä ne vetonypykät on..siis siihe mistä sen pitäis nousta...ja niitä kohtia aavistuksen levittää ni vasen pupli ekana ulospäin..sitte vetää mittaristoa 2-4 milliä sinne vasemmalle ja nylpyttää ulospäin...jos ei tykkää nousta vieläkään ni sitä vasenta puolta tyrkkää pikkasen sisemmäks jotta se mittaristo luulee olevansa suorassa ja sitte KOVAA nyppäsee ulommas ni kyllä se sieltä tulee.
Aika kaposet kädet ja voimakkaat sormet saa välillä olla ku se mittarinvajerin irrottaa..vaan kyllä sekin irtoaa.....jollei muuten ni just nylpyttämällä...milli kerrallaan.
Juutuupista löytyy sergein sinne laittama viteo irrotuksesta, siinä se käy esiin kui nopsaan se sieltä tulee...ei en sitä jaksanu ettiä
Ite oon mittaristoja ottanu irti tyynesti ohutta ja suht kapeaa ruuvaria, puupalikkaa tms avuks käyttäen, eikä oo jääny jälkiä mittaristoon eikä siihe kolon ympärille, tiukassa ne saattaa olla mutta ku sen ohuen ja kapean ruuvarin työntää sille kohtaa missä ne vetonypykät on..siis siihe mistä sen pitäis nousta...ja niitä kohtia aavistuksen levittää ni vasen pupli ekana ulospäin..sitte vetää mittaristoa 2-4 milliä sinne vasemmalle ja nylpyttää ulospäin...jos ei tykkää nousta vieläkään ni sitä vasenta puolta tyrkkää pikkasen sisemmäks jotta se mittaristo luulee olevansa suorassa ja sitte KOVAA nyppäsee ulommas ni kyllä se sieltä tulee.
Aika kaposet kädet ja voimakkaat sormet saa välillä olla ku se mittarinvajerin irrottaa..vaan kyllä sekin irtoaa.....jollei muuten ni just nylpyttämällä...milli kerrallaan.
Juutuupista löytyy sergein sinne laittama viteo irrotuksesta, siinä se käy esiin kui nopsaan se sieltä tulee...ei en sitä jaksanu ettiä

® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Mittariston takaa? Ei mitään jakoa. Mulla olisi mahtunut juuri ja juuri pikkusormi sinne lipan ja mittariston väliin jos olisi arvannut survoa. Sen enempää ei tule ulos. Liekö tämä sitten sellainen autoyksilö, jossa on kireä vaijeri - kaikissa kuulemma ei ole.pupetti kirjoitti: Aika kaposet kädet ja voimakkaat sormet saa välillä olla ku se mittarinvajerin irrottaa..vaan kyllä sekin irtoaa.....jollei muuten ni just nylpyttämällä...milli kerrallaan.:
Pitänee huomenna ottaa matto lattialta ja katsoa, saisiko sieltä sen verran löysää että saisi mittariston edes polttimon vaihtoon riittävästi ulos.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Viestit: 2158
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Aikoinaan kun toisen kerran sain mittarin irti, niin ajelinpa sitten sen 700 tkm mittari hiukan koholla. Se punanen polttimokantainen sulake oli silloin pimeenä (mitä eivät niihin aikoihin tunteneet vielä paikallisella Vehollakaan).
En sitten tosiaan painanu mittaria enää koskaan ihan pohjaan asti. Usein kun piti nimittäin käyttää irti. Kerrankin kun eivät alkaneet tajuta tiskillä, minkälaisia lamppuja olin vailla, niin kävin koppaamassa autosta koko mittarin näytille.
Mutta kyllä oli ranteet aina verillä tiukan vaijerin takia, ellei päästäny alhaalta irti. Minulla oli tosin taxi-haaroitus vänkärin jalkatilassa, mistä sai löysiä.
Tenavassakin sama tiukkuus, mutta käsi ensin alakautta vällyjen läpi mittarin taa vaijerin mutteriin. Ahdasta oli kyllä sielläkin, kun ei ole mitkään kynekologin ranteet.
En sitten tosiaan painanu mittaria enää koskaan ihan pohjaan asti. Usein kun piti nimittäin käyttää irti. Kerrankin kun eivät alkaneet tajuta tiskillä, minkälaisia lamppuja olin vailla, niin kävin koppaamassa autosta koko mittarin näytille.
Mutta kyllä oli ranteet aina verillä tiukan vaijerin takia, ellei päästäny alhaalta irti. Minulla oli tosin taxi-haaroitus vänkärin jalkatilassa, mistä sai löysiä.
Tenavassakin sama tiukkuus, mutta käsi ensin alakautta vällyjen läpi mittarin taa vaijerin mutteriin. Ahdasta oli kyllä sielläkin, kun ei ole mitkään kynekologin ranteet.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Ei irtoa, ei. Otimma vaijerin irti siitä pidikkeestä ja sitten vielä vaijeria osaltaan ohjaavan (jarru-) putken irti jalkatilasta. Mittaristo tuli ulos ehkä sentin enemmän kuin viimeksi, mutta ei sinne silti saa taakse mitään kuulakynää paksumpaa ja senkin väkisin.
Vaihtakoot korjaamossa, kun saavat vaijerin alapäästä irti. Kaikki muut polttimot, ilmasuuttimmien säätörullien valoja myöten, tulikin sitten laitettua.
Vaihtakoot korjaamossa, kun saavat vaijerin alapäästä irti. Kaikki muut polttimot, ilmasuuttimmien säätörullien valoja myöten, tulikin sitten laitettua.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Jollei nätisti irtoa ni peliin mukaan leveämpi talttamainen ja kestävä peli, panelin tms kappale ja sitte vaan vääntöä...ja eka vasenpuoli jotta näkee mikä siellä kanittaa..luultavasti ne mittariston kolon "nahat" ja muut fyllit.
En jaksa flunssasena alkaa ajella turkkuseen kattomaan onkelmaa, mutta täällä oon kotosalla..kohta soffalla löhöilermässä
En jaksa flunssasena alkaa ajella turkkuseen kattomaan onkelmaa, mutta täällä oon kotosalla..kohta soffalla löhöilermässä

® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Emmää nähny siellä mitään millä se voisi olla kiinni. Koko komeus tuli kyllä ulos siihen ratin alus "lipan" reunan tasalle ihan suoraan, vaan minkäs teet.pupetti kirjoitti:Jollei nätisti irtoa ni peliin mukaan leveämpi talttamainen ja kestävä peli, panelin tms kappale ja sitte vaan vääntöä...ja eka vasenpuoli jotta näkee mikä siellä kanittaa..luultavasti ne mittariston kolon "nahat" ja muut fyllit.
:
Ei uskalla millään vetää väkisinkään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Wanha ketju, mutta:
Mulla oli ainakin mittarin vaijeri niin lyhyt, että ei tullut riittävän ulos irrotusta varten. Aika raa'alla vetäsyllä irtosi kierteestä, oli kai vain 1/2 saanut edellinen rassaaja sitä kierrettyä kiinne.
Takaisinlaitto onnistui siten että alhaalta toinen tunki vaijeria ylös kaikin voimin ja ite ylhäältä vedin samalla ja pyörittelin vaijerin kiinnitysmutteria kunnes kierteet osu kohilleen. Sain kiristettyä loppuun asti. Nyt ei vaan varmaan irtoa uudelleen kovin helposti kun jäi niin ahdas paikka.
Eli voi se vaijeri olla lyhytkin.
Mulla oli ainakin mittarin vaijeri niin lyhyt, että ei tullut riittävän ulos irrotusta varten. Aika raa'alla vetäsyllä irtosi kierteestä, oli kai vain 1/2 saanut edellinen rassaaja sitä kierrettyä kiinne.
Takaisinlaitto onnistui siten että alhaalta toinen tunki vaijeria ylös kaikin voimin ja ite ylhäältä vedin samalla ja pyörittelin vaijerin kiinnitysmutteria kunnes kierteet osu kohilleen. Sain kiristettyä loppuun asti. Nyt ei vaan varmaan irtoa uudelleen kovin helposti kun jäi niin ahdas paikka.
Eli voi se vaijeri olla lyhytkin.
MB 1979 230 TE