kattoluukku ei lukitu oikeelle paikalleen

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
MasaMbW124
Viestit: 308
Liittynyt: 16.2.2006 21:59
Paikkakunta: Kangasala

kattoluukku ei lukitu oikeelle paikalleen

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

kattoluukku ei pysähty siihen kohtaan kun pitäis, vaan kun esim jos se on ihan auki, ja rupee laittamaan kiinni sitä, niin se menee eka ihan kiinni, ja siitä SUORAAN takareuna nousee ylös... joutuu sitten aina tarkasti ite säätään sen oikeeseen kohtaan, ettei takareuna olis yhtään ylhäällä tai muutenvaan vähän raollaan..
W124 200e '88 projekti auto
W204 220cdi '07
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Sanoisin moottorin vaihdon auttavan, kattoluukun moottorin :lol: , tai sitten purkaus / kasaus....olisiko jokin mickrokytkin pois hyvästä :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Moottorissa on se valakonen naksuva rulla, veivaa sitä ja kokeile välillä. Laita alotuskohta muistiin :!:
MasaMbW124
Viestit: 308
Liittynyt: 16.2.2006 21:59
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

meneekö kattoverhoilu purkuun, kun tota moottoria rupiaa kaiveleen näkösälle? :roll:
W124 200e '88 projekti auto
W204 220cdi '07
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

MasaMbW124 kirjoitti:meneekö kattoverhoilu purkuun, kun tota moottoria rupiaa kaiveleen näkösälle? :roll:
Takakontissa vasemman sivupahvin takana. :idea:
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

HVM kirjoitti:Moottorissa on se valakonen naksuva rulla, veivaa sitä ja kokeile välillä. Laita alotuskohta muistiin :!:
Kyllä tosiaan vaikuttais että"rajat" on pielessä. Vaikka tuo luukku on kaksitoiminen, niin eihän se oikeasti liiku kuin eteen ja taakse ja tuo kiinni-asento on siinä välissä. Eli nyppäät sitä rullaa vähän ulos päin ja käännät johonkin päin niin pysähtymiskohdan pitäisi muuttua. Sitten vaan etit oikean kohdan.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
MasaMbW124
Viestit: 308
Liittynyt: 16.2.2006 21:59
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

no pitääpi käydä kohta katsomassa... nyt kun vasen verhoilupahvi on valmiiksi jo irti :)
W124 200e '88 projekti auto
W204 220cdi '07
IP
Viestit: 19
Liittynyt: 10.1.2006 10:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Vedä sitä valakoosta nuppia hiukan taaksepäin, niin että se ei pyöri enää vaijerin mukana , aja kattoluukku ohjaamon kytkimestä haluttuun kohtaan ja paina nuppi takaisin. Nyt luukku pysähtyy seuraavalla kerralla sille äsken opetettuun kohtaan.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Just tänään säätelin omasta farkusta kattoluukun kohilleen kun pysähtyi ennen semmosen 10cm auki, minuutin parin homma.
Nuppi ylös pyörittelyä ja takas alas, tuolla kaavalla säätyi mulla.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kannattaa toki ensin kokeilla säätöä, niinkuin ehdoteltiinkin. Pysähtyykö luukku mihinkään muualle kuin ylä- ja taka-asentoihin? Jos ei, niin sitten säätäminen on tuskaa, koska stoppikohta saattaa olla jomman-kumman asennon takana. :(

Siellä voi myös olla joku paikka nyljääntynyt pilalle (vaijeri tai joku niistä kytkimistä). Omassakin on samaa vikaa. Kerran sain luukun säädettyä kohdalleen mutta seuraavalla ajolla oli jo pielessä. Olen miettinyt, josko viitsisi kokeeksi vaihtaa vaijerin mutta kun tuota on oppinut käyttämään, niin en ole viitsinyt alkaa ko. operaatioon.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jarg
Viestit: 35
Liittynyt: 04.6.2006 10:43
Paikkakunta: Jyvässeutu

Viesti Kirjoittaja Jarg »

Tarmo kirjoitti:Just tänään säätelin omasta farkusta kattoluukun kohilleen kun pysähtyi ennen semmosen 10cm auki, minuutin parin homma.
Nuppi ylös pyörittelyä ja takas alas, tuolla kaavalla säätyi mulla.
Onko mitään käsitystä, että mikä tuommoisen 10cm "virheen" alunperin aiheuttaa? Jos luukun mekanismi ei ole ollu jonkun rempan takia auki tai irti, niin kuvittelis että joku vaijerin venyminen tms asia näkyis luukun aukeamisessa vain sentin pari.

Itse odottelen sitä päivää kun tuo sama säätö on edessä...
260E-A '90
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jarg kirjoitti:
Onko mitään käsitystä, että mikä tuommoisen 10cm "virheen" alunperin aiheuttaa?
Vaijerin vaihto? Luukun mekanismin vaihto? Joku näppitautinen on hipelöinyt säätörullaa?
Jarg
Viestit: 35
Liittynyt: 04.6.2006 10:43
Paikkakunta: Jyvässeutu

Viesti Kirjoittaja Jarg »

HVM kirjoitti: Vaijerin vaihto? Luukun mekanismin vaihto? Joku näppitautinen on hipelöinyt säätörullaa?
No joo, kyllähän mä noi syyt ymmärrän :D Kuvittelin, että jollain yht'äkkiä luukku jää 10 cm auki ja sitten se pelkästään säätämällä korjaantuu.
260E-A '90
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

En tiedä mistä johtui omassa, oli tolleen kun auton ostin. :nocando: Ainakin ne parikymmentä koekäyttöä mitä tuolel tein toimi OK.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

MasaMbW124 kirjoitti:no pitääpi käydä kohta katsomassa... nyt kun vasen verhoilupahvi on valmiiksi jo irti :)
Miten kaukana se sun auto on :happy:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

tota mulla ois kans kysyttävää tosta luukusta kun siinähän se kytkin sellanen että eteen taakse liike on kytkimessä eteen taakse ja ylös alas myös niinku ylös alas mutta tuo mun luukku tekee sen että eteen taakse kytkimellä kun ajaa eteen niin ei pysähy itekseen vaan jos painan kokoajan niin aukeaa ylös ja alas napista kun vetää niin menee ensin alas sitte taakse.. ehkä tyhymä kysymys mutta mikähän tän vois aiheuttaa?
kaiken minkä huollan myös korjaan!
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

lowmans kirjoitti:tota mulla ois kans kysyttävää tosta luukusta kun siinähän se kytkin sellanen että eteen taakse liike on kytkimessä eteen taakse ja ylös alas myös niinku ylös alas mutta tuo mun luukku tekee sen että eteen taakse kytkimellä kun ajaa eteen niin ei pysähy itekseen vaan jos painan kokoajan niin aukeaa ylös ja alas napista kun vetää niin menee ensin alas sitte taakse.. ehkä tyhymä kysymys mutta mikähän tän vois aiheuttaa?
Hyvällä tuurilla vain säätö pielessä. Huonommalla tuurilla joku osa (vaijerin pää, paikanhaistelijan hammasrattaita tai katkaisijoita :nocando:) rikki. Omassa on sama homma – en ole jaksanut purkaa, kun se kerran liikkuu.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Lucky-Dog kirjoitti:Sanoisin moottorin vaihdon auttavan, kattoluukun moottorin :lol: , tai sitten purkaus / kasaus....olisiko jokin mickrokytkin pois hyvästä :roll:
Tuo vastaus on edelleen voimassa :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Arvon kohtalotoverit, onko tuossa sähköluukun mekanismissa itsessään jotain hienosäätömahdollisuutta?

Ongelma on sellainen, että luukun toinen takakulma jää hiukan (muutaman millin) alemmaksi kuin toinen. Tämä tuntuu aiheuttavan ajossa hiukan suhinaa, ja ajoittaista veden tiputtelua. :shock:

Vedenpoistokanavat tuntuvat olevan auki, ja luukku liikkuu tosi sujuvasti ja äänettä kuten kait kuuluukin. Sadevesivuotoa ei sinällään paljoa ole, siihen tarvitaan juuri sopivanlaiset tuuli- ja sadeolosuhteet. Mutta jos tuonkin jollain ilveellä loppumaan saisi, en pistäisi pahaksikaan. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Yksi naksu säätörullasta voi auttaa... Omassa luukussa toinen puoli nousee karvan aikaisemmin ylös kuin toinen, eli pienestä kiinni.
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tarmo kirjoitti:Yksi naksu säätörullasta voi auttaa... Omassa luukussa toinen puoli nousee karvan aikaisemmin ylös kuin toinen, eli pienestä kiinni.
No täytyypä kokeilla tuota ensin, kiitos vihjeestä. :pusuposkelle:
Mihin suuntaan sitä luukun verhoilua tulee muuten repiä jos sen ehjänä haluaa saada pois?

Päämääränä olisi sopivan tilaisuuden tullen suorittaa perusteellinen luukun sisuskalujen puhdistus ja voitelu. Mutta kun tuo verhoilu toimii niin tehokkaana esirippuna kovan ihmisen ja haavoittuvan teknologian välillä, ettei joka läpeen ja niveleen ole saavutettavissa edes pikaista katsekontaktia, saati sitten hoitomahdollisuutta. :?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Mikäs JuMuS:n W-malli olikaa.
Ei koko verhoiluu tarttee ottaa pois.
Eiks siellä takakontin sivuverhoilus oo muoviin tehty jo luukun aihio,siinä iskarin yläpäään kohdalla ,(201) josta se valkone ratas näkyy.
Minulla luukun takalaita jää sulkemisen puoli milliä liian syvään ja se kyrsii :lol:.
VALMET 5oo -69
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Logistiikkapäällikkö kirjoitti:Mikäs JuMuS:n W-malli olikaa.
Ei koko verhoiluu tarttee ottaa pois.
Eiks siellä takakontin sivuverhoilus oo muoviin tehty jo luukun aihio,siinä iskarin yläpäään kohdalla ,(201) josta se valkone ratas näkyy.
Minulla luukun takalaita jää sulkemisen puoli milliä liian syvään ja se kyrsii :lol:.
Malli oli W124. Juu älä hätäile, meinasin sitä itse kattoluukkuun kiinnitettyä "kattoverhoilun" palasta irrotella, peräluukusta on tuo moottori rullineen bongattu jo aikapäiviä sitten... Ei ole vaan uskaltanut koskea koko mööpeliin kun kerran hyvin on toiminut. :wink:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

JuMu S kirjoitti:Mihin suuntaan sitä luukun verhoilua tulee muuten repiä jos sen ehjänä haluaa saada pois?
Periaatteessa sen pitäisi lähteä, kun pikkuisen liikuttaa luukkua taaksepäin. Etureunassa pitäisi olla neljä klipsua, jotka irrottamalla (ilmeisesti alaspäin) etureuna saadaan irti. Sitten luukku taakse ja ujutetaan verhoilu poispoikkeen.

Näin teoriassa. Omasta kerran yritin irrotella mutta homma tyssäsi heikkoihin leuanvetolihaksiin. Tuntui olevan sen verran piukassa, etten uskaltanut repiä. Pitänee joskus kokeilla uudelleen, kun edellisestä huollosta on varmaan jo aika kauan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
IP
Viestit: 19
Liittynyt: 10.1.2006 10:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Roisto kirjoitti:Periaatteessa sen pitäisi lähteä, kun pikkuisen liikuttaa luukkua taaksepäin. Etureunassa pitäisi olla neljä klipsua, jotka irrottamalla (ilmeisesti alaspäin) etureuna saadaan irti. Sitten luukku taakse ja ujutetaan verhoilu poispoikkeen.

Näin teoriassa....
Kaverin auton kattoluukku purettiin olikohan se nyt toissakesänä katkenneen nivelen takia totaalisen paloiksi ja em. ohjeen mukaisesti toimimalla verhoilu tosiaan lähti irti ja klipsitkin pysyivät jopa ehjänä melko hurjannäköisestä vetämisestä huolimatta.
JuMu S kirjoitti:...onko tuossa sähköluukun mekanismissa itsessään jotain hienosäätömahdollisuutta?
Mitään säätöruuvia kattoluukun mekanismissa ei muistaakseni ollut, lähinnä luukun asentoon voi vaikuttaa säätelemällä kattoluukun kiinnitystä niveliin nähden luukun takaosan osalta ja luukun etupäätä taasenkiristämällä/löysäämällä niitä alumiinilistoja, jotka näkyvät, kun luukun vetää taaksepäin auki, jos oikein muistan. Jos taas luukku kulkee vinossa ees-taassuunnassa, niin sitä voi säätää muuttamalla sen palikan kiinnitystä niveliin, johon vaijerin etupää tulee kiinni.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3648
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

JuMu S kirjoitti:Päämääränä olisi sopivan tilaisuuden tullen suorittaa perusteellinen luukun sisuskalujen puhdistus ja voitelu. Mutta kun tuo verhoilu toimii niin tehokkaana esirippuna kovan ihmisen ja haavoittuvan teknologian välillä, ettei joka läpeen ja niveleen ole saavutettavissa edes pikaista katsekontaktia, saati sitten hoitomahdollisuutta. :?
:oops:

No eilenpä tuli sitten kesäloman aikaan kattoluukun alkaneesta kolahtelusta synkentynein mielin käytyä käsiksi tuohon pelonsekaista kunnioitusta herättävään jämerään verhoilunpalaan, jonka taakse kätkeytyvistä kultamaista ja sadunomaisista maisemista ei aralla ensikertalaisella ole voinut olla mitään käsitystä. :shock:

Verhoilun irroitus tapahtui verrattain helpolla. Neljällä napsauksella muovitapit pois holkeistaan, ja jo liikkui verhoilu. Luukkua kun älysin ajaa taka-asentoon, niin yläkautta tapahtuva poisottokaan ei ollut takapuolen raapimista kummempi operaatio. :lol:

Verhoilun ollessa irti tuli luukkua ajeltua ihmetyksestä soikeana eteen ja taakse, ylös ja alas. Wyrthin mainiota HHS-ainetta tuli roiskittua valikoituihin kohteisiin, ja pumpulipuikolla puhdistuivat kaikki verhoilun paikallaan ollessa piiloutuvat koloset melko helposti. 8)

Vaan jo alkoivat vastoinkäymiset. :evil: Aikani ihmettelin verhoilun yläpinnan peltilipareita, joiden kaiketi kuuluu puristua tilttikoneiston "ylätukivarsien" päissä olevien suksien väliin, right? Lähinnä mietin, miten nuo peltilipareet on ilman Uri Gellerin apua mahdollista saada osumaan oikeisiin kolosiinsa verhoilua sokkona taapäin työnnettäessä. :shock: Verhoilu meni kuitenkin paikoilleen samoin ponnistuksín kuin tuli poiskin. No ehkä ihan alussa vaati määrätietoisempaa otetta, mutta helpon tuntuisesti meni kuitenkin.

Kattoluukun huollon tuloksena ei luukun tilttitoiminto enää suostu toimimaan. Eteen/taakse tuo mielen sumentava ökyvaruste liukuu äänettömän tyylikkäästi, mutta ylöspäin napista painettaessa kuuluu jostain mekanismista vain vaimea "jumahdus". Verhoilun kun otin uudestaan pois, niin vertikaaliliikkeen lakko vaan jatkuu. Napista kun painaa ylös, niin luukku nousee ehkä millin ja nuo "takaylätukivarret" kolahtavat luukun sisäpintaan. :supersad:

Mikäpä voisi olla vikana? Iltahämärissä ei ollut haluja alkaa systeemiä tuon enempää purkamaan, mutta täytyypä vkl aikana aiheeseen yrittää perehtyä. :oops:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

tulipa mieleen kun itellänikin joku pieni häirimön poikanen kattoluukussa. kakstoiminen normi. eli kun nostaa sen ylös-asentoon ja yrittää laskea normaalisti painamalla sitä nappia alaspäin niin mitään ei tapahdu. jos painaa sitä nappia niin että lähtee katto liukumaan taakseppäin niin sit se tulee alas ja toimii normaalisti? ärsyttäviä pikkuhäikkiä, mutta sallittakoot kun auto on 17-vuotta wanha 8)
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Tulipahan muuten tuosta mieleen:
meikäläisellähän kaikki ikkunat ja kattoluukku menee kiinni, kun avainta pidetään kuskin ovessa sulkemisasennossa pohjassa pidempään.
Saisikohan tuollalailla laitettua sen kattoluukun "oikealle kohdalle" jonka jälkeen mahdollinen säätö.

Meneekös tuosta ovilukosta pielessä oleva kattoluukku kohilleen? Vai jatkaako matkaa??
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Bliz
Grynderi
Viestit: 1727
Liittynyt: 09.5.2006 14:39
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Bliz »

dry kirjoitti:Tulipahan muuten tuosta mieleen:
meikäläisellähän kaikki ikkunat ja kattoluukku menee kiinni, kun avainta pidetään kuskin ovessa sulkemisasennossa pohjassa pidempään.
oho, onko tää ihan kaikissa w124:ssa vai onko tää lisävaruste? onkin hauskaa että näitä lisäominaisuuksia paljastuu koko ajan lisää vaikka yli vuoden jo tolla ajellu :lol:
e30 320i -88
e89 3.0i -04
e91 335i -07
w176 180cdi -14
Ex S212 350cdi -10
Ex BMW 650i -06
Ex W203 220 cdi -02
Ex W201 2.6i -93
Ex W124 250D -90
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Bliz kirjoitti:
dry kirjoitti:Tulipahan muuten tuosta mieleen:
meikäläisellähän kaikki ikkunat ja kattoluukku menee kiinni, kun avainta pidetään kuskin ovessa sulkemisasennossa pohjassa pidempään.
oho, onko tää ihan kaikissa w124:ssa vai onko tää lisävaruste? onkin hauskaa että näitä lisäominaisuuksia paljastuu koko ajan lisää vaikka yli vuoden jo tolla ajellu :lol:
Ei aivastustakaan :nocando:
:D

edit: Oho, 2k meni rikki enkä ees huomannu :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”