Diesel Webasto

pepi
Viestit: 258
Liittynyt: 22.10.2010 22:16

Viesti Kirjoittaja pepi »

pepi kirjoitti:Eilen nykäsin töpsölin pois, tänään testataan kuinka toimii.
Aamulla +2 astetta ja webasto käyntiin. Käytin 20 minuuttia ja tarttasin auton. Ennen tarttia moottorin lämmöt 60 ja eivät laskeneet tartin jälkeen.

Aikasemmin ku oli tuo mukavuusventtiili käytössä niin tuossa tilanteessa moottori olis ollu melkein 80 asteinen ja tarttaus ois ollu pitkä ku anturit antaa väärää lämpötilatietoa. Tartin jälkeen ois moottorin lämmöt laskenu sinne nelijänkympin nurkille.

Ainut mikä vähä harmittaa niin ei oo tienny tästä aikasemmin, no parempi ny ku ei koskaan.

Ihan ehottomasti vaan se töpsöli pois siitä venttiilistä. Auto on S211 facelift ja mallikohtasella jälkiasennus webastolla.
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Jumpstart
Viestit: 56
Liittynyt: 02.9.2015 10:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Nopea kyssäri. Onko oikea vesiventtiili ja liitin.

Kohteena 211 e320cdi -08 ja tehdas asenteinen weba thermo top z/c 5kw
Kuva
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mistäs sen nyt osaisi kertoa ? orkkikselta näyttää :D
Jumpstart
Viestit: 56
Liittynyt: 02.9.2015 10:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jumpstart »

Jos sitä kristallipalloa oikein kovasti hieroo niin saattaa sieltä jotain näkyäkkin :shock:

Mutta joo aiempien viestien vesiventtiiliin ja sen "modaukseen" tämä liittyi. Nyppäsin tuosta tuon liittimen irti ja kasasin pensselit takaisin penaaliin. Pikatesti ainakin kertoi että mitään ei räjähtänyt eikä syttynyt tuleen. Eräänlainen voitto siis...

Kokeilen huomenna kylmällä koneella webaston toimintaa. Vaikka nyt onkin asteen pari lämpimällä niin jos edes 60c lämpenee kone niin suunta on oikea. :idea:
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Autoni webasto on nyt rikki. Enää ei paineilma auttanut
Joskus käynnistyy, joskus ei. Välillä savustaa runsaasti. Siis todella kuin igorin kamaz 90 luvulla.

Vähän käytetty parempaa tyyppiä oleva laite uudemmasta autosta tulossa, mikä pitäisi käydä suoraa paikalleen.
W212 2009-2011? On ollut käytössä tehtaalla Webasto v (venturi) malli josta on netti täynnä moitteita. Vevo siis tulee tilalle. ( Editoitu)
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Voi olla se ohjainkortti sökö... penaalista kun pitää olla ihan omat jutut näissäkin, ei oo halpaa hubaa ostella uusia, vaikka yleismallin osaa sais uutta ja korjattua järkevään kustannnukseen.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Tontsa81
Viestit: 46
Liittynyt: 27.1.2016 1:59

Viesti Kirjoittaja Tontsa81 »

Yleensä noi savuttamiset on tulppaan viittaavia vikoja, ei jaksa syttyttää, vain savuttaa, mutta en näihin mersuihin ole perehtynyt....
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Nivalasta löytyi apu vaivaan. Vähän käytetty huollettu orkkis vevo 2012 ja taas toimii. Osa nro A2125003698 korvaa laitteen A2125001898. TT-V on vikaherkkä joka kannattaa korvata vevolla.
338LM
Viestit: 39
Liittynyt: 26.4.2014 21:32

Viesti Kirjoittaja 338LM »

markoala kirjoitti:Kuva

Toimii. Nyt kiertää heti moottoriin vesi. Ei ole kallista. Oikea sisälokarin etuosa pois. Vesiventtiilin liitin irti, siihen 15-16ohm vastus. Suojaa liittimet. Minä teippasin muuten hyvin mutta vastuksen jätin paljaaksi. Aika näyttää onko toimiva tekninen toteutus.
Kiitos Cardoc ideasta.
Sama vika 212 Eemelissä, 2013 facelift. Muutettava talveksi ehdottomasti. Ja täsmälleen saman tempun vaati myös 2007 500- sarjalainen bemari.

Vaan pääseekö tuohon johtosarjaan yläkautta käsiksi konehuoneen puolelta, ei tarvitsisi purkaa lokareita..?

Toinen juttu on Weban automaattikäynnistys pikkupakkasilla ja lyhyessä ajossa. Lähteeköhän aina päälle turhaan vai onko estettävissä jotenkin?
Siis nimenomaan orggis weba autossa.
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

Hyvä , tästä tuliki mieleen kesä käyttää webastoa. Hyvin lähti tulile. Tuli ittelä vaihettua pirssiä ja webasto ja defan laturi löytyy.
Topseli on ehdottomasti otettava irti jos se kerta noin toimii.
Mersu.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

338LM kirjoitti:Toinen juttu on Weban automaattikäynnistys pikkupakkasilla ja lyhyessä ajossa. Lähteeköhän aina päälle turhaan vai onko estettävissä jotenkin?
Siis nimenomaan orggis weba autossa.
Avaimenperän kauko-ohjauspulikalla ohjattava Webaston Thermotop on tehtaan jäljiltä omassanikin, eikä se käynnisty omia aikojaan, vaan käskettynä. Joko kakella, kello-ohjelmoituna mittaripanelin menusta tai suoraan painonapista.

Ja tuulettaa kesällä kun pysäköity auto on lämmityslaitteen asetuslämpötilaa kuumempi.

Tuo moottorin vesikierron pakko-ohjaus tulee tehtäväksi omaanikin tämän kesän aikana. Se oikeasti tarvii sitä Suomen talvessa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

Miten tuo tehtaan asentama avaimenperä kalikka toimii, saati ajotietokoneen lisälämmittimen ajan asentaminen ?
Koittanu asentaa ajotietokoneen kautta lämmitys aikaa mutta en saa mitään aikaa sinne laitettua.
Netistä latasin Webaston sivuilta käyttö ohjeet tuolle telestartille (T100) mutta käyttö ohjeet oli monipuolisemmat mitä minusta tuossa mersun omassa kalikassa. Ajan ja herätys kello sympoolin sain sinne kuitenkin nyt laitettua.
Aamulla selviää että miten äijän kävi.

Ai niin, vaihdoin avaimen perä kalikkaan patterin ja siitä kokeillu että pannu syttyy ja sammuu aivan normaalisti.
Mersu.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tehtaan integroiman Webaston ohjaus auton menuvalikosta toimii siten, että ratin vasemmalla napilla etsitään lämmityslaitemenu:
Kuva

Lämmityksen menuvalikosta pääsee asettamaan kelloon lähtöajan jolloin auton pitää olla valmis. Kuten kuvasta näkyy, on ajastin tässä pois päältä, mutta painamalla tässä "OK" pääsee asettamaan kelloajan, joita on muutama kappale tallessa. Talletetuista ajoista voi aktivoida haluamansa tarpeen mukaan edes aikaa säätämättä:
Kuva
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Epämukavuusventtiilin pakko-ohjaus tehty omaankin autoon.

@338LM: sisälokasuoja irtoaa niin nätisti, että kiertotien etsiminen ei paljon aikaa säästä.

EDIT: muisti palaa pätkittäin: työkohde taitaa olla niin lähellä sisälokasuojaa sen takana, että vaikka yläkautta löytäisikin tiensä säätöventtiilin luokse, niin vaikeaksi menee, jos sisälokasuoja on paikallaan?
Viimeksi muokannut 740 GLE, 27.11.2016 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

Saikko ne "nastat" ehjänä auki ja kiini ? Eli ne jolla sisä lokari on kiini . Mie en tohtinu aukassa ko ei ollu uusia laittaa tilale jos hajoaa. 15 ohmin vastus riitti ?
Mersu.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

740 GLE kirjoitti:Epämukavuusventtiilin pakko-ohjaus tehty omaankin autoon.

@338LM: sisälokasuoja irtoaa niin nätisti, että kiertotien etsiminen ei paljon aikaa säästä.
Taaskaan ymmärtänyt sanaakaan :roll: ...mitä tämä tarkoittaa ja mitä hyötyä tästä on?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

:) Tuon venttiilin (kuvassa ylhäällä) tweakkaus ei kierrätä enää nestettä lämppärinkennolle vaan moottorille jolloin kone saadaan lämpimäksi nopeammin. Normisti lämmittää ensin kabiinia ja sitten mottia minkä jaksaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kaverin puolesta kysyn, että jos on mennyt alkupäräisasenteisen webaston kauko-ohjain hukkaan, niin vaatiko uusi kauko-ohjain jonkinlaisen ohjelmoinnin että se alkaa toimimaan ja mitähän semmoinen kauko-ohjain maksaa jos joku on semmoisen joutunut hankkimaan?
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Meissenkeri kirjoitti:Kaverin puolesta kysyn, että jos on mennyt alkupäräisasenteisen webaston kauko-ohjain hukkaan, niin vaatiko uusi kauko-ohjain jonkinlaisen ohjelmoinnin että se alkaa toimimaan ja mitähän semmoinen kauko-ohjain maksaa jos joku on semmoisen joutunut hankkimaan?
Vaatii se tietenkin "ohjelmoinnin", muutenhan kaupasta hankitulla varaosalla käynnistyisi kaikki kantaman sisällä olevat mersun webastot.

Ohjeet löytyy WIS:istä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Hyvät ohjeet tuli nopeasti, kiitos.

Pitää selata läpi ebay.de, EPC ja WIS.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Jackpot kirjoitti:Saikko ne "nastat" ehjänä auki ja kiini ? Eli ne jolla sisä lokari on kiini . Mie en tohtinu aukassa ko ei ollu uusia laittaa tilale jos hajoaa. 15 ohmin vastus riitti ?
Vastuksen mitoituksessa uskoin modauksen suunnittelijoita, mutta sen verran tuntui lämpenevän, että varttiwatin vastusta vähän suurempi tehonkesto voi olla paikallaan? Käyttökokemusta ei vielä ole, mutta siinä mielessä se toimi, että lämmitin käynnistyy eikä virheilmoituksia tullut.

Huomasithan, että niissä muovinastoissa on kiilatappi keskellä. Sen ulos vetäminen voi vaatia hieman näpertämistä, kun muoviniitit ovat sisälokarin syvennyksessä, eikä niihin pääse oikein hyvin käsiksi. Kiilan irrottua ontto muoviniitti nousee irti helposti, ellei muuten niin koko lokasuojalla kevyesti vetämällä. Moottoripyörän katteissa ainakin Hondan ohje on koota aina uusilla nastoilla, mutta tuollainen irtokiilallinen korinasta kestää aukomista paremmin, kun sitä ei auota ja kiinnitetä silkalla raivolla kiilatappia irrottamatta. En ollut edes ensimmäinen avaaja, hyvin oli ainakin tuon lokasuojan alle ruoste-estoaineet ruiskutettu. Tasaisesti, mutta pannun kuumia osia tuhrimatta.

Odotan mielenkiinnolla muutoksen vaikutusta kylmäkulutukseen? Jos 15 minuutin lämmityksellä saa 0.6 litraa pois 25 km työmatkan keskikulutuksesta, tulee Webaston kulutus sillä kuitatuksi. En tiedä pääseekö aivan tuohon, mutta tehtaan asetuksilla Webasto tekee vain mukavuutta koneen lämmetessä heikosti. Kovalla pakkasella lähellä -30 astetta on lämmitystehon painotus tehtaan jäljiltä pielessä, kun moottori ei tunnu lämpenevän lainkaan.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eipä menny ihan putkeen. Nohevana jätin vielä töpselinkin kytkemättä illalla, kun kerran oli oikeen tuunattu Webasto. Paitsi ettei aamulla lähde enää käyntiin Telestartilla.

Parkkipaikalle ja napista painaen Weba käyntiin...lähtee, kuten eilen kokeiltaessakin. Takaisin sisälle, vielä kuppi teetä ja harjaamaan hampaat.

10 minuuttia myöhemmin sitten onkin kylmän auton mittaritaulussa akkujänniteilmoitus valmiina odottamassa.

Onhan se noita tehnyt muutaman aiemminkin, mutta vasta pidemmän lämmityksen jälkeen. Eli Akkutalon kautta töihin ja hiipuneen alkuperäisakun tilalle Vartan AGM 95Ah / 850A ja samalla vauhdilla myös peräkonttiin uusi SS akku. Siitä hyvä tuo tehtaan Webasto, ettei hiipuva akku pääse yllättämään. Ilman Webastoa en olisi osannut mistään epäillä akun olevan huonossa kunnosas.

Töistä lähtiessä olikin sitten eri peli. 10 minuutin lämmityksellä -10 asteessa minuutti käynnistyksen jälkeen lämpötila väylällä painui yli +50 asteen.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tonni rautaa ja alumiinia moottorissa, 120l glykolivettä, -20 astetta pakkasta ja lämppärin vartin veivauksen jälkeen koneessa 70 raatia. Nimenomaan veivauksen jälkeen sikäli jos akut on kypsät tai tyhjät. Kamina toimii myös kammella. Kone lähtee myös pulloista käyntiin, jos ei oo virtaa pattereissa.

Mitähän mahtaa olla kilowatit pensasneuvostoliittolaisen tankkivaunun "Webassa"? Taitaa Oilon junior jäähä. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

740 GLE kirjoitti:Eipä menny ihan putkeen. Nohevana jätin vielä töpselinkin kytkemättä illalla, kun kerran oli oikeen tuunattu Webasto. Paitsi ettei aamulla lähde enää käyntiin Telestartilla.

Parkkipaikalle ja napista painaen Weba käyntiin...lähtee, kuten eilen kokeiltaessakin. Takaisin sisälle, vielä kuppi teetä ja harjaamaan hampaat.

10 minuuttia myöhemmin sitten onkin kylmän auton mittaritaulussa akkujänniteilmoitus valmiina odottamassa.

Onhan se noita tehnyt muutaman aiemminkin, mutta vasta pidemmän lämmityksen jälkeen. Eli Akkutalon kautta töihin ja hiipuneen alkuperäisakun tilalle Vartan AGM 95Ah / 850A ja samalla vauhdilla myös peräkonttiin uusi SS akku. Siitä hyvä tuo tehtaan Webasto, ettei hiipuva akku pääse yllättämään. Ilman Webastoa en olisi osannut mistään epäillä akun olevan huonossa kunnosas.

Töistä lähtiessä olikin sitten eri peli. 10 minuutin lämmityksellä -10 asteessa minuutti käynnistyksen jälkeen lämpötila väylällä painui yli +50 asteen.
Eli toi alkuperäinen webasto ei anna akun tyhjentyä niin, ettei auto lähde käyntiin?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kyllä näin on. Auto käynnistyy aina. Weba ei . Tämän verran tänään w212 ominaisuuksista.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Kyseessä taitaa olla Webaston katkaisujänniteen ja AGM akun yhteisvaikutus? Webasto sammutetaan ajoissa, akun purkausvirta on perinneakkua reilusti suurempi ja se myös säilyy paremmin loppuun saakka, sekä hyväkuntoisen akun varauksen hiipuessa että myös akun vanhennuttua käyttöikänsä loppuun.

Viime talvena sain jo pari kertaa ensi varoituksen akun heikosta kunnosta Webaston ennenaikaisen katkaisun kautta. Silloin varoitus tuli kovalla pakkasella pitkän lämmityksen jälkeen.

Nyt lämmitin käynnistyi vain hetkeksi, toki edellisen illan muutaman minuutin koekäytön jälkeen (lyhyt käyntijakso ei ole hyvä, mutta ei voinut tallissa tohottaa kovin pitkään).

Akku oli niin tainnoksissa, että starttaus jätti moottorin vikatilaan alijännitevaroituksen kera ja akkukaupan kuormitusmittaus paljasti akun huonoksi hyvin nopeasti. Kylmän moottorin käynnistymisestä ei silti voinut erottaa mitään oiretta akun huonosta kunnosta. Ilman Webastoa en olisi tiennyt mistään akun olevan finaalissa. Ilmeisesti hyvä AGM akku pystyy suurella purkauskyvyllään piilottamaan sen, ettei toiseen starttausyritykseen olisi ollut energiaa enää vuosiin, kun ei sitä toista yritystä ole tarvittu?

Uudet akut kyytiin ja vikakoodit pois ja nyt myös SS toimii aktiivisemmin, siis lyhyemmän ajon jälkeen tutun työmatkan ensimmäisessä valoristeyksessä eikä vasta toisessa tai ei lainkaan.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

MHe kirjoitti::) Tuon venttiilin (kuvassa ylhäällä) tweakkaus ei kierrätä enää nestettä lämppärinkennolle vaan moottorille jolloin kone saadaan lämpimäksi nopeammin. Normisti lämmittää ensin kabiinia ja sitten mottia minkä jaksaa.
Onkos tämä sama logiikka kaikissa Mersun tehdasasenteisissa lämmittimissä? Mitä itse olen Viton Webastoa (vai onkohan se Eberi) käyttänyt niin se lämmittää ohjaamon vissiin ensisijaisesti mutta mitä tuo "mottia minkä jaksaa" tarkoittaa? Ainakin hehkutuksen valo palaa paljon lyhyemmän ajan Webaston jäljiltä.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

C-Klasse kirjoitti:Mitä itse olen Viton Webastoa (vai onkohan se Eberi) käyttänyt niin se lämmittää ohjaamon vissiin ensisijaisesti mutta mitä tuo "mottia minkä jaksaa" tarkoittaa? Ainakin hehkutuksen valo palaa paljon lyhyemmän ajan Webaston jäljiltä.
Oletko katsonut jäähdytysnesteen lämpötilaa väylältä? Ja millä kelillä?

Pikkupakkasessa tehtaan asetukset ovat hyvät, koska ohjaamo on lämmin ja moottorikin sen kolmisenkymmentä astetta mitä hyvällä lohkolämmittimelläkin. Kovalla yli -20 asteen pakkasella sisätilan lämmittäminen moottorin kustannuksella on kovin lyhytnäköistä, kun sisälle puhallettu lämpö katoaa saman tien eikä kylmä moottori ehdi tehdä heti uutta.

Isolle kierrolle lukittuna konttorissa on suunnilleen sama tunnelma kuin Webastoa pienitehoisemman sähkölämmittimen jäljiltä, mutta tilanne alkaa parantua erittäin nopeasti jo valmiiksi lähes käyntilämpöisen moottorin voimin.

Lisäetuna 2 tuntia sähkölämmitetty auto ajaa -10 - -15 asteessa ensimmäiset 5 km talviasetuksin automaatin pitäessä selvästi korotetut vaihtokohdat lähes 2000 kierroksessa. Webastolla lämmitetty ajaa kesäistä alle 1500 kierrosta jo 2 km lähdön jälkeen.

Termostaatti pysyy kiinni 50-60 asteisenakin, joten vierekkäiset jäähdyttimet eivät selitä vaihteiston toiminnan muutosta, joten onkohan sittenkin kyse siitä, että 7G-Tronicin kylmäkäyntiohjelmaa ajetaan moottorin tilaamana kylmän moottorin lämmittämiseksi?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

740 GLE kirjoitti:
C-Klasse kirjoitti:Mitä itse olen Viton Webastoa (vai onkohan se Eberi) käyttänyt niin se lämmittää ohjaamon vissiin ensisijaisesti mutta mitä tuo "mottia minkä jaksaa" tarkoittaa? Ainakin hehkutuksen valo palaa paljon lyhyemmän ajan Webaston jäljiltä.
Oletko katsonut jäähdytysnesteen lämpötilaa väylältä? Ja millä kelillä?

Pikkupakkasessa tehtaan asetukset ovat hyvät, koska ohjaamo on lämmin ja moottorikin sen kolmisenkymmentä astetta mitä hyvällä lohkolämmittimelläkin. Kovalla yli -20 asteen pakkasella sisätilan lämmittäminen moottorin kustannuksella on kovin lyhytnäköistä, kun sisälle puhallettu lämpö katoaa saman tien eikä kylmä moottori ehdi tehdä heti uutta.

Isolle kierrolle lukittuna konttorissa on suunnilleen sama tunnelma kuin Webastoa pienitehoisemman sähkölämmittimen jäljiltä, mutta tilanne alkaa parantua erittäin nopeasti jo valmiiksi lähes käyntilämpöisen moottorin voimin.

Lisäetuna 2 tuntia sähkölämmitetty auto ajaa -10 - -15 asteessa ensimmäiset 5 km talviasetuksin automaatin pitäessä selvästi korotetut vaihtokohdat lähes 2000 kierroksessa. Webastolla lämmitetty ajaa kesäistä alle 1500 kierrosta jo 2 km lähdön jälkeen.
En mä osaa katsoa jäädytysnesteen lämpötilaa ja Vitossa ei sitä varten ole edes mittaristos viisaria. Oliskohan jotain -12 ollut kylmimmät ilmat, joissa on Webastoa käyttänyt. Mukavana ominaisuutena Mersu on laitttanut pakettiautoihinkin sähköisen lämmitysvastuksen jolla sisälle tuleva ilma lämpenee nopsaan

Tuossa yksilössä on onneksi lohkolämmitinkin niin sitä voi sitten käyttää niillä keleillä kun on vaarana akun tyhjääminen Webastolla.

Mä olen ajatellut (ehkä virheellisesti?) että Webastolla saadaan ikkunat sulaksi ja moottoriin sen verran lämpöä että se jaksaa pyörähtää hehkutuksen jälkeen siisitisti käyntiin. Tietty, jos haluaa koneen oikeen kunnolla lämpimäksi, pitää Webaston teho pyhittää sitä varten. Kuorma-autossakin kyllä Webasto lämmitti ensisijaisesti ohjaamoa mutta oli jäähdytysnestekin lämmintä sen jäljiltä. Lähti 12-litrainenkin "kuin palmun alta".



.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi”