Huurteenpoisto?
Huurteenpoisto?
Eri lähteissä, mm. TM talvitestin yhteydessä valitetaan W212 tuulilasin huurtumisesta jo normaalillakin talvikelillä. Syyksi kerrotaan se, että alkulämmityksen jälkeen ilman virtaus lasille ei automaattiasennossa riitä ja manuaalisti voi ilmavirtaa säätää vain yhteen suuntaan kerrallaan, eli siis lasille suunnattu puhallus palelluttaa jalat.
Omaa kokemusta aiheesta ei ole, mutta pari asiaa kiinnostaa tähän liittyen:
Kuinka häiritsevästä ongelmasta on kysymys?
Joko siihen on löytynyt toimiva ratkaisu?
Omaa kokemusta aiheesta ei ole, mutta pari asiaa kiinnostaa tähän liittyen:
Kuinka häiritsevästä ongelmasta on kysymys?
Joko siihen on löytynyt toimiva ratkaisu?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Huurteenpoisto?
Siis saahan sen ilmansuuntauksen yhtäaikaisesti ylös ja alas manuaalisäädöllä mutta se ei välttämättä lisää ilmavirtausta tuulilasille automaattisäätöön verrattuna (en kyllä ole kokeillut).740 GLE kirjoitti:Eri lähteissä, mm. TM talvitestin yhteydessä valitetaan W212 tuulilasin huurtumisesta jo normaalillakin talvikelillä. Syyksi kerrotaan se, että alkulämmityksen jälkeen ilman virtaus lasille ei automaattiasennossa riitä ja manuaalisti voi ilmavirtaa säätää vain yhteen suuntaan kerrallaan, eli siis lasille suunnattu puhallus palelluttaa jalat.
Omaa kokemusta aiheesta ei ole, mutta pari asiaa kiinnostaa tähän liittyen:
Kuinka häiritsevästä ongelmasta on kysymys?
Joko siihen on löytynyt toimiva ratkaisu?
Sen mitä itse olen 212:lla ajellut niin en ole koko ongelmaan törmännyt mutta auto on aina kuiva sisältä jos se vaikuttaa asiaan (lähtee lämpimästä ja kuivasta tallista ja siellä myös enimmäkseen majailee). Hiljattain olin kyllä kyydissä kun sitä kosteutta jonkin verran kertyi lasille, oli sitä alijäähtynyttä vettä ulkopuolellakin ja defrost'illa sitä lämmintä ilmaa tuli kyllä todella voimalla lasillekin.
Yleisimmissä olosuhteissa sen automaattisäädön kyllä pitäisi osata hoitaa tuo puhallus ja lämpötila riittäväksi tuulilasin puhtaana pitämiseksi. E:ssä ei muistaakseni pysty edes asettamaan lämpötilaeroa jalkatilan ja tuulilasin välille (omassa on se offset asetusarvoon nähden).
Eikös sen 212:n lämmityslaitteen kanava tuulilasille päädy siihen koko ikkunan levyiseen metalliverkkoon kun perinteisissä toteutuksissa on leveä suulake. Voiskohan tuo hajottaa liikaa sitä ilmavirtaa sen sijaan että se kulkisi riittävän läheltä tuulilasin pintaa?
Mitään teknistä tiedotetta en tuosta löytänyt. Ilmastoinnin softaa on kyllä päivitetty muista syistä (tuulilasin huurtuminen auton ollessa parkissa kun se lämmityslaitteen kotelo kuivataan höyrystimen lämmettyä ja tuosta tuleva kosteus voi tiivistyä tuulilasille mutta tämän on ongelma viileällä ilmalla kesällä ja vain liikkeelle lähdettäessä). Eri asia onko samalla tehty muita muutoksia joista ei haluta kertoa.
Jos tuo "huurtuminen" häiritsee niin onkohan siihen muuta keinoa kuin nostaa vähän lämpöä jos ei ilmastointia halua käsin säädellä (eihän sitä pitäisi tarvitakaan säädellä, menee koko automaatti-ilmastoinnin idea pilalle). Tietenkin lasien pitäminen puhtaana auttaa aina huurtumisen vähentämisessä.
Toistaiseksi en itse ole tuota pitänyt edes ongelmana mutta ei sen ilmiön olemassaoloa kieltääkään voi.
Kyllä huurtuu ja paljon helpommin kuin vaikkapa edellisessä w211, kun muuten olisi mukava lämpötila ja ikkunat kuivia, alkaa tuulilasin yläkulmat huurtua, sitten alkaa rämppääminen ylöspuhallus, ja jalat kylmää,defrost asennossa tulee tosikuumaa voimalla... samaa säätämistä saa sitten tehdä koko ajan, varsinkin jos porukkaa enemmän.
Jos alunperin puhallus tuulilasiin olisi parempi, ei ongelmaa olisi, vai onko syy tuossa "ritilässä" joka hajoittaa ilmantulon lasille..?
Jos alunperin puhallus tuulilasiin olisi parempi, ei ongelmaa olisi, vai onko syy tuossa "ritilässä" joka hajoittaa ilmantulon lasille..?
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Möhkössä käy ihan samoin kosteahkolla syksyn kelillä ja jopa kovalla pakkasellakin , myös jos kuskilla on pää märkänä.
Ihmeissäni olin viis vuotta sitten, kun satalankussa ei milloinkaan tällaista ongelmaa.
Liekö sama automaatti-ilmastointi 212:ssakin. Ainakin Ässän ohjauspaneelin takana on myös 210:n maininta.
Käytettävä aina välillä huurteenpoisto hurinalla. Ongelmana sitten se, että alkaa automaatilla aluksi sen jälkeen vastaavasti jäähdyttää.
Sivuräppänät olen joskus myös sulkenut tuulilasille enemmän puhallusta saadakseni. Sivuikkunoilta joutaa, kaksinkertaisena kun eivät sitten huurru tai jäädy milloinkaan.
Mietin joskus, että onkohan suuntaus niin jyrkästi tuulilasin alareunaan, ettei virtaus kierrä lasin yläreunaan asti.
Ainakin alareunassa olevat kiveniskemät pasahtelevat pitkiksi halkeamiksi hyvin äkkiä huurteenpoistoasennossa.
Ihmeissäni olin viis vuotta sitten, kun satalankussa ei milloinkaan tällaista ongelmaa.
Liekö sama automaatti-ilmastointi 212:ssakin. Ainakin Ässän ohjauspaneelin takana on myös 210:n maininta.
Käytettävä aina välillä huurteenpoisto hurinalla. Ongelmana sitten se, että alkaa automaatilla aluksi sen jälkeen vastaavasti jäähdyttää.
Sivuräppänät olen joskus myös sulkenut tuulilasille enemmän puhallusta saadakseni. Sivuikkunoilta joutaa, kaksinkertaisena kun eivät sitten huurru tai jäädy milloinkaan.
Mietin joskus, että onkohan suuntaus niin jyrkästi tuulilasin alareunaan, ettei virtaus kierrä lasin yläreunaan asti.
Ainakin alareunassa olevat kiveniskemät pasahtelevat pitkiksi halkeamiksi hyvin äkkiä huurteenpoistoasennossa.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Kotona auto on katoksessa, enkä ole huurtumisongelmaa huomannut kovemmillakaan pakkasilla. Ulkona lumituiskussa vietetyn yön jälkeen näin sen ensimäistä kertaa, joten ominaisuus on mukana vielä 2012 mallissakin. Siis auto oli ulkona tuiskussa, en minä
Jätin koko asiaa edes ajattelematta tuulilasin edessä olevan ilmanoton harjaamatta, siis konepellin tasalle lumiseksi, mikä oli virheliike. Webastolla lämmitetty auto lähti lämpimänä ja kirkkain lasein, mutta huurtuminen alkoi 20 - 30 km jälkeen. Kyse ei ollut pakkasesta, jota oli vain viitisentoista astetta. On se samalla joukkueella toiminut kovemmallakin pakkasella.
Eri ilman suuntausvaihtoehdot nostivat protestin jostain suunnasta neljän hengen seurueessa, joten yksinkertaisin korjaus oli palata muuten automaatille mutta suurentaa puhallinnopeutta. Ainakin tämän ainoan kerran kun olen ilmiön nähnyt, se poistui tuolla keinolla kokonaan.
Jatkossa vähän tarkempana sen lumiharjan kanssa...
Jätin koko asiaa edes ajattelematta tuulilasin edessä olevan ilmanoton harjaamatta, siis konepellin tasalle lumiseksi, mikä oli virheliike. Webastolla lämmitetty auto lähti lämpimänä ja kirkkain lasein, mutta huurtuminen alkoi 20 - 30 km jälkeen. Kyse ei ollut pakkasesta, jota oli vain viitisentoista astetta. On se samalla joukkueella toiminut kovemmallakin pakkasella.
Eri ilman suuntausvaihtoehdot nostivat protestin jostain suunnasta neljän hengen seurueessa, joten yksinkertaisin korjaus oli palata muuten automaatille mutta suurentaa puhallinnopeutta. Ainakin tämän ainoan kerran kun olen ilmiön nähnyt, se poistui tuolla keinolla kokonaan.
Jatkossa vähän tarkempana sen lumiharjan kanssa...
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Minun W212:sta ei löydy tuommoisia sanoja. Siitä löytyy "auto"-asento, jossa tuulilasi huurtuu kun sataa vettä tai räntää. Lähtöpaikalla ei ole merkitystä. Pakko-ohjaus tuulilasille poistaa huurteen, mutta on epämiellyttävä käyttää koska tuuletin huutaa täydellä äänenpaineella ja hytissä tulee kuuma muuten kuin että varpaita palelee.
Samoin tuulilasi huurtuu pakkasellakin jos kyytiin tulee henkilöitä vähänkään hikisenä tai lumisilla vaatteilla tai lunta kengänpohjissa.
Tuulilasin huurtuminen on selkeä ongelma pariin aiempaan mallisukupolveen verrattuna.
Samoin tuulilasi huurtuu pakkasellakin jos kyytiin tulee henkilöitä vähänkään hikisenä tai lumisilla vaatteilla tai lunta kengänpohjissa.
Tuulilasin huurtuminen on selkeä ongelma pariin aiempaan mallisukupolveen verrattuna.
Minä olin jo unohtanut kysyneeni aiheesta nelisen vuotta sitten, kunnes nyt vasta näin sen ensimmäisen kerran.
Koska ikkunat sulavat / pysyvät sulana alkumatkan, rohkenisin epäillä ongelman olevan poistettavissa softalla, jos joku vain jaksaisi vanhan (niin katoo mainen kunnia...) mallin lämmityslaitetta vielä ihmetellä?
Meilläkään ei perus-Thermaticissa ole tuota Thermotronicin asetusta. Thermotronicin toinen mainio piirre on takasivulasien ilmakanavat B-pilareissa.
Koska ikkunat sulavat / pysyvät sulana alkumatkan, rohkenisin epäillä ongelman olevan poistettavissa softalla, jos joku vain jaksaisi vanhan (niin katoo mainen kunnia...) mallin lämmityslaitetta vielä ihmetellä?
Meilläkään ei perus-Thermaticissa ole tuota Thermotronicin asetusta. Thermotronicin toinen mainio piirre on takasivulasien ilmakanavat B-pilareissa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Siihen saa tietokoneella laitettua sen : tuulilasi, sivulaseille/kasvoille ja alas moodin. Omaani laitoin ja se moodi onkin aina talvella valittuna.aadolf kirjoitti:Tuon puhallus suunnan valinta ärsyttää, kun ei saa kerralla ylös alas ja sivulaseille. Sopivalla kelillä joutuu rassaamaan sivulaseille ja alas edestakaisin. Jos ei pidä puhallusta täysillä...
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Kiitos tästä vinkistä! Huomannut omassanikin tuota huurtumista ja tuli juuri äsken xentryllä tuo muokattua. Jospa se nyt auttaisi. Kumma kyllä että tehtaan jäljiltä on vain 5 puhallustilaa valittavissa vaikka 7 eri tilaakin saa.Magge-- kirjoitti:
Siihen saa tietokoneella laitettua sen : tuulilasi, sivulaseille/kasvoille ja alas moodin. Omaani laitoin ja se moodi onkin aina talvella valittuna.
Joo. Isolla joutuu puhallinta pitämään aika kauan kun kylmästä lähtee.
Ikkunoiden huurtuminen loppu mulla täysin kun otin ilmastoinnin pois päältä. Turhaahan se muutenkin talvella löpöä kuluttaa...
Puhallustehoon, varsinkin lumisateilla auttoi kun otin sen akun päällä olevan ilmakanavan kokonaan pois. Sinne tuulilasin alaosaan ilmanoton ritilän päälle pakkautuu lunta niin puhallin ei puhalla juuri mitään sisälle kun se ei saa ilmaa mistään.
Ikkunoiden huurtuminen loppu mulla täysin kun otin ilmastoinnin pois päältä. Turhaahan se muutenkin talvella löpöä kuluttaa...
Puhallustehoon, varsinkin lumisateilla auttoi kun otin sen akun päällä olevan ilmakanavan kokonaan pois. Sinne tuulilasin alaosaan ilmanoton ritilän päälle pakkautuu lunta niin puhallin ei puhalla juuri mitään sisälle kun se ei saa ilmaa mistään.
Re:
Onko Oulussa ketään kuka voisi tuon koodata tuon ominaisuuden (puhaltaa joka suuntaan) omaan autoon? Auto C207 v2010juhanimi kirjoitti: ↑10.2.2020 19:22Kiitos tästä vinkistä! Huomannut omassanikin tuota huurtumista ja tuli juuri äsken xentryllä tuo muokattua. Jospa se nyt auttaisi. Kumma kyllä että tehtaan jäljiltä on vain 5 puhallustilaa valittavissa vaikka 7 eri tilaakin saa.Magge-- kirjoitti:
Siihen saa tietokoneella laitettua sen : tuulilasi, sivulaseille/kasvoille ja alas moodin. Omaani laitoin ja se moodi onkin aina talvella valittuna.
T: Keke
Re:
Tuo tuulilasin alla oleva pieni reikäinen ritilä tuntuu lumettuvan ja jäätyvän ihan umpeen, lumiharjallakaan saanut kunnolla auki.Mika.T kirjoitti: ↑10.2.2020 23:05 Joo. Isolla joutuu puhallinta pitämään aika kauan kun kylmästä lähtee.
Ikkunoiden huurtuminen loppu mulla täysin kun otin ilmastoinnin pois päältä. Turhaahan se muutenkin talvella löpöä kuluttaa...
Puhallustehoon, varsinkin lumisateilla auttoi kun otin sen akun päällä olevan ilmakanavan kokonaan pois. Sinne tuulilasin alaosaan ilmanoton ritilän päälle pakkautuu lunta niin puhallin ei puhalla juuri mitään sisälle kun se ei saa ilmaa mistään.
Ja sitten ne lumet sulaa tuonne koteloon, ja lasit huurussa.
Oletteko viritelleet näihin jotain ritilänsuojaa, tai muuta ilmanottoreikää konepellin alle suojaan lumelta? Edellisessähän oli vallan ilmanotto konepellin alta.