Diesel Webasto

Avatar
juhanimi
Viestit: 160
Liittynyt: 19.3.2013 19:46
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja juhanimi »

juhanimi kirjoitti:
Itsellä olisi vastus tuossa pöydällä odottamassa taidan huomenna nakata paikalleen ennen noita kovia pakkasia mitä se nyt on lupaillut. Katsotaan mitä tapahtuu.
Päivitys, vastus asennettu eilen, eli tämmöinen 47 ohm/25w tehovastus :
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan- ... w-47r.html

Normaalisti lähti webasto käyntiin eilen asennuksen jälkeen ilman vikakoodeja sekä myös tänään -18c pakkasesta. Havaintona puolen tunnin webastolämmityksen jälkeen lämmöt lähtivät nousemaan välittömästi kun lähti ajamaan eikä vasta viiveellä. Taisi olla onnistunut modi.

Kuvat on kivoja, joten myös yksi kuva. Venttiili tosiaan tässäkin samassa paikassa heti saatavilla, yllättävän puhdasta oli vielä tämänikäisessä.

Kuva
W212 220 CDI -14
Kuva
tni
Viestit: 19
Liittynyt: 03.6.2012 17:24
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja tni »

Laitoitko sen vastuksen tuohon pistokkeeseen vai katkaisikko johot ja sinne väliin vastus,ite tilasin kans tuon vastuksen.
Avatar
juhanimi
Viestit: 160
Liittynyt: 19.3.2013 19:46
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja juhanimi »

tni kirjoitti:Laitoitko sen vastuksen tuohon pistokkeeseen vai katkaisikko johot ja sinne väliin vastus,ite tilasin kans tuon vastuksen.
Nyppäsin liittimen irti ja kytkin suoraan vastukseen, on niin onnettoman pienet reiät tuossa liittimessä ja olin kolvannut vastukseen kiinni jo valmiiksi 1,5mm2 johdonpätkät.
W212 220 CDI -14
Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minkälainen löpölämppäri olisi järkevää laittaa 212seen?

Haussa halvin mutta tehokas tapa.
Hommaanko jostain purkuautosta orkkisletkut jne ja laitan lämmittimeksi uuden thermotopin kaukosäädöllä/puhelinohjauksella.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puolitoista tonnia uusi Webasto, alkuperäisosa alkuperäisillä osilla asennettuna ja auton kantakorttiin lisättynä eli Starilla diagnosoitavissa tarvittaessa.
En suosittele IPCU releitä yms kytkentätapoja 212:een.
wiimax.fi
jpel82
Viestit: 3
Liittynyt: 29.2.2016 20:31

Viesti Kirjoittaja jpel82 »

Täällä 15 ohm/25 w tehovastus odottelee paikalleen menoa. Tuota yleisemmin mainittua 47 ohm kokoa ei ollut nyt saatavilla..
Avatar
Magge--
Viestit: 647
Liittynyt: 01.11.2010 0:01
Paikkakunta: Ranua

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Mika.T kirjoitti:Minkälainen löpölämppäri olisi järkevää laittaa 212seen?

Haussa halvin mutta tehokas tapa.
Hommaanko jostain purkuautosta orkkisletkut jne ja laitan lämmittimeksi uuden thermotopin kaukosäädöllä/puhelinohjauksella.
Omaani laitoin eberin 5kw version. Remuc ohjaa. Puhaltimen ohjaus oli askartelua, juurikin ipcu purkilla ja läpät releytettynä. Eber + remuc oli suomesta silloin jotain 1200e. Ite asentamalla säästi työn osuuden.
Pajero 3.2 DID -07
W906 318 CDI -08
W124 300E -88
Outlander PHEV -14
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuli itelle laitettua 212:seen letkun väliin defan vastus ylläpitolaturilla ja sisähaaralla niin meni suurin paniikki ohi tämän suhteen.
Aika onneton on tuo letkulämppäri lämmittämään tuota mutta on sentään jotain.
Taidan (sitten kun joskus rikastuu) laittaa venäläisen binarin (nykyisin autoterm)

Tuollasen 5kw autotermin laitoin tuohon suburbaniin tuossa syssymmällä ja hienosti lämpenee isokin moottori.
Käyttäjän itse vaihdettavissa olevia asetuksia on vaikka mitä ja hinta ~puolet webastosta/eberistä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

dealer kirjoitti:Puolitoista tonnia uusi Webasto, alkuperäisosa alkuperäisillä osilla asennettuna ja auton kantakorttiin lisättynä eli Starilla diagnosoitavissa tarvittaessa.
En suosittele IPCU releitä yms kytkentätapoja 212:een.
Entä paljonko maksaa W212 jos on alkuperäinen tehdaswebasto olemassa. Niin siihen alkuperäisen tilalle uusi?

Vm. 2014 ja diesel.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Unohtupa muuten mainita että kysyin tuota alkuperäistä webastoa kun niin torissa yksi mainosti. Mutta eivät prkele myyneet itse asennettavaksi. Pitäkööt tunkkinsa saatana.

Kai noita koodailuja muuallakin tehdään kuin ylivieskassa...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29284
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä webastojen hinnoista jos ostaa laitteen jostain.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

900€ luokkaa on thermo top vevo vaihtolaitteena
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Oman W212:n tehdasWebasto starttasi kahdeksanteen talveensa ihan kunnolla, mutta meni sitten muutamien viikkojen työmatkakäytön jälkeen vikatilaan. Vikakoodi viittasi useampiin epäonnistuneihin sytytyksiin, minkä jälkeen sitten virheilmoitus mittaritauluun. Vikakoodit poistamalla lähti tosin taas pelittämään ja on jonkin aikaa toiminut sen jälkeen.

Pitääkö olla huolissaan?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

740 GLE kirjoitti:Oman W212:n tehdasWebasto starttasi kahdeksanteen talveensa ihan kunnolla, mutta meni sitten muutamien viikkojen työmatkakäytön jälkeen vikatilaan. Vikakoodi viittasi useampiin epäonnistuneihin sytytyksiin, minkä jälkeen sitten virheilmoitus mittaritauluun. Vikakoodit poistamalla lähti tosin taas pelittämään ja on jonkin aikaa toiminut sen jälkeen.

Pitääkö olla huolissaan?
Tutut oireet. Siellä on palopesässä semmoista kivettynyttä karstaa, jota on hyvin vaikea saada kunnolla puhtaaksi. Pikkuhiljaa huononee, kunnes ei lopulta lähde enää ollenkaan käyntiin. Paineilmalla ja liuottimilla saa ehkä kerran tai pari elvytettyä, mutta ei sitä enää luotettavaksi saa.
jpel82
Viestit: 3
Liittynyt: 29.2.2016 20:31

Viesti Kirjoittaja jpel82 »

jpel82 kirjoitti:Täällä 15 ohm/25 w tehovastus odottelee paikalleen menoa. Tuota yleisemmin mainittua 47 ohm kokoa ei ollut nyt saatavilla..
Hyvin pelittää tälläkin. Vastus hieman lämpenee, muttei sentään tulikuumaksi.
alekk
Viestit: 12
Liittynyt: 04.6.2019 20:18

Viesti Kirjoittaja alekk »

Terve, autona s212 jälkiasennus webastolla (päättelen että on jälkiasennus kun on semmoinen nappi ajovalokatkaisijan vieressä)
Ongelmana että ainakaan sisätilat ei lämpene, ei lähde puhallin päälle. Moottorin lämpenemisestä en osaa sanoa myöskään, kun tuntuu että auto ei muutenkaan moottorinlämpöjä ihan pienellä ajolla nosta 90 asteeseen. Napista painaessa webasto on päällä puoli tuntia. Sen jälkeen kun lähtee ajamaan niin lämpömittari on 40c. Autossa on myös letkulämmitin, kun sitä käyttää esim tunni kaksi niin yhtälailla kun autolla lähtee liikkeelle lämmöt on 40c. Vaikka ei käyttäisi mitään esilämmitystä niin silti mittari näyttää 40. Kaikki tämä toiminta on tapahtunut ulkolämpötilan ollessa nollan tuntumassa.

Jonkun telestart 91/100 laatikon löysin apparin jalkatilan sivulta. Mitään kaukosäätimiä en saanut auton mukana.

Osaako joku kertoa että mitä tuosta nyt pitäisi päätellä? Webasto ainakin toimii, onko tuolla jotain sähköisiä venttiileitä jossain? Voiko olla joku ipcu rele ohjaamassa sisätilan puhallusta?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Terve,
Minulla on englannin kielinen pdf-ohje tuommoisen jälkiasenteisen webaston asennuksesta ja johdotuksesta W212:seen.
Kyllä sieltä löytyy ipcu-rele ja toinen rele, jolla ohjataan puhaltimen toimintaa.

Lähetä minulle yksityisviestillä joku sähköpostiosoite, niin lähetän ohjeen sinulle. Ohjeesta näkee komponenttien sijainnit ja piirikaavio löytyy myös.
alekk
Viestit: 12
Liittynyt: 04.6.2019 20:18

Viesti Kirjoittaja alekk »

Laitoin Meissenkeri sulle yv:n.

Joo eli Meissenkerin antamalla ohjeella selvisi webaston asennustyyli.
Muuten toimii hyvin mutta ei puhalla sisälle, varmaan johtuu ipcu releestä kun naksuttelee webaston ollessa päällä. Rele löytyi ilmastoinnin käyttöpaneelin takaa.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuli näpästyä tuo vuoden tauolla ollut oma webasto kuntoon. Nettikaupasta uusi palopesä, johon tuli mukaan hehkutulppa ja tiivistesarja. Hinta noin 270 euroa.

Uutuutena tempaisin webaston irti ilman puskurin irroitusta, lattiatasossa tietenkin. Ahdasta oli, mutta lähti se sieltä ja meni vielä taikaisinkin. Jäähdytysnestettä oli taas hihassa, karstaa ja dieseliä silmässä:?

Semmoisen testin voi itsekin tehdä, jos ei meinaa webasto syttyä, tai käryttää, niin polttoaine putkesta, siitä webaston juuresta, pitää paineilma tai oma puhallus mennä kohtuullisen kevyesti sisään. Jos ei mene, niin se palopesän pohja on tukossa.
tinatähti
Viestit: 41
Liittynyt: 21.2.2022 20:41

Re: Diesel Webasto

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Ohjekirja saksaksi niin ajattelin täältä varmistaa tehdasasennus w212 fl vevo webaston toimintaa.

Change A laitoin ajaksi 7.20.
Klo 7.40 auton etuosan lasit oli jäättömät ja huurteettomat, mutta takalasi jäässä. Ja sisätilat oli kolkon viileät. Webasto ei pöhissyt, eikä puhallin hurissut. Keskikonsolin nappulassa ei palanut valo. Mitään vikakoodia ei tullut.
Aamulla pakkasta pihalla noin -2c.

Eikö tuon pitäisi olla päällä aina 30min ellei ennemmin sammuteta? Vai saako aikaa jotenkin säädettyä?

Ja sammuu kai ihan kun auton ovet avaa ettei tarvi erikseen naputella sammuksiin?

Joka päivällekö on uudelleen lämmitysajat napeloitava, ei uusiudu seuraavalle päivälle ilman naputtelua?

Itsellä kokemusta vain väykyn jälkiasenne kello webasta, toiminta ihan erilaista.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Diesel Webasto

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

tinatähti kirjoitti: 08.9.2022 11:12 Ohjekirja saksaksi niin ajattelin täältä varmistaa tehdasasennus w212 fl vevo webaston toimintaa.

Change A laitoin ajaksi 7.20.
Klo 7.40 auton etuosan lasit oli jäättömät ja huurteettomat, mutta takalasi jäässä. Ja sisätilat oli kolkon viileät. Webasto ei pöhissyt, eikä puhallin hurissut. Keskikonsolin nappulassa ei palanut valo. Mitään vikakoodia ei tullut.
Aamulla pakkasta pihalla noin -2c.

Eikö tuon pitäisi olla päällä aina 30min ellei ennemmin sammuteta? Vai saako aikaa jotenkin säädettyä?

Ja sammuu kai ihan kun auton ovet avaa ettei tarvi erikseen naputella sammuksiin?

Joka päivällekö on uudelleen lämmitysajat napeloitava, ei uusiudu seuraavalle päivälle ilman naputtelua?

Itsellä kokemusta vain väykyn jälkiasenne kello webasta, toiminta ihan erilaista.
Kannattaa lukea suomenkielinen ohjekirja, saattaa olla että kukaan ei viitsi koko webaston ohjetta tänne kuvata. Yksi oleellinen juttu kuitenkin edelliseen, autoon ohjelmoidaan lähtöaika ja jos siinä on akku ollut kunnossa niin on varmaan sen maksimiajan jo hurissut.

Mersun sivuilta löytyy se käyttöohje suomeksi (ja melkein mille tahansa muullekin kielelle tarvittaessa).
tinatähti
Viestit: 41
Liittynyt: 21.2.2022 20:41

Re: Diesel Webasto

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Missä ohje mersun sivuilla on?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Diesel Webasto

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

- Selaimella sivulle https://www.mercedes-benz.fi
- klikkaa palvelut, digitaaliset palvelut, käyttöohjekirjat
- klikkaa online-käyttöohjekirjat kaikille mallisarjoille
- klikkaa E-sarja
- valitse ohjekirja auton vuosimallin mukaan
- lue haluamasi ohjeet ohjekirjasta
:nerd:
tinatähti
Viestit: 41
Liittynyt: 21.2.2022 20:41

Re: Diesel Webasto

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Sotkeekohan sähköinen sisätilanlämmitin tai akkulaturi jotenkin webastoa, jos ovat yhtäaikaisesti päällä webaston kanssa?
Avatar
tenutähti
Viestit: 155
Liittynyt: 31.12.2005 16:17
Paikkakunta: Tornio

Re:

Viesti Kirjoittaja tenutähti »

jpel82 kirjoitti: 28.11.2019 13:32
jpel82 kirjoitti:Täällä 15 ohm/25 w tehovastus odottelee paikalleen menoa. Tuota yleisemmin mainittua 47 ohm kokoa ei ollut nyt saatavilla..
Hyvin pelittää tälläkin. Vastus hieman lämpenee, muttei sentään tulikuumaksi.
Mitenkähän tämä vastusjuttu Vitossa? Nyt tuntuu että pikkupakkasilla jos haluaa tehdasasenteisella eberillä moottoria saada vähänkään lämpimäksi niin sisätilan lämpötilapyyntö pitää olla täysillä? Ilmeisesti sisätilan lämpötilan mukaan päättää kuinka kauan lämmitin pysyy päällä? Eli tämän vastuksen avulla huijataan venttiili auki vesi pitäisi kiertää ”joka paikassa”?
Auto on Vito W639 facelift -13 OM651
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79

Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi”