Jyrinää koriin 212 Mesessä

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Paikallinen taximersumies kävi kokeilemassa lenkin ja sama toteamus: Jyrisee ja moottorin melu on normaalia voimakkaampi. Merkkiliike miettii onko tämä normaalia vai ei. Kaksi kuukautta ihmetelty ja ongelma pysyy.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Mersu oli pari päivää myyjäliikkeellä tarkkailussa, kun sitä ehdotin. Ensimmäisen aamun lähdön jälkeen automyyjä ilmoitti, että laatikko luistaa, kun ei meinaa pakilla lähteä liikkeelle. Seuraavana päivänä ei ongelmaa kuulemma ollut. Kun lähden kylmällä laatikolla liikkeelle, laatikko luistaa enemmän kuin lämpöisenä. Ylämäkikiihdytyksessä isolle tielle kierrokset nousevat n. 3500 rpm paikkeille, kun lämpimällä laatikolla vaihto tulee vastaavassa paikassa n. 1000 rpm aiemmin. Muutaman kilometrin jälkeen toiminnot asettuvat. Voisiko tuolla turpiinissa olla vikaa ja epätasapaino tulla sieltä? Onko tuolle turbiinin luistolle olemassa jotain arvoa, esim. mihin kierrokset saa nousta luistohetkellä? Myyjän mielestä auto on kunnossa. Myyjä oli itse yhteyksissä kuluttajaneuvontaan ja siellä sanoivat, että minun täytyy hommata todistus korjaamolta. Todistuksessa oltava maininta missä vika on ja miten se korjataan.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Useampi epäilys jumissa olevasta laturin vapaakytkimestä. Ei kai tämä kuitenkaan kierroksilla enään oireilisi. Nyt on sekin tarkistettu, kunnossa on. Sivulöydöksenä laakerivikainen vesipumppu, joten vaihtoon menee. Tuskin tämäkään mitään tärinää koriin asti aiheuta. Olikos vesipumpusta jokin kampanja menossa. En ole vielä mihinkään autoon joutunut vesipumppua vaihtamaan näillä kilometreillä.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Millaiset on laatikon öljyt ?
Onko tutkittu,rauta muu metalli pitoisuus?

Oireet viittaaa laatikkoon.
Onko autolla takuuta?
Meinaatko vaihtaa :evil:
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Öljystä tutkittu vain glykolipitoisuus. Kyselyssä on nyt öljyanalyysin teettäminen, onko suosituksia? Takuu? 3,5 vuotiaalla Saksalaisella ei ole takuuta, joillain muilla merkeillä kyllä. Vika tuli auton mukana ja myyjäliike lupasi laittaa kuntoon. Ei vaan tule kuntoon, vaikka 5 kertaa on merkkiliikkeessä päivähoidossa ollutkin. Itse tässä on sitä pitänyt tutkia tunneissa enemmän kuin korjaamolla. Nokka-akselien ajoitusta epäillään merkkiliikkeessä, mutta niinköhän tuo tärinää aiheuttaisi? Jos pakonokka myöhällään, ettei kaasut pääse pois ajallaan, niin teoriassa ehkä. Taitaa vaan venttiilit hipsiä mäntään jos niin pahasti olisi pielessä. Onkohan Suomessa asiantuntijaa, joka tuntisi tuon OM651 moottorin jakopään ja tasapainoakselien ajoituskuviot oikeasti? Vinkkejä, niin otan yhteyttä.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Kysyppä aki parkkila ylivieska.
Siellä se tulee kuntoon oli vika sitten missä tahansa
Vie auto sinne ja loppuu arvailut.
Kyllä auton täytyy olla kunnossa jos on noin uusi ostos.
Kuluttaja suoja on hyvä näissä asioissa ,jos tulee myyjän kanssa erimielysyyksiä.


Tässä.
http://www.parkkila.fi/
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Kyllähän Suomessa osaajia on. Nyt kuitenkin odotan, että myyjä laittaa auton kuntoon. Soitto Kuluttajasuojaan kertoi, että virheen näyttövastuu on minulla, mutta ei tuollaista todistusta vian sijainnista todellakaan tarvita. Riittää todistus miten vika ilmenee ja onko auto siltä osin virheellinen.
Soitin maahantuojalle ja sain kyllä asiantuntevaa tietoa kysymyksiin. Ihmettelivät merkkiliikkeen toimintaa. Jakoketjun ajoitus ei ole poissuljettu, joten varmaan yksi tekemätön tarkastuskohde. Suuttimistakin puhetta. Kysyin, miksei käynnin tasaisuutta tehdä kuin tyhjäkäynnillä. Kuulemma tehdään kolmella kierrosalueella ja olikohan kahdella eri lämpötilalla. Merkkiliike teki tämän vain tyhjäkäynnillä ja jäivät miettimään, kun asiasta uudelleen nyt mainitsin.
Vesipumppu menee vaihtoon tehtaan takuuseen, joten vastuuta huonosta osasta kannetaan.
Kysymys turbiinista, joka herätti ihmetystä jo alkuun. Kun ajan tasaisilla kierroksilla maantiellä, nostan jalan kaasulta, kierrokset laskee välittömästi n. 100 rpm. Kun painan kaasua nopeasti sentin verran, kierrokset nousee n. 100 rpm ja tasoittuu sen jälkeen. Kaasua pumppaamalla kierrokset soutaa tuon n. 200 rpm. Turbiinihan on lukossa, mutta vapautuuko se tässä tilanteessa? Voiko olla, että lukko luistaa, vai onko tämä kierroslukumittarin harhailua?
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Vastaavaa vikaa etsittiin aikoinaan kauan eräästä w211 270:stä, siinä oli laatikko rempattu, kumit vaihdettu, ohjelmaa rukattu useastikkin, ei mitään apua. Kaikki konstit oli käytetty.
Lopulta syylliseksi paljastui viallinen turbiini. Siinä oli "jouset" sisällä
kuoleentunut ja pohjasi tavallaan kuin kaksoismassa vauhtipyörä kovalla väännöllä.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

kumipää kirjoitti:Vastaavaa vikaa etsittiin aikoinaan kauan eräästä w211 270:stä, siinä oli laatikko rempattu, kumit vaihdettu, ohjelmaa rukattu useastikkin, ei mitään apua. Kaikki konstit oli käytetty.
Lopulta syylliseksi paljastui viallinen turbiini. Siinä oli "jouset" sisällä
kuoleentunut ja pohjasi tavallaan kuin kaksoismassa vauhtipyörä kovalla väännöllä.
Jotain tälläista saattaisi löytyä tästäkin, kilometrit vaan aika vähäiset tuollaisiin vikoihin, mutta ei kai kumityynyjäkään pitäisi mennä näillä kilometreillä.
Mersu oli taas pajalla. Pääasiana oli vesipumpun vaihto ja lisätyönä moottoriöljyvuodon tarkistus ja turbiinikotelosta tulevan öljyvuodon tarkistus. Aamulla olivat myös halukkaita tekemään suuttimien ajonaikaisen tasapainoituksen tarkistuksen. Hommasta kuitenkin ei enään puhuttu, kun joku pukuun pukeutunut herra tuli sanomaan, että autoni on kunnossa ja otetaan vaihtoon milloin vain. Tästähän tässä nyt ei ole ollutkaan kysymys, kelpaako se vaihtoon vai ei. "Ei jyrinöitä, toimii erittäin hyvin. Mersun kone on äänekäs ja ääntelee kiindytyksissä. Tämä on E-sarjaa, ei S-sarjaa. Kumityynyt olivat menneet poikkeuksellisen aikaisin". Tällaista kommenttia. Moottorin öljypohjan vuodosta ei kommenttia. "Momentinmuuntimen kotelosta kirkas kellertävä öljytippa (moottoriöljyä?), vaatii lisätytkimusta mistä tulee". Ei ole kuulemma punaista, muttei mustaa moottoriöljyäkään? Öljyt vaihdettu moottoriin n. 9000 km sitten, joten ei varmaan ole kirkasta ja kellertävää. Mitäs tämä voi olla? Vesipumppu vaihdettu, kunnossa siltä osin. Kyselin automyyjältä ja merkkiliikkeeltä moottorin käyntiäänestä alkuun ja kumpikin sanoi normaaliksi, vaikka pumpun laakerit olivat paskana.
Auto todettu kunnossa olevaksi, pipo päähän ja romu pois tontilta. Täytyykö lähteä itse lääkäriin muutaman korjaamonpitäjän ja taksimiehen kanssa, vai jatkaa tutkimista omin avuin. Ei vaan jaksa uskoa, että E-mersu on äänekkäämpi kuin TDI-Octavia.
Palautetta omista hommistakin tuli. Vaihteiston öljypohja jäi mehimään. Vaihdetaan tiiviste, näkyypähän onko öljy alkanut tummumaan. Samalla ihmeteltävä tuota kirkasta kellertävää nestettä.
Turbiinissa on kuulemma poistoproppu, vaikka toisin yleisesti väitetään.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Minun mielestä korjaamon pitäisi ottaa tuo ärkoon auto starin kanssa koeajolle. Moottorin ja vaihdelaatikon arvot piirtoon. Pitäisin ihmeenä jos ei poikkeaman syy ala avautumaan.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Nostin Mersun ylös ja poistin pohjamuovin. Ei tuo vaihteiston vuoto nyt hirveä ollut. Ei tippaa öljypohjassa, eikä alustamuovinkaan päällä. Ei kyllä näkynyt mitään keltaista nestettäkään. Sormeen jäi öljyä turbiinin luukun kohdalta, mutta tummaa se lähinnä oli. Vaihdoin kuitenkin tuon vaihteiston öljypohjan tiivisteen uuteen. Vaihteistoöljy oli kyllä mustunut selvästi ja siitä erottui harmaata sakkaa. Magneetissa hieman metallia. Edellisen vaihdon öljyä lähti Fluidlabille analyysiin. Moottorin öljypohjan vuotoa ei kommentoitu. Vasemman takareunan kohdalta märkä. Saattaa kyllä tulla ylempääkin kohdasta, jossa on musta parin tuuman putkikäyrä. Liittyykö tämä EGR-laitteisiin, vai mitä muovihärpäkkeitä lienevät?
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Öljyanalyysi tehty. Niin kuin arvelin, ei tuo nyt ihan kansankieltä ole. Mersun vaihteistoöljyn laboratoriokokeessa löydettiin melko runsaasti kalsiumia. Tämä voi olla seurauksena kontaminaatiosta vieraan aineen kanssa, mutta voi olla myös harvinaisempi lisä-aine. Mersuihin erikoistuneessa korjaamossa tärinän syyksi epäilitiin turbiinia ja siellä vaihteistoon lisättiin lisä-aine. Aika vaikea selvittää, onko tämä Dr Tranny Calsiumpitoista. Öljyn viskositeetti oli myös alentunut joka voi johtua öljyn leikkaantumisesta ajon aikana. Rauta,alumiini ja kuparipitoisuudet olivat myös odotettua korkeammat. Loppuyhteenvetona suositeltiin öljyvaihtoa.
Aikaa tavarantarkastajalle nyt selvitellään, katsotaan mitä hän on mieltä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Siis ärköön autolla on ajettu 100 tkm. Ongelmana on voimansiirron jyristely/tärinä, moottorin normaalia voimakkaampi äänen johtuminen korin sisälle sekä epämääräinen nestevuoto. Auto on noin kolme vuotta vanha.

En haluasi olla pessimisti tässä asiassa, mutta kun itsellä on tällä hetkellä saman korimallin auto vastaavalla tekniikalla. Kilometrejä noin neljä kertaa enemmän, mutta ei mitään vastaavia ongelmia, niin tulee vääjäämättä mieleen että auto on joko ns. maanantaikappale, kolarikorjausauto, ollut täysin asiattomassa käytössä tai kilometretit eivät pidä paikakkansa tai kombinaatio näistä.

En osaa sanoa että mikä on vikojen aiheittaja, mutta toivottavasti selviää ja tietoa saadaan vastaisuuden varalle tännekin.

Tämän kirjoitin ns. asiantuntijalausuntona tueksi ärkoolle, kun menette tavarantarkastajan kanssa tekemään tavarantarkastusta.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Autolla nyt ajettu 111000km ja myyntihetkellä 103000. Ei jälkiä kolaroinneista, eikä uudelleenmaalauksista. Auto on erittäin siisti, jopa takakontin "astinlaudassa" muovit paikoillaan. Sähköiset huoltotositteet 25000-50000-75000 löytyy. Ovatko nämä luotettavia? Epämääräinen leimaton Oululaisen Autohuolto Ruotsalaisen huollosta kertova huolto "öljyt ja kaikki suodattimet" merkkinä huoltotositteissa n. 103000 km kohdalla. Jäljestäpäin pyydetty kuitti kertoo vain moottoriöljystä, öljynsuodattimesta ja aktiivihiilisuodattimesta. Ilmeisesti Oulussa ei tiedetty autossa olevan muita suodattimia ja öljyjä. Auto oli siis Oulun Kamuxilla ja kaupat tehtiin Kuopion Kamuxilla. Korjauksissa on käytetty Kuopion Autotalo Hartikaisen palveluja.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Ei selviä Mersun ongelmat. Auto oli tavarantarkastajan tarkasteltavana yhdessä Mega-Auton asentajien kanssa. Autoa verrattiin toiseen vastaavaan. Diagnostiikkalaitteilla ei löytynyt mitään tähän ongelmaan viittaavaa. Turbiinin luistoa ei esiintynyt, joten sekin on poissuljettu. Turbiinin alla olevan tarkastusluukun suoja puuttuu ja sillä on näköjään suuri merkitys melutasoon auton alapuolelta kuunnellessa. Onko sillä sitten merkitystä ohjaamon meluun, mutta tähän tärinän tuomaan meluun sillä tuskin on vaikutusta. Kuopion Hartikaisella tästä ei puhuttu mitään. Mega-auton kommentti "Tavarantarkastajaa avustaessamme 6.2.2015 totesimme autossa WDD2122021A421068 samanlaista resonointia moottorin öljypohjan suunnalta kuin toisessa vastaavanlaisessa autossa, mutta voimakkaampana.
Aiheuttajaa ei voitu paikallistaa purkamatta autoa enempää."

Tavarantarkastajan lausuntoa ei saa kopioida, mutta tärinä vertailuautoon todettiin suuremmaksi. Mainittiin myös, että tärinälle ei ole raja-arvoja.

Eipä tämä ongelma selviä, ellei asiaa oikeasti ruveta selvittämään. Ilman suurempaa purkamista se ei onnistu. Nokka-akselien ajoituksen tarkastamiseen meni n. 15 minuuttia, kun Kuopiossa vaan puhuttiin useampaan kertaan että se pitäisi tarkistaa, mutta kuuden korjaamokäynnin aikana sitä ei saatu aikaiseksi. Pakonokka oli kohdallaan ja imunokka heitti n.3 astetta (vai oliko toisinpäin), eli ei kuulemma vaikuta tärinään.

Kuopion Hartikaisen löytämästä keltaisesta nestevuodosta ei ole merkkejä. Huomasin tosin vetolevyn ja turbiinin välistä kellertävän kuivan vanan, joka on kuin ruostevana? Jokin irti?

Kuinka tässä edetään, onkin sitten toinen juttu. Ottaahan tämä päähän kun myydään kallis "laatuauto", luvataan kuntoon ja pakoillaan vastuuta.
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Ei esiintynyt luistoa starin mukaan meidänkään ongelmatapauksessa, kaikki mittausarvot niinkuin piti, mutta turbiinin vaihdolla jyrinä loppui.
Pikkasen kuitenkin epäilisin sitä.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Purettiinko viallinen turbiini vian selvittämiseksi? Eihän tämä vika selviä, jos ei sitä oikeasti aleta selvittämään. Vaikka tärinälle ei olekkaan raja-arvoja, ei nykyisillä valmistustarkkuuksilla ja tarkastuksilla synny huomattavan erilaisia autoja, vaikka joku niin väittäisikin. Vai olisiko Mercedesin laatukriteerit niin väljiä, että toinen auto saisi täristää enemmän kuin toinen. Mercedesin merkkihuolloista saa kyllä erinlaisia vastauksia ja arvioita vian suhteen. Kuopiossa jopa autotalon johtaja osallistuu vikadiagnoosiin ja haukkuu edustamansa tuotteen.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Yksi w212 :nen on myös tiedossa ja turbiinivika, taisi olla 7g ja pikkukoneella.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

ärkoo kirjoitti:Purettiinko viallinen turbiini vian selvittämiseksi?
Muistaakseni nimimerkki rehtijii korjautti sen tuolla: http://www.jntrading.fi/
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Kysyin tuolta JN-Tradingista, mutta he vain myyvät vaihtoturbiineja. Kuka käyttäisi tuon turbiinin ensin tasapainokoneessa? Kiinnostaa myös tietää tuon oman turbiinin sisäkalujen kunto jo ihan maksumiehenkin takia. Repconilla on sivut ja puhelinnumero, mutta numero ei ole käytössä. Onko tätä firmaa enään olemassa?
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Autogearista kyselin asiasta. Turbiinia ei saa niin tyhjäksi, että sen tasapainoituksen voisi tarkistaa. Muutenkin Turbiinin syyllisyyttä epäiltiin, jos tärinä kulkee vaihtohetkenkin läpi. Vetolevyn murtumat aiheuttaa tärinää, jonka mega-Autollakin mainitsivat vaihtoehdoksi. Veholta ei tule apuja, kun ei ole heidän tuoma auto. Tuontiauto on "hankala tapaus". Kamuxilta ei armoa tipu, tosin reilun kymppitonnin vuosialennuksella ostaisivat tämä huippuyksilön takaisin. Hartikaiselle esittämiin kysymyksiin odottelen lisää vastauksia, tosin sielläkin vain selitellään. Täytyykö tämä laittaa atomeiksi omaan laskuun, vai vaihtaa johonkin halpismerkkiin, jossa kyyti tasaisempaa. Hermot menee!
miniveho
Viestit: 1
Liittynyt: 27.4.2015 0:05

Momentinmuunnin

Viesti Kirjoittaja miniveho »

Onko tätä ongelmaa kokeiltu ratkaista niin, että kyb olisi kytketty täysin auki ja sitten lähdetty ajamaan? Luin tekstin ehkä huonosti, mutta täristääkö auto jatkuvasti vai tietyllä kierrosalueella? Onko tarkkailtu ajossa kun täristäminen tapahtuu, että mikä on kyb venttiilin tila kiinni vai auki?
Jerry
Viestit: 2
Liittynyt: 27.8.2013 19:24
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Jerry »

Mun auto kyseessä, josta kumipää kirjoittelee.
Turbiini korjautettiin repcon oy:llä ja samalla siihen tehtiin tyhjennysproppu.
Itsekin etsiskelin silloin firman gsm numeroa, vastasivat huonosti puhelimeen, lähetä sähköpostia niin vastaavat. Lasku turbiini remontista tuli eri firman nimellä, jota en enää muista..
Turbiini remontin jälkeen ylimääräset äänet hävis lähes sata prosenttisesti, lukuunottamatta 1400-1600 kierroksen kohalla kuuluvaa hyvin pientä jurinaa, joka on myöhemmin taas voimistunut. Olen ajanut autolla turbiini rempan jälkeen kymmeniätuhansia kilometrejä ja vielähän tuo näyttää liikkuvan.
Poikkeuksellisen viheliäinen juttu, joka ei mielestäni ole selvinnyt vieläkään ihan sata prosenttisesti.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Ajoin tuossa 700 km lenkin 1300 kg koukussa ja auto täyteen lastattuna. Sen jälkeen tuntui, että tärinä oli jopa siedettävällä tasolla. Jotenkin tuntui, että vaihtaminenkin oli napakampaa, vai tuntuiko se tärinän puuttuessa vain siltä.Tärinä kuitenkin palautui, mutta on se kyllä pahempikin ollut. Onko kokemuksia vaihteiston huuhtelusta tuolla "munuaisella". Silloin vaihteistoa huuhdellaan suodattimien läpi puhdistusaineen kanssa. Laite ilmeisesti myös lämmittää öljyä ja virtaus on normaalia suurempi. Sen verran paskasta on tuo öljy, vaikka perinteinen huuhteluvaihto onkin tehty. Kuopion merkkiliikkeellä ei ole tällaista laitetta, mutta kyllä niitä joillain osaavilla korjaamoilla on. Jotainhan tuolle pitäisi tehdä. Kamux pakoilee vastuutaan ja vaikeaa on sieltä maksumiestä löytää.

Tuon Kybin ohituksesta oli Kuopion Autotalo Hartikaisen asentajan kanssa puhetta, mutta en tiedä tehtiinkö sitä. Hartikaiselle olen jättänyt soittopyynnön viisi kertaa asiasta, mutta ei sieltä vastata, vai eikö ole lupa vastata? Asiaa hoitanut työnjohtaja ja korjaamopäällikkökin sai kenkää, joten heitäkään ei voi vaivata. Autotalon johtajasta ei ota Erkkikään selvää. Puheet ja mielipiteet vaihtuvat tilanteen mukaan.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ainakin jossain 211 malleissa on aivan helvetillinen ero kun kybin ohittaa... mallia miksi se ole normaalisti sellainen :)
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Tyhjensin turbiinin koemielessä, varsinkaan kun siinä oleva poistotulppa ei ollut tiedossa huuhteluvaihdossa n. 20 tkm sitten. Mustaa öljyä, sakkaa ja muutama metallimuru sieltä tuli. Laitoin uutta öljyä tuon 4,3 litraa, mitä sieltä tuli. Kyllä tuo tärinä on ollut huomattavasti pienempää keväisen raskaamman vaununvetoreissun jälkeen. Voisiko tuo tärinä tulla lievästä lukon luistosta? Toisaalta tuo tärinä tulee tasaisesti 2000 rpm jälkeen ja tuntui/tuntuu myös paikallaan ollessa. Voiko tuo paska aiheuttaa epätasapainoa turbiinin kehälle? Mistä tuota sakkaa irtoaa, vai eikö huuhteluvaihto irrottanut sieltä kuin osan? Ensi viikolla on aika tuohon laatikon puhdistukseen tuolla puhdistuslaitteella. Katsotaanpa sitten.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Vaihteisto huuhdeltu "munuaisella" ja kirkasta tuli. Ei tuo toiminta muuttunut miksikään, kun on muutenkin ollut nyt siedettävällä tasolla. Ei tuo nyt mitään tekniikan huippua edusta värinältään, samanikäinen VAG-laite menee kuin sukkasillaan tähän verrattuna. Tarkastellaan nyt öljyn mustumista ja tehdään sitten uusia johtopäätöksia. Mersuun alkaa tottumaan :twisted: .
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Onhan tuossa jotain pielessä kun metallia on joka vaihdossa öljyn seassa :shock: Kuullostaa yli puoli miljoona ajetun ja loppuun softatun auton vaihteistolta. Loota Siekkiselle ja turbiini vaihtoon - lasku Kamuxille :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Turbiini kävi huollossa kuukausi sitten. Silmämääräistä vikaa ei löytynyt, mutta käytös muuttui oleellisesti. Vaihto käy nyt nopeammin ja luisto minimaalinen. Tuo 2500 rpm jyrinä hävisi joka osittain johtuu tuosta luiston loppumisesta? Toivottavasti öljyt pysyvät nyt puhtaana. Huoltajalle oli yllätys, että tämä oli 3-levyisellä lukolla, jota on tullut vastaan vain Sprinttereissä. Kevyessä ajossa nyt tyydyttää, mutta kovemmassa rasituksessa varsinkin kärryn kanssa päästää ääntä koriin. Voisiko moottorin kumityyny olla tämän jyrinän takia jo pehmentynyt, kun selkeästi koneen rasittuessa ei enään vaimenna? Saatavissa olisi vaikka minkämerkkisiä tyynyjä, Bilstein kalliimpana. Onkohan näissä eroja? Alkuperäinen varmasti halvin maailmassa näin nykyisellä autonrakennustyylillä. Voihan tuo tulla vielä jostain muustakin. Tarkistelin tuota pakonokan ajoitusta, jonka sanottiin olevan n. 3 astetta myöhässä. Kysymys tietäjille: Täytyykö tuon nokka-akselin anturin reijästä näkyvän merkin olla samassa linjassa tuon renkaassa olevan aukon sulkuhetken kanssa, vai mistä se kohdistetaan? Mille tämä nokan anturi antaa tietoa, kun vetolevyssä on myös asentotunnistin? Miksi ei yhdellä pärjätä?
ärkoo
Viestit: 73
Liittynyt: 26.3.2007 9:28
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Tilasinpa sitten Lemförder kumityynyt, jotka identtiset alkuperäisten kanssa. Puolieroa ei näillä silmämääräisesti ole, mutta numero ero puolen mukaan. Vaihtoa suunnitellessa huomasin, että Kuopion Autotalo Hartikainen oli asentanut kumityynyt väärille puolilleen. Muutaman kyselyn jälkeen myönsivät, että ne ovat asennettu väärin ja lupasivat vaihtaa ne oikeille paikoilleen. Vaadin uusia, mutta lupasivat ne tarkistaa. sanoin, ettei niitä kohtuullisesti pysty kukaan tarkistamaan, kun ovat ottaneet vastaan voimia, joita ne eivät ole suunniteltu vastaanottamaan. Suostuivat sitten uusien vaihtoon. Ilmoittivat sitten, että ovat varanneet myös vaihteiston tyynyn. Ilmoitin, että missään tapauksessa ei vaihdeta mitään muuta kuin nuo moottorin kumityynyt. Vaihtoivat uudet tyynyt. Hetken tuntui, että maantiellä kaasun painamisen myötä tuleva jurina on poissa, mutta turhaa kuvitelmaa ehkä kuitenkin. Kovasti väittivät, että ne ovat samanlaisia. Kuka tietää niiden eron? Voisi kuvitella, että toinen vain nostaa konetta ja toinen ottaa vastaan tuota vääntöä, mitä kone kallistuessaan ottaa vastaan. Jos jollain on uudet tai käytetyt kumityynyt A2122404117 ja A2122404217 käsillä, otatko yhteyttä yksityisviestillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto”