Painelaakeri ääntää
Painelaakeri ääntää
200D, 124-korilla olevan mersun painelaakeri pitää ääntä. Onko kuinka monen mutkan takana tuikata laakeriin rasvaa ensiavuksi ???
Itse kytkin tuntuu vielä olevan kunnossa pitkän aikaa, joten ei viitsisi pelkän laakeriäänen takia viedä purettavaksi (tai purkaa) koko pakettia.
T: Jukkis
Itse kytkin tuntuu vielä olevan kunnossa pitkän aikaa, joten ei viitsisi pelkän laakeriäänen takia viedä purettavaksi (tai purkaa) koko pakettia.
T: Jukkis
Re: Painelaakeri ääntää
Tervetuloa Meselle jukkism.jukkism kirjoitti:200D, 124-korilla olevan mersun painelaakeri pitää ääntä. Onko kuinka monen mutkan takana tuikata laakeriin rasvaa ensiavuksi ???
Itse kytkin tuntuu vielä olevan kunnossa pitkän aikaa, joten ei viitsisi pelkän laakeriäänen takia viedä purettavaksi (tai purkaa) koko pakettia.
T: Jukkis

Painelaakeria ei kannata rasvata, vaikka sinne kytkinhaarukan reiästä näkisikin. Kytkinkoppaan ei kannata saattaa ylimääräistä öljyä, eikä laakeri ole edes rasvattavaa mallia vaan kestovoideltu suojattu laakeri.
Vaihdelaatikko alas, uusi kytkinpaketti sisään. Parin tunnin remontti, hintaa arvioisin kertyvän satasen seutuun.

Samat vinkeet mulla 200 d:ssä. Kesällä vaihdoin koneen ja kytkin oli kuin uusi, leimakin 12/05, kitkapinnassa eli uusihan se onkin. No muutama viikko sitten alkoi painelaakeri kuivuutta kiljahtelemaan kun kierroksia on n. 2500 ja kytkin pohjassa. Mieluusti tuon voitelisi jostain rei'ästä...
Onneksi on kardaanin kumilimpun vaihtokin edessä.
Onneksi on kardaanin kumilimpun vaihtokin edessä.

Eikä niitä äkkiä ostellakaan. Itellä kesti edellinen 27 vuotta (tai siis muutamalla omistajalla) ja olisi jokusen vielä kestänyt. Mallista riippuen eiköhän koko paketti jotakin 200-300 välillä maksa, mutta painelaakerin paras ja ainoa hoito on tosiaan vaihto. Samalla kun se tulee vaihdettua, on tietysti helppo uudistaa paineasetelma ja kytkinlevy ettei tarvitse itkeä sitten vuoden päästä kun taas pitää ottaa laatikko alas... 

Tää on ihan kohta valmis.
Jollekin vaihtokunto on se kun limpussa alkaa olla murtumien merkkejä holkkien ympärillä, joillekin taas se kun limppu on tuhannen päreinä ja rauta hakkaa rautaa vasten..
Mersun kenguruilmiöön sillä on jonkinlainen yhteys, hankala sitä vaihtokuntoa sen kummemmin on määritellä, kaippa värinät ja meteli ainakin lisääntyy jos kiekko on aivan sökönä.
Mersun kenguruilmiöön sillä on jonkinlainen yhteys, hankala sitä vaihtokuntoa sen kummemmin on määritellä, kaippa värinät ja meteli ainakin lisääntyy jos kiekko on aivan sökönä.