Ja taas automaatista

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Ja taas automaatista

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kysessä 230E, 722.4 laatikolla. Tuossa syksyllä pakkasten tullessahan tämä alkoi oireilla, eikä enää nämä lämpimät kelitkään ole vaikuttaneet asiaan.

Ajoon lähtiessä, moottorin ollessa normaalilämmössä, vanha rouva nykii siellä 2-3t kierroksen tienoilla, samaan tapaan kuin pakkasilla kylmällä koneella. Tuntuis ettei laatikko ole ihan varma mikä vaihde pitäisi olla. Lisäksi kun kaasupolkimen länttää pohjaan asti, kierrokset jopa putoaa hetkeksi, vauhti alkaa hiipua, ja sitten laatikolle tulee mieleen että heitetään pienempää sisään. Tämä kestää sellaisen 2-5 sek. Eikä tunnu olevan suurta merkitystä polkaiseeko kick-downille asti vai jättääkö polkimen pikkusen ylemmäs. Öljyt ja suodatin tällähetkellä noin 15tkm ajetut, öljyn määrä ok, painetta silloin tällöin kokeillut nostella ilman sen suurempaa vaikutusta. Tuo vaihtokin heittelee, useimmiten ihan mukavan pehmeä, toisinaan taas nykäisee. Ajoittain risteyksissä tekee sen että laatikko kolahtaa pysähtymisen jälkeen.

Periaatteessa ongelman voi kiteyttää siihen, että laatikko tuumailee aina oman aikansa ennenkuin mitään tapahtuu, ja vaikuttaa pahentuneen tässä syksyn jälkeen tilanne. Ja tuntuis että kaikki vaihtovälit luistaa. Onko tämä sellainen mihin pystyy vielä jotenkin säädöillä vaikuttaa vai pitäiskö suosiolla harkita toista laatikkoa?
slowride
Viestit: 10
Liittynyt: 16.12.2010 20:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Ja taas automaatista

Viesti Kirjoittaja slowride »

Hojo! Mulla automaattilaatikon luistelu johtuu alipaine modulaattorista-vacuum control valve.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitäiskös siitä nyt vielä kokeilla vääntää se modulaattori tappiin asti ja kattoo miten käy?

Tuosta nyt tais jäädä mainitsematta et kyllähän loota välillä pelaa niinkuin sen olettaiskin pelaavan, yleensä piiiiiitkän ajon jälkeen. Jos nyt jonkinlaisen summittaisen arvion heittäis niin se vaatii ~50 km ajelun että pelaa. Tästä kun lähtee pohjanmaan suuntaan, vielä hirvaskankaan ohituskaistalla tökkii, mut loppumatkasta kiihtyilee jo tasaisemmin. On vaijereissakin varmaan säädettävää, mutta tuo vaihteleva toimivuus on se joka tässä eniten epäilyttää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”