Vetoakselin kumin vaihto?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Vetoakselin kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja dry »

Matikin etuvetarin moottorinpuoleinen kumi päästi rasvat pihalle. Uusi kumi tuli, mutta miten tuon saa vaihdettua?
Kyseessä siis 4Matikin etuvetarin kuskinpuolen sisempi kumi.

Tehhäänkö listaa? :D

- Auton etuosa ilmaan
- Rengas pois
-
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

-työkalut esille
-asennusjuomat esille

:D
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ja asennusjuomaaa suuhun,mitä enempi sen parempi :wink:

-
-
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hyvähyvä :lol:
Nyt pitää ilmeisesti kuskata Matikki mökille että saa ottaa riittävästi tuota asennusjuomaa :idea:

Ja tämä listahan menee sitten Mekkaan 8) :lol:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

- Auton etuosa ilmaan
- Rengas pois
- Isolla laikkakoneella ripustus irti ja vetoakseli poikki
- Kiinalaisilla sivuleikkureilla *naps* terä poikki
- Naapurilta lainatuilla Bahcolaisilla vetoakselin klemmarit poikki
- Uusi suojakumi paikoilleen
- Homma valmis :!:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Re: Vetoakselin kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja dry »

dry kirjoitti:Matikin etuvetarin moottorinpuoleinen kumi päästi rasvat pihalle. Uusi kumi tuli, mutta miten tuon saa vaihdettua?
Kyseessä siis 4Matikin etuvetarin kuskinpuolen sisempi kumi.

Tehhäänkö listaa? :D

- Auton etuosa ilmaan
- Rengas pois
-
No niin, palataan taas oikeille raiteille.
- Täytyykö jarruhilppeet irrottaa, ainakin jarrusatula, eikös?
- Sitten sieltä ne sisemmät vetarin laipan pultit auki?
- Siinäkö kaikki? Lähteekö se nuilla eväillä jo paikoiltaan??

Mainittakoon, että vetari oli vähän aikaa sitten irti kun tuohon vaihdettiin kuskinpuoleinen moottorin kumityyny eli sen pitäisi olla irrotettavissa... kaiketi...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jaa-a. Ei taija olla etuvetarinkuminvaihtajia mesellä :(
Noh, eiko kokeilemaan :arrow:

Josko sen kuntoon sais ja vaihtas vaikka tojotaan :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tiijäkkö, taitaa olla nuita 4WD mersuja sen verran laihassa ettei oikein järkineuvoja löydy.

Taitaa vaan mennä niin että otat ja käyt kimppuun, niin siinä sitten hoksit miten se menikään.

Taisteluniloa :!:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
BDA
Viestit: 17
Liittynyt: 11.11.2007 23:49
Paikkakunta: Karjala

Viesti Kirjoittaja BDA »

Näillä Kilanderin ohjeilla vaihdoin omaan koslaan suojakumin.Varaa uudet neulat vetoniveleen , muutama neula häviää kuitenkin vanhan suojakumin sisälle rasvan joukkoon.


Lähetetty: 14.9.2006 18:32 Viestin aihe: 4maticin vetoakselin kunnostus.

--------------------------------------------------------------------------------

-89 mallin kuskinpuoleisesta etuvetoakselista suojakumit vähän huonossa kunnossa,siispä:
30mm.kaksitoistakulmaisella hylsyllä mutteri navasta irti,ensiksi mutterin kauluksesta lyödään lukitukset akselin koloista,metri jatkoa vääntimeen,kyllä lähtee.
8mm.kuusiokoloavaimella kuusi kiinnityspulttia moottorin puolelta irti,siinäkin helpottaa metri paksuseinämäistä vesijohtoputkea.
Sitten pyörät oikealle linkkuun,ja otetaan akseli pois (itse touhusin rasvamontussa).
Sitten vetari työpöydälle ja suojakumien klemmarit irti,vedetään laippa pois akselilta,päästään käsiksi vetoniveleen.Lukkosokka pois akselin päästä,sitten nivel viilapenkin päälle,ja akseli lähtee kevyesti päästä naputtelemalla pois.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dry kirjoitti:Jaa-a. Ei taija olla etuvetarinkuminvaihtajia mesellä :(
(
On on.Jos ei lähe,ni ajele tänne itärajalle,vaihan nuo siinä ihan ootellessa.

Kato ei tarvi tehtä liian vaikeesti:jätetään pyörä ja ne jarrut paikalleen ,otetaan vaan montulla se vetoakseli pois-uuvet kumit ja takasin.

Viimose kerra ku tuon homman tekasin,otin aikaa=15 minuuttia montulle ajosta,ni ol vetoakseli kourassa :) .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

jovihava kirjoitti:Taisteluniloa :!:
Tänks jovi :wink:
BDA kirjoitti:Näillä Kilanderin ohjeilla vaihdoin omaan koslaan suojakumin.Varaa uudet neulat vetoniveleen , muutama neula häviää kuitenkin vanhan suojakumin sisälle rasvan joukkoon.
Tänks BDA :D
kilander kirjoitti:On on.Jos ei lähe,ni ajele tänne itärajalle,vaihan nuo siinä ihan ootellessa.

Kato ei tarvi tehtä liian vaikeesti:jätetään pyörä ja ne jarrut paikalleen ,otetaan vaan montulla se vetoakseli pois-uuvet kumit ja takasin.

Viimose kerra ku tuon homman tekasin,otin aikaa=15 minuuttia montulle ajosta,ni ol vetoakseli kourassa :) .
Ja tänks kilander :D

Ei sitten ollutkaan kumi rikki vaan panta vaihdettu rotanhäntään moottorin tukikumin vaihdon yhteydessä :x
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Hiljattain itsekin vaihdoin tuon suojakumin. Noinhan se menee,
kuin tuossa on esitetty. Muutama huomautus lisäksi:
-Minusta kannattaa vaihtaa yhden akselin kaikki kumit (3) kerralla (2 sarjaa). Vanha
kumi hajoaa kuitenkin ja samalla vaivalla vaihtaa molempiin päihin.
-Kun otat akselia alta, niin varo ettei sisempi pää putoa. Mersu neuvoo
sitomaan pään kiinni kuparilangalla irrotuksen ajaksi
-Akseli katkeaa vasta, kun on irrottanut sokan päästä. Uusi sokka ja
rasvat tulee kumien mukana, samaten kuusiokolopultit ja 12-kulmainen mutteri.
Tarvitaan hyvät sokkapihdit, jotka avaavat ulospäin.
-Mersu kehottaa kasaamaan akselin samalla tavalla kuin se olikin, ts, niin
että ne kolme laakeria tulevat samoihin laakeripesiin. Tätä varten akseliin tehdään
kynällä merkintä ennen katkaisua.
-Jos laakerin ulompi osa irtoaa, neulalaakerit voivat levitä lattialle. Tätä varten
Mersu kehottaa sitomaan laakerit (3 kpl) kuparilangalla niin, etteivät ne aukene.
-Kannattaa varmistaa, että itsellä on sopiva hylsy sen 12-kulmaisen avaamiseen
-Kiristysmomentteja en muista ulkoa, mutta ruuvit ovat tiukalla
-Korjaamo-CD:lla on saksankielinen kuvitettu ohje. Sama ohje englanniksi taisi
olla netistä saatavana. Haulla löytyy.
-Suojakumien pantojen kiristykseen tarvitaan hohtimet
-Homma on itse asiassa aika helppo, mitään muuta kuin vanne ja akseli ei
tarvitse irrottaa. Ruuvipenkki kannattaa olla, johon akselin saa tukevasti kiinni.
-Vanhat rasvat kannattaa pyyhkiä huolella pois ja jos kumi on ollut kauan rikki,
niin voi harkita neulalaakerien pesua.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 29.4.2008 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Näyttää tuo kuminvaihto-ohje olevan englanniksi ja saksaksi
koneella (pdf), voin laittaa tulemaan, jos joku tarvitsee. Yv:lla
sähköpostiosoite vaan minulle.

Kiristysmomentit ovat 280-320 Nm keskimutterille ja 70 Nm kuusiokoloille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”