"nykäisevä" automaatti

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

"nykäisevä" automaatti

Viesti Kirjoittaja teaa »

Terve foorumilaiset!

Hankin itselleni about puol vuotta sitten 87 vuosmalli W124 E260, automaatin.

Loota kyllä tuntuu toimivan, mutta muutama kysymys arvelluttaa:
1. Kun vaihteen kytkee päälle auton ollessa paikallaan (R tai D) auto
"nykäisee" aikas pahasti. Tuntuu, että voimansiirto vähintäänkin
rasittuu, ellei myöskin leidi joka vieressä toisinaan istuu :oops:
Kun automaatti vaihtaa vaihdetta ylös tai alaspäin (kaikilla vaihteilla),
niin kyllähän se aina nykäisee, mutta ei niin pahasti.
Kävin säädättämässä alipaineita, jolloin
tuo vaihteiden ylös ja alas vaihtaminen pehmentyi jonkinverran.
Kun vaihteita vaihtaa pakkosyötöllä, elin käsin, niin nykäystä ei tunne
juuri lainkaan.
2. Kun lähtee liikkeelle kakkos vaihteella, niin laatikko vedättää ykkösvaihteen
aika korkeille kierroksille (about 4000-6000rpm) ennenkuin vaihtaa kakkoselle

Kuinkahan tuon lootan pitäis toimia? Voiko hommalle tehdä jotakin muutakin, kun avata ja korjata koko paketti?
Aikaisemmin olen ajanut 300e automaatti 124:sta (tais olla pari vuotta nuorempi) ja siinä vaihteet tuntu vaihtuvan paljon pehmeämmin
ja paikallaan "nykäisy" oli paljon pienempi. Kuinka teillä vastaavat lootat toimii? Onko parempi, että laatikko "nykäisee", ei ainakaan luista vai mitä?

PS. Öljyt on vaihdettu joku vuosi sitten, mutten tiedä onko vaihdettu myös turbiinin öljyt vai ei...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kohta kaksi kuulostaa normaalilta. Ainakin pystäri ja W123 vaihtaa noin.
Mielestäni ihan hyvä että on mahdollisuus ajella isommillakin kierroksilla, jos siihen tarvetta (tai halua "kikkailla" :roll: ) on.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Nykäisy on parempi kuin luisto. Tietenkin paineita voisi koittaa vielä hiukan pudottaa mutta ei niin että alkaa luistaan.

Onko alusta missä kunnossa ? Esim. taka-apurungon puslat vaikuttaa ja vahvistaa nykäisyä. Samaa tekee myös kardaanin osien huono kunto ja jos perässä on väljää.

Miten käyttäytyy jos jarru pohjassa liikuttelet vaihteenvalitsinta D:n ja R:n välillä?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

Jeps.

Alustasta en oo ihan varma. Oon laittanu aina vaihteen silleen päälle, että on jarru pohjassa. Jos ei oo jarru pohjassa, niin kärry hyökkää samantien liikkeelle :shock: Vaihtaminen kestää laatikolta about 1sekunnin.
Ei kai tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä? Se on about 600-700rpm, jos vaihde on vapaalla. Kun on D tai R päällä, niin se on tasan 500.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

teaa kirjoitti:Jeps.

Alustasta en oo ihan varma. Oon laittanu aina vaihteen silleen päälle, että on jarru pohjassa. Jos ei oo jarru pohjassa, niin kärry hyökkää samantien liikkeelle :shock: Vaihtaminen kestää laatikolta about 1sekunnin.
Ei kai tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä? Se on about 600-700rpm, jos vaihde on vapaalla. Kun on D tai R päällä, niin se on tasan 500.
Aika terhakkaasti kuuluu hyökkäävän mutta tyhjäkäynnit kuulostaa varsin normaaleille. Aattelin vaan että jos jarru pohjassa liikuttelet keppiä edestakaisin R<->D siten että annat olla pienen tovin vaihteen päällä - kuuluukko silloin mitään ylimääräisiä, mahdollisesta väljyydestä viestiviä ääniä ?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

XUX63 kirjoitti:
teaa kirjoitti:Jeps.

Alustasta en oo ihan varma. Oon laittanu aina vaihteen silleen päälle, että on jarru pohjassa. Jos ei oo jarru pohjassa, niin kärry hyökkää samantien liikkeelle :shock: Vaihtaminen kestää laatikolta about 1sekunnin.
Ei kai tyhjäkäynnillä ole mitään merkitystä? Se on about 600-700rpm, jos vaihde on vapaalla. Kun on D tai R päällä, niin se on tasan 500.
Aika terhakkaasti kuuluu hyökkäävän mutta tyhjäkäynnit kuulostaa varsin normaaleille. Aattelin vaan että jos jarru pohjassa liikuttelet keppiä edestakaisin R<->D siten että annat olla pienen tovin vaihteen päällä - kuuluukko silloin mitään ylimääräisiä, mahdollisesta väljyydestä viestiviä ääniä ?
No ei varsinaisesti kolahduksia tai mitään semmoista. Oikeastaan koko kärry heilahtaa :shock: Jos jarru ei ole päällä, niin lähtee heti eteenpäin, jos jarrua painaa vaan vähän, niin kuuluu jarruista ääntä (todennäköisesti vähän luistaa, koska veto on kova. Jos jarrua painaa kovasti (ja niin yleensä teen), niin koko kori "nytkähtää" ilman kolahduksia.

Hassua hommassa on se, että tuntuu ettei ole väliä kuinka lämmin kone on. Jos jotakin voi sanoa, niin kylmänä ilmiö tapahtuu paljon harvemmin. Talvella kovalla pakkasella ekan kerran D:lle vaihtaessa meni järjestäen aika mukavasti ilman kovaa nykimistä.
Oliskohan tällä sittenkin tekemistä alipaine säädön kanssa?
Täytynee tämä vika varmaan korjata, muuten niitä väljyyksiä alkaa tulee ihan varmasti. :roll:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Onko s siinä tuota E/S-nappia siinä vaihdekepin vieressä?
E-asennossahan (economy) se vaihtaa aikaisemmin ja lähtee muistaakseni kakkosella liikkeelle.
S-asennossa sitten kierrättää korkeammalle ja liikkeelle lähdettäessä lähtee herkemmin ykkösellä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onhan moottorin imusarjasta laatikolle menevä alipaine letku paikoillaan ja ehjä.
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Mika.T kirjoitti:Onhan moottorin imusarjasta laatikolle menevä alipaine letku paikoillaan ja ehjä.
laatikolle menevään letkuun alpainen mittari kiinni ja kokeilla meneekö tyhjä käynnillä minkä verran alipainetta pitäisi mennä jotain -0,4bar laatikolle pumpun säätimeltä...
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

petska kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Onhan moottorin imusarjasta laatikolle menevä alipaine letku paikoillaan ja ehjä.
laatikolle menevään letkuun alpainen mittari kiinni ja kokeilla meneekö tyhjä käynnillä minkä verran alipainetta pitäisi mennä jotain -0,4bar laatikolle pumpun säätimeltä...
No nyt on vähän käyty räpeltelemässä ja tutkimassa asiaa.
Alipaineletkut oli paikallaan, mutta imusarjan päässä kumi oli vähän väljä. Vihdoin tilalle tiukemman kumin, mutta vieläkin vaan nykäisee paikallaan vaihdettaessa. Tosin vaihtaminen ajossa muuttui vielä pehmeämmäksi ja tuntus ettei vielä luistakkaan. Letku tuli testattua siinä samalla vanhanaikaisella puhallus menetelmällä, ja ehjä on. Täytyy ostaa alipainemittari, kun kerkeää putiikkiin. Motonet ainakin tuntuu myyvän jotakin mittaria.

Toisaalta kiinnostaa aikas kovasti, mikä se alipaine todella on. Käsittääkseni väljä kone "tekee" vähemmän alipainetta. Auto kyllä syö öljyä, muttei kamalasti eikä savuta ollenkaan. Öljyvuotoja näyttää olevan ainakin kannentiivisteen välistä jonkin verran. Ehkä olis paras mittauttaa koneen puristukset, en tiiä. Tulee perkel iso remontti, jos niiden kanssa on ongelmaa :roll:

Paljon kiitoksia hyvistä vinkeistä :D Tästä on hyvä jatkaa.

Seuraavaks taidan siirtyä tutkimaan voimansiirtoa tarkemmin...
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Neste vaimennettu alipainemittari sitten....voipi maksaa muutaman kympin

Voipi löytyä jostain hydrauliikkaa ja pneumatiikka osia myyvästä liikkeestä parhaiten niin kuin parhaat ahtopainemittaritkin..... :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

petska kirjoitti:Neste vaimennettu alipainemittari sitten....voipi maksaa muutaman kympin

Voipi löytyä jostain hydrauliikkaa ja pneumatiikka osia myyvästä liikkeestä parhaiten niin kuin parhaat ahtopainemittaritkin..... :lol:
No niin.

Nyt on sitten alipaineet mitattu ja vetoakseleita sekä alustaa tutkittu. Alustassa näyttäs olevan kaikki kunnossa :lol: ja alipainekkin on jotakin -0,5 - -0,6 luokkaa mitattuna letkusta laatikon päässä.
No ainakin imuvuoto tai älyttömän väljä kone ei ole ongelma. Huono homma on se, että taitaa tämä homma mennä askin avaamiseks :(

Yks asia tuli mieleen. Voisikohan vaijereiden säätö vaikuttaa asiaan? Siitä tulee taas muutama kysymys, kuinka lootan pitäis toimia:
1. Missäkohtaa teillä loota vaihtaa isommalle?
Mulla esim vaihtaa "E" asennossa kolmoselle noin 3000rpm
"S" asennossa vedättää melkein punarajalle kaikki vaihteet

2. Kun kaasun nostaa ylös millä tahansa vaihteella, niin loota vaihtaa välittömästi isommalle.
"E" asennolla oikeastaan se vaihtaa just ennenkuin kaasu on ylä asennossa.
"S" asennossa loota vaihtaa isommalle jo kaasun ollessa puol välissä :shock:

3. Kickdown toimii silleen, että kun kaasun painaa ihan pohjaan, niin menee about 1-2sec ja loota vaihtaa alaspäin. Jos kaasua pitää ihan pohjassa kokoajan, niin se vaihtaa helposti kaks pykälää. Tälleen käy aika helposti, että kiekat pamahtaa punarajalle :roll: Tietenkin homma toimii silleen, että pitää kaasua pohjassa vaan ihan vähän aikaa ja nostaa sitten vähän ylemmäs. Tälleen loota vaihtaa varmasti, vaan yhden vaihteen.
Oikeastaan olen vaihtanut näissä tapauksissa aina käsin. Tuntuu olevan vähän turvallisempaa. Tietää ainakin itse paremmin kuinka monta vaihdetta haluaa alaspäin.

4. Kun paikallaan vaihtaa vaihteita varsinkin "P" asennolta "R":lle, niin joskus keppi ei haluu liikkua helposti. Tuntuu, että olis jonkinlainen pykälä, just ennen "R":ää?

5. Oliskohan vaijeri liian kireällä? Eikös tuo E/S kytkin vaikuta vaan vaijerin kireyteen? Oikeastaan mittailin toista laatikolle menevää alipaineletkua ja tuntuu toimivan on/off periaatteella riippuen E/S kytkimen asennosta. Kai, se letku menee laatikolla olevaan vaijerisysteemiin ja kiristää sitä. Homma tuntuu kuitenkin toimivan, mutta onko vaijeri ylipäätään liian kireällä?

No, jokatapauksessa taidan vaihtaa laatikonöljyt ja sitten lähtee loota auki, jos homma ei mee paremmaks. Voihan olla, että turbiinin öljyjä ei oo vaihettu aikoihin.

Vaijerin säätöön taitaa olla Haynesin kirja paras hommata, ettei tuu tehtyy tölväyksiä :?:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

5. Oliskohan vaijeri liian kireällä?

Koita löysentää. Ei tarvitse korjausoppaita, perstuntumalla se kuuluu säätää "miun maun mukkaan" sopivaksi.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

Sivonen kirjoitti:5. Oliskohan vaijeri liian kireällä?

Koita löysentää. Ei tarvitse korjausoppaita, perstuntumalla se kuuluu säätää "miun maun mukkaan" sopivaksi.
Jeps.

Oon sen verran urpo vielä, etten tiedä mistä päästä sitä pitäis säätää. :oops:
Paneleja oon purkanu kepin ympäriltä, mutten oo purkanu koko systeemiä vielä. Lieneekö se säätö löytyy "kepin varresta"?
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

teaa kirjoitti:
Sivonen kirjoitti:5. Oliskohan vaijeri liian kireällä?

Koita löysentää. Ei tarvitse korjausoppaita, perstuntumalla se kuuluu säätää "miun maun mukkaan" sopivaksi.
Jeps.

Oon sen verran urpo vielä, etten tiedä mistä päästä sitä pitäis säätää. :oops:
Paneleja oon purkanu kepin ympäriltä, mutten oo purkanu koko systeemiä vielä. Lieneekö se säätö löytyy "kepin varresta"?
Vaijeri on konehuoneessa koneen takaosan luona. Menee kaasuvivustosta laatikolle. :wink:
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

mitä.onko mersun tomaatissa muka eri ölpät kun turbiinissa.
täytyy myöntää itsellä ei komemusta muista kuin amerikan
kuminauhoista.
:?:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ei oo eri ölpät turbiinissa mutta pitää erikseen lorottaa ne ulos - eivät tule pohjaropun kautta.

Turbiinia tyhjentäessä kannattaa raottaa aavistuksen verran laatikon kuppeesta vänkärin puolelta lauhduttimelle menevää banjoa, huilaa tavara moninkertaisella nopeudella ulos.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

no hyvä.rupesin jo vähän ihmettelemään mersun tekniikkaa. :D
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

kuukkari kirjoitti:no hyvä.rupesin jo vähän ihmettelemään mersun tekniikkaa. :D
:ttu: Tälleen sitä alottelijat, kuten minä sotkee asioita :oops: :oops: :oops:

Oli muuten se laatikon vaijeri kireellä kun viulunkieli :hang: Piti kääntää sitä neljä kierrosta löysemmälle, ennekuin alko edes vaikuttaa.

Jo loppu nykiminen ja ei hävetä, vaikka leidi istuu apumiehen puolella :lol: :lol: :lol:

Kiitoksia paljon kaikille tähän topic:iin osallistuville. Nyt toimii mese niinku pitääkin, eli sulavasti ja nykimättä :beerhug:
kuukkari
Viestit: 98
Liittynyt: 07.6.2006 23:09

Viesti Kirjoittaja kuukkari »

No kyllä se siittä lähtee. :wink:
Avatar
it
Viestit: 26
Liittynyt: 26.3.2006 14:02
Paikkakunta: Wallriver

nykäisevä automaatti

Viesti Kirjoittaja it »

Mun lootaa ei tunnu kukaan saavan kohdalleen täällä etelä-pohjanmaalla , tarina alkoi siitä kun kävin säädättämässä pumpun omasta 200 deestä niin rupesi kierrokset karkailemaan vaihtotilanteessa ... siitä ajoin sitten yhdelle automaatti tohtorille joka pikaisesti ehti katsoa autoa ja tuumasi mulle että onko pumpunruuvaajat näpränny alipainemokkuloita kun samalla egr otettiin pois käytöstä . Nyt tilanne sellainen kun jotain alipaineletkuja on yhdistetty niin vaihtaa niin pirun kovalla nykäisyllä kun ajelee pintakaasulla ja jos antaa oikein kunnolla kaasua niin vaihdot piteneeee... ja tuntuu että luistoa olisi eli mikä avuksi ? Voisiko joku säätää laatikkoni että en hajota sitä , maksaisin kyllä rahaa siitä !
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29292
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ota yhteyttä Jarkko S:ään , hän osaa säätää laatikon toiminnan kohdalleen.
Avatar
it
Viestit: 26
Liittynyt: 26.3.2006 14:02
Paikkakunta: Wallriver

Viesti Kirjoittaja it »

Jep pistin Jarkolle yv:tä
Avatar
it
Viestit: 26
Liittynyt: 26.3.2006 14:02
Paikkakunta: Wallriver

Viesti Kirjoittaja it »

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan siis tarkoitan kirjoittelua tänne , automaattini on nyt korjattu ja säädetty . Kyllä nyt kelpaa kun ajella kun automaatti vaihtaa niinkuin pitääkin ! Alipaine pumppu "hässäkkä" omaani vaihdettiin ja hyvä tuli ! työn tekijä oli kukas muu kuin KOSKINEN ELI Lucky-dog ja kumppanit ! Kiitos ja kumarrus näin jälkijunassa . ps-hintakaan ei ollut paha eli voin kyllä lämpimästi suositella kyseistä MB-korjaamoa kaikille .
W 124 E 200 Diesel
Avatar
hujoppi
Viestit: 18
Liittynyt: 14.10.2006 0:59
Paikkakunta: Campinas,SP,Brasil

Viesti Kirjoittaja hujoppi »

potki toi automattiloota mullaki..... suhuuttelin wd40 kaikkiin sähköliittimiin, ja nyt on tosi hyvä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”