Automaattista pulmaa pukkaa

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Automaattista pulmaa pukkaa

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Voi harmin paikka. Kun työmatka pitenee, niin Luckyn taxi saa uusia ominaisuuksia.

Taxina toimii edelleen 1989 E 200 automaatti. Laatikon mallista ei parempaa tietoa vielä ole.

Jo muutamia vuosia sitten, suunnattoman huippunopeuden saavuttaminen muuttui mahdottomaksi, koska kaasu pohjassa ajettaessa vaihteisto halusi aina ja välttämättä vaihtaa kolmoselle, oli nopeus mikä hyvänsä.
Tämä aiheutti kierroslukumittarin pomppaamisen punaiselle ja kiihtymisen hyytymisen. Syytä ei juuri etsitty, koska huippunopeuden saavuttaminen ei ollut, eikä ole vieläkään tärkeää.

Mutta tärkeää olisi vaihteiston normaali toiminta normaaleissa nopeuksissa ja se on tänä vuonna kehittynyt huonommaksi.

Aluksi ongelma paheni siten, että jos moottoritie nopeuksissa jouduttiin, esim. ohitustilanteessa vaihtamaan kolmosta, niin tämän jälkeen nelosen kytkeytyminen alkoi ottamaan enemmän ja aina vaan enemmän aikaa.
Tällöin nelonen kuitenkin vielä löytyi taajamanopeuksissa, ehkä jopa turhankin nopeasti.

Tällä hetkellä nelosen kytkeytyminen riippuu täysin taikurin hatusta.
Välillä auttaa pieni jarrun kanssa kikkailu, mutta nyt alkaa jo kuluneiden palojen merkkivalo vilkkumaan.
Pakki, ykkönen, kakkonen ja kolmonen kytkeytyvät, mielestäni niin kuin pitääkin, tai ainakin ihan sopivalla tavalla.

Joten kysymys kuuluu, mistä etsiä vikaa?
Mitä säätöjä tulisi tarkistaa?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Laatikon puolella minusta vika. Voisit koittaa että parantaako laatikon paineiden nosto (esim. 1/4 kierros) yhtään. Seuraavaksi vaihtaisin laatikkoöljyt ja tarkistaisin että öljyä on riittävästi ( itse asiassa tämän voisi tehdä ensimmäisenä ) :lol:

Sitten samalla kun laatikon öljypohja on auki niin tarkistaisin että venttiilikoneiston puolella 3-4 jousi on edes suurinpiirtein ehjä.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Automaattista pulmaa pukkaa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Milloinkas tähän on vaihdettu viimeksi suodatin ja öljyt (vuosia/kilometrejä)?
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Automaatilla on kyllä tullut ajeltua ennen tätäkin, joten öljymäärän tarkistus on tuttua puuhaa.
Taxi hukkaa hieman laatikkoöljyä, joten siksikin tarkistan öljymäärän melko usein.
Öljynvaihdon olen laiminlyönyt, kuten yleinen käytäntö on, eikä edellisestä vaihdosta edes ole mitään tietoakaan.
Lisätty sitä kuitenkin on, muutama litra vuosien saatossa.

Miten siis paineiden nosto suoritetaan?

Entä kuuluuko laatikon oikealla puolella olevan väkkärän, johon kick down vaijeri ja alipaineletku kiinnittyvät, heilua sormivoimin?
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

jolle kirjoitti:(esim. 1/4 kierros)
Aukipäin vai kiinnipäin?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Myötäpäivään.
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Ok. Pitää tuota vielä kokeilla.
Ja jos se ei auta, niin toinen taxi alle.

Kiitos paljon :D
Avatar
Hese126
Mr. VaihtaaKuPaitaa
Viestit: 1905
Liittynyt: 19.10.2010 12:55
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hese126 »

Eilen omaani (722.122) automaattiin lisäsin paineita kierroksen, nyt yhteensä 2 täyttä ja pari naksua päälle kierretty lisää.

Nelonen menee päälle kun löysää kaasun kolmosella kiihdyttämisen jälkeen ja painaa vähän lisää. Ei luista enää mutta kytkeytyminen vaatii pientä kikkailua.

Ennen paineiden nostoa nelosta ei tahtonut saada päälle millään vaan luisti vain ja tahtoi aina vain puottaa kolmosen takasin.

toivottavasti paineiden säätö auttaa. Jousi pitäs vielä tarkistaa, liekö huonossa hapessa.

H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A

ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Hese126 kirjoitti:Eilen omaani (722.122) automaattiin lisäsin paineita kierroksen, nyt yhteensä 2 täyttä ja pari naksua päälle kierretty lisää.

Nelonen menee päälle kun löysää kaasun kolmosella kiihdyttämisen jälkeen ja painaa vähän lisää. Ei luista enää mutta kytkeytyminen vaatii pientä kikkailua.

Ennen paineiden nostoa nelosta ei tahtonut saada päälle millään vaan luisti vain ja tahtoi aina vain puottaa kolmosen takasin.

toivottavasti paineiden säätö auttaa. Jousi pitäs vielä tarkistaa, liekö huonossa hapessa.

H
Venttiilikoneiston 3-4 vaihdon jousi kannattaa tarkistaa, jossei sielläkään mitään hälyttävää niin pakan tiiviste vuotaa ja kyyyyytkee rauhassa.

Tuossa paineen lisäämisessa on vaan se huono puoli että pakki ei oikeen tykkää siitä.
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Lodjun kyljestä, kuskin puolelta, kummitutteron alla lymyilevää pikkuista T-kahvaa käännetty vartti myötäpäivään.

Paha sanoa vaikuttiko mitenkään, mutta ei se juurikaan auttanut.
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

pari kierrosta vois jo auttaa
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

jolle kirjoitti:
Tuossa paineen lisäämisessa on vaan se huono puoli että pakki ei oikeen tykkää siitä.
johtuu siitä että..... ?

mielenkiinnosta tahtoo tietää :P
® Mesen linttaklubi
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

janttu kirjoitti:pari kierrosta vois jo auttaa
Kokeilen huomenissa.
Tämäviiko ajeltu 60km päivittäistä työmatkaa kolmosella.
Tänään havaittu viivettä myös kolmosen kytkeytymisessä :lol:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Lucky 13 kirjoitti:
janttu kirjoitti:pari kierrosta vois jo auttaa
Kokeilen huomenissa.
Tämäviiko ajeltu 60km päivittäistä työmatkaa kolmosella.
Tänään havaittu viivettä myös kolmosen kytkeytymisessä :lol:
Niin ja öljymäärä oli varmasti oikea? :roll:

Pakki saa kytkentäpaineen suoraan toisin kuin muut vaihteet :shock:
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

jolle kirjoitti: Niin ja öljymäärä oli varmasti oikea? :roll:
No mikäpä tässä maailmassa niin varmaa olisi, hankaan huomenna tikkua säämiskällä absoluuttisen totuuden selvittämiseksi. Öljyä voi olla liikaa, mutta en usko sen olevan ainakaan vähissä tällä hetkellä.
Pienestä hävikistä huolimatta.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Siksi vaan tuota öljymäärää kyselen että kun öljy alkaa olla vähissä niin isot vaihteet alkavat silloin toimimasta. Ensin 4 sitten 3 jne :lol:
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Okei, pidän tuon mielessä. Vaikkakin kerran on minulta päässyt ölpät vähiin (siitä pienestä hävikistä johtuen) ja tämän tajusin siitä, kun pakki ei mennyt enää päälle.

Tänään en aivan tallille asti päässyt. Huomenna uusi yritys.
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Noniin, terveisiä tallilta.

Kyllä siellä sitä öljyä on, sentin verran yli ylärajan.

T-kahvaa käännetty nyt yhteensä 2 kierrosta kiinnipäin.
Ei selkeää vaikutusta.
Lodju ei vaihda nelosta.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5990
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Lucky 13 kirjoitti:Noniin, terveisiä tallilta.

Kyllä siellä sitä öljyä on, sentin verran yli ylärajan.

T-kahvaa käännetty nyt yhteensä 2 kierrosta kiinnipäin.
Ei selkeää vaikutusta.
Lodju ei vaihda nelosta.

Tätä ei oikein kauniisti voi sanoa mutta yritetään: Selvähän se, jos kuski ei vaihda suodatinta ja öljyä, niin miksi lootan pitäis vaihtaa vaihteita?

Öljyn ja suotimen vaihtoväli on 60tkm. Jokos tässä on sen verran mittarissa?
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Noo, ainakaan itse en ole niin paljoa ajanu.

Nuhteet vastaanotettu ja hyväksytty.

Siirrytäänkö takaisin ongelmanratkaisuun.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jos aloittais vaikka neuvotusta öljyjen ja suodattimen vaihdosta.
Lucky 13
Viestit: 34
Liittynyt: 10.1.2008 22:24

Viesti Kirjoittaja Lucky 13 »

Onko taikatemput siis jo käytetty?
Kumminkos päin toimii se katkaisija siellä kaasupolkimen alla?

Voiko siis öljynsuodatin mennä niin tukkoon että loota kärsii sen takia öljypulasta. Öljy ei ole kovin likaista eikä haise huonolle.

Kun öljypohja avataan, niin kannattaa sinne kait vaihtaa se vieteri samalla.
Jos niitä on toisetkin joutuneet vaihtamaan, niin varmaan siinä on vika minullakin.

Toisesta aiheesta löysin linkin Benzworldiin, jonne joku oli kirjoittanut tarinaa jousen vaihdosta oikein kuvien kera: Linkki

Juttu on kuitenkin jo niin vanha, että mielenkiintoisimmat kuvat ovat jo hävinneet. Jos haluan vaihtaa 2-3 ja 3-4 jouset, niin missä ne tarkalleen sijaitsevat? Jotta en vaihda vääriä jousia.
Löytyisikö mistään kuvaa tuosta venttiilikoneiston vieterirasiasta?

Vianetsintätaulukkokin löytyi Täältä Mutta onkos tuolla nyt minun pulmaani mainittuna, kun sanotaan että "Transmission slips during 3-4 shift", niin tarkoitetaanko sillä vain luistamista, vai myös vaihtamista?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”