124 mallin mersusta ilmeisesti perä hajos. Auttakaa!

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

124 mallin mersusta ilmeisesti perä hajos. Auttakaa!

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Eli vika alkoi ilmetä kaupunki reissulla jossa autosta ja nimen omaan takaa kuului kolahduksia liikkelle lähtiessä ja kiihdyttäessä.. :?
Sitten olin pysähdyksissä vähän aikaa ja olin lähdössä jatkamaan matkaa huoltsikalta kun liikkelle lähtiessä takaa kuului melko kova pasaus ja sen pasauksen jälkeen ei lähtenyt enää vetämään millään vaihteella ja renkaat menivät lukkoon. Sitten kuitenkin meni pakki päälle, pari metriä mersua taaksepäin ja takaa kuului helvetillinen rutina. Rengas lukko kuitenkin aukesi ja sain auton hinattua pois liikenteen tieltä.

Eli vika sinänsä: auto käy ja kukkuu normaalisti mutta ei liiku. Silloin kun yrittää liikkeelle kuuluu takaa vain rutinaa ja hyytyy siihen :?

Auttakaa!
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10753
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vetoakseli saattoi sanoa naps... Tuppaavat olemaan kulutustavaraa. Ootellaan viisaammat kommentoimaan lisää.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jos menee vetari, niin kardaani pyörii kyllä.
Tuo taitaa olla klassinen perän poksahtaminen.
Uuden hankinnassa tarvittavia tietoja: välitys ja vetarin kiinnityslaipan halkaisija, 100mm vai 110mm.
Välitys on stanssattu perään taakse oikealle puolelle.
Pro HVM
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Kiitoksia vaan tiedoista... pitänee ruveta tutkimaan asiaa tarkemmin.. Kysynpähän kuitenkin jo näin alustavasti että paljonko mahtaa kustantaa jos vaihtaa sen perän kokonaan eli jos se nyt sitten on pamahtanut kuten arvellaan.. :(
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Ihan riippuu mikä perä tarvitaan.
Nuita pikkukoneisten periä ilman ABS,ASD, ym. lyhenteitä saa käytettynä muutamalla satkulla.
Turbo300farkun ASD-perä onkin sitten jo lujemmassa. :twisted:
Pro HVM
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Olen henkilökohtaisesti melkoinen amatööri autojen kanssa joten olisiko kellään laittaa jotain kuvia miten se perä mötikkä sieltä lähtee ja pitääkö auto nostaa sitä hommaa varten mitenkä paljon vai riittääkö tunkilla nostaminen.. :?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Itelle ostin toissa vuonna ASD perän 600 eurolla. Jo vain jollottaa sekin tietyissä nopeuksissa :x Eikös noita tavan periä ole ollut joskus myynnissä jopa ihan puoli-ilmatteeksi :?
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Sain informaatiota netin ulkopuolelta että kyseessä voiskin olla kardaaninristikko..??

Onko mahdollista että vika onkin siinä... :?
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No ota auto ylös pukeille ja mee kurkistaan?
Pro HVM
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kuulostaa äkkiseltään oudolta, että ristinivel aiheuttaisi totaalisen jumittumisen. Voisi kuvitella, että jumittaisi, jos menisi siten rikki, että vänkäisi kardaanin "mutkalle" esim. pohjaa vasten. Tällöin kyllä pitäis tuntua jalkapohjissa "kutinaa" :lol:

Oisko kuitenkin perästä mennyt ensin keskitappi, ja se sitten pyöriskelee siellä perässä ja jumittaa perää ja varmaan jo ehtinyt tehdä tuhojaankin :roll:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Laita auto käyntiin ja vaihde päälle. Katso missä kohtaa näkyy pyöriviä osia. Pyörivän ja ei-pyörivän osan välissä lienee joku paikka mennyt särki. :wink:

Kardaani pyörii, vetarit ei -> perä hajalla
Kardaani pyörii, toinen vetari myös -> se pyörivä vetari on hajalla
Kardaani ei pyöri -> vaihdelaatikko tai kytkin hajalla
Kardaani ja molemmat vetarit pyörii -> molemmat vetarit poikki
Kardaanin etuosa pyörii, takaosa ei -> kardaani poikki
Kardaanin takaosa pyörii, etuosa ei -> arnold shcwartzsenneggger on nainen
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Sivonen kirjoitti: Kardaanin takaosa pyörii, etuosa ei -> arnold shcwartzsenneggger on nainen
:happy: Tätä pitäiskin tulla kyllä katsomaan ihan porukalla
Kein siknatuur
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Sivonen kirjoitti:
Kardaani pyörii, toinen vetari myös -> se pyörivä vetari on hajalla


:roll: Siis että pyörivä paskana.. Minä kun luulin että ne osat jotka liikkuu olis kunnossa.. :?

Just kävi mese pukilla ja koeteltiin vaihetta ja sitä rataa liikkeelle ja oikean puoleinen takarengas pyörii normaalisti mutta vasen ei vaan pyöri.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Oisko sitten vasen vetari eli vetoakseli poikki.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Eki87 kirjoitti:oikean puoleinen takarengas pyörii normaalisti mutta vasen ei vaan pyöri.
Pyörikö se vasemman puoleinen vetoakseli, vai oliko vasen puoli tyystin mykkänä perän jälkeen?

Toki riippuu siitä, oliko pyörät ilmassa? Itse näkisin tuon poikien tarkoittaman testauksen tehtävän esim. rasvamontulla (pyörät maassa, seisontajarru tiukkaan, pönkät pyörien eteen, kuski sisälle, apumies auton alle monttuun, moottori käymään tyhjäkäyntiä, vaihde silmään, (kytkin ylös,) nopea vilkaisu missä kohtaa liike akselistossa loppuu, ja auto sammuksiin ennenkuin loppuu happi montusta!)...
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Pyörät ol kyllä ilmassa mut ei niin korkeella että sinne alle olis mitään kunnolla nähny. Mut joka tapauksessa se takavasen rengas ei lähteny pyörimään mukana vaikka kaveri sitä tuuppi ja potki että liiku perkele!

Tekishän se montulla jos semmonen olis. Taitas vaan mennä enemmän kun viikko jos semmosta rupee lapiolla tohon pihaan kaivamaan..
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No jos nyt on vetari eli perä rikki, niin täältä löytyy molempia osia jos kyseessä 200/ 250D manuaali.
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

Löytyykö 250TD -95 isoa perää... siis sellaista jossa ei väljää eikä ääntä....? Jos löytyy mitä kustantaa???
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Liittymättä juuri asiaan, mutta kurkkaappa seppo mekkaankin:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... arjoittain

Löytyy vinkkejä moneen asiaan. :wink:
Avatar
seppokotilainen
Viestit: 325
Liittynyt: 13.12.2006 1:29
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja seppokotilainen »

olempa mekassakin vieraillut.... on muuten älyttömän hyvä sivusto tämä onko ylläpito ihan talkoo periatteella
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Laitoin sepolle yv:tä :wink:
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Eki87 kirjoitti:Pyörät ol kyllä ilmassa mut ei niin korkeella että sinne alle olis mitään kunnolla nähny. Mut joka tapauksessa se takavasen rengas ei lähteny pyörimään mukana vaikka kaveri sitä tuuppi ja potki että liiku perkele!

Tekishän se montulla jos semmonen olis. Taitas vaan mennä enemmän kun viikko jos semmosta rupee lapiolla tohon pihaan kaivamaan..
Juu, eikunnääs näinhän ne tuppaa vetävät pyörät tekemään (että vain toinen pyörä pyörii), kun ei ole tasauspyörästön lukkoa... :wink:

Pyörät maassa tutkaillessa huomaa heti että missä kohtaa liike loppuu, eli tulee katkos. :D

Ja talkoovoimin pyörii. Kiitokset vain kaikille! :wink:
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

No nyt on sitten ihtesä voimat tuhlattu siihen pirun vetoakselin pulttiin eikä lähe irti vaikka millä sitä ampus.. :evil:

Eli kertoisko joku semmonen joka on joskus vetoakselin irrottanu että millä sen pultin saa irti... :?
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos tarkotat sitä navassa olevaa mutteria, niin lähtee oikeenkokosella hylsyllä, tukevalla vääntimellä ja riittävän pitkällä jatkolla, että saapi vähän vipuvoimaa. Ja jos ei meinaa irrota, niin sitten vaan lämpöö siihen mutteriin :ope:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Tarviit 30mm kakstoistakulmasen tukevan hylsyn ja tosiaan vähän vartta.
Lämmitä mutteria, laita vähän vartta(ei räikkä) ja LYÖ siihen varteen.
Pro HVM
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eikäku pulttikoneella! Se lyö ja vääntää.
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

Aki P kirjoitti:Eikäku pulttikoneella! Se lyö ja vääntää.

Kokeiltiin ja lyö vaan mutta pultti ei änähäkkään mihinkään... Pitänee jatkaa harjoituksia huomenissa.. :)
ml65
Viestit: 677
Liittynyt: 26.7.2006 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ml65 »

Tuuman karalla olevalla pulttikoneella on aina lähtenyt eikä tarvi tehdä turhia pakkoliikkeitä.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se tuo 900nm vääntävä puolituumanenkin on riittänyt :wink:
Avatar
Eki87
Perho-ope
Viestit: 394
Liittynyt: 11.12.2006 16:02
Paikkakunta: Siellä sun täällä Pohjois-Savossa

Viesti Kirjoittaja Eki87 »

No nyt on koko aamupäivä rysketty ja hakattu ja väännetty mutta ei liiku mihinkään...

Ja kun sanoitte että pitää käyttää riittävää jatkoa ja lämmittää.. Toholla lämmitettiin ihan reippaasti ja vartena käytettiin rautakankea.. mutta kanki otti ja väänty... :? Millä yleensä kiskotte tollaset pultit mitkä ei lähe ei sitten millään.. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”