300D kuskinpuolelta takaa kuuluva narina, neuvokee tyhymää!

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Karhu
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2005 19:57
Paikkakunta: Nykäskylä

300D kuskinpuolelta takaa kuuluva narina, neuvokee tyhymää!

Viesti Kirjoittaja Karhu »

Nyt on taas ongelmaa meisselin kanssa.. Lähdin tuossa eilen(torstai) iltasella ajelemaan täältä lahden kaupungista tampereelle töihin. Pääsin noin 30 km kovin tuttua reittiä eteenpäin kun alkoi ihme ääni kuulua auton takaosasta. Ikäänkuin pieni kalkatus tai napsutus, vaikea selittää. Auto kulku ei kuitenkaan sen kummemmin muuttunut mihinkään. Pysähdyin sitten tien sivuun ihmettelemään että mikä siellä ääntää enkä löytänyt noin yhtäkkiä mitään vikaa. Kävin kaikki pyörät läpi, pyörän pultit, "ravistelin" renkaita eikä väljiä löytynyt mistään. Mikään pyörä/vanne ei myöskään ollut kuumentunut. Jatkoin sitten siitä matkaa tampereelle, olin yön töissä ja lähdin varovasti ajelemaan lahteen takaisin. Aluksi ei kuulunut mitään, sitten huomasin äänen aina oikealle kääntäessä/kaartaessa. Nyt ääni on enemmän tasaista kitinää. Auton kulku ei edelleenkään ole muuttunut mihinkään ja ainakin lahteen asti kiulu toi minut takaisin. Ääni kuuluu siis edelleen aina oikealle kääntäessä. Mitään remonttia en ole tehnyt lähiäikoina, leimalle vaihdettiin eteen jarrulevyt ja palat sekä oikean puolen alapallo, siitä kuitenkin kuukausi aikaa. Talvirenkaat vaihdoin vajaa viikko sitten mutta olen jo ehtinyt lenkkeillä sen jälkeen lahdesta kouvolassa, tampereella, joensuussa ja jyväskylässä ennenkun tuo ääni ilmestyi eli tuskin on siitäkään kiinni. Laitoin eilen töihin lähtiessä peräkonttiin lisäpainoa että olisi vähän helpompaa kulkea, siirsin nyt yöllä tampereelta lähdön jälkeen hetken päästä peräkontista takapenkille eikä se vaikuttanut tähän ääntämiseen mitenkään. Lahti-Tampere-Lahti pitäisi vielä pariin kertaan ajaa tällä viikolla, kakkosautoa ei ole eikä rahaakaan miljoonaa ole tilillä. Nyt on siis hyvät neuvot kalliit ja mieluiten nopeasti! :D käyn nukkumassa välillä, laittakaa hyviä ehdotuksia mitä lähden päiväsellään autolle tekemään. Kiitoksia jo etukäteen :wink:


EDIT:
Kuulin muuten radiosta tuossa ajellessa lada-projektista. Hienoa! Harmi että en ehtinyt tarjoutua kuskiksi, ensi kerralla sitten :D
Väyrynen
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän se pyöränlaakerilta kuulostaa.Tunkilla autoa ylös ja renkaasta ravistelua,kyllähän siinä usein välystä on jos noin kurvaillessa alkaa ääntämään,ei tosin välttämättä :roll: Välystä ei helposti huomaa jos ei nosta renkasta ylös,mersussa kun on sen verran painoa päällä.Toinen vaihtoehto olisi irronneet käsijarrukenkät,aina kurvatessa hinkkaa.Eihän vain ole ollut liian pitkät pultit talvivanteille :roll:
Karhu
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2005 19:57
Paikkakunta: Nykäskylä

Viesti Kirjoittaja Karhu »

Saattaa hyvinkin olla liian pitkät pultit talvipyörille.. Mitä olen mennyt rikkomaan niillä? :oops: Pultit on 15-reikäisistä mersun aluista kesägummeista ja talvirenkaat on ihan peltivanteilla. Onko pyöränlaakerin vaihto minkälainen homma mersuun, onnistuuko ihan perustyökaluilla ja minkä hintainen noin suunnilleen on uusi pyöränlaakeri?
Väyrynen
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Liian pitkät pultit ottavat käsijarrukenkien jousiin,kun ne irtoavat pääsevät kengät kaatumaan sivusuunnassa ja ottavat rummun kylkeen kiinni.Ei välttämättä vaarallista,mutta ärsyttävän kuuloista.Ei ole iso vahinko rahallisesti,pientä iltapuuhaa tosin aiheuttaa.

Jos vikaa pyöränlaakerissa niin suosittelen käyntiä korjaamolla.Ei ihan helppo homma ja vaatii vähän erikoistyökaulujen tekemistäkin.Olisiko osineen+töineen joku 100e/laaker
Karhu
Viestit: 79
Liittynyt: 22.12.2005 19:57
Paikkakunta: Nykäskylä

Viesti Kirjoittaja Karhu »

Juu kävin hakemassa tarvikeliikkeestä uudet oikean mittaiset pyöränpultit ja vaihdoin. Vaihtaessa kokeilin myös ravistella takapyörää pyörän ollessa ilmassa ja laakeri on kyllä ihan hyvässä iskussa, ei ole väljiä. Kuskinpuoleisen takapyörän pultit olivat selkeesti hiertäneet johonkin eli luultavasti tuo käsijarru on sieltä mennyt rikki. Päästelen pari viikkoa nyt noin, sitten pääsen pajalle purkamaan tuon käsijarrun ja katsomaan mitä se on syönyt :D
Väyrynen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”