GLE:n S212
GLE:n S212
Minun autohistoriani seuraaminen ei tarjoa suurta jännitysnäytelmää, kun 10 vuotta samalla autolla ajettuani onnistuin vaihtamaan korimallin sedanista farkkuun ja värin mustasta valkoiseksi. Harmaapukuiselle miehelle sopivan rauhallista menoa.
Edellinen W212 ostettiin lähes uutena ja pitkällä varustelistalla. Uudehkon auton ostajalla on varaa esittää tiukkoja vaatimuksia. Nyt oltiin ostamassa 10-vuotiasta käytettyä, joten kiinnitin ominaisuuksia enemmän huomiota ylläpidettävyyteen. Kuten arvata saattaa, "Typkennzeichen wegfallen" optio on otettu hinnat-alkaen 200 CDI malliin. Ei ad blueta, ei kahta turboa, ei nelivetoa, ei kattoluukkua. Sen sijaan 187.000 dokumentoitua kilometriä DSB lokissa ja edellisen omistajan vahvistus omalle havainnolle että auto vaikuttaa varsin hyväkuntoiselta, etenkin ikäänsä nähden. Eivät olleet vaihtaneet autoa mihinkään, vaan myyneet pois yhden perheessä ylimääräiseksi jääneen.
tilaa on omalta kannalta vielä paremmin kuin S213:ssa, koska S212 tavaratila on juuri ne kriittiset sentit leveämpi ja korkeampi, että pitkäjoustoinen maastopyörä tai isopyöräinen läskäri mahtuu peräkonttiin ilman sovittamista.
Nokalla on mielenkiintoinen rakennelma, jota ehdin hieman ihmetellä päivänvalossa. Kuultuani edelliseltä omistajalta asennuksen MB-Osan tekemäksi ja että automatiikka toimii (ilmeisesti lähi- ja kaukovalojen välillä?) edelleen, tuota pitää kokeilla käytännössä ennen kuin lähden tuunaamaan yhtään mitään. Panelikin on se sama, jonka olisin itsekin asentanut. Samanlainen X-Vision Genesis 600 oli se mustaan 220 CDI:hin asennettu neljäs lisävaloasennukseni, joka jäi lopulta paikalleen.
Alas asennettu paneli on suuntauksestaan tarkka, mutta onhan farkussa takana ainakin viikonlopun yli hyvin ryhdissään pysyneet ilmajouset ja tuon panelin valokuvio on hyvin hallittu kyljelleen kaadettu ovaali, joten jotain onnistumisen edellytyksiä lienee olemassa?
MB-Osa oli ilmeisesti piilottanut CANM8-Highbeam lisävalokontrollerin matkustajan jalkatilaan ja tuonut ohjauksen konepellin alle rintapellin läpiviennistä. Ellei automatiikka toimi kuten odotetusti, sitten ei ole kummoinen temppu lisätä tuohon releen ohjauslankaan lisävalopanelin tappokytkin, jolla saa valita onko paneli käytössä vai ei.
Kulutus nousee ihan väkisinkin. En pysty enää postaamaan kolmosella alkavia lukemia, jotka perustuvat kaksoisahdetun moottorin ja 7G-Tronicin hyvän yhteispeliin 70 km/h rajoituksella. 245/45R17 rengaskoko vaihtunee ensi talveksi johonkin järkevämpään? Kesätassut olivat tuon korimallin alkuperäisillä aluvanteilla ja maltillisemmassa 225/50R17 leveydessä.
Edellinen W212 ostettiin lähes uutena ja pitkällä varustelistalla. Uudehkon auton ostajalla on varaa esittää tiukkoja vaatimuksia. Nyt oltiin ostamassa 10-vuotiasta käytettyä, joten kiinnitin ominaisuuksia enemmän huomiota ylläpidettävyyteen. Kuten arvata saattaa, "Typkennzeichen wegfallen" optio on otettu hinnat-alkaen 200 CDI malliin. Ei ad blueta, ei kahta turboa, ei nelivetoa, ei kattoluukkua. Sen sijaan 187.000 dokumentoitua kilometriä DSB lokissa ja edellisen omistajan vahvistus omalle havainnolle että auto vaikuttaa varsin hyväkuntoiselta, etenkin ikäänsä nähden. Eivät olleet vaihtaneet autoa mihinkään, vaan myyneet pois yhden perheessä ylimääräiseksi jääneen.
tilaa on omalta kannalta vielä paremmin kuin S213:ssa, koska S212 tavaratila on juuri ne kriittiset sentit leveämpi ja korkeampi, että pitkäjoustoinen maastopyörä tai isopyöräinen läskäri mahtuu peräkonttiin ilman sovittamista.
Nokalla on mielenkiintoinen rakennelma, jota ehdin hieman ihmetellä päivänvalossa. Kuultuani edelliseltä omistajalta asennuksen MB-Osan tekemäksi ja että automatiikka toimii (ilmeisesti lähi- ja kaukovalojen välillä?) edelleen, tuota pitää kokeilla käytännössä ennen kuin lähden tuunaamaan yhtään mitään. Panelikin on se sama, jonka olisin itsekin asentanut. Samanlainen X-Vision Genesis 600 oli se mustaan 220 CDI:hin asennettu neljäs lisävaloasennukseni, joka jäi lopulta paikalleen.
Alas asennettu paneli on suuntauksestaan tarkka, mutta onhan farkussa takana ainakin viikonlopun yli hyvin ryhdissään pysyneet ilmajouset ja tuon panelin valokuvio on hyvin hallittu kyljelleen kaadettu ovaali, joten jotain onnistumisen edellytyksiä lienee olemassa?
MB-Osa oli ilmeisesti piilottanut CANM8-Highbeam lisävalokontrollerin matkustajan jalkatilaan ja tuonut ohjauksen konepellin alle rintapellin läpiviennistä. Ellei automatiikka toimi kuten odotetusti, sitten ei ole kummoinen temppu lisätä tuohon releen ohjauslankaan lisävalopanelin tappokytkin, jolla saa valita onko paneli käytössä vai ei.
Kulutus nousee ihan väkisinkin. En pysty enää postaamaan kolmosella alkavia lukemia, jotka perustuvat kaksoisahdetun moottorin ja 7G-Tronicin hyvän yhteispeliin 70 km/h rajoituksella. 245/45R17 rengaskoko vaihtunee ensi talveksi johonkin järkevämpään? Kesätassut olivat tuon korimallin alkuperäisillä aluvanteilla ja maltillisemmassa 225/50R17 leveydessä.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Tuossa vielä kuvakin siitä lisävaloasennuksesta
Odotan mielenkiinnolla, miten X-Vision Genesis osaa käsitellä asennuksen noin alas. Kilven yläpuolelle asennettuna se on mitä mainioin kaukovalo.
Odotan mielenkiinnolla, miten X-Vision Genesis osaa käsitellä asennuksen noin alas. Kilven yläpuolelle asennettuna se on mitä mainioin kaukovalo.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Koeajolla tunnistettu hieman tahmeasti palauttanut seisontajarru jumahti pohjaan pesun ja yön yli pysäköinnin aikana.
Edellisessä oli jo 77.000 km jälkeen sama ongelma käyttämättömyyden vuoksi, mutta se lähti liikkeelle ahkeralla käytöllä, eli normaaliin tapaan polkaistaan jarru päälle joka kerta pysäköitäessä, kuten näissä pitääkin tehdä. Tämä on ollut käyttämättä lähes 10 vuotta ja sata tuhatta km enemmän, joten levittimet ovat todennäköisesti huolella jumissa enkä elättele toiveita ihmeparanemisesta.
Ei sinänsä mikään ylläri, koska levyjen kuluneisuuden ja pysäköintijarrun heikon pidon vuoksi olin jo budjetoinut levyt + takanavan sisällön uusiksi seuraavassa huollossa.
Isoin välittömiä toimia vaativa juttu ovat suttua tekevät lasinpyyhkimet.
Edellisessä oli jo 77.000 km jälkeen sama ongelma käyttämättömyyden vuoksi, mutta se lähti liikkeelle ahkeralla käytöllä, eli normaaliin tapaan polkaistaan jarru päälle joka kerta pysäköitäessä, kuten näissä pitääkin tehdä. Tämä on ollut käyttämättä lähes 10 vuotta ja sata tuhatta km enemmän, joten levittimet ovat todennäköisesti huolella jumissa enkä elättele toiveita ihmeparanemisesta.
Ei sinänsä mikään ylläri, koska levyjen kuluneisuuden ja pysäköintijarrun heikon pidon vuoksi olin jo budjetoinut levyt + takanavan sisällön uusiksi seuraavassa huollossa.
Isoin välittömiä toimia vaativa juttu ovat suttua tekevät lasinpyyhkimet.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Se tekee tästä sinun autoilun seuraamisesta mukavaa kun kerrot tarkkaan kustannuksia yms. Myös tietynlainen tarkkuus loistaa sinun kerronnassa. Autot pidetään kunnossa.
Re: GLE:n S212
Kiitokset kannustuksesta Papille! Kuten aiemmista yhteisistä afääreistämme jo tiedätkin, valot ovat meidän perheen käytössä tärkeä asia. Oli positiivinen yllätys nähdä, että CTE on näiltä osin kunnossa. Vaimoni punaisen S213:n kohdalla tila- ja Multibeam-rajoitteinen ei ihan optimaalinen valoratkaisu on tässä valkoisessa tehty kunnolla. Hyvin varustellun S/W213 nokalle ei vaan mahdu asentamaan lisävalopanelia siististi oikein muualle kuin alempaan ilmanottokitaan ja sinnekin pitää valita siroin ja hoikin paneli minkä kaupasta saa. Valaisimen rakenteesta tinkiminen näkyy valokuviossa etualan korostumisena. Multibeamin kanssa kohtuullisesti toimiva automatiikka teki sen verran paljon virhevaihtoja, että se alkoi ärsyttää, mutta viimeinen niitti auton diagnostisoiman valovian jälkeen oli korjaamon jo aiemmin havaitsema korrelaatio saman vikakoodin ja Multibeam-lisävaloasennuksen välillä.
Tässä S212:ssa on pelkkä valoautomatiikka, joka vaihtaa lähi- ja kaukovalojen välillä. Konepellin alla näkyvästä MB-Osan tekemästä kytkennästä voi päätellä CANM8-HIGHBEAM lisävalokontrollerin asuvan etumatkustajan jalkatilassa, mistä on hyvä pääsy ohjaamon CAN-väyläiittimiin oikeassa kynnyksessä etuistuimen vieressä. Valonvaihtoautomatiikka saa olla päällä ja auto käyttää normaaliin tapaan päivaloja, lähivaloja tai kaukovaloja valintansa mukaan. Pikakokeen perusteella valojen vaihtokin tuntuisi toimivan suhteellisen oikein. Kaukovaloa on toki enemmän kuin tehtaalta lähtiessä, mutta toisaalta 212:n LED-valojen vaihto tehdään niin kohteliaan kaukaa, että siinä on vielä toleranssia valojen kasvattamiseenkin.
Vaikka paneli onkin asennettu alempaan ilman ottoon, S212:ssa on enemmän tilaa ja sinne voi upottaa vaikka X-Vision Genesiksen tapaisen kaarevan pullean valaisimen. Genesiksen valokuvio on niin tarkasti rajattu kyljelleen kaadettu ovaali, että se toimii vallan hyvin ilman häiritseviä korostuksia myös matalalle asennettuna. Ainoa asia, mitä tuossa voisi vielä hifistellä voisi olla vaihtaa tuo 4500 K värilämpötilan X-Vision paneli saman kokoiseen Optibeam Commanderiin, jossa on hyvin samankaltainen rakenne ja valokuvio, mutta kylmemmällä värilämpötilalla toteutettuna. Nyt nimittäin auton puhtaan valkoisen valokuvion keskeltä jatkaa eteenpäin selvästi kellertävä päivänvalon värinen lisävalopanelin tuottama osa.
Tässä S212:ssa on pelkkä valoautomatiikka, joka vaihtaa lähi- ja kaukovalojen välillä. Konepellin alla näkyvästä MB-Osan tekemästä kytkennästä voi päätellä CANM8-HIGHBEAM lisävalokontrollerin asuvan etumatkustajan jalkatilassa, mistä on hyvä pääsy ohjaamon CAN-väyläiittimiin oikeassa kynnyksessä etuistuimen vieressä. Valonvaihtoautomatiikka saa olla päällä ja auto käyttää normaaliin tapaan päivaloja, lähivaloja tai kaukovaloja valintansa mukaan. Pikakokeen perusteella valojen vaihtokin tuntuisi toimivan suhteellisen oikein. Kaukovaloa on toki enemmän kuin tehtaalta lähtiessä, mutta toisaalta 212:n LED-valojen vaihto tehdään niin kohteliaan kaukaa, että siinä on vielä toleranssia valojen kasvattamiseenkin.
Vaikka paneli onkin asennettu alempaan ilman ottoon, S212:ssa on enemmän tilaa ja sinne voi upottaa vaikka X-Vision Genesiksen tapaisen kaarevan pullean valaisimen. Genesiksen valokuvio on niin tarkasti rajattu kyljelleen kaadettu ovaali, että se toimii vallan hyvin ilman häiritseviä korostuksia myös matalalle asennettuna. Ainoa asia, mitä tuossa voisi vielä hifistellä voisi olla vaihtaa tuo 4500 K värilämpötilan X-Vision paneli saman kokoiseen Optibeam Commanderiin, jossa on hyvin samankaltainen rakenne ja valokuvio, mutta kylmemmällä värilämpötilalla toteutettuna. Nyt nimittäin auton puhtaan valkoisen valokuvion keskeltä jatkaa eteenpäin selvästi kellertävä päivänvalon värinen lisävalopanelin tuottama osa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Kyllähän faceliftin ILS-Ledeissä pitäisi olla myös adaptiivisuus joka varjostaa edellämenijän/vastaantulijan mustalla laatikolla.
Eritavalla toteutettu kuin w213:n Multibeamit eikä toiminta ole ihan yhtä kehittynyttä. Kuitenkin toimii ihan hyvin esimerkiksi yhden auton perässä ajaen. Jos näkökentässä on useampi auto niin muistaakseni vaihtoi aika herkästi lyhyet kun äly ei riitä useamman auton varjostamiseen.
Viimeksi muokannut karvine, 07.3.2024 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: GLE:n S212
Eikös ainakin 212-sarjassa (ehkä vielä 213:ssakin?) ole tarjolla sekä automaattisen lähi- ja kaukovalojen vaihdon osaavat LED-ajovalot että lisähintaan myös adaptiiviset ILS / Multibeam LEDit? Tässä autossa on varustekoodit
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT HAND TRAFFIC
Tarkoittaako koodi 642 mukautuvia ILS valoja? Se on tässä autossa estetty. Valinta näkyy valovalikossa, mutta ILS:n sanotaan oleva "inoperative", eikä sitä voi valita käyttöön. Automaattinen lähi- ja kaukovalojen vaihto sen sijaan on ja toimii myös ja paneli seuraa sitä, koska lisävaloja mitä ilmeisimmin ohjaava CANM8 kontrolleri vahtaa kojetaulun sinistä kaukovalon merkkivaloa. En avannut sisustusta katsoaksen mitä sinne on asennettu mutta toiminta on tuttua:
Valokuvio on yllättävänkin hyvä noin alas asennetulle panelille eikä LED lisävaloille tyypillistä lähialueen puhkipalamista tapahdu, ei kuvassa eikä silmämääräisesti. Valokuvion keskellä näkyy X-Vision Genesis panelin auton LED-valoista poikkeava lämpimämmän sävyinen kellertävä värilämpötila. Edellisen autoni historian tunteville varoituksena tämä puhelinkameran täysautomatiikalla ja eri polttovälillä otettu kuva ei ole vertailukelpoinen aiemmin samalla paikalla pre-facelift W212 valoilla järkkärillä kuvaamieni kanssa. Valokeilan rajauksen laadusta ja hajavalon vähäisyydestä kertoo jotain sekin, että polarvalkoinen konepelti näyttää kaikista lumen heijastuksista huolimatta kuvassa mustalta.
Mukautuvien LEDien kanssa on kolme pääperiaatetta joita voi soveltaa asennuksessa:
1. Edelliseen 220 CDI:hin ja Rouvan S213:n tekemäni, jossa asennetaan lisävalo tappokytkimellä eikä kosketa auton asetuksiin lainkaan. Lisävalot pois voi ajaa auton täysautomatiikalla tehtaan valoilla. Lisävalot päälläkin voi yrittää, mutta siitä tulee aika pian protesteja eikä adaptiivisten Multibeamien kanssa homma toimi lainkaan kun panelissa on valot päällä koko ajan. Valokytkin pakkovaloasennossa vaihdetaan valot itse, joko lisävaloilla tai ilman.
2. Rouvan S213:n kokeilemani ruotsalainen fiksumpi kontrolleri, joka seuraa Multibeam säätöä ja sytyttää lisävalopanelin vain silloin kun Multibeamin valokuvio on täydellinen. Toimii periaatteessa hyvin, mutta joko tunnistus on epämarmaa tai multibeam jahtaa jäniksiä ja muita otuksia pitkin pusikoita niin että kuljettajalla menee hermo tehokkaan panelin jatkuvaan vilkkumiseen ilman ajamisen kannalta selkeää syytä. Tämä ei ole välttämättä edes virhe, vaan Multibeam vain toimii speksinsä mukaisesti.
Ero tulee siitä, että pelkillä auton omilla 2 x 84 pikselin matriisivaloilla kuljettaja ei huomaa kirkkaassa pakkasyössä yksittäisen säteen hetkellistä himmentämistä aivan valokuvion äärilaidalla, mutta jos sitä tehostetaan yhdellä keskelle keulaa asennetulla kaukovalojen tehon kolminkertaistavalla isolla pikselillä, näennäisen turhat lisävalopanelin sammutukset alkavat pidemmän päälle rasittaa kuljettajaa. Tällaista fiksua toimintaa yrittävä kontrolleri on edelleen tallin hyllyllä, ottakaa yhteyttä jos jollain on intoa protoilla uudemman softaversion kanssa? Meidän auto oli ensimmäinen 213-sarjan auto, johon tuo ohjainlaite asennettiin, eikä ainakaan alkuperäisellä softalla toiminta ollut kovin hienoa. Siitä on nyt pari talvea aikaa, joten valmistajalla saattaa olla fiksummin toimiva päivitys jo saatavissa?
3. Tässä meille "uudessa" valkoisessa automatiikka ei edes yritä adaptoida valokuviota vaan tyytyy automaattiseen lähi- ja kaukovalojen vaihtoon. Kaukovalon merkkivaloa seuraava lisävaloreleen ohjainlaite toimii loogisesti ja kuljettaja näkee syyn valojen vaihtumiselle. Homma tuntuu luontevalta ja ainakin S212 on sen verran arka käyttämään täysi valoja, että valokuviota kestää kasvattaa varsin merkittävästikin. Aiemmassa 220 CDI:ssä NBB Alpha Xenonien lähes puolen kilometrin kaukovalolla edellä päin etääntyvä ohittaja näki edessään satametrisen oman varjonsa sen jälkeen kun automatiikka päätti kytkeä kaukovalot. Nyt valokuvion pituus on sen verran maltillisempi, että lisävalon pystyy rajaamaan suuntauksella automatiikan ymmärtämiin mittoihin.
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT HAND TRAFFIC
Tarkoittaako koodi 642 mukautuvia ILS valoja? Se on tässä autossa estetty. Valinta näkyy valovalikossa, mutta ILS:n sanotaan oleva "inoperative", eikä sitä voi valita käyttöön. Automaattinen lähi- ja kaukovalojen vaihto sen sijaan on ja toimii myös ja paneli seuraa sitä, koska lisävaloja mitä ilmeisimmin ohjaava CANM8 kontrolleri vahtaa kojetaulun sinistä kaukovalon merkkivaloa. En avannut sisustusta katsoaksen mitä sinne on asennettu mutta toiminta on tuttua:
Valokuvio on yllättävänkin hyvä noin alas asennetulle panelille eikä LED lisävaloille tyypillistä lähialueen puhkipalamista tapahdu, ei kuvassa eikä silmämääräisesti. Valokuvion keskellä näkyy X-Vision Genesis panelin auton LED-valoista poikkeava lämpimämmän sävyinen kellertävä värilämpötila. Edellisen autoni historian tunteville varoituksena tämä puhelinkameran täysautomatiikalla ja eri polttovälillä otettu kuva ei ole vertailukelpoinen aiemmin samalla paikalla pre-facelift W212 valoilla järkkärillä kuvaamieni kanssa. Valokeilan rajauksen laadusta ja hajavalon vähäisyydestä kertoo jotain sekin, että polarvalkoinen konepelti näyttää kaikista lumen heijastuksista huolimatta kuvassa mustalta.
Mukautuvien LEDien kanssa on kolme pääperiaatetta joita voi soveltaa asennuksessa:
1. Edelliseen 220 CDI:hin ja Rouvan S213:n tekemäni, jossa asennetaan lisävalo tappokytkimellä eikä kosketa auton asetuksiin lainkaan. Lisävalot pois voi ajaa auton täysautomatiikalla tehtaan valoilla. Lisävalot päälläkin voi yrittää, mutta siitä tulee aika pian protesteja eikä adaptiivisten Multibeamien kanssa homma toimi lainkaan kun panelissa on valot päällä koko ajan. Valokytkin pakkovaloasennossa vaihdetaan valot itse, joko lisävaloilla tai ilman.
2. Rouvan S213:n kokeilemani ruotsalainen fiksumpi kontrolleri, joka seuraa Multibeam säätöä ja sytyttää lisävalopanelin vain silloin kun Multibeamin valokuvio on täydellinen. Toimii periaatteessa hyvin, mutta joko tunnistus on epämarmaa tai multibeam jahtaa jäniksiä ja muita otuksia pitkin pusikoita niin että kuljettajalla menee hermo tehokkaan panelin jatkuvaan vilkkumiseen ilman ajamisen kannalta selkeää syytä. Tämä ei ole välttämättä edes virhe, vaan Multibeam vain toimii speksinsä mukaisesti.
Ero tulee siitä, että pelkillä auton omilla 2 x 84 pikselin matriisivaloilla kuljettaja ei huomaa kirkkaassa pakkasyössä yksittäisen säteen hetkellistä himmentämistä aivan valokuvion äärilaidalla, mutta jos sitä tehostetaan yhdellä keskelle keulaa asennetulla kaukovalojen tehon kolminkertaistavalla isolla pikselillä, näennäisen turhat lisävalopanelin sammutukset alkavat pidemmän päälle rasittaa kuljettajaa. Tällaista fiksua toimintaa yrittävä kontrolleri on edelleen tallin hyllyllä, ottakaa yhteyttä jos jollain on intoa protoilla uudemman softaversion kanssa? Meidän auto oli ensimmäinen 213-sarjan auto, johon tuo ohjainlaite asennettiin, eikä ainakaan alkuperäisellä softalla toiminta ollut kovin hienoa. Siitä on nyt pari talvea aikaa, joten valmistajalla saattaa olla fiksummin toimiva päivitys jo saatavissa?
3. Tässä meille "uudessa" valkoisessa automatiikka ei edes yritä adaptoida valokuviota vaan tyytyy automaattiseen lähi- ja kaukovalojen vaihtoon. Kaukovalon merkkivaloa seuraava lisävaloreleen ohjainlaite toimii loogisesti ja kuljettaja näkee syyn valojen vaihtumiselle. Homma tuntuu luontevalta ja ainakin S212 on sen verran arka käyttämään täysi valoja, että valokuviota kestää kasvattaa varsin merkittävästikin. Aiemmassa 220 CDI:ssä NBB Alpha Xenonien lähes puolen kilometrin kaukovalolla edellä päin etääntyvä ohittaja näki edessään satametrisen oman varjonsa sen jälkeen kun automatiikka päätti kytkeä kaukovalot. Nyt valokuvion pituus on sen verran maltillisempi, että lisävalon pystyy rajaamaan suuntauksella automatiikan ymmärtämiin mittoihin.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Kyllähän tuossa pitäisi olla adaptiivisuus. Eikä ILS-ledejä ole käsittääkseni tehty ilman sitä? Onko lisävaloasentaja tehnyt jotain omia koodauksia?740 GLE kirjoitti: ↑07.3.2024 15:33 Eikös ainakin 212-sarjassa (ehkä vielä 213:ssakin?) ole tarjolla sekä automaattisen lähi- ja kaukovalojen vaihdon osaavat LED-ajovalot että lisähintaan myös adaptiiviset ILS / Multibeam LEDit? Tässä autossa on varustekoodit
628 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH PLUS (IHC+)
642 DYNAMIC LED HEADLAMPS, RIGHT HAND TRAFFIC
Tarkoittaako koodi 642 mukautuvia ILS valoja? Se on tässä autossa estetty. Valinta näkyy valovalikossa, mutta ILS:n sanotaan oleva "inoperative", eikä sitä voi valita käyttöön.
212 Faceliftin perusvalot oli heijastinumpiolla olevat ledit joissa oli h7-halogeenipitkät. Eikä niissä ollut mitään älyä. Näitä ei Suomeen tuotu vaan maahantuoja oli raksinut ILS:n vakioksi.
213 perusledeihin (LED High Performance) sai lisävarusteena on-off tyylisen kaukovalosihteerin. Lisää rahaa pöytään latomalla sitten Multibeamit.
Re: GLE:n S212
Joku häikkä on valoissa jos eivät mukaudu vastaantuleviin. Katso valikosta ettei ole vahingossa valittu toisenpuolen liikennettä
Itellä teki kerran saman että toimivat kuin vahemmat valot eli kaukovaloavustimena, paluumatkalla jo olivatkin adaptoituneet takaisin normaaleiksi. Jos jostain saisi kytkettyä tuon adaptiivisuuden pois ja pelkän kaukovaloavustimen käyttöön, ei takapenkillä olisi odottamassa CanKey asennusta ja kokeilua vailla miten pelaa 212:ssa. En ole vielä löytänyt miten saisi disabloitua adaptiivisuuden helpolla niin että toimii pelkkänä kaukovaloavustimena
Itellä teki kerran saman että toimivat kuin vahemmat valot eli kaukovaloavustimena, paluumatkalla jo olivatkin adaptoituneet takaisin normaaleiksi. Jos jostain saisi kytkettyä tuon adaptiivisuuden pois ja pelkän kaukovaloavustimen käyttöön, ei takapenkillä olisi odottamassa CanKey asennusta ja kokeilua vailla miten pelaa 212:ssa. En ole vielä löytänyt miten saisi disabloitua adaptiivisuuden helpolla niin että toimii pelkkänä kaukovaloavustimena
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Re: GLE:n S212
Edellisen omistajan mukaan valoasennuksen teki MB-Osa Kemissä. Muut valinnat olen jo napsutellut haluamiini asetuksiin eri menuissa, mutta en ole keksinyt miten voisin muuttaa tätä valintaa. Ei sen puoleen, en minä haluakaan muuttaa sitä, koska tämä on toistaiseksi näkemistäni parhaiten lisävalojen kanssa toimiva automatiikka.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Odotan mielenkiinnolla mitä tästä tulee? Oma kokemus parin vuoden takaa S213 Multibeamien ja CanKey ohjaimen kanssa oli, että toimii melkein, mutta härövaihtoja tuli häiritsevän paljon. En voi silti tuomita tuotetta, koska toimin silloin W/S213 version betatestaajana. Kun kytkentä on kerran vaihdettu XBB:n pelkät lähi- ja kaukovalot erottavalle ohjaimelle, on iso kynnys ryhtyä CanKeyn SW-päivitykseen ja vaihtaa se takaisin käyttöön, etenkin kun 213:n nokalle ei kuitenkaan mahdu oikein kunnon valoja kuin katolle.
Rva sanoi jo aiheesta spekuloidessamme "ehdottomasti EI kattovaloille" hänen autossaan
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Onko valikossa säätöä vasemmman/oikean puoleisille ajovaloille?740 GLE kirjoitti: ↑07.3.2024 19:33 Edellisen omistajan mukaan valoasennuksen teki MB-Osa Kemissä. Muut valinnat olen jo napsutellut haluamiini asetuksiin eri menuissa, mutta en ole keksinyt miten voisin muuttaa tätä valintaa. Ei sen puoleen, en minä haluakaan muuttaa sitä, koska tämä on toistaiseksi näkemistäni parhaiten lisävalojen kanssa toimiva automatiikka.
inoperative.jpg
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Re: GLE:n S212
Kyllä siellä on eri asetus lähivalojen epäsymmetrisyydelle. Se on oikeanpuoleisen liikenteen asetuksissa ja silmämääräisesti valokuvio näyttää aivan tämän asetuksen mukaiselta. Tämä auto tulee määräaikaishuoltoon Oulun MB-Osalle toukokuussa, jolloin tarjoutuu mahdollisuus tarkistaa mitä valoasetuksille on tehty.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- Teddy
- Viestit: 759
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Re: GLE:n S212
Tuota asiaa kannattaa ylipäätään tutkailla tarkemmin ennenkun valoa katolle laittaa. Taannoin testailin käsivaralta pakkaskelissä ja pään yläpuolelle nostamalla tuli pakkashuuruja hyvin häiritsevästi näkyviin, vyötärön korkeudelta valaisten sai täysin kirkkaan näkymän. Jäi sitten se paneeli Ceen katolle laittamatta.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Re: GLE:n S212
Valkoisella ajettaessa muutaman päivän parkissa seisonut Rouvan uudempi S213 mököttää perä tontissa. Katsotaan kesään saakka onko ongelma krooninen vai hetkellinen pakkashärö?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
S212 huollettu ja katsastettu. Huolto oli kallis takajarrurempan ja ketjun mittauksen ja kiristimen vaihdon vuoksi mutta ei pahoja yllätyksiä kummassakaan tapahtumassa. Just ride on.
S213 mököttää edelleen ja nyt se valittaa ennen ajoon lähtöä että "ootappa että saan helemani kerätyks ylös, niin lähetään kohta".
Hoitoon ennen kuin kompressorikin irtisanoutuu ylirasitettuna.
Musta "OTU" oli jo lähtenyt uuden omistajansa mukaan. Edelleen ikävä ortopedistä nahkaverhoilua ja toista turboa.
S213 mököttää edelleen ja nyt se valittaa ennen ajoon lähtöä että "ootappa että saan helemani kerätyks ylös, niin lähetään kohta".
Hoitoon ennen kuin kompressorikin irtisanoutuu ylirasitettuna.
Musta "OTU" oli jo lähtenyt uuden omistajansa mukaan. Edelleen ikävä ortopedistä nahkaverhoilua ja toista turboa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Offtopic, meni muuten sun entinen w212 pikkuveljelle Muhokselle, sen verran kävin istumassa että alkuperäisiin penkkeihin verrattuna oli teetetyt aika eri maailmasta.
250D -92
190D 2.2turbo
190D 2.2turbo
Re: GLE:n S212
Roger that! Sainkin jo mutkan kautta (Volvoharrastajalta) kuittauksen, että OTU oli bongattu ilmeisesti lätkäharjoituksissa?
Ennen kuin lähtee purkamaan tai muuttamaan valokytkennöistä edes mitään asetuksia valikoista, kannattaa lukea tuossa kyseisen auton threadissa selostamani valokytkentä, joka tekee jo valmiiksi ihan mitä kuski tahtoo ilman mitään menuvalintojen räpläämistäkin. Eli autoa voi ajaa täysautomaatilla ILS-valoilla tai käsin lähi- ja kaukovalot vaihtaen ja kumpaakin joko lisävalopanelin kera tai ilman sitä.
Minun jäljiltäni valokatkaisimen A-asennossa auto on konffattu käyttämään ILS-täysautomatiikkaa päivävaloilta täysille kaukovaloille saakka tilanteen mukaan. Pakkovaloasennossa joutuu / saa vaihtaa valot itse. Eli valinta automatiikan ja käsikäytön välillä ei tarvitse valovalikon säätämistä, vaan yksi napsu valokatkaisimesta riittää. Lisävalopanelin tappokytkin on kojetaulun alla kuskin vasemman polven yläpuolella. Se jäi vähän piiloon kun en raskinut porata sille reikää saarnipuiseen kojetauluun.
Nahkaistuimiin on leikelty Avantgarden alkuperäiset istuinverhoilut kaavoiksi ja sitten ommeltu uudet hieman paremmasta nahasta kuin tehdas raskii käyttää. Tuossa yksilössä on tehty vielä pintapehmennys hoikalle kuskille kun nahan alla on ohut huopa joka tekee istuimesta hieman vakiota pehmeämmän.
Istuinten hoitoon riittää pesu nahkasaippualla ja hoitoaine päälle. Siihen on kaksi hyvää vaihtoehtoa. Mehiläisvahapohjainen saapasrasva säilyttää nahan parhaiten, mutta sen levittämisen jälkeen on sitten viikon verran farkku- ja T-paitakäyttöä koska sitä rasvaa ei ole tarkoituskaan saada pyyhityksi nahasta pois vaan liika häviää kuskin ja matkustajien mukaan pitkin kesää. Nopeammin salonkikelpoisen tekee vaikkapa Prestan nahanhoitoaine, joka jättää autoon mukavan nahkatehtaan tuoksun koko kesäksi. Olen joskus vetänyt saapasrasvalla sekä auton että olohuoneen sohvat samalla kertaa kesällä lomaviikon alussa, kun ei tarvitse edes yrittää poseerata.
Ennen kuin lähtee purkamaan tai muuttamaan valokytkennöistä edes mitään asetuksia valikoista, kannattaa lukea tuossa kyseisen auton threadissa selostamani valokytkentä, joka tekee jo valmiiksi ihan mitä kuski tahtoo ilman mitään menuvalintojen räpläämistäkin. Eli autoa voi ajaa täysautomaatilla ILS-valoilla tai käsin lähi- ja kaukovalot vaihtaen ja kumpaakin joko lisävalopanelin kera tai ilman sitä.
Minun jäljiltäni valokatkaisimen A-asennossa auto on konffattu käyttämään ILS-täysautomatiikkaa päivävaloilta täysille kaukovaloille saakka tilanteen mukaan. Pakkovaloasennossa joutuu / saa vaihtaa valot itse. Eli valinta automatiikan ja käsikäytön välillä ei tarvitse valovalikon säätämistä, vaan yksi napsu valokatkaisimesta riittää. Lisävalopanelin tappokytkin on kojetaulun alla kuskin vasemman polven yläpuolella. Se jäi vähän piiloon kun en raskinut porata sille reikää saarnipuiseen kojetauluun.
Nahkaistuimiin on leikelty Avantgarden alkuperäiset istuinverhoilut kaavoiksi ja sitten ommeltu uudet hieman paremmasta nahasta kuin tehdas raskii käyttää. Tuossa yksilössä on tehty vielä pintapehmennys hoikalle kuskille kun nahan alla on ohut huopa joka tekee istuimesta hieman vakiota pehmeämmän.
Istuinten hoitoon riittää pesu nahkasaippualla ja hoitoaine päälle. Siihen on kaksi hyvää vaihtoehtoa. Mehiläisvahapohjainen saapasrasva säilyttää nahan parhaiten, mutta sen levittämisen jälkeen on sitten viikon verran farkku- ja T-paitakäyttöä koska sitä rasvaa ei ole tarkoituskaan saada pyyhityksi nahasta pois vaan liika häviää kuskin ja matkustajien mukaan pitkin kesää. Nopeammin salonkikelpoisen tekee vaikkapa Prestan nahanhoitoaine, joka jättää autoon mukavan nahkatehtaan tuoksun koko kesäksi. Olen joskus vetänyt saapasrasvalla sekä auton että olohuoneen sohvat samalla kertaa kesällä lomaviikon alussa, kun ei tarvitse edes yrittää poseerata.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Huollon yhteydessä vaihdetut uudet levittimet ja jarrukengät eivät riittäneet korjaamaan pysäköintijarrun heikkoa palautusta. Oli jo uhkaamassa myös polkimen vaihto, mutta muutama päivä sitten polkimen akselille ruiskaistu CRC näyttää käytön myötä hakeutuneen omalle paikalleen, koska tänä aamuna kuului nupista vetäessä odotettu kolahdus polkimen vapautuessa täsmällisesti.
Kaikki kunnossa minun S212:n osalta.
Rouvan S213:n pitäisi löytää NOx sensori
Kaikki kunnossa minun S212:n osalta.
Rouvan S213:n pitäisi löytää NOx sensori
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
S213 taaempi NOx sensori vaihdettu. Tarvikeosan hinta MB-Osalla 510 € Klubialennuksella.
Ettei menisi ihan S213 blogiksi, niin todetaan S212:n toimivan kuten pitääkin ja olevan suosittu pyöräreissujen tukialus helpon lastauksen vuoksi. Pyöriä on perheessä tusinan verran maantiepyörästä läskäriin, mutta auton takaovella pakkaamista vastustelevaa mallia ei ole vielä löydetty.
Ettei menisi ihan S213 blogiksi, niin todetaan S212:n toimivan kuten pitääkin ja olevan suosittu pyöräreissujen tukialus helpon lastauksen vuoksi. Pyöriä on perheessä tusinan verran maantiepyörästä läskäriin, mutta auton takaovella pakkaamista vastustelevaa mallia ei ole vielä löydetty.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Mikä tuon anturin rikkoo? Käsittääkseni osa ei ole iso? Kilohinta kohdallaan. Olisiko hinnassa ”päästölisää”?
Nuo anturiviat osaa välillä olla työläitä kun sopivasti on bitti vinossa.
Veljen pyörää kuskasin Origamin kontissa. Etukiekko on ruuvattava irti. Kesää ajatellen mietin koukkuun kunnollista 3 pyörän telinettä. 3” renkaat asettaa oman vaatimuksen telineelle.
Nuo anturiviat osaa välillä olla työläitä kun sopivasti on bitti vinossa.
Veljen pyörää kuskasin Origamin kontissa. Etukiekko on ruuvattava irti. Kesää ajatellen mietin koukkuun kunnollista 3 pyörän telinettä. 3” renkaat asettaa oman vaatimuksen telineelle.
Re: GLE:n S212
NOx-sensori näyttää olevan EU6 dieseleissä kuluva osa.
Minulla on Hapro Atlas-merkkinen teline, josta tehdään 2, 3 ja 4 pyörän versiota. 3" plussakoon maasturin rengas on kannatinkouruun ihan maksimileveys. Plussakoon alarajoilla noin 1 bar paineella rengas vielä mukautuu kouruun painamalla. Hyvä puoli on rengaskourujen iso säätövara telineen leveyssuunnassa joten samassa kuormassa voi olla hyvinkin erilaisen akselivälin pyöriä.
Teräsrakenteinen kolmen pyörän teline on painava rohjo käsitellä irrallaan, mutta tilaa on pyörille enemmän kuin Thulen vastaavassa.
Minulla on Hapro Atlas-merkkinen teline, josta tehdään 2, 3 ja 4 pyörän versiota. 3" plussakoon maasturin rengas on kannatinkouruun ihan maksimileveys. Plussakoon alarajoilla noin 1 bar paineella rengas vielä mukautuu kouruun painamalla. Hyvä puoli on rengaskourujen iso säätövara telineen leveyssuunnassa joten samassa kuormassa voi olla hyvinkin erilaisen akselivälin pyöriä.
Teräsrakenteinen kolmen pyörän teline on painava rohjo käsitellä irrallaan, mutta tilaa on pyörille enemmän kuin Thulen vastaavassa.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 20.10.2024 6:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Olihan minulla sen verran S212 asiaakin että ensimmäinen häikäle DPF:n tai paine-eromittauksen suunnasta ilmaantui syksyllä. MB-Osa siivosi vikalokin ja pakotti puhdistuspolton ja minä kaadoin tankkiin BG-käsittelyn koska parin suuttimen säätöarvot olivat kuulemma ajautumassa kohti säätöalueen laitoja.
Sen jälkeen on nyt ajettu lähes 3000 km ongelmitta.
En kestänyt katsella rujoja Nokian 9 talvirenkaita tarvikevanteilla, joten tämän talven alla pyörivät Bridgestonen Blizzakit kohtuuttoman komeilla W222 S-sarjan vanteilla. Blizzak ei olisi ykkösvalintani kitkarenkaaksi, mutta sain siistin sarjan suunnilleen yhden uuden vanteen hinnalla ja tuollaiset niille on asennettu, joten aloitetaan nyt ainakin tämä talvi noilla renkailla.
Sen jälkeen on nyt ajettu lähes 3000 km ongelmitta.
En kestänyt katsella rujoja Nokian 9 talvirenkaita tarvikevanteilla, joten tämän talven alla pyörivät Bridgestonen Blizzakit kohtuuttoman komeilla W222 S-sarjan vanteilla. Blizzak ei olisi ykkösvalintani kitkarenkaaksi, mutta sain siistin sarjan suunnilleen yhden uuden vanteen hinnalla ja tuollaiset niille on asennettu, joten aloitetaan nyt ainakin tämä talvi noilla renkailla.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Hapro Atlas 3 tuli omaan käyttöön. Hyvin sopii kolme pyörää kyytiin. 29+ 3.00” renkailla olevat istuu hyvin kyytiin. Hiukan kun limittäin pakkaa niin keskimmäinen 24” tytön käytössä matkustaa mukavasti ”kainalossa”.
Teline on kyllä massiivinen mutta harvalle annetaan 60kg kantavuutta. Kiinnitysmekanismin kanssa saa olla tarkkana, mutta kuulan ollessa paikallaan teline istuu kuin tatti sammalikossa. Hyvä ostos.
Teline on kyllä massiivinen mutta harvalle annetaan 60kg kantavuutta. Kiinnitysmekanismin kanssa saa olla tarkkana, mutta kuulan ollessa paikallaan teline istuu kuin tatti sammalikossa. Hyvä ostos.
Re: GLE:n S212
Hapro on pitkä ja järeä mattolaituri auton perässä mutta mekin olemme Thulen jälkeen tykänneet siitä. Pyörillä on sen verran enemmän tilaa pyörän leveyssuuntaan eli auton pituussuuntaan että enää ei tarvitse suojateipata vaihtajia eikä haarukoita kun pyörät saa paremmin erilleen toisistaan.
Jos telinettä vedetään eri autoilla, suomalaisen rekisterikilven voi tuohon telineeseen vaihtaa hieman kilpeä taivuttaen myös taittamatta takavaloja sivuun.
Jos telinettä vedetään eri autoilla, suomalaisen rekisterikilven voi tuohon telineeseen vaihtaa hieman kilpeä taivuttaen myös taittamatta takavaloja sivuun.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: GLE:n S212
Tämä menee nyt vähän väärin, mutta raportoidaan nyt S212 edesottamuksista sen verran, että seisontajarrupoljin takkuaa taas toisinaan joten ruiskaisin tilkan CRC:tä ja sprayvaseliinia niveleen.
Rouvan S213 on ottanut tavakseen istuutua lepäämään parin päivän seisonnan jälkeen, joten uusitaan takajouset.
Pitäisiköhän meillä olla sittenkin kaksi S212:ta? Niitäkin saa faceliftinä hyasintinpunaisena, tänäänkin näin yhden.
Rouvan S213 on ottanut tavakseen istuutua lepäämään parin päivän seisonnan jälkeen, joten uusitaan takajouset.
Pitäisiköhän meillä olla sittenkin kaksi S212:ta? Niitäkin saa faceliftinä hyasintinpunaisena, tänäänkin näin yhden.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.