Jakopää w212

Vastaa Viestiin
makedemus
Viestit: 10
Liittynyt: 20.2.2008 15:18

Jakopää w212

Viesti Kirjoittaja makedemus »

Moro! w212 200cdi vm.2010
Kylmäkäynnistykessä auto piti ”räminää” noin 2 sekuntia ja sen jälkeen normi käynti. Jakoketjun kiristin vaihdettiin noin kolme viikkoa sitten ja käynnistynyt normaalisti. Tänä aamuna käynnistys normaali mutta 2 tunnin päästä uusi käynnistys ja taas rallatti. Autoa käynnisteyty joka aamu kiristimen vaihdon jälkeen. Kiristimen vaihtaja sanoi että jos ketju venynyt kuuluisi käyntiäännessäkin ja sytyttäisi moottorivalon ja tulisi vikakoodeja. Uskonko, vai? Autolla ajettu 148000 km.
jusi
Viestit: 20
Liittynyt: 17.10.2015 21:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jusi »

Erään merkkiliikkeen huoltopäällikkö on minulle sanonut, että tehtaan ohje on, että rallatuksen ilmaantuessa vaihdetaan myös ketju. Eli että kiristimen vaihto ei riitä. OM651:n ketjusta löytyy tehtaan dokumentti. Nykyäänhän ketjun vaihto on varsin kohtuullisissa hinnoissa, oliko noin 1300 kiristimineen ja nokkapyörineen.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kyllä sieltä ennen pitkää tulee moottorin vikavalo ja vikakoodi epäonnistuneesta asentotunnistimien synkronoinnista, mutta tässä vaiheessa autolla ei ole suositeltavaa ajaa enää metriäkään.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ketjun venymä olisi ollut helppo tarkastaa samalla kun kiristin vaihdettu. Tällä viikolla kaksi om651 koneellista joista molemmista ketjut venyneet selvästi hylkäysrajan ylitse
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Aika vähän ajettu tuolla aloittajan autolla.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Jep. Toisella jakopää vaivaisella oli ajettu n.300tkm kuten toisellakin. Molemmissa venymää n.90mm kettingissä mikä reilusti yli vaihtorajan. Toisessa myös hammaspyörät vaihtokunnossa, toisesta ei tietoa kun koppaa ei aukaistu
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Täällä OM651:lla nyt 196.000 km taulussa ja mielenrauhan vuoksi tilasin huollossa kiristimen vaihdon ja ketjun venymän mittauksen.

Uusi kiristin on eri tyyppiä kuin syksyllä 2011 tehtaalla koneeseen ruuvattu alkuperäinen, ketjun venymä nyt 79 mm / max. 82 mm, eli ajo jatkuu samalla ketjulla ja rattailla.

Normaaliin B-huoltoon lisäkustannus nelisen sataa, eli halpaa kuin saippua verrattuna Etuveto-Volvon huoltamiseen, nykyisin Oulussa samassa liikkeessä (Wetterillä).

Tuo moottori ei näe ilman esilämmitystä kuin enintään kourallisen kylmäkäynnistyksiä yllättävinä äkkilähtöinä talvea kohden.

Muistavatko ammattilaiset, mikä on tuon ketjun venymän viitearvoalueen alaraja uudella ketjulla, eli kuinka kauas uudesta tuo 79 mm suhtautuu?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Uudesta ketjusta en löytänyt arvoa pikaselauksella. Vaihtoraja tosiaan 82mm jos ajettu alle 250tkm ja 84mm jos yli 250tkm. Kiristimen vaihto ja mittaus meillä n.240e orginaaliosalla.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Onpa siinä selkeä hintaero. Wetterin hinta samalle työlle oli 400 €.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Jep. Tänään viimeksi tehtiin ketjun venymän tarkastus+kiristimen vaihto.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Muistelen että uusi olisi 76mm. En ole sata varma.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Oli mielessä että olisi pitänyt mitata kun yhteen vaihdettiin ketju+nokkapyörät mutta unohtui sitten sekin :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
OpaR6
Viestit: 7
Liittynyt: 09.2.2007 12:47

Viesti Kirjoittaja OpaR6 »

Onkohan kiristäjän vaihdossa mitään erikoista huomioitavaa ja mikäköhän on uuden kiristäjän kiristysmomentti??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”