Jakopää w212
Jakopää w212
Moro! w212 200cdi vm.2010
Kylmäkäynnistykessä auto piti ”räminää” noin 2 sekuntia ja sen jälkeen normi käynti. Jakoketjun kiristin vaihdettiin noin kolme viikkoa sitten ja käynnistynyt normaalisti. Tänä aamuna käynnistys normaali mutta 2 tunnin päästä uusi käynnistys ja taas rallatti. Autoa käynnisteyty joka aamu kiristimen vaihdon jälkeen. Kiristimen vaihtaja sanoi että jos ketju venynyt kuuluisi käyntiäännessäkin ja sytyttäisi moottorivalon ja tulisi vikakoodeja. Uskonko, vai? Autolla ajettu 148000 km.
Kylmäkäynnistykessä auto piti ”räminää” noin 2 sekuntia ja sen jälkeen normi käynti. Jakoketjun kiristin vaihdettiin noin kolme viikkoa sitten ja käynnistynyt normaalisti. Tänä aamuna käynnistys normaali mutta 2 tunnin päästä uusi käynnistys ja taas rallatti. Autoa käynnisteyty joka aamu kiristimen vaihdon jälkeen. Kiristimen vaihtaja sanoi että jos ketju venynyt kuuluisi käyntiäännessäkin ja sytyttäisi moottorivalon ja tulisi vikakoodeja. Uskonko, vai? Autolla ajettu 148000 km.
Erään merkkiliikkeen huoltopäällikkö on minulle sanonut, että tehtaan ohje on, että rallatuksen ilmaantuessa vaihdetaan myös ketju. Eli että kiristimen vaihto ei riitä. OM651:n ketjusta löytyy tehtaan dokumentti. Nykyäänhän ketjun vaihto on varsin kohtuullisissa hinnoissa, oliko noin 1300 kiristimineen ja nokkapyörineen.
Ketjun venymä olisi ollut helppo tarkastaa samalla kun kiristin vaihdettu. Tällä viikolla kaksi om651 koneellista joista molemmista ketjut venyneet selvästi hylkäysrajan ylitse
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Jep. Toisella jakopää vaivaisella oli ajettu n.300tkm kuten toisellakin. Molemmissa venymää n.90mm kettingissä mikä reilusti yli vaihtorajan. Toisessa myös hammaspyörät vaihtokunnossa, toisesta ei tietoa kun koppaa ei aukaistu
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Täällä OM651:lla nyt 196.000 km taulussa ja mielenrauhan vuoksi tilasin huollossa kiristimen vaihdon ja ketjun venymän mittauksen.
Uusi kiristin on eri tyyppiä kuin syksyllä 2011 tehtaalla koneeseen ruuvattu alkuperäinen, ketjun venymä nyt 79 mm / max. 82 mm, eli ajo jatkuu samalla ketjulla ja rattailla.
Normaaliin B-huoltoon lisäkustannus nelisen sataa, eli halpaa kuin saippua verrattuna Etuveto-Volvon huoltamiseen, nykyisin Oulussa samassa liikkeessä (Wetterillä).
Tuo moottori ei näe ilman esilämmitystä kuin enintään kourallisen kylmäkäynnistyksiä yllättävinä äkkilähtöinä talvea kohden.
Muistavatko ammattilaiset, mikä on tuon ketjun venymän viitearvoalueen alaraja uudella ketjulla, eli kuinka kauas uudesta tuo 79 mm suhtautuu?
Uusi kiristin on eri tyyppiä kuin syksyllä 2011 tehtaalla koneeseen ruuvattu alkuperäinen, ketjun venymä nyt 79 mm / max. 82 mm, eli ajo jatkuu samalla ketjulla ja rattailla.
Normaaliin B-huoltoon lisäkustannus nelisen sataa, eli halpaa kuin saippua verrattuna Etuveto-Volvon huoltamiseen, nykyisin Oulussa samassa liikkeessä (Wetterillä).
Tuo moottori ei näe ilman esilämmitystä kuin enintään kourallisen kylmäkäynnistyksiä yllättävinä äkkilähtöinä talvea kohden.
Muistavatko ammattilaiset, mikä on tuon ketjun venymän viitearvoalueen alaraja uudella ketjulla, eli kuinka kauas uudesta tuo 79 mm suhtautuu?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Uudesta ketjusta en löytänyt arvoa pikaselauksella. Vaihtoraja tosiaan 82mm jos ajettu alle 250tkm ja 84mm jos yli 250tkm. Kiristimen vaihto ja mittaus meillä n.240e orginaaliosalla.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Jep. Tänään viimeksi tehtiin ketjun venymän tarkastus+kiristimen vaihto.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Oli mielessä että olisi pitänyt mitata kun yhteen vaihdettiin ketju+nokkapyörät mutta unohtui sitten sekin
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex