W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.

Vastaa Viestiin
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Ajattelin vaihtaa autoon akun ennen pakkasten kiristymistä, kun tuntuu välillä vääntävän vähän nahkeasti käyntiin jos on sattunut Webasto olemaan päällä vähän pidempään..

Eli tuontiauto 350CDI -12, alkuperäinen tehdasasennus "Saksan akku" oli 80Ah AGM ja ajattelin laittaa uuden 95Ah AGM:n tilalle.

Eli pitääkö autolle kertoa starilla jotakin, esim. että akku on vaihdettu uuteen ja/tai että kapasiteetti on kasvanut 95Ah:iin.

Vaihdon ajaksi ajattelin syöttää jännitettä autoon kaapeleilla kolmannesta akusta, että ei pääse jännitteet kyykkäämään.

Kiitokset avusta jo etukäteen!
Arde
Viestit: 82
Liittynyt: 04.2.2007 6:37

Viesti Kirjoittaja Arde »

Mulla jäi tämä kyllä vähän epäselväksi omassa tapauksessa. Auto siis w212 facelift 220cdi. Tehdas asennettua webastoa käyttäessä auton ohjelma sammutti webaston kesken lämmitys jakson ja ajotietokone kertoi että jännite meni liian alas. Kone kyllä pyöritti sen jälkeen normaalisti.
No päätin sitten vaihtaa kaverin korjaamolla tuon akun. Akuksi laitettii tuo vartan 95ah agm. Ohjeen mukaan vaihdettiin. Ei tarvinnut syöttää virtaa ainakaan ohjeen mukaan. Akun plus napaa vaan ei saa päästää iskemään runkoon vaihdon aikana, koska peräkontissa on se start&stopin pikkuakku.

Ja sitten kun akku oli vaihdettu niin laitettiin piuhat kiinni autoon ja katsottiin sieltä se valikko mistä näkee nämä akkuun liittyvät tiedot. Eipä antanukkaan aukasta koko valikkoo joten ei tehty sinne mitään muutoksii.
Ajelin sitten kotia. Seuraavana pakkas aamuna webasto päälle ja sehän sammui aivan kuten entiselläkin akulla ja ajotietokone sanoi että jännite alhainen.

Ei auttanut ku soittaa Veholle ja siellä sanottiin että tuohan tänne. Pitää kuulemma säätää jotain toleranssii sille webastolle että jännitteen haistelija antaisi maksimi määrän virtaa. Kuulemma monissa näissä se säätö silleen että webastoa käyttäessä herkästi menee tuohon tilaan että sammuttaa ja valittaa alhaisesta jännitteestä. En sitten älynnyt kysyä että pitikö siihen nyt mitään muuta muutosta tehdä mikä vaikuttais akun vaihtoon.

Ainakaan akkukaupoissa ne ei tee mitään muutoksia ohjelmaan kun akun vaihtavat ja Vehon ukkeli sanoi ettei niihin säätöihin muut käsiksi pääsisikään.
Mutta mulla tuo nyt pelaa niin kuin pitääkin.

Eli ei tässä nyt oikeen sinun kysymykseen vastausta tullut.
Minä vaan vaihtaisin akun jo kokeilisin miten toimii.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Jep

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Meinasin akun vaihtaa, mutta jos joltakin löytysi tietoa niin aian parempi - kiitos vastauksesta kuitenkin.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei tarvii mitään koodauksia akun koon vaihdosta eikä muutenkaan tarvitse kertoa uudesta akusta.

Kolmannen akun käytöstä on monenlaisia mielipiteitä, ole ainakin varovainen ettei tule isoa vahinkoa.
DieselMB
Viestit: 82
Liittynyt: 27.1.2006 11:05
Paikkakunta: Tampere

Akku

Viesti Kirjoittaja DieselMB »

Joo 95Ah paikallaan ja en sitten koodaillut mitään. Tuntuu toimivan. Mutta eikö aika monissa tämän ikäisissä autoissa ja tarvi koodata / konffata jotain akun vaihdon yhteydessä?
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

DieselMB kirjoitti:Mutta eikö aika monissa tämän ikäisissä autoissa ja tarvi koodata / konffata jotain akun vaihdon yhteydessä?
Kyllä, bemareissa ja sen tapaisissa kulkineissa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Akku

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tähtikuljettaja kirjoitti:
DieselMB kirjoitti:Mutta eikö aika monissa tämän ikäisissä autoissa ja tarvi koodata / konffata jotain akun vaihdon yhteydessä?
Kyllä, bemareissa ja sen tapaisissa kulkineissa.
Mersuissa ei :)
Eli ei tämän ikäisisä autoissa :wink:
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Aika utopistisia vehkeitä.
Jännitteen aleneman kyllä ymmärtää, mitä tutkitaan, mutta virran määrän tutkiminen ja montako tuntia se kestää...

Saisko rautalankamalleja ... ei vaan, tutkiiko se väyläohjuri akun kapasiteetin ?

----------------------------------

Tuo on kyllä kätevä toiminto. Voiko tuolla testata vanhoja akkuja?
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Mitä olette maksaneet 95 agm akuista?
Varta
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

200€
Avatar
Peke_Mese
Viestit: 5
Liittynyt: 04.12.2015 8:15
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Peke_Mese »

Moe !

Kun tuota kehuttua Vartan akkua ( + saman merkkistä pikkuakkua ) ei löytynyt, niin Äijien Ikeasta löyty Exiden vastaavat vehkeet, yhteesä noin 250 egee. Uusi pikkuakku kiinni siihen punaisen muovin alla olevaan liitokseen ja iskarin tolppaan, vanha orggis irti ( ensin miinus, sitten plusa ja hanskat päälle) ja uusi paikallleen (ensin plusa, sitten miinus). Uusi pikkuakku irti konehuoneesta, orggis pikkuakku irti ja uusi tilalle. Etukäteen latasin kaikki akut täyteen. Mitään ei kerrottu autolle vaihdosta ja kaikki pelaa hienosti, toki vielä nätimmin pörähtää käyntiin. Kulkine E250, vm 2012 kilsoja 72 tkm.
tinatähti
Viestit: 38
Liittynyt: 21.2.2022 20:41

Re: W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.

Viesti Kirjoittaja tinatähti »

Help help :shock:
Pitääkö W212 Facelift 2013-> mallissa jo koodata 95Ah AGM pääakun uusiminen?
Olisiko kellään "varmaa" tai omakohtaista tietoa?

Ainakaan CR Max testeri ei löydä mersua koodattavista. (Vaggilaiset ainakin tarkkoja näistä, akku pian sökö jos ei koodaa)
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: W212 akun vaihto - tarviiko koodata Ah muutos tms.

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

tinatähti kirjoitti: 08.1.2024 16:37 Help help :shock:
Pitääkö W212 Facelift 2013-> mallissa jo koodata 95Ah AGM pääakun uusiminen?
Olisiko kellään "varmaa" tai omakohtaista tietoa?

Ainakaan CR Max testeri ei löydä mersua koodattavista. (Vaggilaiset ainakin tarkkoja näistä, akku pian sökö jos ei koodaa)
Kukapa uskaltaisi mihinkään asiaan varmaa tietoa kertoa kun valmistaja voi tehdä muutoksia ja se aiemmin oikea tieto muuttuukin vääräksi. Jos oikein muistan niin vasta 213-koriselle Star osaa kertoa autolle että akku on vaihdettu eikä siinäkään katastrofi ole jättää vaihto kertomatta.

Olisko vaggilaisilla omat syyt akun tuhoamiseen. En oikein ymmärrä miten akun kohtuullinen kapasiteettiero vaikuttaisi sen latauksen ohjaamiseen. Latauksen pitää toimia jännitteen mukaan (olkoon mukana lämpötila tai muu kerroin), mitähän siellä klonksvaagenilla on keksitty?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”