Ongelmia jakopäissä..

Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hydrauliset venttiilinnostimet? Jonkun auki jääneen venttiilin nostimesta tihkuu ööliä ulos ja naputtaa vähän aikaa ennen kuin paine taas nousee tappiin. Vai onko tuo taas erilainen ääni?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Omani W212 E200 CDI käytin juuri jakoketjun mittauksessa ja kiristimen vaihdossa. Edellisen kerran sama oli tehty tehtaan kampanjana 248tkm kohdalla ja nyt autolla on ajettu 360tkm. Ketjun venymän mittausarvo oli 81 mm ja kilometreillä >250tkm vaihtoraja on 84 mm. Parin sekunnin rapina aamuisin loppui tuolla kiristimen vaihdolla ja tieto ketjun kunnosta rauhoittaa mieltä.

Näyttää olevan yksilöeroja näissä, jotkin ketjut voivat näköjään kestää pitempääkin ajoa. Jos uuden ketjun mittausarvo on n. 78 mm ja suurin sallittu 84 mm, niin tuo 81 mm on puolivälissä ja jos osien kuluminen jatkuu lineaarisesti, olisi tämän yksilön ketjukäytön kestoikä yli 700tkm. Siinä vaiheessa vaihtoon menisivät ketju, pyörät, kiristin ja laahaimet. Jäänee kuitenkin jo seuraavan omistajan huoleksi... Siihen saakka tuon kiristimen voisi jatkossakin vaihtaa n. 100tkm välein.
Nachi
Viestit: 38
Liittynyt: 07.1.2011 23:58

Viesti Kirjoittaja Nachi »

c-son kirjoitti:Omani W212 E200 CDI käytin juuri jakoketjun mittauksessa ja kiristimen vaihdossa. Edellisen kerran sama oli tehty tehtaan kampanjana 248tkm kohdalla ja nyt autolla on ajettu 360tkm. Ketjun venymän mittausarvo oli 81 mm ja kilometreillä >250tkm vaihtoraja on 84 mm. Parin sekunnin rapina aamuisin loppui tuolla kiristimen vaihdolla ja tieto ketjun kunnosta rauhoittaa mieltä.
Tekeekö veho näitä mittauksia tai vaihtoja veloittamatta?
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Ensimmäinen on ilmainen ja seuraavat pitää maksaa. 250€ maksoi ketjun tarkistus ja kiristimen vaihto.
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Katsoin vehon lappua huvikseni tässä. 79mm 90tkm kohdalla mittaus kun kiristin vaihdettiin.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mitä kohtaa mää en nyt ymmärrä? Onko pilikkuvirhe pelissä tuon venymän suhteen? Ei kai tuo katkeemata veny kaheksaa senttiä kuumentamatta punahehkuun? Saati että kone kävisi tuolla venymällä. :?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Se vaan on joku kiristimen mittausarvo, eihän ne sitä ketjua sieltä pois pyörittele mitattavaksi. Uuden ketjun arvo on 78mm ja vaihtoraja 84mm.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Tietyllä lenkkimäärällä? 10 lenkkiä tai tapinväliä?

E: Jaa siis kiristimen männästä mitattuna. Jep. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Djbottom
Viestit: 8
Liittynyt: 24.5.2015 20:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Djbottom »

markoala kirjoitti:200/220/250cdi sama perusmoottori. 2/2011 alkaen tuotannossa paremmat osat.
VIN numeron perusteella oman auton delivery Date on 07 04 2011 joten kuinkahan turvassa ollaan tuon ketjun osalta, kilsoja 130tkm? Vai onko vaan marssittava Veholle ketjun venymän mittaukseen. Onko fakta siis se että yhden kerran kiristimen vaihto ja ketjun mittaus menisi mb:n piikkiin?
Nemesis
Viestit: 2
Liittynyt: 24.11.2015 0:10

Viesti Kirjoittaja Nemesis »

Onko noissa 2011 jälkeen valmistetuissa OM651:ssä tuntunut olevan vielä jakoketjun venymisiä tai katkeamisia? Tekis mieli ostaa nelosdiesel, joko W212/S212 tai F10/F11. Olen tullut siihen tulokseen foorumien perusteella, että tuo Mersun nelosdiesel ois Bemarin vastaavaa kaikinpuolin luotettavampi? Aika vähän on Mersusta yleensäkkin keskustelua suomalaisilla keskustelupalstoilla verrattuna Bemareihin tai Audeihin, liekkö sitten vähemmän vikoja vai mikä..? :)
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Varmasti on mersu parempi. Audeissa on joka hiton mallissa jotain elämää suurempia suunnitteluvikoja tai tekniikoita joita pitää välttää loppuun asti. Bemari nyt ei aiheuta omistushaluja muutakuin alle 18 vuotiaille tai sille tasolle jääneille.
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1022
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Joopa joo... :roll:
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Kyllähän noilla ajetaan. Merkkiliikkeen mukaan ketjulla yli 300000. Itsellä oli 201000 ajettu 2012-mallin C200 CDI S204. Oliko siinä venynyt vai ei niin sitä en tiedä. Mielestäni rapisi käynnistettäessä, mutta mitatahan se olisi kuulunut varmaan.
Nachi
Viestit: 38
Liittynyt: 07.1.2011 23:58

Viesti Kirjoittaja Nachi »

Sama ketjuongelma koskee edelleen myös W212 faceliftia. 370tkm ajettu 220 (jo kerran aiemmin vaihdettu) ropisee ja rallattelee jälleen näymmä iloisesti aamuisin tärisevän käynnin kera. Moottori valmistettu 6/2013.

VEHO kutsuu siis.
Viimeksi muokannut Nachi, 10.1.2016 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Nemesis kirjoitti:Onko noissa 2011 jälkeen valmistetuissa OM651:ssä tuntunut olevan vielä jakoketjun venymisiä tai katkeamisia? Tekis mieli ostaa nelosdiesel, joko W212/S212 tai F10/F11. Olen tullut siihen tulokseen foorumien perusteella, että tuo Mersun nelosdiesel ois Bemarin vastaavaa kaikinpuolin luotettavampi? Aika vähän on Mersusta yleensäkkin keskustelua suomalaisilla keskustelupalstoilla verrattuna Bemareihin tai Audeihin, liekkö sitten vähemmän vikoja vai mikä..? :)
Omalla ajettu 189 tkm. ja ei ole ollut vielä (10 autoa) toista näin vähillä violla ollutta autoa.
Minulla ollut reilu 2 vuotta ja huoltoihin mennyt n300 € Hartikaisella kerran huollettu ja nyt on toinen huolto odottamassa.
Ei rallata ja ei syö öljyä ja kulkee tosi hyvin.
Auto 204 220 cdi 651 moottorilla.2012 vm.
Nachi
Viestit: 38
Liittynyt: 07.1.2011 23:58

Viesti Kirjoittaja Nachi »

Nachi kirjoitti:Sama ketjuongelma koskee edelleen myös W212 faceliftia. 370tkm ajettu 220 (jo kerran aiemmin vaihdettu) ropisee ja rallattelee jälleen näymmä iloisesti aamuisin tärisevän käynnin kera. Moottori valmistettu 6/2013.

VEHO kutsuu siis.
Tänään selvisi, että VEHO ei ota enää osaa eikä arpaa faceliftien jakoketjuongelmiin. Täydellinen pilkuntarkka veho huoltokirja, sillä ei myöskään ollut asiaan merkitystä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Korjaahan ne sen, jos ei sitä ole ennemmin korjattu. Sama homma mulla, ketju, pyörät ja kiristin vaihdettu jossain 250tkm kohdalla ja nyt taas rallattaa aika lailla kun pakkasilla lyö käyntiin. Toki kilometrit lähenee jo puolta miljoonaa. Eivät vaihda enää kun on jo vaihdettu.
Nachi
Viestit: 38
Liittynyt: 07.1.2011 23:58

Viesti Kirjoittaja Nachi »

xin811 kirjoitti:Korjaahan ne sen, jos ei sitä ole ennemmin korjattu. Sama homma mulla, ketju, pyörät ja kiristin vaihdettu jossain 250tkm kohdalla ja nyt taas rallattaa aika lailla kun pakkasilla lyö käyntiin. Toki kilometrit lähenee jo puolta miljoonaa. Eivät vaihda enää kun on jo vaihdettu.
Eivät korjaa, koska ongelma ei kuulemma koske enää facelifteja. Täydellinen veho huoltokirja, eikä ketjua ole aikaisemmin koskaan vaihdettu.

Ainoa mitä tarjottiin, oli koko setin vaihto omaan laskuun.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Nachi kirjoitti:
xin811 kirjoitti:Korjaahan ne sen, jos ei sitä ole ennemmin korjattu. Sama homma mulla, ketju, pyörät ja kiristin vaihdettu jossain 250tkm kohdalla ja nyt taas rallattaa aika lailla kun pakkasilla lyö käyntiin. Toki kilometrit lähenee jo puolta miljoonaa. Eivät vaihda enää kun on jo vaihdettu.
Eivät korjaa, koska ongelma ei kuulemma koske enää facelifteja. Täydellinen veho huoltokirja, eikä ketjua ole aikaisemmin koskaan vaihdettu.

Ainoa mitä tarjottiin, oli koko setin vaihto omaan laskuun.
Paljonko tollanen setti maksaa?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
korhora
Viestit: 147
Liittynyt: 15.10.2006 20:49

Viesti Kirjoittaja korhora »

Onko näissä vielä ketju ongelmia odotettavissa? Tarkoitan siis 2013 -> http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/7715552
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Kai niissä on, mutta ei sen takia kannata jättää ostamatta, hieno moottori se muuten on.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Kylmällä kelillä pitää olla maltti mukana kun lähtee ajamaan.
Kovat kierrokset nostaa öljynpaineen tappiin ja silloin kiristimet ja muutkin osat on kovilla.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Hain uuden kiristimen ja sen numero oli a651 050 08 00. Suhteellisen helppo vaihtaa, ilmanputsarikotelo irti, sitten sen takapidike kannesta irti (3 ruuvia) ja sielähän se sitten onkin, vähän piilossa mutta puolen tuuman 27mm hylsy ja räikkä mahtuu justiin sinne väliin. Olisko moottori kannattanut pyörittää johonkin tieyttyyn kohtaan, itse vaan ruuvasin vanhan pois ja uuden tilalle, meni helposti. Vai menikö liian helposti :eec:
Hubimersu
Viestit: 4
Liittynyt: 26.10.2010 9:09
Paikkakunta: Mansester

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Moron,
Tulipa tuossa hankittua S204 200cdi Facelift 2011

Hankkiessani saksasta ajettu oli jo 289tkm, ja nyt 296tkm. Veholle soitin tosiaan, ja kertoivat , että ei mitään kampanjaa ole avoinna, moottorin johtosarja on kait tähän vaihdettu.

Mutta jakopää...käynnistäessä pitää semmosen naknaknaknak pari sekuntia ja sitten loppuu. Tuleeko tämä nostimista vaiko jakopäästä? Ei ole rallatus, kuten youtubesta videolla kuuluu..

Olisiko mitään järkeä ostaa KL:stä tuo kiristin a651 050 08 00 ja kokeilla muuttuuko?
Ebay myy ketju+kiristin+laahaimet satsia 164€+tk FEBI 30323
Onko tämän sarjan laahain nyt sitten vastaava tuolle em. kiristimelle??
Myydään myös koko settiä rattaineen 303€ FEBI 36593

Ja jos oletetaan, että FL koneissa on paremmat jakopään osat, eli ketju, kiristin, rattaat, niin riittääkö jos vaihtaa vaan ketjun ja kiristimen? olettaen, että rattaat on ok.

Tälläisiä pohdintoja mielenrauhan säilyttämiseksi...
Avatar
Legge
Viestit: 39
Liittynyt: 27.1.2015 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Legge »

Kaikki ajamani OM651:set, vanhat ja uudet, ovat pitäneet kylmäkäynnistyksessä pari sekuntia hieman karkeampaa käyntiä. Vaikea toki sanoa kuulematta, miten hirmuinen nakutus sinun autosta kuuluu. Mitään rallatusta sieltä ei tietenkään ole tarkoitus kantautua.

Onhan tuohon kertynyt kilometrejä, joten ei varmaan tyhmempi ajatus käydä ainakin tarkistuttamassa jakopää.
S204 180 CDI AMG -13
Hubimersu
Viestit: 4
Liittynyt: 26.10.2010 9:09
Paikkakunta: Mansester

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Käytin Veholla (Lielahti) A+ huollossa ja samalla pyysin kuuntelemaan jakopään ääntä.
Totesivat että "luultavaimmin " tulee jakopäästä. Ehdottivat mittausta, jotta saa tietää onko ketju venynyt. No siitä tiedosta en maksa 400€, että se on venynyt. Tietysti se on venynyt.
Kun olin kuullut järkyttävän hinta-arvion remontista 400-2000€, niin sanoin että ompa teillä katetta, kun osat on 300€. Keräsin kamani tiskiltä, ja huoltomyyjä sanoi, että vaihda se kiristin, siinä se vika on.
Noh vaihtelin uuden kiristäjän (vanhassa vähemmän öljyreikiä ja reijät pienemmät, eikä myöskään painimen päässä ole reikää, kuten uudessa) Ääni muuttui hieman.
Menin sitten Vänttiselle, jonka asentaja tuli kuuntelemaan ja käski jarrua polkemaan, äänihän kuului alipainepumpusta. Sanoivat siellä, että kannattaa tota jakopäähommaa kysyä Helsigin Vehosta, kun sieltä saa kai paremmat vastaukset liittyen jakopään ongelmiin.
Nachi
Viestit: 38
Liittynyt: 07.1.2011 23:58

Viesti Kirjoittaja Nachi »

Olisikohan pääkaupunkiseudulla OM 651 -koneiden sielunelämästä tietävää harrastajaa/klubilaista, joka viitsisi käydä joko A) Espoon suunnalla kuuntelemassa kylmäkäynnistyksessä tai B) Tulisin näyttämään autoa

Kylmänä kuuluu "rapina/räksätys", mielestäni myös tyhjäkäynnillä ja kevyessä kiihdytyksessäkin. Myös toki kuumana. Ajettu nyt noin 360tkm, viimeksi kampanja tehty veholla 280tkm.

Voi laittaa YV, vaivanpalkka toki maksetaan.
hohvu
Viestit: 26
Liittynyt: 10.9.2017 12:20

Viesti Kirjoittaja hohvu »

Onko porukka vaihdellut jakoketjuja vanhoille rattaille hyvällä menestyksellä? Puhe alle 200tkm om651.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Eilen tuli sellainen tapaus vastaan, että tuli tauluun lisää öljyä ja auto puutui siihen. Hinurilla korjaamolle ja toteamus kiristin pettänyt ja koko kone valmis. 2014 vuoden 220cdi eemeli, ajettu 145tkm ja huollettu ohjelman mukaan. Näemmä näistä tuoreistakin pettää tuo jakopää. Uusi kone kuulemma 25k€ :shock:
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

nix0n kirjoitti:Eilen tuli sellainen tapaus vastaan, että tuli tauluun lisää öljyä ja auto puutui siihen. Hinurilla korjaamolle ja toteamus kiristin pettänyt ja koko kone valmis. 2014 vuoden 220cdi eemeli, ajettu 145tkm ja huollettu ohjelman mukaan. Näemmä näistä tuoreistakin pettää tuo jakopää. Uusi kone kuulemma 25k€ :shock:
Asennettuna 25k? Oon käsittäny et olis halvempi, kuullu että 18k. Om642 olis ilmeisesti noissa 25k hinnoissa. No samapa tuo kait, kalliita ovat jokatapauksessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo”