Sivu 1/3
Jartuon 309 projekti.
Lähetetty: 15.10.2013 21:38
Kirjoittaja jartuo
Jos joku ajattelee "Mitä järkee" Vastaus on ei mitään!
Mulla on joka talvi ollut joku prokkis, viime talvena se oli minikaivuri
Klippå på linkki:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Näin kesällä vuorella palavan pensaan ja se sanoi "Jartuo hommaa itsellesi 309"
Auto tuli hankittua, ehkä vielä vähän sokeana kirkkaasta pensaasta ostin auton ja sain päälikauppaa reilusti ruostetta,
Nojoo, en ollutkaan hakemassa valmista pirssiä, mutta jotenkin sokeana ostin sen kuitenkin. Toimii ja näytti päällisin puolin ihan ok:lta.
Matkalla kotiin, morjestelin rekkakuskeille, joku morjesti takaisin ja joku näytti keskaria.
Koneena om617, jo matkalla päätin, että seuraavan kerran kun Mersu lähtee kotipihalta siinä oku muu kone kuin om617, aivan järkytävä ajaa.
Kotipihalla kuvattuna
Ei siinä mitään, homma alkuun, tekniikka pois paikoiltaan, hytti tyhjäksi, siitä se alkaa.
Alion ottamaan silikoneja pois etupelleistä, aika pehmeää oli, tuossa tonen puoli on jo korjattu. Nyt se on jo kunnossa ja odottaa asennustaan.
Koneeksi tulee 0m603. Laatikko on Sprintterin 5 vaihteinen, ihan kelpo tekniikka. Alussa en tiennyt paljonkjo muutoksia joutuu tekemään, ennen kuin koneen saa sopimaan paikoilleen. Onneksi sain neuvoja täältä foorumilta, siitä iso kiitos JOHIVALLE.
Jotain pitää itsekkin tehdä kun kaikkea ei löydy valmiina.
Tonen moottorinkorva.
Talvi tulee ja talliin pitää saada tilaa, helpoimalla pääsee kun sahaa auton kahtia.
Ainut pelti minkä olen ostanut on ikkunan alla oleva lista, se oli jo niin paha etten jaksanut siihen panostaa. Uutta peltiä tuli tuuletus aukkojen ympärille + sinne sun tänne. Avaldissa 40€. Minusta aika edullinen, samalla ostin uudet moottorinkumit a 30€ ja uudet sisälokarit eteen a 7€ ne oli jo tosi halvat.
To be continue
Lähetetty: 15.10.2013 21:46
Kirjoittaja jovihava
On se kyllä sälli tämä jartuo, ei sitten lähtenytkään helpoimman kautta käyttisavolavaa tekemään
Meinasikkonää jatkaa runkoa kun pistit hytän takaa poikki, vai ihanko tosissaan kyse on talliin mahtumisesta
Eikä kestä kiitellä, mukava on ollut homman etenemistä seurata
Muuten, tuo konehan on siis OM602, joku siittä sannoo kuitennii jossen minä
Kun sulla näyttää syntyvän niin mitäs jos näyttäsit mallia ja laittasit tuohon konepakettiin vielä turpon
Hyvä topikki, menee seurantaan
Lähetetty: 15.10.2013 21:56
Kirjoittaja jartuo
En oikein siitä turbosta tiedä, olen vanhanliitonmiehiä
Joo tosiaan se on 602 eikä 603:nen
Kyllä se piti ihan sen takia laittaa poikki kun ei olisi enää mahtunut ympärillä hääräämään. Yhdistäminen on aika pikkujuttu, vähän saumaa ja sen päälle vanvistus laatta. Katsotaan mitä tulee? Saan huomenna paremman hiekkapuhallus setin, sillä toivottaasti lähtee vanhat massat pois?
Lähetetty: 12.11.2013 11:05
Kirjoittaja jartuo
Taas ehtinyt hetkeksi Mersun kimppuun. Aika on mennyt massojen poistamisessa varsin hidasta hommaa tai työkalut on väärät?
Ikkunan alle tulevan pellin asensin paikoilleen
Lokasuojat on hiekkapuhallettu, 2 x pohjamaali + 2x Bilteman emalimaali. Lopuksi massaa päälle. Toivottavasti pysyyy ruosteet pois hetken aikaa?
Etuosa pohjamaalattuna
Tallikaveri mukana asennuksissa.
Lähetetty: 12.11.2013 11:28
Kirjoittaja jovihava
Hyvä tuloo
Sitta kun joskus alat tekniikkaa pistelemään paikalleen niin laita semmoinen lisävaruste kuin kiertovesipumppu lämppärin kennolle, tekee aika paljon asiaa hytän lämpimänäpysymiseen
Ainakin ihtellä tuntuu että tuo OM602 ei iliman sitä saa etenkään alakierroksilla vettä kennossa kunnolla kiertämään.
Lähetetty: 12.11.2013 11:38
Kirjoittaja jartuo
Joo ihan hyvä vinkki, taitaa jopa löytyä tallista 124:Sen pumppu.
Lähetetty: 20.11.2013 23:18
Kirjoittaja jartuo
Pientä päivitystä tännekkin. Pohja on nyt loppujen lopuksi putsattu ja pohjamaali vedetty yhteen kertaan. Ruostesuojaus ei ole ihan onnistnut Mersun tehtaalla? Ruostetta pukkaa melkein mistä vaan.
Kummankin oven yläreunassa olevat saumat oli vaihtokunnossa.
Ilmeisesti tyyppivika?
Kuskinpuoli, joku oli aiemmin koittanut saada vähän siistimmäksi pakkelilla ja silikonilla
Lähtökohta:
Tuon verran joutui ottamaan pois, ennenkuin riittävän tervettä peltiä tuli vastaan.
Aika metkasti salama vääristää tippalistan, mielestäni se tuli suoraan laitettua? Pitää vielä tarkistaa.
Oikea puoli oli ihan sama juttu.
Tinattuna.
Tinan tartunta mitä lie ainetta, joka kuummennetaan ennen tinausta. Oliskohan sitä hyvä laittaa hitsaussaumojen päälle vaikka ei tinaa laittaisikaan?
Laitoin pellin reunaan sitä tartuntaa ja vein ulos. Saa nähdä ruostuuko se samalla tavalla kuin hiottu peltikin? Homma jatkuu....
Lähetetty: 30.11.2013 12:01
Kirjoittaja Antikainen
Eikös siinä pohjusteessa ole suolahappoa? Tinatut kohdathan pitäsi homman jälkeen huuhdella lämpimällä vedellä ettei ruostu.
Lähetetty: 01.12.2013 22:25
Kirjoittaja jartuo
Ok, tuota en tiennyt. Onneksi ne kohdat tuli kumminkin hiottua moneen kertaan.
Tänään sain lopultakin sen kaiken ruosteen ja massan irroituksen jälkeen pohjamaalit päälle. Yksi homma vähemmät.
Lähetetty: 17.12.2013 21:51
Kirjoittaja jartuo
Lähetetty: 17.12.2013 22:11
Kirjoittaja klonksvaagen
Pientä päivitystä tännekkin. Pohja on nyt loppujen lopuksi putsattu ja pohjamaali vedetty yhteen kertaan. Ruostesuojaus ei ole ihan onnistnut Mersun tehtaalla? Ruostetta pukkaa melkein mistä vaan.
Seitsemänkymmen luvulla, seurasin vierestä, kun isäni hitsasi näitä samoja kasaan
Lähetetty: 17.12.2013 22:15
Kirjoittaja jartuo
Voi olla sama peli?
Lähetetty: 17.12.2013 22:29
Kirjoittaja klonksvaagen
Tuskin, kun ei siihen aikaan korjauspeltiin syntynyt tahi synnytetty kantteja
Lähetetty: 18.12.2013 0:33
Kirjoittaja jartuo
joo niinhän se taisi olla, itsekkin muistan kun isä pajavasaran kanssa paukutti pellit sopiviksi ja taas mentiin.
Lähetetty: 18.12.2013 9:38
Kirjoittaja mese300
Hiljaiseksi meinaa vetää
Todella upean näköistä jälkeä näyttää syntyvän
Kyllä tällä tyylillä kun jatkat niin saat todella upean lava mersun
Vähän meinaa nostattaa tämä projekti itellekin kaappikuumetta mutta onneksi nyt ei ole liikaa aikaa eikä rahaa kun omassa hallissa seisoo 3000 ford mitä varustelen omiin hommiin käypäiseksi
Lähetetty: 18.12.2013 10:24
Kirjoittaja jartuo
mese300 kirjoitti:Hiljaiseksi meinaa vetää
Todella upean näköistä jälkeä näyttää syntyvän
Kyllä tällä tyylillä kun jatkat niin saat todella upean lava mersun
Vähän meinaa nostattaa tämä projekti itellekin kaappikuumetta mutta onneksi nyt ei ole liikaa aikaa eikä rahaa kun omassa hallissa seisoo 3000 ford mitä varustelen omiin hommiin käypäiseksi
Kiitos
Lähetetty: 28.12.2013 22:23
Kirjoittaja JTuom
On kyllä todella hienon näköistä jälkeä.
Mistä löysit tuon tuulilasin alareunapellin?
Saiskohan tuon katsastettua kuorma-autoksi, olis edullinen pitää.
Lähetetty: 28.12.2013 23:05
Kirjoittaja JaniH
JTuom kirjoitti:Saiskohan tuon katsastettua kuorma-autoksi, olis edullinen pitää.
Ei saa, isäukko olisi yhden 309:n rekisteröinyt työkoneeksi mutta tuli vastaan tuo uorma-autoksi rekisteröinti joka ei olisi onnistunut koska ilmeisesti noita ei ole lainkaan suomessa KA:na...
Lähetetty: 29.12.2013 16:00
Kirjoittaja jartuo
JTuom kirjoitti:On kyllä todella hienon näköistä jälkeä.
Mistä löysit tuon tuulilasin alareunapellin?
Saiskohan tuon katsastettua kuorma-autoksi, olis edullinen pitää.
Juu kiitoksia vaan, kuvissa kaikki näyttää paremmalta
Tilasin sen peltiosan täältä:
http://alvadi.ee/varuosad/mercedes-benz ... si-paneel/
Huomenna jos joulu ei ole kaikkea ehtinyt sekoitamaan, niin posti tuo uudet asennus osat kumpaankin oven alareunaa.
Lähetetty: 16.1.2014 23:20
Kirjoittaja jartuo
Vähän päivitystä tännekkin.
Loppujen lopuksi koko pohja on pohjamaalattu sen päällä on emalimaalia parikerrosta ja massaa. Konehuoneen maalasin vielä massan päälle, vähän valoisampi tehdä remppaa.
Tulipeltiin tein äänieristykset, toivotavasti niistä on jotain hyötyä.
Jarruputket tein uudet, osa tehty ja osa odottaa hyllyllä.
Koneistamosta sain vauhtipyörän, kytkinpintaa sorvattiin isommaksi ja paineasetelmalle tehtiin uudet kiinnikkeen. Kaveri pyysi 30€ annoin 50.
Lopulta sain koneen ja laatikon paikalleen.
Joutui tosi paljon siirtämään konetta oikealle, ennenkuin se meni suoraan.
Muutama photo vielä pohjasta:
Akselisto paikallaan.
Sitten välillä siirrytään tuning osastolle. Löysin rompparista hanskalokeronkannen. Jotenkin se olisi parempi se avautuisi eteenpäin, eikä taakse kuten sen olisi tarkoitus?
Mittariston pistin nollille. Kiilloitin mittaristojen reunat ja "lasin" hioin naarnmut pois ja uutta kiiltoa.
Lähetetty: 17.1.2014 6:34
Kirjoittaja jovihava
Voi kais sen yläreunastaankin saranoida, eiköhän sieltä kojetaulun pehmusteen alta peltiä löytyne sieltäkin
Alkuperäiskiinnityksellä se kiinnitysreikien oikeille kohdille kairaaminen on kuppasta hommaa, meinaa aina lähtä vetämään sivuun
Lähetetty: 17.1.2014 21:19
Kirjoittaja Meissenkeri
Mahtava projekti ja varmasti tulee hieno peräkärryn korvike.
Jostakin syystä minua kiinnostaa kovasti, että miten se rungon katkoksen liittäminen tehdään oikeaoppisesti.
Lähetetty: 17.1.2014 21:41
Kirjoittaja Terho P
MInkä ikänen tämmöen kaappi on? OOt muuten varmaan ensimmäänen olento joka parsii alle 20v työvälineen nuon asiallisesti. Kunnolla sitten joka koteloon rasvaa kunhan alkaa olemaan siinä tällissä
Hatunnosto hymiö
Lähetetty: 17.1.2014 22:10
Kirjoittaja jartuo
Joo onhan siinä paljon hommaa, ei voi kieltää. En ihan uskonut noin valtavaksi hommaksi. Massata koitan vähän sieltä ja täältä mahdollisemman paljon. Sellaiset pesät joihin kura kerääntyy olen kylmästi ottanut pois, hyvä tai huono juttu? aika näyttää.
Tuo on mallia -88 ajettu mittarin mukaan 500 tkm. Ei noista kilmetreistä mitään tiedä. Kunnon mukaan ainakin yksi sotareissu sillä on tehty?
En tiedä miten oikea oppinen kiinnitys runkoon tulee.
Se on vedetty poikki 1mm laikalla. Eli millin rako on juuri sopiva hitsausta ajatellen. Hitsaussauma hiotaan tasaiseksi ja kierretää 50x2mm laatalla ympäriinsä, joka hitsataan kummaltakin puolelta kiinni. Uskoisin sen kestävän? Jos jollakin on parempia ideoita niin olen erittäin avoin niille.
Kaikkia pahempia ruoste paikkoja en edes ole kehdannut tänne laittaa
Mulla on sellainen unelma, että joskus hommaisin arvokkaamman entisöitävän kohteen jos tästä tulee edes kohtalainen?
Lähetetty: 20.1.2014 8:07
Kirjoittaja Antikainen
Eikös niitä oikeiden kuorma-autojen runkoja jatketa sillälailla, että sauma on viistossa?
Ja ei kait siihen lisälappuja tarvitse sauman päälle laittaa. Hitsaushan kuitenkin saattaa aiheuttaa jännityksiä.
Lähetetty: 20.1.2014 10:43
Kirjoittaja jartuo
Antikainen kirjoitti:Eikös niitä oikeiden kuorma-autojen runkoja jatketa sillälailla, että sauma on viistossa?
Ja ei kait siihen lisälappuja tarvitse sauman päälle laittaa. Hitsaushan kuitenkin saattaa aiheuttaa jännityksiä.
Paljon mahdollista, mutta takaraivossa tuntuu paremmalta vahvistaa sauma vielä lisä lattaraudalla.
Lähetetty: 20.1.2014 12:56
Kirjoittaja Mika.T
Lisävahvistus kyljellään olevalla salmiakin muotoisella levyllä.
Runko katkeaa pystysaumasta varsin vähällä rasituksella.
Lähetetty: 20.1.2014 14:29
Kirjoittaja jartuo
Tuokin voi olla hyvä vaihtoehto!
Lähetetty: 24.1.2014 20:24
Kirjoittaja jartuo
Kellään tietoa miksi kojetaulun alle menee kolme vesiputkea?
Liitos
Lähetetty: 24.1.2014 21:29
Kirjoittaja j.t.v
Toi salmiakki liitos on hyvä ja ainakin jenkeissä hyvinkin yleinen.