Kakanollaysidee eli Kaappi, lyhyt historia.
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2611
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Suuttimet lähetin Tiilerille, liekkö jo paikallaan Koneen on miquim varannut johonkin projektiinsa, en tiijä vieläkö on sitä ottamassajari_w123 kirjoitti:jovihava kauppas joskus vanhan 617 koneen suuttimia. Joko nämä on menny? Jäikö moottorista jotain muutakin osaa myytäväksi?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Tuossa maanantaina oli tyttären koululla kokous, sieltä palatessa vanhempi naisimmeinen tuli vastaan kun olin tulossa Kaapille ja kertoi peruuttaneensa pahki ja olleensa juuri kirjoittamassa tunnustusta
Semmoisella pienellä tojotankipolla, mikä Yaris lie ollutkaan oli peruuttaa poksauttanut apparin puolen takakulmaan, se tuo camokaappi on kuitennii nii huomaamaton laitos
Puskurinhan se oli saanut rikki Kaapista
Nooh, Yariksessa oli sitten takapuskurissa semmoinen päänmentävä reikä Mahtoi tulla hintava peruutus täti-immeiselle. Kaapin puskurin korvausasia jätettiin sille puheelle että kyselen jos jostain löytyy ehjä käytetty puskin niin sen ehhotin korvaamaan Toki kovasti koitti hään tingata että kun on tuo minun autoni jo muutenkin niin ruosteinen ja ruma niin ei kait siinä tuommonen ennää haittaa
Kattoluukkua tosiaan tiivistelin ilmanpitäväksi tuossa pari viikkoa takoperin, ja jotenkin ollut paras mattoveitsi hukassa sen jäläkeen, tänään hoksasin notta miksi
Hyvin oli kestänyt kattoon jäätyneenä matkassa
Sitä kiertovesipumppua tuumin että parantaisiko lämmönsaantia kabiiniin, ja eipä se muuten seleviä kun kokeilemalla Nurkissa sattui olemaan bränikkä pumppu ja asennustarvikkeita joten eikus asentelemaan
Ensin ajattelin päästä helpolla ettei tarvitsisi laskea nesteitä koneesta, siihen kun joutuu aina irrottelemaan pohjapanssarin ja muutenkin on niin sotkuista hommaa Joten meinasin tuollaisella avosydänleikkaussysteemillä riipasta pumpun välliin
Vaan heti kun puhkasin letkun selevisi että ei ne nuot muovipihhit kyenneet puristamaan letkuja riittävän lysmään, tuli kiire tiputtamaan pohjapanssaria ja avaamaan tyhjennysroppua ettei kaikki nesteet leviäsi minne sattuu Homma oli onneksi jo hyvin harjoiteltu viime kesänä koneenvaihdon jälkihaasteiden kanssa tuusatessa
Kun nesteet oli laskettu pooise niin eikun pumppua kiinni letkuihin
Vähän piti hakea sille paikkaa, mutta tuonnehan tuo syöttöpumpun kylykeen sitta asettu
Laittelin nesteet koneeseen ja koneen tulille, liitokset näytti pitävän. Kaapin nestekiertojärjestelmässä viimeinen paikka ilmaantumaan on lämppärin kenno, se kun on huomattavasti korkeammalla konetta ja syyläriä. Tämän tietäen päätin testata kierovesipumppua, nappasin karvapääjohtoihin sähköt, ja heti välittömästi alkoi lämppäriltä tulla lämpöä
Pistelin konekopan kiinni ja kytkin kv-pumpun siten että se pyörii aina kun on virrat päällä, en sitten tiedä että pitäisikö se olla sammuksissa kun lämppärin hana on kiinni, vai haitanneeko jos kiero on suljettu ja pumppu pyörii
Mitä nyt pikaisella kojiksella kävin niin ehkä se vähän aikaisemmin alkoi antaa lämmintä hyttiin, tai sitten vaan kuvittelin
Semmoisella pienellä tojotankipolla, mikä Yaris lie ollutkaan oli peruuttaa poksauttanut apparin puolen takakulmaan, se tuo camokaappi on kuitennii nii huomaamaton laitos
Puskurinhan se oli saanut rikki Kaapista
Nooh, Yariksessa oli sitten takapuskurissa semmoinen päänmentävä reikä Mahtoi tulla hintava peruutus täti-immeiselle. Kaapin puskurin korvausasia jätettiin sille puheelle että kyselen jos jostain löytyy ehjä käytetty puskin niin sen ehhotin korvaamaan Toki kovasti koitti hään tingata että kun on tuo minun autoni jo muutenkin niin ruosteinen ja ruma niin ei kait siinä tuommonen ennää haittaa
Kattoluukkua tosiaan tiivistelin ilmanpitäväksi tuossa pari viikkoa takoperin, ja jotenkin ollut paras mattoveitsi hukassa sen jäläkeen, tänään hoksasin notta miksi
Hyvin oli kestänyt kattoon jäätyneenä matkassa
Sitä kiertovesipumppua tuumin että parantaisiko lämmönsaantia kabiiniin, ja eipä se muuten seleviä kun kokeilemalla Nurkissa sattui olemaan bränikkä pumppu ja asennustarvikkeita joten eikus asentelemaan
Ensin ajattelin päästä helpolla ettei tarvitsisi laskea nesteitä koneesta, siihen kun joutuu aina irrottelemaan pohjapanssarin ja muutenkin on niin sotkuista hommaa Joten meinasin tuollaisella avosydänleikkaussysteemillä riipasta pumpun välliin
Vaan heti kun puhkasin letkun selevisi että ei ne nuot muovipihhit kyenneet puristamaan letkuja riittävän lysmään, tuli kiire tiputtamaan pohjapanssaria ja avaamaan tyhjennysroppua ettei kaikki nesteet leviäsi minne sattuu Homma oli onneksi jo hyvin harjoiteltu viime kesänä koneenvaihdon jälkihaasteiden kanssa tuusatessa
Kun nesteet oli laskettu pooise niin eikun pumppua kiinni letkuihin
Vähän piti hakea sille paikkaa, mutta tuonnehan tuo syöttöpumpun kylykeen sitta asettu
Laittelin nesteet koneeseen ja koneen tulille, liitokset näytti pitävän. Kaapin nestekiertojärjestelmässä viimeinen paikka ilmaantumaan on lämppärin kenno, se kun on huomattavasti korkeammalla konetta ja syyläriä. Tämän tietäen päätin testata kierovesipumppua, nappasin karvapääjohtoihin sähköt, ja heti välittömästi alkoi lämppäriltä tulla lämpöä
Pistelin konekopan kiinni ja kytkin kv-pumpun siten että se pyörii aina kun on virrat päällä, en sitten tiedä että pitäisikö se olla sammuksissa kun lämppärin hana on kiinni, vai haitanneeko jos kiero on suljettu ja pumppu pyörii
Mitä nyt pikaisella kojiksella kävin niin ehkä se vähän aikaisemmin alkoi antaa lämmintä hyttiin, tai sitten vaan kuvittelin
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Nii, tää on sentää Mersu! Miltäs Toyotasi näyttää samanikäisenä? (Taitaa olla jo kolmantena Toyotana tien päällä, kun jovi päästelee vielä samalla kaapilla... Neljäs OM602:n menossa, versiona STD hybridi... )Pappi kirjoitti:Vai ei haittaa puskurin rikkoontuminen
Tuon jälkeen olisit vaan todennut että noh, viedään auto vauriotarkastukseen ja uutta osaa vastapuolen piikkiin.
Jovilla on liian iso sydän
Nii kaapissa on vielä tuo jäähdytysneste avoimena tuolla moottoritilassa? Sprintterissä se on jo koneen sisällä...
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
olen yleensä ekana ruuvaillu nuot puskurinkulmat kokonaan poies(on mielestäni tyylikkäämmän näköinen ilman niitä )
olisin kyllä lähtenyt siitä että ekana tuollainen terroristi kuuluu raudottaa kaapin perään yön yli miettimään tekosiaan
olisin kyllä lähtenyt siitä että ekana tuollainen terroristi kuuluu raudottaa kaapin perään yön yli miettimään tekosiaan
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Varmaan parempi juu, tuossa kohdin ei kyllä pitänyt Tosin oli tuo niin ahdas paikkakin että eipä olisi muutenkaan mahtanut onnata
Noku se niin hyvin argumentoi, sitäpaitsi köyhä eläkeläismummo pakastavedetyn Yariksen kanssa... Eikun Mikäs tässä nyt klikkaaPappi kirjoitti:Vai ei haittaa puskurin rikkoontuminen
Kyllä tässä kaapissa on ollut avoin nestekierto tälle vuotta useamman kertaa, kunnei koneenvaihdon yhteydessä heti älynnyt kaikkia letkuja uusiaVensku_ kirjoitti:Nii kaapissa on vielä tuo jäähdytysneste avoimena tuolla moottoritilassa? Sprintterissä se on jo koneen sisällä...
Kiitosta tariouksesta, mie vaan vähän pelekään jotta jos ne on satalankusta niin eivät mahha sopia paikalleen kun tuossa tullee vanteen keskiö aika reilusti ulospäin Kokkeilin nimittäin jo uffoja, taisivat tosin olla väykynHese126 kirjoitti:ne muuten ois ne pölärit tuossa ku sais aikaseksi...
Sama kävi ihtelläkin mielessä kun oli kesällä tuo toinen puskin irrallaan, mutta nyt olisi kulma rutusssa jos olisin jättänny nuot poissaeero1989 kirjoitti:olen yleensä ekana ruuvaillu nuot puskurinkulmat kokonaan poies(on mielestäni tyylikkäämmän näköinen ilman niitä )
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Eilen käytiin keikka Syötteellä, lautailukausi on nyt virallisesti avattu
Olen tyytyväinen kiertovesipumpun lisäykseen, lämppäri alkaa puhaltaa nopeammin lämmintä, ja etenkin siihen kun käyttelee Kaappia tyhjäkäynnillä esim. varusteiden pukemisen ja riisumisen aikana niin lämpöä tulee paremmin hyttiin, aikaisemmin tahtoi olla vähän kitsas antamaan lämpöä joutokäynnillä
Olen tyytyväinen kiertovesipumpun lisäykseen, lämppäri alkaa puhaltaa nopeammin lämmintä, ja etenkin siihen kun käyttelee Kaappia tyhjäkäynnillä esim. varusteiden pukemisen ja riisumisen aikana niin lämpöä tulee paremmin hyttiin, aikaisemmin tahtoi olla vähän kitsas antamaan lämpöä joutokäynnillä
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
variossa taitaa olla jotain vikaa tuossa kiertovesipumpussa,, tai sit siinäkään ei ole sitä lainkaan,, kun välillä puhaltaa lunta ja välillä semmosta lehmän henkäystä..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Mitenkään väheksymättä arvoisan presitentin ja tietotyöläisen ponnisteluja kaapin lämpötilan nostamiseksi, autoasentajat yleensä panee nuo pumput lämmityslaitteen paluupuolelle. Tuossa kannen päässä on kyllä nesteellä vielä vauhtia omallakin pumpulla, mutta kennojen jälkeen virtaus hidastuu ja pumpusta on enämmän hyötyä. Saattaapi jopa jarrutella jossain vaiheessa. Tyhjäkäynnillä ainakin lankkumalleissa pumpun rikkoontumisen ensimmäisenä huomasi ja siellä paluupuolella se lankussakin on.jovihava kirjoitti:Eipähän näissä ole normaalisti mitään kiertovesipumppuja,
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Onpa mukava kun PeeHoostakin välillä kuulee
Myönnetään, soin kohtuuvähän ajatusta sille että kannattaako pumppu olla meno- vai paluupuolella. Tällaisella tollon fysiikantajulla kuitenkin ajattelin että pumpun on helpompi tehdä painetta kuin imua, vaikkakaan suljetussa nestejärjestelmässä se nyt ei mahda paljoa eroa tehdä.
Periaatteessa virtausnopeus pitäisi olla sama sekä tulo että paluulinjassa, ainoastaan se että neste jäähtyy matkalla eli sen tilavuus pienenee, aiheuttaen sen että virtausnopeus on suurempi meno- kuin paluulinjassa, tosin vain vähän, mutu.
Mielestäni suurin syy pumpun paluulinjaan sijoittamiseen on se että läpimenevä vesi on viileämpää, joka varmaankin pidentää pumpun toiminnallista ikää, nythän sinne menee parhaillaan toistasataa-asteista vettä muoviseen turpiinipesään
Mistä tuli mieleen että mikä ihmeen idea on laittaa termostaatti alavesiletkuun, omaan heikkoon ymmärrykseen uppoaisi paremmin että lämpötila reguloitaisiin siellä kannen lähdössä
Myönnetään, soin kohtuuvähän ajatusta sille että kannattaako pumppu olla meno- vai paluupuolella. Tällaisella tollon fysiikantajulla kuitenkin ajattelin että pumpun on helpompi tehdä painetta kuin imua, vaikkakaan suljetussa nestejärjestelmässä se nyt ei mahda paljoa eroa tehdä.
Periaatteessa virtausnopeus pitäisi olla sama sekä tulo että paluulinjassa, ainoastaan se että neste jäähtyy matkalla eli sen tilavuus pienenee, aiheuttaen sen että virtausnopeus on suurempi meno- kuin paluulinjassa, tosin vain vähän, mutu.
Mielestäni suurin syy pumpun paluulinjaan sijoittamiseen on se että läpimenevä vesi on viileämpää, joka varmaankin pidentää pumpun toiminnallista ikää, nythän sinne menee parhaillaan toistasataa-asteista vettä muoviseen turpiinipesään
Mistä tuli mieleen että mikä ihmeen idea on laittaa termostaatti alavesiletkuun, omaan heikkoon ymmärrykseen uppoaisi paremmin että lämpötila reguloitaisiin siellä kannen lähdössä
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Moro vaan.
Tyypilliseen tapaasi vastasi perustellun tyhjentävästi aatoksistasi.
Virtausvastukset linjastoissa pitää kuitenkin vielä huomioida.
Termostaatin siirtämiselle alaletkuun en ole kyllä miettinyt muuta hyötyä kuin mahdollisen ilmalukon estyminen termarin alle, muuten lienee sama kummasta päästä putken tukkii niin virtaus estyy.
Tyypilliseen tapaasi vastasi perustellun tyhjentävästi aatoksistasi.
Virtausvastukset linjastoissa pitää kuitenkin vielä huomioida.
Termostaatin siirtämiselle alaletkuun en ole kyllä miettinyt muuta hyötyä kuin mahdollisen ilmalukon estyminen termarin alle, muuten lienee sama kummasta päästä putken tukkii niin virtaus estyy.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Sydäntalavi menty Kaapilla iliman mittään muuta kun tankkauksia, hyvin on OM602 käynnistynyt, toki useimmiten roikan nokasta mikäli pakkasta, joskus tosi ilimannii
Ainoa uutisointikynnyksen ylittävä asia tuli etteen tuossa eilen, kun kauko-ohjattava keskuslukitus sippasi Keskuslukitus kyllä toimii edelleen, mutta avaimesta kuskin ovesta, ja ihan sama tulos kummallakin kaukosäätimellä, eli ei pitäisi olla mikään patterit lopussa-tyyppinen ongelma Olisko boksissa joku sevonnu
Se mikä on hyvä niin että lukot ei ole vielä harmistuneet käyttämättömyydestä, ja tulihan nuita syssystä voideltuakin ihan varuilta
Häätyneepi laittaa mailia myyjäliikkeeseen että mille aletaan
Ainoa uutisointikynnyksen ylittävä asia tuli etteen tuossa eilen, kun kauko-ohjattava keskuslukitus sippasi Keskuslukitus kyllä toimii edelleen, mutta avaimesta kuskin ovesta, ja ihan sama tulos kummallakin kaukosäätimellä, eli ei pitäisi olla mikään patterit lopussa-tyyppinen ongelma Olisko boksissa joku sevonnu
Se mikä on hyvä niin että lukot ei ole vielä harmistuneet käyttämättömyydestä, ja tulihan nuita syssystä voideltuakin ihan varuilta
Häätyneepi laittaa mailia myyjäliikkeeseen että mille aletaan
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
varion 602 lähti vasta kolmannella kierroksella tuossa joskus, kun sitä -25 pakkasilla tarttasin ilman eri lämmittelyjä olisko hajoomassa vai onko tuo ominaisuus?
616 lähti aina ekalla kierroksella ja se valkonen 616 koneinen lähti vielä varmaan 30pakkasilla sillai kun väyrynen kesällä..
616 lähti aina ekalla kierroksella ja se valkonen 616 koneinen lähti vielä varmaan 30pakkasilla sillai kun väyrynen kesällä..
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Keskuslukituksesta tuli käytyä mailinvaihtoa Rimen kanssa, kokeilin uudelleenkoodata avainta, ja aina uudelleenkoodauksen jälkeen ovet menikin kerran lukkoon kauko-ohjaimesta, mutta ei enempää.
Nyt on kuulemma uusi keskusyksikkö tulossa, ihailtavaa toimintaa myyjäliikkeltä
Nyt on kuulemma uusi keskusyksikkö tulossa, ihailtavaa toimintaa myyjäliikkeltä
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuommoinen tuli vastaan kun katselin vanhoja Kummeli-pätkiä. On toki voinut olla esillä aiemminkin mutta "kaappi" on päässyt merkittävään rooliin
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wm5bjvTYtCI[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wm5bjvTYtCI[/youtube]
Kartaani poikki Hyvän mittasia ajoetappeja olivat Kummelin kaverit suunnitelleet
Meidän tyttö (9v) joskus kyseli että saisiko hänkin ajaa, ja tuossa viikko sitten lähdettiin läheisille soramontuille harjoittelemaan Kaapilla. Penkki ihan eteen ja alas, ja kyllähän se ylsi polkimille, mitä nyt kytkintä joutui vähän pinnistämään. Opeteltiin käyntiinlaitto, liikkeellelähtö ja tietennii pysähtyminen, jopa vaihteenvaihto vauhdissa ykköseltä kakkoselle, sen suurempaa en uskaltanut luvata laittaa Vajava tunti pärrättiin montuilla
Ei ehkä kaikkein tavanomaisin ensikokeiluauto
Meidän tyttö (9v) joskus kyseli että saisiko hänkin ajaa, ja tuossa viikko sitten lähdettiin läheisille soramontuille harjoittelemaan Kaapilla. Penkki ihan eteen ja alas, ja kyllähän se ylsi polkimille, mitä nyt kytkintä joutui vähän pinnistämään. Opeteltiin käyntiinlaitto, liikkeellelähtö ja tietennii pysähtyminen, jopa vaihteenvaihto vauhdissa ykköseltä kakkoselle, sen suurempaa en uskaltanut luvata laittaa Vajava tunti pärrättiin montuilla
Ei ehkä kaikkein tavanomaisin ensikokeiluauto
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Eilen soittelin hetken mielijohteesta katsastuskonttuurille aiheesta Kaapin turbotus, mitä vaaditaan Olipa hyvää palvelua eräältä yksityiskonttoorilta, otti numeron ja rekisteritunnuksen ylös ja teki taustaselevitystä aiheesta, palasi tänä aamuna asiaan
Eli turbottaminen on ok jäläkiasennuslietsolla, vaatii vain teholaput ja vertailutodistuksen. Ehdotteli myös vertailukohtia, joko 210D OM602 72kW tai 210B M102 77kW, jolloin siis maksimiteho olisi semmoiset 123 kopukkaa.
Ainoa hivenen huolestuttavan kuuloinen seikka oli että meinasi että 210D:ssä olisi autodatan mukaan hivenen paksumpi minimipaksuus jarrulevyssä, joka voisi merkata että jarruissa olisi eroa Vai voiko olla että minimipaksuusvaatimus olisi vain muuttunut vuosimallin vaikutuksesta, 210D:hän on tullut vasta -90 luvulla?
Mites realistinen tavoite se tuommoinen 120 heppaa olisi perus kotiturpottajalle 2.9l OM602 koneesta?
Eli turbottaminen on ok jäläkiasennuslietsolla, vaatii vain teholaput ja vertailutodistuksen. Ehdotteli myös vertailukohtia, joko 210D OM602 72kW tai 210B M102 77kW, jolloin siis maksimiteho olisi semmoiset 123 kopukkaa.
Ainoa hivenen huolestuttavan kuuloinen seikka oli että meinasi että 210D:ssä olisi autodatan mukaan hivenen paksumpi minimipaksuus jarrulevyssä, joka voisi merkata että jarruissa olisi eroa Vai voiko olla että minimipaksuusvaatimus olisi vain muuttunut vuosimallin vaikutuksesta, 210D:hän on tullut vasta -90 luvulla?
Mites realistinen tavoite se tuommoinen 120 heppaa olisi perus kotiturpottajalle 2.9l OM602 koneesta?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla