200D ja kaikenlaisia ongelmia
200D ja kaikenlaisia ongelmia
Terve!
Ensimmäistä kertaa tällä foorumilla ja ajattelin nyt ihan isäni puolesta kysellä hänen autonsa ongelmista (koska itse "joudun" sitä korjaamaan ) . Äh, mukavaa se puuhastella.
Eli eli, eräs luotettava tietolähde kertoi, että normaalilla kytkinkäytöllä "vanhoilla" nelisylinterisillä dieselmersuilla ei muka pääse liikkeelle ilman, että esiintyy koko auton nykimistä eteen-taakse liikkeellä, joka voimistuu ja pikkuhiljaa vaimenee ajonopeuden kasvaessa. Eli puhutaan nyt vaikka "jerking" ilmiöstä, joka kuvaa tilannetta parhaiten, koska rivipumpulla muka liikkeellelähtökaasunkäyttö (sanahirviö) on vaikeata eikä hallittua kuten nykyaikaisissa ruiskutuksissa. Isäni mukaan autossa on AINA ollut sama ongelma ja hän on auton omistanut vuodesta 94 (itse auto on vuoden 92 200D ja alhaiset 450 tkm ajettu). Tottakai kuluneet kumipuslat vahvistavat tätä nykimistä, joka väheni huomattavasti moottorin kumityynyjen, kaasuiskarin ja molempien kardaanin rättinivelien vaihdolla, mutta kyllä se edelleen siellä on. Kerrottakoon, että vanhat moottorin kumityynyt olivat täysin ehjät, mutta vain aavistuksen kasaanpainuneet. Tämän huomas siitä, että moottoria piti tunkata korkeammalle saadakseen kumet paikalle. Onko tämä niin yleinen vika, että sitä on mahdoton saada poistumaan vai onko autonne täysin vakaa liikkeellelähdössä?
Mainittakoon vielä, ettei kytkintä ole ikinä vaihdettu, mutta polkimessa ei ole myöskään MITÄÄN viitteitä kytkimen kulumisesta. Osaavalla kytkinkäytöllä tämän ongelman toki pystyy ohittamaan, mutta tarkkuutta se vaatii. Perän tukivarsia meidän omistuksessa tuskin koskaan vaihdettu eikä liiemmin perän kiinnityspuslia tai takapään apurungon pusliakaan. Kaikki näyttivät silmämääräisesti ehjiltä nosturilta, mutta voisivatko ne löysinä vaikuttaa myös tämän voimistamiseen, vaikkei mikään paikka erityistä kolinaa pidäkkään. Se nykiminen kun tuntuu olevan niin moottorin ja vaihteiston mukaan tapahtuvaa. Laatikon kiinnityspusla on myös vaihdettu aikanaan ja tarkistettu ehjäksi lähiaikoina.
Seuraava vika, eli teimme tuossa kannentiivisteen vaihdon (kansi kävi myös tarkastettavana koneistamolla) ja käynnistyksen jälkeen tuli pikkuhiljaa kasvava nakutusääni, joka oli normaalia kovempi. Kierroksilla ei kuulu mitään. Paikallistin sen takimmaiseen sylinteriin kun ruuvarilla piti ruiskusuutinta vasten. Kuvittelisin, että vuotava tai liian väljä suutin saisi tuollaisen nakutuksen aikaseksi ja huomasimme, että sama ääni oli myös ennen ollut, mutta vaimeampana. Nyt tuntuu, että hampaatkin kalisee mukana kun niin hirvittää, vaikka ääni on tuskin sen pahempi kuin vielä vanhemmissa dieseleissä. Pitäiskö lähteä kokeilemaan suoraan suutinta vaihtamalla? Ajattelin toisaalta vaihtaa suutinten paikkaa ja kuulostella uudestaan, jos ääni siirtyisi mukana.
Sitten vielä kaikista harmillisin. Vuosien ruosteiset polttoaineputket antoivat vihdoin periksi ja ainut vaihtoehto on oikeastaan vaihtaa molemmat putket alusta loppuun. Onko joku tehnyt tämän joskus ja miten? Lähimmäisessä Bosch Car Service- liikkeessä sanoivat vaan, että helpoiten pääsee katkaisemalla vuotavan kohdan ja laittamalla kumiletkun väliin. Tämä on oikeastaan poissuljettu, ellei vedä tankilta eteen saakka kuskinpenkin kohdalle pelkkää kumiletkua. Vaikeuksia tuottaa varmasti kaikki ne putken koukerot takana. Ajattelin tuossa jos irrottaisi taka-akselin kokonaisena pakettina ja korjaisin samalla mahdolliset vialliset kumipuslat, niin homma helpottuisi varmasti.
Mitähän vielä... ainiin, millainen homma on kojetaulun irroitus? Tuossa Alfamerissä sitä ei oltu edes mainittu, mutta lämppärin kenno taitaa vuotaa ja sinne tarvis päästä. Päivä kojetaulun irroitukseen ja toinen kasaamiseen?
Ensimmäistä kertaa tällä foorumilla ja ajattelin nyt ihan isäni puolesta kysellä hänen autonsa ongelmista (koska itse "joudun" sitä korjaamaan ) . Äh, mukavaa se puuhastella.
Eli eli, eräs luotettava tietolähde kertoi, että normaalilla kytkinkäytöllä "vanhoilla" nelisylinterisillä dieselmersuilla ei muka pääse liikkeelle ilman, että esiintyy koko auton nykimistä eteen-taakse liikkeellä, joka voimistuu ja pikkuhiljaa vaimenee ajonopeuden kasvaessa. Eli puhutaan nyt vaikka "jerking" ilmiöstä, joka kuvaa tilannetta parhaiten, koska rivipumpulla muka liikkeellelähtökaasunkäyttö (sanahirviö) on vaikeata eikä hallittua kuten nykyaikaisissa ruiskutuksissa. Isäni mukaan autossa on AINA ollut sama ongelma ja hän on auton omistanut vuodesta 94 (itse auto on vuoden 92 200D ja alhaiset 450 tkm ajettu). Tottakai kuluneet kumipuslat vahvistavat tätä nykimistä, joka väheni huomattavasti moottorin kumityynyjen, kaasuiskarin ja molempien kardaanin rättinivelien vaihdolla, mutta kyllä se edelleen siellä on. Kerrottakoon, että vanhat moottorin kumityynyt olivat täysin ehjät, mutta vain aavistuksen kasaanpainuneet. Tämän huomas siitä, että moottoria piti tunkata korkeammalle saadakseen kumet paikalle. Onko tämä niin yleinen vika, että sitä on mahdoton saada poistumaan vai onko autonne täysin vakaa liikkeellelähdössä?
Mainittakoon vielä, ettei kytkintä ole ikinä vaihdettu, mutta polkimessa ei ole myöskään MITÄÄN viitteitä kytkimen kulumisesta. Osaavalla kytkinkäytöllä tämän ongelman toki pystyy ohittamaan, mutta tarkkuutta se vaatii. Perän tukivarsia meidän omistuksessa tuskin koskaan vaihdettu eikä liiemmin perän kiinnityspuslia tai takapään apurungon pusliakaan. Kaikki näyttivät silmämääräisesti ehjiltä nosturilta, mutta voisivatko ne löysinä vaikuttaa myös tämän voimistamiseen, vaikkei mikään paikka erityistä kolinaa pidäkkään. Se nykiminen kun tuntuu olevan niin moottorin ja vaihteiston mukaan tapahtuvaa. Laatikon kiinnityspusla on myös vaihdettu aikanaan ja tarkistettu ehjäksi lähiaikoina.
Seuraava vika, eli teimme tuossa kannentiivisteen vaihdon (kansi kävi myös tarkastettavana koneistamolla) ja käynnistyksen jälkeen tuli pikkuhiljaa kasvava nakutusääni, joka oli normaalia kovempi. Kierroksilla ei kuulu mitään. Paikallistin sen takimmaiseen sylinteriin kun ruuvarilla piti ruiskusuutinta vasten. Kuvittelisin, että vuotava tai liian väljä suutin saisi tuollaisen nakutuksen aikaseksi ja huomasimme, että sama ääni oli myös ennen ollut, mutta vaimeampana. Nyt tuntuu, että hampaatkin kalisee mukana kun niin hirvittää, vaikka ääni on tuskin sen pahempi kuin vielä vanhemmissa dieseleissä. Pitäiskö lähteä kokeilemaan suoraan suutinta vaihtamalla? Ajattelin toisaalta vaihtaa suutinten paikkaa ja kuulostella uudestaan, jos ääni siirtyisi mukana.
Sitten vielä kaikista harmillisin. Vuosien ruosteiset polttoaineputket antoivat vihdoin periksi ja ainut vaihtoehto on oikeastaan vaihtaa molemmat putket alusta loppuun. Onko joku tehnyt tämän joskus ja miten? Lähimmäisessä Bosch Car Service- liikkeessä sanoivat vaan, että helpoiten pääsee katkaisemalla vuotavan kohdan ja laittamalla kumiletkun väliin. Tämä on oikeastaan poissuljettu, ellei vedä tankilta eteen saakka kuskinpenkin kohdalle pelkkää kumiletkua. Vaikeuksia tuottaa varmasti kaikki ne putken koukerot takana. Ajattelin tuossa jos irrottaisi taka-akselin kokonaisena pakettina ja korjaisin samalla mahdolliset vialliset kumipuslat, niin homma helpottuisi varmasti.
Mitähän vielä... ainiin, millainen homma on kojetaulun irroitus? Tuossa Alfamerissä sitä ei oltu edes mainittu, mutta lämppärin kenno taitaa vuotaa ja sinne tarvis päästä. Päivä kojetaulun irroitukseen ja toinen kasaamiseen?
Bonanzaako tässä nyt tarkootetaan??Tarkalla kytkimen ja kaasun käytöllä päästään optimaalisiin liikkeelle lähtöihin sekä vaihteen vaihtoihin
Ne on niitä ominaisuuksia,ei vikoja... koitappa samaa isoolla elementiillä varustetulla vaparilla jossa kans väljä voiman siirto....huh huh...siinä muuten sai oikeen yrittää ettei nyi yhtää
Ne on niitä ominaisuuksia,ei vikoja... koitappa samaa isoolla elementiillä varustetulla vaparilla jossa kans väljä voiman siirto....huh huh...siinä muuten sai oikeen yrittää ettei nyi yhtää
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN-
-Lintta-AATELINEN-
No niin, hetken hiljaisuuden jälkeen tosiaan näytti löytyvän joitain osaajia näihinkin ongelmiin =) Eli hyvä tietää, jos tosiaan terävää ääntä on luvassa kansihomman jälkeen, mutta mikä ihme sen aiheuttaa? Jostain tosi kaukaa olen lukenut, että suuttimien ylikiristämisellä saataisiin aikaseksi tuo ääni? Tuskin tarkoitetaan suuttimen kiristystä kanteen, koska mielestäni sen ei pitäisi millään tavalla vaikuttaa suuttimen toimintaan? Lieneekö sitten syynä enneminkin suuttimen "kiristäminen" verraten moottorin "kireyteen", eli esim. virittämiseen, jolloin termi kiristäminen voi olla harhaanjohtava Tietääkös sattumoisin kukaan kiristysmomenttia noihin suuttimiin, vai meneekö ne siten tuntumalla?
Ja NicNac, bonanza taitaa olla se oikea termi sille nykimiselle , eli siis puhutaan ominaisuudestako? Varmasti tuota vahvistaa väljät paikat, mutta ainako on olemassa nykimistä, vaikka kuinka yrittäisi korjata paikkoja?
Dealer, tosiaan osaavalle se nopea on, kun tietää missä mikin ruuvi on, mutta täytyy tarkastella tuota nestepintaa. Nyt se on ryhtynyt pysymään paremmin kohillaan, vaikka lämmityslaitetta on käytetty tehokkaasti. Syynä lienee tuo korjattu nestevuoto kannessa, mutta ihmettelen suuresti sen osuutta tähän vikaan, koska lämmityslaitetta kun ei käyttänyt, nestepinta pysyi hyvin kohdallaan. Ainoastaan hyttiä lämmitettäessä nestepinta lähti vajoamaan. Koskaan ei ole ikkunat huurtunut eikä glykoli haissut.
Ja NicNac, bonanza taitaa olla se oikea termi sille nykimiselle , eli siis puhutaan ominaisuudestako? Varmasti tuota vahvistaa väljät paikat, mutta ainako on olemassa nykimistä, vaikka kuinka yrittäisi korjata paikkoja?
Dealer, tosiaan osaavalle se nopea on, kun tietää missä mikin ruuvi on, mutta täytyy tarkastella tuota nestepintaa. Nyt se on ryhtynyt pysymään paremmin kohillaan, vaikka lämmityslaitetta on käytetty tehokkaasti. Syynä lienee tuo korjattu nestevuoto kannessa, mutta ihmettelen suuresti sen osuutta tähän vikaan, koska lämmityslaitetta kun ei käyttänyt, nestepinta pysyi hyvin kohdallaan. Ainoastaan hyttiä lämmitettäessä nestepinta lähti vajoamaan. Koskaan ei ole ikkunat huurtunut eikä glykoli haissut.
Meillä tuo 300TE myös hytkyi älyttömästi,bonanza ilmiö siis kyseessä.Bonanza loppui kokonaan kun vaihdoin väljän perän tilalle timmissä kunnossa olevan,samalla tosin vaihtui myös perän kiinnityspuslat.Bonanza ilmiöön taitaa olla yhtä monta syytä kuin on autoakin 200D:ssä kai jonkinlaista bonanza ilmiötä,itse sitä ei huomaa kun on sillä tottunut ajamaan.kohta 400tkm sillä ajellut joten luissa ja ytimissä sillä ajaminen
Joku ainakin väitti että kansirempan jälkeinen äänekkyys johtuu siitä että kannesta puuttuu normaalisti siellä oleva karsta En tiedä sitten pitääkö paikkaansa,tuskin ne nyt uutenakaan hirmu äänekkäitä on olleet...
Luultavasti vuotaa niistä putkien liittimistä kennolle?Kennon vaihtaminen ei ihan mukampia hommia,aikaa siinä saa kyllä menemään jos ei ole aikaisemmin hommaa tehnyt.Toisella kertaa jo huomattavasti nopeampaa.Ei kuitenkaan mikään älytön homma,sellaista pikku näpräämistä vaan riittää.Muovikotelo missä kenno on taisi olla muistaakseni typerin purkaa(ja varsinkin kasata)...Kannattaa muuten samalla vaihtaa uusi kenno,itse aikoinaan yritin säästää ja putsata vanhaa.Tulos:yhä pukkaa kylmenpää kuskipuolelle ja kennon vaihto edessä
Joku ainakin väitti että kansirempan jälkeinen äänekkyys johtuu siitä että kannesta puuttuu normaalisti siellä oleva karsta En tiedä sitten pitääkö paikkaansa,tuskin ne nyt uutenakaan hirmu äänekkäitä on olleet...
Luultavasti vuotaa niistä putkien liittimistä kennolle?Kennon vaihtaminen ei ihan mukampia hommia,aikaa siinä saa kyllä menemään jos ei ole aikaisemmin hommaa tehnyt.Toisella kertaa jo huomattavasti nopeampaa.Ei kuitenkaan mikään älytön homma,sellaista pikku näpräämistä vaan riittää.Muovikotelo missä kenno on taisi olla muistaakseni typerin purkaa(ja varsinkin kasata)...Kannattaa muuten samalla vaihtaa uusi kenno,itse aikoinaan yritin säästää ja putsata vanhaa.Tulos:yhä pukkaa kylmenpää kuskipuolelle ja kennon vaihto edessä
Näinhän se on. Tuossa autolle tuli 1000 km reissu, joten jos vielä pitää meteliä, taidan ensiksi käyttää suutin irti ja vaihtaa paikkaa. Jos vaihtu sylinteri metelille, joko käyn ostamassa uuden (korjatun) suuttimen tai sitten mietin vaihdanko sen kärjen pelkästään... Se kun vaan voi tuoda lisähommia mukanaan..
Nykiminen saattaa johtua myös väsyneestä kytkinlevystä. Jouset kuoleentuu levyssä ja aiheuttavat osaltaan nykimistä. Nytkyminen on erittäin vaikea saada kokonaan pois, kun se kerran on tullut...Kaikki vaikuttaa ilmiöön. Isot pyörät korostavat yleensä ilmiötä, esim 17 tuuman aluilla nytkii herkemmin, kuin normi 15 tuumaisilla.
nykiminen
Vaihdatin kytkinasetelman ja asentaja laittoi ilmeisesti huonolaatuisen sellaisen. täristi koko ajan kunnes myin auton pois. ostin hieman uudemman mutta kuitenkin 480tkm ajetun tilalle. tämä uudempi toimii erinomaisesti, ei minkäänlaista tärinää/nykimistä liikkeellelähdössä.