W124 diesel siirtopumpun toiminta
W124 diesel siirtopumpun toiminta
Moi.
Minkälainen pumppu on siirtopumppu, onko se mäntäpumppu vai kalvopumppu? Ja onko normaalia, että imulinjassa vaihtelee alipaine/paine?
Pohjustuksena; w124 250DT (om602) Eberspächer vuotaa polttoainepumppunsa läpi naftaa, kun autolla ajaa. Lämmittimen ei tarvitse olla mitenkään päällä, riittää että polttoaineen imuletku on liitetty. Tässä tapauksessa lämmittimen imuletku on haaroitettu auton omasta imulinjasta hieman ennnen karkeasuodatinta. Ja on toiminut siinä pitkää, mutta nyt vuotaa. Aiheesta lisää: https://www.mersuforum.net/forum/viewto ... 2&t=212242
Mittasin ahtopainemittarilla auton siirtopumpun imulinjasta painetta ja tyhjäkäynnillä paine vaihtelee -0,2bar...+0,2bar. Paineen vaihtelu on nopeaa ja tasaista. Kierroksia nostaessa paineen heilunta tihenee, mutta pienenee kunnes isoilla kierroksilla asettuu hieman alipaineen puolelle. Jos tuota mittausta voi pitää luotettavana, niin tuntuisi, että siirtopumppu vuotaa painetta vääräänsuuntaan pienillä kierroksilla. Kalvo -tai mäntäpumpun tapauksessa tämä voisi olla mahdollista, jos siirtopumpun takaisku (tai minkälainen systeemi siellä onkaan estämässä virtausta väärään suuntaan) vuotaisi?? Vai olenko ihan hakoteillä?
Olen miettinyt, uskaltaisiko kokeilla takaiskuventtiiliä ennen siirtopumppua. Sillä tavalla nafta ei pääsisi väärään suuntaan Eeperille. Jaksaisiko pumppu imeä jonkun löysähkön takaiskun läpi vai tulisiko siitä ongelmia?
Minkälainen pumppu on siirtopumppu, onko se mäntäpumppu vai kalvopumppu? Ja onko normaalia, että imulinjassa vaihtelee alipaine/paine?
Pohjustuksena; w124 250DT (om602) Eberspächer vuotaa polttoainepumppunsa läpi naftaa, kun autolla ajaa. Lämmittimen ei tarvitse olla mitenkään päällä, riittää että polttoaineen imuletku on liitetty. Tässä tapauksessa lämmittimen imuletku on haaroitettu auton omasta imulinjasta hieman ennnen karkeasuodatinta. Ja on toiminut siinä pitkää, mutta nyt vuotaa. Aiheesta lisää: https://www.mersuforum.net/forum/viewto ... 2&t=212242
Mittasin ahtopainemittarilla auton siirtopumpun imulinjasta painetta ja tyhjäkäynnillä paine vaihtelee -0,2bar...+0,2bar. Paineen vaihtelu on nopeaa ja tasaista. Kierroksia nostaessa paineen heilunta tihenee, mutta pienenee kunnes isoilla kierroksilla asettuu hieman alipaineen puolelle. Jos tuota mittausta voi pitää luotettavana, niin tuntuisi, että siirtopumppu vuotaa painetta vääräänsuuntaan pienillä kierroksilla. Kalvo -tai mäntäpumpun tapauksessa tämä voisi olla mahdollista, jos siirtopumpun takaisku (tai minkälainen systeemi siellä onkaan estämässä virtausta väärään suuntaan) vuotaisi?? Vai olenko ihan hakoteillä?
Olen miettinyt, uskaltaisiko kokeilla takaiskuventtiiliä ennen siirtopumppua. Sillä tavalla nafta ei pääsisi väärään suuntaan Eeperille. Jaksaisiko pumppu imeä jonkun löysähkön takaiskun läpi vai tulisiko siitä ongelmia?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Mäntäpumppu.
Tankilta tulevan pitkän linjan virtaus aiheuttaa pumpun päässä tuon paineen vaihtelun kun pumppu imee sykäyksittäin.
Tankilta tulevan pitkän linjan virtaus aiheuttaa pumpun päässä tuon paineen vaihtelun kun pumppu imee sykäyksittäin.
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Kiitos.
Mutta onko ok, että paine käy +0,2bar? Jotenkin ajattelisin että sykäyksittäin imu tarkoittaa -0,2bar...0bar?
Mutta onko ok, että paine käy +0,2bar? Jotenkin ajattelisin että sykäyksittäin imu tarkoittaa -0,2bar...0bar?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
No juuri pitkä linja aiheuttaa tuon.
Pumpun imun aikana nesteen virtausnopeus lähtee nousuun ja ykskaks kun pumppu lopettaa imun niin virtaus "jatkaa matkaansa kunnes törmää "umpiperään" ja silloin putken pumpun päässä käy painepiikki.
Hankala selittää mutta sama efekti kuin junan jarrutuksessa. Ei se heti pysähdy kun lyö jarrut kiinni.
Pumpun imun aikana nesteen virtausnopeus lähtee nousuun ja ykskaks kun pumppu lopettaa imun niin virtaus "jatkaa matkaansa kunnes törmää "umpiperään" ja silloin putken pumpun päässä käy painepiikki.
Hankala selittää mutta sama efekti kuin junan jarrutuksessa. Ei se heti pysähdy kun lyö jarrut kiinni.
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Ok, kiitos. Ymmärrän mitä tarkoitat. Hyvä, ettei siirtopumpussa ole vikaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Eberin vuotamisongelma ei ole ratkennut. Siihen on tiivisteet ja polttoainepumppu vaihdettu ja käydessä nafta tulee lämmittimen läpi. Voisikohan tuossa siirtopumpussa kuitenkin olla jotain vikaa? Hajoituskuvassa on kaksi venttiiliä, voisiko niistä jompikumpi olla viallinen ja aiheuttaa painetta väärään suuntaan ? Joku tuossa on pakko olla muuttunut, kun tuo lämmitin on aiemmin pitänyt vuosia tuolla asennuksella ja nyt alkanut vuotaa. Samoin tyhjäkäynti on alkanut vaeltamaan, voisiko jotenkin liittyä asiaan?
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Melkein väittäisin että vika on siinä että lämmittimen löpölinja on otettu väärästä paikasta.
Paras olisi ottaa lämmittimen löpö tankista suoraan tai tankin juuresta moottorin löpölinjasta jossa ei niin paljoa nuo moottorin siirtopumpun sykäykset häiritse.
Paras olisi ottaa lämmittimen löpö tankista suoraan tai tankin juuresta moottorin löpölinjasta jossa ei niin paljoa nuo moottorin siirtopumpun sykäykset häiritse.
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Kyllä, ongelma varmasti poistuu jos muutan imupaikkaa...
Mutta, mutta...


Kun tuo imupaikka on ollut toimiva ties kuinka kauan ja nyt se ei enää pelitä, että mikä on muuttunut tai rikkoutunut?. Ja lämmittimen osalta pitäisi olla vikapaikat eliminoitu.
Olisiko teoriatasolla mahdollista, että esim vikaantunut takaisku siirtopumpussa pästäisi painetta läpi, mutta auto kuitenkin käy? Ja tuo tyhjäkäynti hieman alkanut ontumaan mitä pidän myös hieman outona dieselissä.
Auto on nyt ollut seisonnassa keväästä saakka. Ei meinannut lähteä käyntiin parin kuukauden paikallaan olon jälkeen. Hörähti ja sammui ja sen jälkeen sai startata useasti ja sahata pitkään ennenkuin taas kävi. En tiedä liittyvätkö nämä lämmitinasiaan, mutta aiemmin ei tällaisia vaivoja ole ollut...
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
No vika kai se on että löpön otto on väärässä paikassa, ei oire?
Ei alkuperäset löpöpumput turhaa siellä tankin vieressä ole
Toki eihän se syöttöpumpun siirtopumpun vaihto suuri kokeilu ole.
Ei alkuperäset löpöpumput turhaa siellä tankin vieressä ole

Toki eihän se syöttöpumpun siirtopumpun vaihto suuri kokeilu ole.
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Epäilen vuotoa oireeksi jostakin, koska se imupaikka on toiminut tuosta kohdasta niin kauan ja nyt alkanut vuotamaan. Epäilin ensin, että väärästä paikasta johtuen lämmittimen polttoainepumpun takaisku olisi löystynyt ja siksi vuoto alkanut. Mutta sekin on nyt uusi, eikä auttanut asiaan. Tai jokin lämmittimen tiiviste olisi rikki, mutta nekin on vaihdettu.
Parempi olisi, jos polttoaineen otto olisi tankista. En siis vain ymmärrä, miksi se nykyinen imupaikka muuttuu toimimattomaksi vuosien päästä asennuksesta.
En ainakaan usko, että vuoto olisi jäänyt aiemmin huomaamatta. Sen verran reilusti sitä naftaa ajottain tuli läpi, että lämmittimen savutus olisi paljastanut varmasti.
Onkos siirtopumpun irrotuksessa/asennuksessa huomioitavaa? Noita takaiskuventtiileitä näyttäisi vielä saavan irrallaan, tiivisteitä huonommin.
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-27882-0 tai
https://www.trodo.fi/venttiili-pakokaas ... 47-419-002
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Oman lankun polttoaineputkessa oli noin puolen metrin päässä ruostumisen aiheuttama reikä josta naftat hiljakseen valuivat maahan. Mitään oiretta tai käyntivaivaa ei aiheuttanut paitsi tuon vuodon.
Ääni vastaavalle, kuvittelisin että voisi olla ainakin osasyy.
Ääni vastaavalle, kuvittelisin että voisi olla ainakin osasyy.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Re: W124 diesel siirtopumpun toiminta
Voihan siihen tuollainenkin olla iskenyt seisonnan aikana, täytyy tarkastaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää 
W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic

W124 230E 1986 -museoauto-
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
W221 S 320CDI 4Matic