M103 savuttaa mustaa
M103 savuttaa mustaa
Tuli ostettua 90-luvun alun 124 kolmilitraisella bensakoneella eli M103:lla.
Noita ei kovin paljon ole koskaan joutunut itse pajottamaan, niin eivät juuri tuttuja ole.
Auto on katsastettu viimeksi 2014 ja otettu pois liikennekäytöstä pari vuotta sitten, jonkinlaista käyntiongelmaa on ollut ja se syynä ajamattomuuteen.
Käyntihäiriöiden korjaamiseksi on tehty kansiremontti josta kuitit tiivisteistä ja kannen oikaisusta. Se ei ollut auttanut.
Auto oli vaihtanut viime syksynä omistajaa ja seuraava vianetsintä oli tuottanut tulosta siltä osin että aiemmin vaihdettu laturi oli havaittu vialliseksi ja sen vaihtaminen poisti käyntihäiriöt. Auto oli taas seissyt jonkin aikaa ja taas oli ilmennyt käyntiongelmaa joka kuitenkin johtui vain virranjakajan kanteen kerääntyneestä kosteudesta.
Eilen pirssi ajeltiin Oulun pohjoispuolelta Ylivieskaan, itse olin ajamassa Tupos - Ylivieska.
Joutokäyntiä käy n. 600-650 aika lailla nätisti. Vetoja on kuten pitää ja katkomatta kiertää punarajalle.
Jos ajaa vaikka 60 km/h ja kiihdyttää siitä kaasu lattiassa tulee harmaanmusta pölläytys joka näkyy taustapeilistäkin.
Ainakin kuumana joutokäynnillä näkyy hieman savuttavan mustaa.
Mitään en ole ehtinyt kokeilla / tutkia / mittailla / säätää.
Ehdotuksia mistä aloitetaan ? Vai onko jopa normaalia ?
Mistä tuo johtuu, rikkaalla varmaankin käy mutta miksi ? Polttoainetta ei kuitenkaan mahdottomasti matka-ajossa näyttänyt kuluvan, kun 20 litraa tankkasin Tupoksessa ja ajoin 110 km ei viisari laskenut lähtötilanteeseen.
Noita ei kovin paljon ole koskaan joutunut itse pajottamaan, niin eivät juuri tuttuja ole.
Auto on katsastettu viimeksi 2014 ja otettu pois liikennekäytöstä pari vuotta sitten, jonkinlaista käyntiongelmaa on ollut ja se syynä ajamattomuuteen.
Käyntihäiriöiden korjaamiseksi on tehty kansiremontti josta kuitit tiivisteistä ja kannen oikaisusta. Se ei ollut auttanut.
Auto oli vaihtanut viime syksynä omistajaa ja seuraava vianetsintä oli tuottanut tulosta siltä osin että aiemmin vaihdettu laturi oli havaittu vialliseksi ja sen vaihtaminen poisti käyntihäiriöt. Auto oli taas seissyt jonkin aikaa ja taas oli ilmennyt käyntiongelmaa joka kuitenkin johtui vain virranjakajan kanteen kerääntyneestä kosteudesta.
Eilen pirssi ajeltiin Oulun pohjoispuolelta Ylivieskaan, itse olin ajamassa Tupos - Ylivieska.
Joutokäyntiä käy n. 600-650 aika lailla nätisti. Vetoja on kuten pitää ja katkomatta kiertää punarajalle.
Jos ajaa vaikka 60 km/h ja kiihdyttää siitä kaasu lattiassa tulee harmaanmusta pölläytys joka näkyy taustapeilistäkin.
Ainakin kuumana joutokäynnillä näkyy hieman savuttavan mustaa.
Mitään en ole ehtinyt kokeilla / tutkia / mittailla / säätää.
Ehdotuksia mistä aloitetaan ? Vai onko jopa normaalia ?
Mistä tuo johtuu, rikkaalla varmaankin käy mutta miksi ? Polttoainetta ei kuitenkaan mahdottomasti matka-ajossa näyttänyt kuluvan, kun 20 litraa tankkasin Tupoksessa ja ajoin 110 km ei viisari laskenut lähtötilanteeseen.
wiimax.fi
Kuluneet suuttimet. Sumutus epätasaista ja runsasta, käy rikkaalla ja mustaa ainakin pakoputken päätä sisäpuolelta ja saattaa tosiaan pölläyttää ilmoille mustan pilven kun kiihdyttää.
Tulpat sekä sytytyksen ajoitus vaikuttaa yhtälailla mutta sen sinä jo tiesitkin.
Youtubessa katsonut mercedessource käyttäjän videoita ja siinä "korjataan" näitä suuttimia paljon hänen itse tekemällään suutintestauslaitteella, niitä on myynnissä hänellä netissä.
Ideana on pumpata suuttimen läpi jotain puhdistusainetta ja niillä on näköjään saanyt korjattua hyvinkin huonosti ruiskuttavia suuttimia, omakohtaista kokemusta ei ole.
Tuosta linkki kattavaan videoon: https://youtu.be/pOZRHt-GkHY
Tulpat sekä sytytyksen ajoitus vaikuttaa yhtälailla mutta sen sinä jo tiesitkin.
Youtubessa katsonut mercedessource käyttäjän videoita ja siinä "korjataan" näitä suuttimia paljon hänen itse tekemällään suutintestauslaitteella, niitä on myynnissä hänellä netissä.
Ideana on pumpata suuttimen läpi jotain puhdistusainetta ja niillä on näköjään saanyt korjattua hyvinkin huonosti ruiskuttavia suuttimia, omakohtaista kokemusta ei ole.
Tuosta linkki kattavaan videoon: https://youtu.be/pOZRHt-GkHY
Viimeksi muokannut Sakari, 14.5.2017 13:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tottakai seossäädötkin vaikuttaa paljolti ja sitä säätämällä saa mahdollisesti kuntoon. Kuitenkin näin vanhan auton ollessa ei olisi huonompi idea tarkastuttaa/korjata ja tarvittaessa uusia suuttimia ettei tule sitten säädettyä auton seosta huonojen suuttimien kanssa vaan vasta sitten kun on todettu ruiskutuksen osat mekaanisesti ehjäksi.
Sen verran olen noita säädellyt joskus että muistan miten tosiaan on herkkä (lue: hankala) seoksensäätö. Pitää kokeilla ruuvailla kun saa pakokaasutesteriin, että näkee miten ruuvi vaikuttaa.
Kuluneiden suuttimien myötä muistelen näihin tulleen mm. sellaista ongelmaa että lämpimänä on huono lähtemään käyntiin, kun suutin ehtii tiputtaa bensaa männän päälle. Haisee ja käynnistyy huonosti ? Sitä en tuossa havainnut vielä.
Tokihan ne voisi näinkin oireilla, ja sellainen ajatus tuli kommentteja lukiessa että pitääpä ainakin laittaa tankkiin jotain forten litkua tms. joka tarkoitettu polttoainejärjestelmän puhdistamiseen
kun auto on seissytkin useamman vuoden.
Suuttimet ei muistaakseni ole tavattoman kalliita jos niitä joutuu vaihtamaan.
Luulisi ettei ole mitään isompaa, kun kuitenkin toimii läpi kierroslukualueen.
Kuluneiden suuttimien myötä muistelen näihin tulleen mm. sellaista ongelmaa että lämpimänä on huono lähtemään käyntiin, kun suutin ehtii tiputtaa bensaa männän päälle. Haisee ja käynnistyy huonosti ? Sitä en tuossa havainnut vielä.
Tokihan ne voisi näinkin oireilla, ja sellainen ajatus tuli kommentteja lukiessa että pitääpä ainakin laittaa tankkiin jotain forten litkua tms. joka tarkoitettu polttoainejärjestelmän puhdistamiseen

Suuttimet ei muistaakseni ole tavattoman kalliita jos niitä joutuu vaihtamaan.
Luulisi ettei ole mitään isompaa, kun kuitenkin toimii läpi kierroslukualueen.
wiimax.fi
- Teddy
- Viestit: 775
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Ebaytä selaillen halvimmat Kelju K Kojootin suuttimet rapakon tältä puolelta muistaakseni n. 135 €/6 kpl. Redline SI-1 ei ainakaan mulla mitenkään vaikuttanut käytökseen; en ole suuttimia irti käyttänyt lantringeilla ajelun jälkeen, mutta todnäk ruikkivat aivan yhtä huonosti kuin ennenkin. 

W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
Tuossa suutinlaitteessa josta aiemmin mainitsin onkin se plussa että siinä pumpataan puhdistusainetta raakana läpi näin ilmeisesti tehokkaampaa.
Samaten esim liqui molyn purkissa lukee että vaikeammissa tapauksissa käytä ainetta raakana eli polttoaineletkut suoraan purkkiin imemään. Entiedä miten bensavehkeissä voiko käyttää pelkällä puhdistusaineella.
Samaten esim liqui molyn purkissa lukee että vaikeammissa tapauksissa käytä ainetta raakana eli polttoaineletkut suoraan purkkiin imemään. Entiedä miten bensavehkeissä voiko käyttää pelkällä puhdistusaineella.
Minullekin on suuttimet tulossa Saksasta kun käyntiinlähtö puolilämpimänä on sellainen, että sammuu eka yrittämällä ja/tai röpöttelee vähän alkuun.
Savutusta yms ei kyllä ole omassa koslassa samalla. Kuulemma kuluneet venttiilinvarrenkumit tekee sellaista, että jos seisoo jonniin aikaa esim. liikennevaloissa ja sitten lähtee reippaasti liikkeelle, pölähtää selevästi harmaata savua.
Savutusta yms ei kyllä ole omassa koslassa samalla. Kuulemma kuluneet venttiilinvarrenkumit tekee sellaista, että jos seisoo jonniin aikaa esim. liikennevaloissa ja sitten lähtee reippaasti liikkeelle, pölähtää selevästi harmaata savua.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
- Teddy
- Viestit: 775
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Pahoitteluni topikin sotkemisesta, mutta...
Raportoisitko aikanaan mikä vaikutus uusilla suuttimilla oli mopon ohjaukseen? Kiinnostaa vaan, kun tuo oma m103 käyttäytyy täysin samalla tavalla.Seppo kirjoitti:Minullekin on suuttimet tulossa Saksasta kun käyntiinlähtö puolilämpimänä on sellainen, että sammuu eka yrittämällä ja/tai röpöttelee vähän alkuun.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Soppapumpun johto ja painelinja määränjakajasta irti. Sitten joku paineastia roikkumaan koukulla konepeltiin, loraus puhistusliemiä pönttöön letku säiliöstä jakajaan ja pari-kolme kiloa paineilmaa sisään. Jktp. hiukan vähemmän kuin b-painesäätimen päästöpaine. Käynnistetään, annetaan tukehtua puhdistusaineeseen ja seistä pari päivää likoamassa.
Säiliön tekee vartissa putkenpätkistä ja tubeless-venttiilistä. Mutteri ja pultti täyttökorkiksi.
Säiliön tekee vartissa putkenpätkistä ja tubeless-venttiilistä. Mutteri ja pultti täyttökorkiksi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Joo, mulla on tuo oma topikki tuolla W123-puolella, mihin laittelen jorinoita tuosta Ässästä myös, tulee varmasti infoa sinne sitten kun tietoa karttuu.Teddy kirjoitti:Pahoitteluni topikin sotkemisesta, mutta...
Raportoisitko aikanaan mikä vaikutus uusilla suuttimilla oli mopon ohjaukseen? Kiinnostaa vaan, kun tuo oma m103 käyttäytyy täysin samalla tavalla.Seppo kirjoitti:Minullekin on suuttimet tulossa Saksasta kun käyntiinlähtö puolilämpimänä on sellainen, että sammuu eka yrittämällä ja/tai röpöttelee vähän alkuun.
W 140 S320 '95, ~465 000 km (ajossa 07/24 -->)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)
W 123 200D '84 > 635 000 km (seisoo ja ruostuu)
W 126 300SE '90, ~707 000 km (seisoo ja ruostuu)
S203 '07, ~335 000 km (vaimon)
(ex-W 210 200 CDI)